6.11.1875 Förvaltningsrätt

Svensk text

|1|

Förvaltn. rättFörvaltningsrätt.

H. T.Höstterminen 1875.
13de Föreläsn.Föreläsningen

Postväsendet i Finland hade naturligtvis, äfven det, lydt under Öfverstyrelsen i Sverige. Axel Oxenstjerna hade begynt organisera svenska postväsendet. Sedan generalpostordningen af 1643, postverket under Kansli kollegium, öfverpostdirektören medlem af detta. Efter Finlands skiljsmässa från Sverige förordnades till en början att postverket med dess tjenstemän skulle stå tillsvidare under landshöfdingarnes i hvar sitt län inseende. Kung.Kungörelse 24 Nov.november 1809.tillagt i marginalen – Sedan ordnades 9 Septseptember 1811 på försök, postverket, och definitivt gegenom nåd.nådiga kungörelsen af 5 Okt.oktober 1816. ”Finska postverket förblifver framgent under en särskild postdirektions omedelbare inseende och styrelse.” Post direktion icke kollegial. Utgöres af Postdirektören ”med biträde af 1 sekreterare 1 kamrerare och öfriga tjenstemän”. Direktören utnämnes af Kejs.Kejsaren omedelbarligen på Senatens anmälan om yppad ledighet. I skild kung.kungörelse af 11 Juni 1817 tillades post direktör enahanda rang och värdighet med lagmän och stadgade att skola besättas ss.såsom förtroendetjenst (hvilket var onödigt). – Instr. f.Instruktion för Postdirektör 2 Febrfebruari 1817.

Post direkt.Postdirektören tillkomma, att, under Senatens öfverinseende, handhafva postverket i Finland. Honom åligga derföre tillse: att hvad med utländska makter angdeangående postväsendets befordran blifvit belofvadt, iakttages och tillbörligen begagnas; – att posterna allestädes inom landet bibehålles vid jemn och obehindrad gång; att postkontor inrättas på orter der sådant i en framtid kan pröfvas förmonligt; – att de förut inrättade behörigen underhålles; – att skickliga och lämpliga personer vid postförvaltningen antagas, och sina sysslor behörigen förrätta, m. m. att de kostnader som till verkets underhållande fordras, behörigen och med sparsamhet användas; – – Han bör tillhålla vederbörande att i tid inkomma med redovisningar; tillse att dessa granskas, – verkställa nödiga inspektionsresor, – utdela fribrefsböcker till de myndigheter som erhållit fribrefsrätt, – upprätta förslag till lediga tjenster inom postverket

När tillägges att postdir.postdirektören i allmänhet icke eger vidtaga nya anstalter utan hemställan om dem till Senaten, så torde det väsentligaste vara anfördt för bedömande af hans verksamhet. 2 afdeln.avdelningar – kansli – sekreterare föredraga dithörande ärenden, – postkammarkontor, – kamreren föredraga dessa.

Deras göromål blifvit närmare bestämd genom postdirektörs instruktion af 8 Aug.augusti 1817, som icke promulgerad.tillagt i marginalen

Sekreter.Sekreteraren och kamreren utnämndes förut af RgnRegenten sjelf, men ss.såsom förut framställt, numera af Senatens Ekon depEkonomiedepartementet. Öfriga tjenstemän: näml.nämligen translator, Tidningsexpeditör och registrator af Senatens Ekon. depEkonomiedepartement, och kopistersvårtytt af Direktören. – 1838 en adjoint som dock snart indrogs. Enl.Enligt 1816 års kung.kungörelse postinspektören, som ock efteråt indrogos. Postförvaltare lokal tjensteman.

|2|

Öfverstyrelsen för allm.allmänna byggnaderna. Kung.Kungörelse 3 Septseptember 1811 angdeangående inrättningen af ett Intendentsembete för Finland, en intendent tillika arkitekt, en konduktör tillika sekreterare. Det fick de åligganden som förut ankommit på Öfverintendentsembetet i Stockholm. Ny instruktion 15 Mars 1825 samt åtskilliga kej.kejserliga bref. Utvidgades och kallades Intendentskontoret för allm.allmänna byggnaderna,tillagt av utgivaren 1848 inrättades ock länsarkitekter. Nuvarande instr.instruktion för Öfvertyrelsen för allm.allmänna byggn.byggnaderna i Finland af 27 Okt.oktober 1865. – En öfverdirektör ss.såsom chef, en öfverarkitekt, 3 förste, 3 andra och 4 tredje arkitekter, – sekreteraren och kamreren då på extra stat, men kung.kungörelsen af 22 Dec.december 1874 stadgade att äfven dessa tjenster på ordinare stat. Öfverdirektören utnämnes af RgnRegenten på anmälan af Senaten, Öfverarkitekten af RgnRegenten efter förslag af Öfverstyrelsen som genom Senaten insändes, – alla öfriga utnämnes af Senaten efter enahanda förslag.

Öfverstyrelsen åligges:

  • afge utlåtande i alla byggnadsfrågor, der det infordrats samt äfven eljes undgaunderdåniga framställningar der skäl förekomma.
  • att med upplysningar och råd i byggnadsärende tillhandagöra offentliga anstalter och menigheter.
  • att i enl.enlighet med Senatens och vdbdevederbörande auktoriteters reqvisition – uppgöra ritningar och kostnadsförslag till allm.allmänna byggnader äfven sådana kommunala hvilka äro af beskaffenhet att måsta Regeringen undeställas.
  • att handha tillsynen och vården om sådana statens byggnader hvilka icke äro ställda under annat embetsverks förvaltning.
  • att årligen före 1 Decbrdecember inkomma med allmänt förslag till påföljande års byggnadsarbeten.
  • att gå i författningsvårtytt om verkställande af beslutna arbeten, hvilkas utförande kan bli Öfverstyrelsen uppdraget.
  • afge redovisning för alla till Öfverstyrelsens förfogande ställda medel jemte berättelse om Öfverstyrelsens verksamhet. –

Sammanträda så ofta göromålen erfordra. – Alla i Öfverstyrelsen förekommande ärenden, med undantag af dem|3| som icke tåla uppskof eller äro af mindre vigt, afgöras af Öfverdirektören i närvaro af Öfverarkitekten och sekreteraren, äfvensom den eller de af första arkitekterna, som Öfverdir.Öfverdirektören kan finna skäligt tillkalla. Öfverdirektören tillkomma att allena besluta, men de öfriga närvarande ega att, enkom inom gränsen af sina tjensteåligganden yttra sina åsigter som ock skola i protokollet antecknas.

Således icke kollegialt i annat än att konsulteras.tillagt i marginalen

Der skiljaktliga meningar i ärende, som skola till Senaten ingå, skall prot. utdragprotokollsutdrag bifogas den undgaunderdåniga skrifvelsen.

I brådskande eller mindre vigtiga frågor må Öfverdirektören meddela föreskrifter om nödiga verkställighetsåtgärder utan samrådan. Dock böra dessa vid första sammanträde till prot.protokoll anmälas.

Till förberedande granskning fördelas ärenden på tjenstemännen.

Fördelningen af göromåler.

Öfverdirektören, som det allmänna inseendet öfver ärendenas gång vid verket tillkomma, vakar deröfver att de skyndsamt och med noggrannhet handlägges samt är för försummelser i främsta rummet ansvarig. m. m.

Öfverarkitekten vikariera för honom vid förfall; – granskar redovisningar öfver byggnadsmedels användande, har tillsyn öfver biblioteket, – handlägger de vidsträcktare ärendena.

Förste arkitekterna utarbeta de till dem öfverlemnde ärenden, ha närmast tillsyn öfver byggnader inom Nylands och ThusTavastehus län, deltaga i examina etcetcetera.

2 och 3e biträda de föregående, förordnas till original: till föreståndare för länsbyggnadskontor, som finnes i alla län utom de 2 nämnda.

Sekreterare diarium, protokoll, expedition.

Kamrerare, räkenskaper och arkiv.

Press öfverstyrelsen. Svenska tryckfrihetslagen af 1766 grundlag derför upphäfven genom 39 § R. FRegeringsformen. – 1774 var dock lika, men från 1780 tilltaga restriktioner, utan att dock egentlig censur inrättades. 2 Aug.augusti 1823 Prokuratorn åtogs att sjelf eller gengenom ombud granska alla från utlandet kommande böcker och skrifter.

14 Okt.oktober 1829 Förordning. ”För att vinna nödig likhet emellan de för|4| Storfurstendömet Finland hittills gällande särskilda Stadganden angdeangående Censuren och Bokhandlare, samt de för Våra öfriga Stater i samma ämne gifne Nådige förordnanden,” etcetcetera. – I hufvudstaden en Censur för alla inom landet utgifvande eller från Utrikes orter inkommande litterära arbeten, om hvilken Censur-inrättning komma att utgöras af en Censur-komité med tillförordnade särskilda Censorer i vissa städer, samt en Censur öfverstyrelse.

Censur komitén bestod af 1 ordf.ordförande 4 ledamöter eller censorer och sekreterare. – Censur-Öfverstyrelsen af 3 personer, näml.nämligen Vicekanslern vid univ.universitetet,tillagt av utgivaren Chefen för kansli exp.expeditionen och Prokuratorn.

För öfrigt en förf.författning på 94 §§original:. under hvars skydd åtminstone all politisk litteratur låg i dvala. – Kung.Kungörelse 23 Mars 1857 blef den befattning som ålegat Censur–Öfverstyrelsen i afsavseende å tillsyn öfver tidningar och periodiska skrifter flyttad på G GGeneralguvernören. Besvär öfver komiténsvårtytt skulle således dit.

FörordnFörordning af 18 Juli 65, antagen af StändnaStänderna: § 1 ”Hvarje finsk medborgare ege rättighet att, under iakttagande af hvad denna förordning stadgar, utan några af den offentl.offentliga makten i förväg lagda hinder, i tryck yttra och inför allmhetenallmänheten framlägga sina tankar i alla ämnen hvilka kunna vara föremål för menskligt vetande”. Alltså censuren afskaffad.

Inrättades gegenom samma förf.författning en Öfverstyrelse för uppsigt öfver pressangelägenheter ordför.ordförande och 2 ledamöter. I mindre vigtiga mål fullmaktsvårtytt med 2 medl.medlemmar om ense. Vid ordfnsordförandens utnämnande, afseende å högre litterär bildning. Icke ngnnågon Senator. Utnämnes af Kejs.Kejsaren på anmälan af Senatens plenumoriginal:., ledamöten af plenum.

FörordnFörordning af 31 Maj 67, nu gällande, början lika, men utan orden ”utan några – hinder”. Öfverstyrelsen lika organiserad, så ock om utnämningar, som 1865. Vid förfall eller jäf, äldre ledamöten, Plenum förordna vikarie, om längre tid än 1 månad. – Alla åtnjuta arvode enl.enligt stat (icke ordin.ordinarie här). – Vid jäf för ledamot, tillkalla öfverstyrelsen annan.

Öfverstyrelsen till biträde en öfverombudsman och 1 sekreterare – kanslist. – (Lokala uppsigten ombudsmän.)

Åliggande för Öfvrerstyr.Överstyrelsen att med oaflåtlig uppmärksamhet öfvervaka alla pressfhållandepressförhållanden i landet för beifrande af tryckfrihetsbrott! och hindrande af förgripliga skrifters utspridande samt för boktryckares och bokhandlares tillhållandesvårtytt att sina skyldigheter fullgöra, hvarvid Öfversty.Överstyrelsen likväl tillse att vdbdevederbörande ombudsmän icke missbruka sin myndighet (detta i 65 års föror.förordning ”är för skyddande af de, finska medborgarne genom denna förordning tillförsäkrade rättigheter”.

|5|

Öfverstyrelsen sammanträda på kallelse af ordf.ordförande, på hvars ansvar att alla ärenden i behörig tid och ordning behandlas. Ordf.Ordförande eger ock vaka deröfver att de styrelsen underlyd.underlydande tjenster fullgöra. Öfverstyr.Överstyrelsen förser ombudsm.ombudsmännen med instruktioner. – Öfverst.Överstyrelsen upptar och afgör endel åtal, ss.såsom om periodperiodisk skrift påbörjas utan dess tillåtelse, – eller boktryckeri derförutan anlägges, eller en boktryckare utlemna skrift utan ombudsmans intyg m. m. För öfrigt vid laga domstol.

Kollegiala formen, hvar förersvårtytttillagt i marginalen

Tillförordnad inspektör för Fängelser. – Instruktion af 16 Mars 1869 icke i förf. samlförfattningssamlingen. Tillsyn öfver fängelser, ”isynnerhet egna uppmärksamhet åt disciplin, själavård och undervisning, sundhetsvård, beklädnad, förplägning och allt annat som röra fångars underhåll, deras sysselsättande med arbete m. m. Förslag till förbättring till Senaten. – Öfvergångsstadium.

Statistiska embetsverket. År 1749 infördes i Sverige och Finland tabellverket, och 1756 i Stockholm en kommission öfver tabellverket. Dess åliggande att utarbeta sammandrag af mortalitets- och folkmängdstabellerna för hela riket och till hvar riksdag aflemna berättelse om folkmängdsfhållandenFolkmängdsförhållanden. – Efter 1809 kammarexped.kammarexpeditionen vården om tabellverket. Men för öfrigt låg statistiken nere. Provisorisk statistisk byrå 4 Okt.oktober 1865 och sedan för.förordningen 28 Juni 1870 organiserades statistiska embetsverket. 2 afdelningar.

Statistiska Central-kommissionen, rådpläg.rådplägande afdelnavdelning, utgöras af cheferna för Finl.Finlands Bank, Gen. tulldir.Generaltulldirektören Öfverst.Överstyrelsen för landtmät.lantmäterietdodito för medicinalverket – dodito för väg och vattenkommunikationerna, Forststyrelsen, Bergsstyrelsen, prokuratorsadjointen, refer.referendariesekreteraren i jordbruks exp.expeditionen, inspekt.inspektören för fängelserna samt professorn i nation. ekon.nationalekonomi och allm. histallmän historia vid univuniversitetet. Föreståndaren för statiststatistiska byrån likaså att föredraga ärendena. – Kommissionen har till uppgift att uppgöra plan till fullständig statistik öfver Finland – granska och afge utlåtanden om formulär för insaminsamling.

Finsk text

Hallinto-oikeus

Syyslukukausi 1875

13. luento

Suomen postilaitos oli tietenkin, muiden lailla, ollut Ruotsin ylihallituksen alainen. Axel Oxenstierna oli ryhtynyt organisoimaan Ruotsin postilaitosta. Vuonna 1643 tapahtuneen yleisen postijärjestyksen asettamisen jälkeen postilaitos kuului kansliakollegion alaisuuteen, ja postin ylijohtaja oli sen jäsen. Kun Suomi ja Ruotsi siirtyivät erilleen, järjestettiin meillä aluksi siten, että postilaitoksen virkamiehet olisivat toistaiseksi kukin oman lääninsä maaherrojen valvonnan alaisia. Kuulutus 24. marraskuuta 1809.tillagt i marginalen Sitten postilaitoksesta määrättiin 9. syyskuuta 1811 kokeeksi, ja lopullisesti 5. lokakuuta 1816 päivätyssä kuulutuksessa. ”Suomen postilaitos jää tästä lähtien erityisen postihallituksen suoran valvonnan ja hallinnon alaisuuteen.” Postihallitus ei ole kollegiaalinen. Sen muodostaa postijohtaja ”1 sihteerin, 1 kamreerin ja muiden virkamiesten avustuksella”. Johtajan nimitti keisari suoraan Senaatin ilmoituksen perusteella ja ilmenneen virkavapauden johdosta annettiin 11. kesäkuuta 1817 erillinen kuulutus, jossa postijohtajalle myönnettiin samanlainen virka-asema ja arvo kuin laamanneilla ja säädettiin, että virka oli täytettävä nk. luottamusvirkana (mikä oli tarpeetonta). Postijohtajan ohjeet 2. helmikuuta 1817.

Postijohtajalle kuuluu huolehtia Suomen postilaitoksesta Senaatin ylivalvonnan alaisena. Hänen kuuluu sen vuoksi valvoa, että samaa noudatetaan ja mahdollisuuksien mukaan käytetään, kuin mitä ulkomailla vallanpitäjät ovat postilaitoksen edistämiseksi luvanneet; – että joka puolella maata sijaitsevat postit säilytetään ja pidetään jatkuvasti ja esteettä käynnissä; että postikonttoreita perustetaan paikkakunnille, joissa tällaisen toiminnan edullisuutta voidaan sitten vastaisuudessa tarkastella; että jo aikaisemmin perustettuja ylläpidetään asianmukaisella tavalla – että postihallintoon palkataan sopivia henkilöitä, jotka hoitavat tehtäviään asianmukaisesti mm. siten, että varoja, joita laitoksen ylläpitoon vaaditaan, myös käytetään säästäväisesti ja asiaankuuluvalla tavalla; – Postijohtajan on huolehdittava, että asianosaiset antavat ajoissa selvityksensä; katsottava, että nämä tarkastetaan – suoritettava tarpeellisia tarkastusmatkoja, – jaettava vapaakirjekirjoja niille viranomaisille, jotka ovat saaneet vapaakirjeoikeuden – ja esitettävä ehdotuksia postilaitoksessa avoinna olevien virkojen täyttämiseksi.

Kun lisätään, ettei postijohtajalla ole yleensä oikeutta perustaa uusia toimipisteitä anomatta niille lupaa Senaatilta, niin pitäisi olla oleellinen esitelty postijohtajan toiminnan arvioimiseksi. 2 osastoa – kanslia – sihteeri – esittelevät niihin kuuluvat asiat, – postikamarikonttori, – kamreerit esittelevät nämä.

Heidän tehtävänsä on lähemmin määrätty postijohtajan ohjeissa 8. elokuuta 1817, joita ei ole julkaistu.tillagt i marginalen

Sihteerit ja kamreerit nimitti aikaisemmin hallitsija itse, mutta kuten aikaisemmin mainittiin, nykyisin Senaatin talousosasto nimittää muut virkamiehet; nimittäin kääntäjät, sanomalehtien lähettäjät ja Senaatin talousosaston kirjaajat ja johtajan kopistit. – Vuonna 1838 asetettiin apulaisen virka, joka kuitenkin pian lakkautettiin. Samoin vuoden 1816 kuulutuksen mukainen postitarkastajan virka, joka myös jälkeenpäin lakkautettiin. Postinhoitaja on paikallinen virkamies.

Julkisten rakennusten ylihallitus. 3. syyskuuta 1811 julkaistu kuulutus Suomen intendentin viran perustamisesta, intendentti kuten arkkitehti, konduktööri kuten sihteeri. Tehtäväalat olivat samanlaiset kuin aikaisemmin Tukholman yli-intendentin virassa. Uusia ohjeita saatiin 15. maalikuuta 1825 samoin kuin useita keisarillisia kirjeitä. Laajennettiin ja nimitettiin Julkisten rakennusten intendenttikonttoriksi, vuonna 1848 perustettiin myös lääninarkkitehtien virat. Nykyiset ohjeet Suomen julkisten rakennusten ylihallitukselle on päivätty 27. lokakuuta 1865. – Ylijohtaja päällikkönä, yksi yliarkkitehti, 3 ensimmäistä, 3 toista ja 4 kolmatta arkkitehtia – sihteeri ja kamreeri tuolloin ylimääräisestä budjetista, mutta 22. joulukuuta 1874 päivätyssä kuulutuksessa säädettiin, että myös nämä virat tuli vakinaistaa normaalista budjetista rahoitettaviksi. Hallitsija nimitti ylijohtajan Senaatin ilmoituksen pohjalta, yliarkkitehdin hän nimitti ylihallituksen ehdotuksen pohjalta, joka lähetettiin Senaatin kautta, – kaikki muut Senaatti nimitti saman ehdotuksen perusteella.

Ylihallituksen tehtävät:

  • lausuntojen antaminen kaikista rakennuskysymyksistä, joista sitä vaaditaan, samoin kuin myös muista vastaavista esityksistä, kun syy siihen ilmenee.
  • julkisille laitoksille ja yleisölle tietojen ja neuvojen jakaminen rakennusasioissa
  • piirustusten ja kustannusarvioiden laatiminen julkisista rakennuksista Senaatin ja asianomaisten viranomaisten pyynnöstä myös laadultaan sellaisista kunnallisista hankkeista, jotka on annettava hallituksen ratkaistaviksi.
  • sellaisten valtion rakennusten valvonnasta ja hoidosta huolehtiminen, jotka eivät ole jonkin toisen viraston hallinnassa.
  • yleisen ehdotuksen antaminen seuraavan vuoden rakennustöistä vuosittain ennen joulukuun 1. päivää.
  • toimenpiteisiin ryhtyminen niiden töiden toteuttamiseksi, joista on päätetty, ja joiden toimeenpanosta voi tulla ylihallituksen tehtävä.
  • selvityksen antaminen kaikista ylihallituksen käyttöön asetetuista varoista sekä kertomuksen laatiminen ylihallituksen toiminnasta. –

Kokoontuu niin usein kuin työt sitä vaativat. – Kaikki ylihallituksessa esiin tulevat asiat, todella kiireisiä tai vähemmän tärkeitä lukuun ottamatta, ratkaisee ylijohtaja yliarkkitehdin ja sihteerin läsnä ollessa. Paikalla on lisäksi oltava se tai ne ensimmäisistä arkkitehdeistä, joiden kutsumisen ylijohtaja saattaa katsoa aiheelliseksi. Ylijohtajan on tehtävä päätökset yksin, mutta muilla läsnäolijoilla on varta vasten oikeus lausua mielipiteensä omien virkatehtäviensä asettamissa rajoissa, ja nämä on merkittävä pöytäkirjaan.

Siten kollegiaalista ei ole muu kuin pyynnöstä neuvojen antaminen.tillagt i marginalen

Kun eriäviä mielipiteitä ilmenee asioista, jotka on toimitettava Senaattiin, on sinne menevään asiakirjaan liitettävä pöytäkirjanote.

Kiireellisissä tai vähemmän tärkeissä kysymyksissä ylijohtaja voi antaa määräyksiä tarpeellisista toteuttamistoimenpiteistä ilman neuvonpitoa. Nämä on kuitenkin ilmoitettava pöytäkirjaan ensimmäisessä kokouksessa.

Valmistelevaa tarkastusta varten asiat jaetaan virkamiehille.

Tehtävien jako.

Ylijohtaja, jolle kyseisen työn yleinen valvonta asioiden kulusta kuuluu, valvoo, että työt tehdään joutuisasti ja tarkasti, ja hän on myös ensi kädessä vastuussa laiminlyönneistä ym.

Yliarkkitehti toimii hänen sijaisenaan, jos hän on estynyt; – tämä tarkastaa raportit rakennusvarojen käytöstä, valvoo kirjastoa, – käsittelee laajemmat asiat.

Ensimmäiset arkkitehdit hoitavat heille annetut asiat, valvovat lähinnä Uudenmaan ja Hämeen läänin rakennustöitä, osallistuvat tutkintoihin jne.

Toiset ja kolmannet arkkitehdit avustavat edellisiä, heidät määrätään lääninrakennuskonttoreiden esimiehiksi. Näitä on kaikissa lääneissä edellä mainittuja kahta lukuun ottamatta.

Sihteereille kuuluvat päiväkirjat, pöytäkirjat, lähetykset.

Kamreereille kuuluvat laskentatoimi ja arkistot.

Lehdistöylihallitus. Perustana tälle oli Ruotsin painovapauslaki vuodelta 1766, joka kumottiin hallitusmuodon §:llä 39. – Vuoden 1774 laki oli kuitenkin samanlainen, mutta vuodesta 1780 lähtien lisääntyivät rajoitukset, vaikkei varsinaista sensuuria asetettukaan. 2. elokuuta 1823 prokuraattorin tehtäväksi tuli tarkastaa itse tai asiamiehen välityksellä kaikki ulkomailta tulevat kirjat ja lehdet.

Asetus 14. lokakuuta 1829. ”Jotta saataisiin tarvittava yhdenmukaisuus Suomen Suuriruhtinaskunnassa tähän saakka voimassa olleiden sensuuri- ja kirjakauppiasmääräysten sekä Meidän muille valtioillemme samasta aiheesta antamiemme Keisarillisten asetusten kanssa,” jne. Pääkaupungissa on sensuuri, joka koskee kaikkia maassa julkaistuja tai ulkomaisilta paikkakunnilta tulevia kirjallisia töitä, joista sensuurikomitea yhdessä tehtävään määrättyjen, tietyissä kaupungeissa toimivien erityisten sensorien sekä sensuuriylihallituksen kanssa ratkaisee sensuurimenettelyn.

Sensuurikomitea käsitti 1 puheenjohtajan, 4 jäsentä eli sensoria sekä sihteerin. – Sensuuriylihallituksessa oli 3 henkeä, nimittäin yliopiston varakansleri, Senaatin kansliatoimituskunnan päällikkö ja prokuraattori.

Muutoin noudatettiin §:n 94 määräyksiä, joiden suojissa ainakin kaikki poliittinen kirjallisuus lepäsi talvihorroksessa. – 23. maaliskuuta 1857 päivätystä kuulutuksesta muodostui se määräys, joka oli toiminut sensuuriylihallitukselle pohjana sanomalehtien ja aikakausijulkaisujen valvonnalle, ja joka nyt siirrettiin kenraalikuvernöörille. Valitukset komiteasta oli siten osoitettava hänelle.

Säätyjen hyväksymä asetus 18. heinäkuuta 1865: ”Ottamalla huomioon, mitä tämä asetus säätää, jokaisella Suomen kansalaisella on oikeus ilman julkisen vallan etukäteen asettamia esteitä painotuotteella ilmaista ja yleisön edessä esittää ajatuksiaan kaikista aiheista, jotka voivat olla inhimillisen tietämyksen kohteita”. Siis sensuuri on poistettu.

Samalla säädöksellä asetettiin ylihallitus valvomaan lehdistöasioita. Siihen kuului puheenjohtaja ja kaksi jäsentä. Vähemmän tärkeissä asioissa riitti kahden yksimielisen jäsenen antama valtakirja. Puheenjohtajan nimityksessä edellytettiin korkeampaa kirjallisuussivistystä. Ei ketään senaattoria. Keisari nimitti Senaatin yleisistunnon ilmoituksen mukaisesti, jäsenet nimitti yleisistunto itse.

Nyt voimassa oleva, 31. toukokuuta 1867 päivätty asetus alkoi samoin, mutta ilman sanoja ”ilman – esteitä”. Ylihallitus on organisoitu kuten vuonna 1865, samoin nimityksetkin. Jos vanhempi jäsen on esteellinen tai jäävi, Senaatin yleisistunto asettaa sijaisen yhtä kuukautta pidemmäksi aikaa. – Kaikki saavat palkkioita talousarvion mukaisesti (ei vakituisia tässä kohtaa). Jos jäsen on jäävi, ylihallitus kutsuu toisen.

Ylihallituksen apuna on yliasiamies ja 1 sihteeri – kanslisti. – (Paikalliseen valvontaan asiamiehet.)

Ylihallituksen tehtävä on herkeämättömän tarkkaavaisesti valvoa maan kaikkia lehdistöolosuhteita painovapausrikokseen puuttumiseksi ja loukkaavien kirjoitusten levittämisen estämiseksi sekä pitää huolta siitä, että kirjanpainajat ja kirjakauppiaat huolehtivat velvollisuuksiensa täyttämisestä. Tällöin ylihallitus kuitenkin pitää vaarin siitä, etteivät asianomaiset asiamiehet käytä arvovaltaansa väärin (näin kävi vuoden 1865 levottomuuksissa) vaan ”suojelevat Suomen kansalaisille tällä asetuksella varmistettuja oikeuksia”.

Ylihallitus kokoontuu puheenjohtajan kutsusta, ja hänen vastuullaan on, että kaikki asiat käsitellään kohtuullisessa ajassa ja esityslistan asiat käsitellään. Puheenjohtajan tehtävänä on valvoa sitä, että hallituksen alaisuudessa olevat tehtävät suoritetaan. Ylihallitus ohjeistaa asiamiehet. Ylihallitus nostaa ja ratkaise osan syytteistä, eli jos aikakausijulkaisu laatiminen aloitetaan ennen sen antamaa lupaa, – tai jos painatustöihin ryhdytään sitä ennen, tai jos kirjanpainaja antaa julkaisun ulos ilman asiamiehen todistusta ym. Muista asioista päättää laillinen tuomioistuin.

Jokaisessa kokouksessa kollegiaalinen muoto.tillagt i marginalen

Vankiloihin määrätty tarkastaja. – Maaliskuun 16. päivänä 1869 annetut ohjeet eivät ole lakikokoelmassa. Vankiloiden valvonta, ”erityinen huomio on kiinnitettävä kuriin, sielunhoitoon ja opetukseen, terveydenhoitoon, vaatetukseen, ravintoon ja kaikkeen muuhun, mikä koskee vankien ylläpitoa, heidän työllistävää toimintaansa ym. Ehdotukset parannuksista Senaatille. – Ylimenovaihe.

Tilastovirasto. Vuonna 1749 perustettiin Ruotsiin ja Suomeen taulukointilaitos, ja vuonna 1756 Tukholmaan taulukointilaitosta hallinnoiva komissio. Sen tehtävänä oli laatia yhteenvetoja koko valtakunnan kuolleisuus- ja väkilukutaulukoista ja antaa jokaisille valtiopäiville kertomus väkilukutilanteista. Vuoden 1809 jälkeen kamaritoimituskunta sai taulukkolaitoksen hoitaakseen. Mutta muilta osin tilastointi oli varsin vähäistä. Tilapäinen tilastotoimisto aloitti 4. lokakuuta 1865, ja sitten organisoitiin 28. kesäkuuta 1870 perustettu tilastolaitos, jossa oli kaksi osastoa.

Tilastollinen keskuskomissio, neuvotteleva osasto, jonka muodostavat Suomen Pankin, Tulliylihallituksen, Maanmittausylihallituksen kuten myös lääkintöhallituksen päälliköt sekä tie- ja vesikulkulaitosten, Metsähallituksen ja Kaivoshallituksen prokuraattorinapulaiset, maanviljelystoimituskunnan esittelijä, vankiloiden tarkastaja sekä yliopiston kansantalouden ja yleisen historian professorit. Samoin tilastotoimiston esimies esittelemässä asiat. Komission tehtävänä on laatia suunnitelma Suomea koskevasta täydellisestä tilastoinnista – tarkastaa ja antaa lausuntoja koottavista lomakkeista.

Original (transkription)

|1|

Förvaltn. rättFörvaltningsrätt.

H. T.Höstterminen 1875.
13de Föreläsn.Föreläsningen

Postväsendet i Finland hade naturligtvis, äfven det, lydt under Öfver-
styrelsen i Sverige. Axel Oxenstjerna hade begynt organisera svenska
postväsendet. Sedan generalpostordningen af 1643, postverket under
Kansli kollegium, öfverpostdirektören medlem af detta. Efter
Finlands skiljsmässa från Sverige förordnades till en början att post-
verket med dess tjenstemän skulle stå tillsvidare under landshöfdin-
garnes i hvar sitt län inseende. Kung.Kungörelse 24 Nov.november
1809.
tillagt i marginalen – Sedan ordnades 9 Septseptember
1811 på försök, postverket, och definitivt gegenom nåd.nådiga kungörelsen
af 5 Okt.oktober 1816. ”Finska postverket förblifver framgent under
en särskild postdirektions omedelbare inseende och styrelse.”
Post direktion utgöresstruket icke kollegial. Utgöres af Postdirektören
”med biträde af 1tillagt sekreterare 1 kamrerare och öfriga tjenstemän”. Direktören
utnämnes af Kejs.Kejsaren omedelbarligen på Senatens anmälan om yp-
pad ledighet. I skild kung.kungörelse af 11 Juni 1817 tillades post direktör
enahanda rang och värdighet med lagmän och stadgade att skola besättas
ss.såsom förtroendetjenst (hvilket var onödigt). – Instr. f.Instruktion för Postdirektör 2 Febrfebruari 1817.

Post direkt.Postdirektören tillkomma, att, under Senatens öfverinseende, hand-
hafva postverket i Finland. Honom åligga derföre tillse:
att hvad med utländska makter angdeangående postväsendets befordran
blifvit belofvadt, iakttages och tillbörligen begagnas; – att posterna
allestädes inom landet bibehålles vid jemn och obehindrad
gång; att postkontor inrättas på orter der sådant i en fram-
tid kan pröfvas förmonligt; – att de förut inrättade behörigen
underhålles; – att skickliga och lämpliga personer vid postför-
valtningen antagas, och sina sysslor behörigen förrätta, m. m.
att de kostnader som till verkets underhållande fordras, behö-
rigen och med sparsamhet användas; – – Han bör till-
hålla vederbörande att i tid inkomma med redovisningar; tillse
att dessa granskas, – verkställa nödiga inspektionsresor, –
utdela fribrefsböcker till de myndigheter som erhållit fribrefs-
rätt, – upprätta förslag till lediga tjenster inom postverket

När tillägges att postdir.postdirektören i allmänhet icke eger vidtaga
nya anstalter utan hemställan om dem till Senaten, så torde det
väsentligaste vara anfördt för bedömande af hans verksamhet.
2 afdeln.avdelningar – kansli – sekreterare föredraga dithörande ärenden, –
postkammarkontor, – kamreren föredraga dessa.

Deras göromål blifvit
närmare bestämd genom
postdirektörs instruktion
af 8 Aug.augusti 1817, som icke
promulgerad.
tillagt i marginalen

Sekreter.Sekreteraren och kamreren utnämndes förut af RgnRegenten sjelf,
men ss.såsom förut framställt, numera af Senatens Ekon depEkonomiedepartementet. Öfriga
tjenstemän: näml.nämligen translator, Tidningsexpeditör och registrator af Senatens Ekon.
dep
Ekonomiedepartement, och kopistersvårtytt af Direktören. – 1838 en adjoint som dock snart indrogs.
Enl.Enligt 1816 års kung.kungörelse postinspektören, som ock efteråt indrogos.
Postförvaltare lokal tjensteman.tillagt

|2|

Öfverstyrelsen för allm.allmänna byggnaderna. Kung.Kungörelse 3 Septseptember 1811tillagt angdeangående
inrättningen af ett Intendentsembete för Finland, en intendent
tillika arkitekt, en konduktör tillika sekreterare. Det fick
de åligganden som förut ankommit på Öfverintendentsembetet i
Stockholm. Ny instruktion 15 Mars 1825 samt åtskilliga
kej.kejserliga bref. Utvidgades och kallades Intendentskontoret
för allm.allmänna byggnaderna 1848 inrättades ock länsarkitekter.
Nuvarande instr.instruktion för Öfvertyrelsen för allm.allmänna byggn.byggnaderna i Finland
af 27 Okt.oktober 1865. – En öfverdirektör ss.såsom chef, en öfver-
arkitekt, 3 förste, 3 andra och 4 tredje arkitekter, – sekre-
teraren och kamreren då på extra stat, men kung.kungörelsen af 22
Dec.december 1874 stadgade att äfven dessa ordinariestruket tjenster på ordinare
stat. Öfverdirektören utnämnes af RgnRegenten på anmälan
af Senaten, Öfverarkitekten af RgnRegenten efter förslag af Öfver-
styrelsen som genom Senaten insändes, – alla öfriga utnämnes
af Senaten efter enahanda förslag.

Öfverstyrelsen åligges:

  • afge utlåtande i alla byggnadsfrågor, der det infordrats
    samt äfven eljes undgaunderdåniga framställningar der skäl förekomma.
  • att med upplysningar och råd i byggnadsärende till-
    handagöra enskildstruket offentliga anstalter och menigheter.
  • att i enl.enlighet med Senatens och vdbdevederbörande auktoriteters reqvisi-
    tion – uppgöra ritningar och kostnadsförslag till allm.allmänna byggnader
    äfven sådana kommunala hvilka äro af beskaffenhet
    att måsta Regeringen undeställas.
  • att handha tillsynen och vården om sådana statens
    byggnader hvilka icke äro ställda under annat embetsverks
    förvaltning.
  • att årligen före 1 Decbrdecember inkomma med allmänt
    förslag till påföljande års byggnadsarbeten.
  • att gå i författningsvårtytt om verkställande af beslutna
    arbeten, hvilkas utförande kan bli Öfverstyrelsen
    uppdraget.
  • afge redovisning för alla till Öfverstyrelsens förfogande
    ställda medel jemte berättelse om Öfverstyrelsens
    verksamhet. –

Sammanträda så ofta göromålen erfordra. – Alla
i Öfverstyrelsen förekommande ärenden, med undantag af dem
|3| som icke tåla uppskof eller äro af mindre vigt, afgöras
af Öfverdirektören i närvaro af Öfverarkitekten och sekre-
teraren, äfvensom den eller de af första arkitekterna,
som Öfverdir.Öfverdirektören kan finna skäligt tillkalla. Öfverdirektören
tillkomma att allena besluta
, men de öfriga närvarande
ega att, enkom inom gränsen af sina tjensteåligganden
yttra sina åsigter som ock skola i protokollet antecknas.

Således icke
kollegialt i annat
än att konsulteras.
tillagt i marginalen

Der skiljaktliga meningar i ärende, som skola till Senaten
ingå, skall prot. utdragprotokollsutdrag bifogas den undgaunderdåniga skrifvelsen.

I brådskande eller mindre vigtiga frågor må Öfverdirek-
tören meddela föreskrifter om nödiga verkställighetsåtgärder
utan samrådan. Dock böra dessa vid första samman-
träde till prot.protokoll anmälas.

Till förberedande granskning fördelas ärenden på tjenste-
männen.

Fördelningen af göromåler.

Öfverdirektören, som det allmänna inseendet öfver
ärendenas gång vid verket tillkomma, vakar deröfver
att de skyndsamt och med noggrannhet handlägges
samt är för försummelser i främsta rummet ansvarig. m. m.

Öfverarkitekten vikariera för honom vid förfall; –
granskar redovisningar öfver byggnadsmedels användande,
har tillsyn öfver biblioteket, – handlägger de vidsträcktare
ärendena.

Förste arkitekterna utarbeta de till dem öfverlemnde ärenden,
ha närmast tillsyn öfver byggnader inom Nylands och
ThusTavastehus län, deltaga i examina etcetcetera.

2 och 3e biträda de föregående, förordnas till till före-
ståndare för länsbyggnadskontor, som finnes i alla län
utom de 2 nämnda.

Sekreterare diarium, protokoll, expedition.

Kamrerare, räkenskaper och arkiv.

Press öfverstyrelsen. Svenska tryckfrihetslagen af 1766 grundlag
derför upphäfven genom 39 § R. FRegeringsformen. – 1774 var dock lika, men
från 1780 tilltaga restriktioner, utan att dock egentlig censur
inrättades. 2 Aug.augusti 1823 Prokuratorn åtogs att sjelf eller gengenom ombud
granska alla från utlandet kommande böcker och skrifter.

14 Okt.oktober 1829 Förordning. ”För att vinna nödig likhet emellan de för
|4| Storfurstendömet Finland hittills gällande särskilda Stad-
ganden angdeangående Censuren och Bokhandlare, samt de för Våra öfriga
Stater i samma ämne gifne Nådige förordnanden,” etcetcetera. – I hufvudstaden
en Censur för alla inom landet utgifvande eller från Utrikes orter
inkommande litterära arbeten, om hvilken Censur-inrättning komma
att utgöras af en Censur-komité med tillförordnade särskilda
Censorer i vissa städer, samt en Censur öfverstyrelse.

Censur komitén bestod af 1 ordf.ordförande 4 ledamöter eller censorer
och sekreterare. – Censur-Öfverstyrelsen af 3 personer, näml.nämligen
Vicekanslern vid univ.universitetet Chefen för civilstruket kanslitillagt exp.expeditionen och Prokuratorn.

För öfrigt en förf.författning på 94 §§. under hvars skydd åtminstone all politisk
litteratur låg i dvala. – Kung.Kungörelse 23 Mars 1857 blef den
befattning som ålegat Censur–Öfverstyrelsen i afsavseende å tillsyn öfver tidningar
och periodiska skrifter flyttad på G GGeneralguvernören. Besvär öfver komiténsvårtytt
skulle således dit.

FörordnFörordning af 18 Juli 65, antagen af StändnaStänderna: § 1 ”Hvarje finsk med-
borgare ege rättighet att, under iakttagande af hvad denna
förordning stadgar, utan några af den offentl.offentliga makten i förväg
lagda hinder, i tryck yttra och inför allmhetenallmänheten framlägga sina
tankar i alla ämnen hvilka kunna vara föremål för menskligt
vetande”. Alltså censuren afskaffad.

Inrättades gegenom samma förf.författning en Öfverstyrelse för uppsigt öfvertillagt pressangelägenheter
ordför.ordförande och 2 ledamöter. I mindre vigtiga mål fullmaktsvårtytt med
2 medl.medlemmar om ense. Vid ordfnsordförandens utnämnande, afseende å högre
litterär bildning. Icke ngnnågon Senator. Utnämnes af Kejs.Kejsaren på an-
mälan af Senatens plenum., ledamöten af plenum.

FörordnFörordning af 31 Maj 67, nu gällande, början lika, men utan orden
”utan några – hinder”. Öfverstyrelsen lika organiserad, så ock
om utnämningar, som 1865. Vid förfall eller jäf, äldre ledamöten,
Plenum förordna vikarie, om längre tid än 1 månad. – Alla
åtnjuta arvode enl.enligt stat (icke ordin.ordinarie här). – Vid jäf för ledamot,
tillkalla öfverstyrelsen annan.

Öfverstyrelsen till biträde en öfverombudsman och 1 sekreterare
– kanslist. – (Lokala uppsigten ombudsmän.)

Åliggande för Öfvrerstyr.Överstyrelsen att med oaflåtlig omsorgstruket uppmärksamhet
öfvervaka alla pressfhållandepressförhållanden i landet för beifrande af tryckfrihetsbrott !tillagt
och hindrande af förgripliga skrifters utspridande samt för
boktryckares och bokhandlares tillhållandesvårtytt att sina skyldigheter
fullgöra, hvarvid Öfversty.Överstyrelsen likväl tillse att vdbdevederbörande om-
budsmän icke missbruka sin myndighet (detta i 65 års föror.förordning ”är
för skyddande af de, finska medborgarne genom denna förordning till-
försäkrade rättigheter”.

|5|

Öfverstyrelsen sammanträda på kallelse af ordf.ordförande, på hvars
ansvar att alla ärenden i behörig tid och ordning behandlas.
Ordf.Ordförande eger ock vaka deröfver att de styrelsen underlyd.underlydande tjenster
fullgöra. Öfverstyr.Överstyrelsen förser ombudsm.ombudsmännen med instruk-
tioner. – Öfverst.Överstyrelsen upptar och afgör endel åtal, ss.såsom
om periodperiodisk skrift påbörjas utan desstillagt tillåtelse, – eller boktryckeri
derförutan anlägges, eller en boktryckare utlemna skrift utan
ombudsmans intyg m. m. För öfrigt vid laga domstol.

Kollegiala
formen, hvar
förersvårtytt
tillagt i marginalen

Tillförordnad inspektör för Fängelser. – Instruktion
af 16 Mars 1869 icke promulgeradstruket i förf. samlförfattningssamlingentillagt. Tillsyn öfver
fängelser, ”isynnerhet egna uppmärksamhet åt disciplin,
själavård och undervisning, sundhetsvård, beklädnad, för-
plägning och allt annat som röra fångars underhåll, deras
sysselsättande med arbete m. m. Förslag till förbättring till
Senaten. – Öfvergångsstadium.

Statistiska embetsverket. År 1749 infördes i Sverige
och Finland tabellverket, och 1756 i Stockholm en kom-
mission öfver tabellverket. Dess åliggande att utarbeta
sammandrag af mortalitets- och folkmängdstabellerna
för hela riket och till hvar riksdag aflemna berättelse
om folkmängdsfhållandenFolkmängdsförhållanden. – Efter 1809 kammar-
exped.
kammarexpeditionen vården om tabellverket. Men för öfrigt låg stati-
stiken nere. Provisorisk statistisk byrå 4 Okt.oktober 1865
fullständigtstruket och sedan för.förordningen 28 Juni 1870 organiserades stati-
stiska embetsverket. 2 afdelningar.

Statistiska Central-kommissionen, rådpläg.rådplägande afdelnavdelning, utgöras
af cheferna för Finl.Finlands Bank, Gen. tulldir.Generaltulldirektören Öfverst.Överstyrelsen för
landtmät.lantmäterietdodito för medicinalverket – dodito för väg och vatten-
kommunikationerna, Forststyrelsen, Bergsstyrelsen, prokurators-
adjointen, refer.referendariesekreteraren i jordbruks exp.expeditionen, inspekt.inspektören för fängelserna
samt professorn i nation. ekon.nationalekonomi och allm. histallmän historia vid
univuniversitetet. Föreståndaren för statiststatistiska byrån likaså
att föredraga ärendena. – Kommissionen har till uppgift
att uppgöra plan till fullständig statistik öfver Finland
– granska och afge utlåtanden om formulär för insaminsamling.

Dokumentet i faksimil