20.9.1878 Finlands statsrätt

Svensk text

|1|

Finlands statsrätttillagt av utgivaren

2a FöreläsnFöreläsningen H.T.Höstterminen 78
20 Sept.september 78.

Finlands statsrätt, Historisk inledning

Framhöll senast adelns uppkomst. Blef väl icke genast sådant af privileglier omgärdadt, slutet [...]oläslig/saknad text som senare, men erhöll dock snart sådant försteg att adelsmanna jemlikheten rubbad. Skattefriheten väl egentligen blott ett vederlag för russtjenster. Men i mon af frälserusstjensts fullgörande i flere leder framkallades föreställning om skettefri jord ss.såsom en frälsemans rätt och ofri jord såsom bondens, d. ä.det är att skattejord i ett mera beroende förhållande till Kronan. – Dertill kom konungens andel i böter för landboensbrott, – samt domsrätt öfver egen tjenare. Senare, ock i medeltiden, att högre adeln i injurie frågor, forum konung och råd. Olika klasser af adelsmän nämlnämligen: riddare förnämstsvårtytt, svenne tjenare och allm.allmänna frälsemän rustare.

Förläningarna: ”Kungen rätt att åt tjenstemän lån gifva”. – Lån af kronoräntor.

Beträffande presterståndet, att märkas att detta tidigare än ngtnågot annat stånd privilegier, skattefrihet, domsrätt etcetcetera,tillagt av utgivaren alltfrån början af 1200-talet. Katolska kkanskyrkans organisation betingade detta, ochsvårtytt anspråk på inflytande. – Ur synpunkten af den äldre jemlikheten inför lag, dock detta mindre stötande: presten en embetsklan, helt och hållet egnande sig dertill, sålunda för odalsman ingen anledning att dermed sig jemföra. Men adeln till det mesta fortf.fortfarande jordegare liksom bonden.

Städernas privilegier behöfde ej fattas ss.såsom kränkning af eller intrång i allmogens rätt. De voro ekonomiska åtgärder till handelens och industrins befrämjande, städerna territorielt utbrutna ur landskapen, lefvande efter skild lag, för andra syftemål. Dessutom deras politiska inflytande ringa.

Jag nämnde igår att privil.privilegierade ståndens uppkomst verkade derhän att det politiska lifvet i verkligheten nog mycket afvek från L LLandslagens stadganden. Jag bör dock härvid strax tillika anmärka, att det icke bör betraktas såsom onödig eller artificiell förändring i samhällsfrihet, den som tillskapade privilegierade stånd.|2| Utom det att den fullständiga jemlikheten, der icke blott lagliga utan äfven faktiska likheter i rättigheter och skyldigheter samt förmögenhet endast i primitiva stadier, – så medför statslifvets utveckling och komplicering detta, att staten behöfver specielt arbete, omfattande medverkan af en del samhällsmedlemmar. KkansKyrkans ändamål kräfde sin korporation af för densamma verksamma män, – staten likaså, konungens tjenst, i början blott krigstjenst, eller personligt betroddasvårtytt för hof och gårdar, måste tillväxa i mon af regeringsomsorger. Och ju svårare dessa blifver, desto nödvändigare att dertill denna tjenst, som blef en rikets eller statens, få de skickligaste och mest ansedda män. Det var icke likgiltigt hvad slags män bevakade regeringens talan i landskapen etcetcetera ... Och icke nog med tjenare, det behöfdes äfven rådgifvare. Hvad var naturligare än att dertill anlita de ättstora odalsmännen, den på naturlig historisk väg uppvuxna bördsaristokratien? – Att taga deras arbete i anspråk, betingade åter ersättandet häraf: förläningar. Så tillväxte dessa slägters förmögenhet och makt, – så vidgades svaljet mellan dem och bonden.

Man kan säga: om sådan ståndsuppkomst nödvändig, följer deraf ej att öfverdrifva anspråk på belöning och öfvertagsvårtytt borde inträffa i strid med lag. Så ärsvårtytt det i rumsvårtytt hvar ha makt funnits utan missbruk ooch olagligheter. Derför och deraf följande lidanden ha danat den erfarenhet, som efterhand lärt nationerna att utbilda rättsstater.

Men här nödvändigt att närmare tala om konungens och rikets råd. Det var under loppet af 13de seklet det utbildade sig till beständig institution.

Hierarkin med från början. Biskopen kansleren, ty lärde mäns biträde behöfdes. Sedan ättstore män, ty deras förmedling i landskapen behöfdes. De hade beklädt lagmansembete, lagmännen inkallades derför ock i rådet. Före landslagens|3| tillkomst intet närmare stadgande om rådets sammansättning och pligter. Men mäktigt redan då, gentemot såväl Konungen som folket. 1319 t. ex., inbördes förbindelse att hindra påläggandet af olaga skatt och gälder samt att efter all förmåga skydda Sveriges gamla rättigheter friheter, privilegier och sedvänjor.

I L. L.Landslagens K. B.Konungabalk IX (Lika i båda LLLandslagarna).– Kungen efter valet tage råd, erkbiskop, lydbiskop och andra klerker, så många nyttigt synes. 12 af riddare och svenner. Råda det nyttigt är för honom och hans land, ej för våld eller annat underlåta. Styrka honom till riksens rätt med all deras makt, att han må hålla sin ed och allmogen sin. 3o hemligheter.

Således vaka öfver både konung och folk. – Ett slags mäktigt medlarekall, som kunde brukas väl, men ock missbrukas åt hvardera hållet.

Nu att bemärka att riket ett realrike. På kungamakt rådet naturligttillagt av utgivaren inflytande. Väl var stadgadt i lagen huru kongkonungen välja skola. Lagman med 12 frfrån hvar lagsaga. Nu vorde lagmän rådsherrar, – och i alla fall gick så att de fakto vanligen rådet ensamtsvårtytt, om ock bekräftelse pro formalat. för formens skull enl.enligt lagen. – Alltså tronkandidaten underhandl.underhandlade med rådet, – deraf recerverasvårtytt handfästningar m. m. alla för att öka rådets makt, göra kungen af honom beroende. När det gick ut på att minska utländingars makt, flytta förläningar på svensk, så torde allmogen varit nöjd. I början af unionstiden rådet lamt emot Margreta och Erik af Pommern. Danskar och tyskar finge slott och län. Engelbrekt ... Men derefter rådet ny handlingskraft, – hundrasvårtytt fästningar som gjorde kungen alldeles beroende af rådet.

Detta skulle ännu icke varit så känbar kränkning af L LnsLandslagens statsrättsliga principer, ty rådet|4| kunde ju handla i folkets intresse. Men äfven lagstiftnings och beskattningsrätten rubbades.

Återhemta, om de sväfvande formerna för lagstiftning. Hvad var ny lag? – Skenninge 1285 Magn. Lad. möta rikets förnämste män i hvad i allmänliga och enskilda saker, som rättelse och näpst tarfvade. tillagt av utgivarenKon.Konungen med sitt råd och sina gode män deröfver skipade och lät i skrift för alla män pålysa, önskvärt ej derom förut vore stadgadt och i lag satt, det skulle af alla hörsammas och kongskonungens bud iakttagas.” – Administrativa lagstiftningsmakter. Sväfvande begränsning. – Bör väl fattas så, att förordning icke skulle få stå i strid med lagen. Denna tradition fortsattes äfven efter L LsLandslagens utkommande, på sjelfva denna L LLandslag, påbjöds veterligen derförutom.

Beskattningsfrågor. Bevillningsnämnd. Det oaktadt äfven sådant stundom blott enl.enligt rådets beslut.

Herredagar, herremöten. Rådet känner, ständersvårtytt andra klasser med. – Förlänings intresset öfvervägande. 1512 års rådetssvårtytt konfederation i Stockholm visvårtytt med lif och makt qväsa hvarje försök att minska rådets makt, som nu skulle göras suverän. Men så kom Gustaf Wasa och den nya tiden.

Finsk text

Suomen valtio-oikeus

Syyslukukausi 1878

2. luento 20. syyskuuta

Suomen valtio-oikeus, historiajohdanto

Otin viimeksi esiin aateliston synnyn. Se ei kylläkään ollut heti sellaisten etuoikeuksien ympäröimä, loput[...]oläslig/saknad text tulivat myöhemmin, mutta sai kuitenkin pian sellaisen etulyöntiaseman, että aatelisten tasa-arvo häiriintyi. Verovapaus oli toki aluksi varsinaisesti vain vastine ratsupalveluksesta. Mutta sitä mukaa kuin rälssiratsupalvelusta oli suoritettu monen sukupolven ajan, nousi esiin ajatus verottomasta maasta rälssimiehen oikeutena ja talonpojan maasta verollisena, eli että verollinen maa olisi riippuvaisempi suhteesta Kruunuun. – Lisäksi tuli kuninkaalle kuuluva osuus maalaisten maksamista sakoista, joihin heidät oli tuomittu rikostensa vuoksi, – sekä oikeus antaa tuomioita omalle palveluskunnalleen. Myöhemmin, myös edelleen keskiajalla, ylemmän aateliston rikosasioiden tuomioistuin oli kuninkaan ja neuvoston edessä. Aateliston eri luokat olivat nimittäin: ylin olivat ritarit, sitten svealaiset kuninkaan palvelijat ja lopuksi tavalliset alemmat aateliset, rälssimiehet, jotka varustivat sotaan ase- tai ratsumiehen.

Läänitykset: ”Kuninkaan oikeus antaa palvelijoillaan lainoja. – Lainoja kruununveroista.

Pappissäädyn osalta on huomattava, että tämä sääty sai etuoikeuksia aikaisemmin kuin mikään muu, verovapautta, tuomio-oikeuksia jne. aina 1200-luvun alusta saakka. Katolisen kirkon organisaatio edellytti tätä ja vaati samalla vaikutusvaltaa. Jos asiaa katsotaan siltä kannalta, mitä aikaisemmin ymmärrettiin tasa-arvoksi lain edessä, tämä ei kuitenkaan ole kovin silmiinpistävää: papisto oli oma erillinen virkamiesten ryhmänsä, joka oli kokonaan omistautunut työhönsä, eikä siksi kenelläkään odaalimiehellä ollut mitään syytä verrata itseään heihin. Mutta aatelisto oli edelleen enimmäkseen maanomistajia kuten talonpojatkin.

Kaupunkien etuoikeuksia ei tarvinnut käsittää loukkauksina rahvaan oikeuksia vastaan tai kajoamisena niihin. Ne olivat taloudellisia toimenpiteitä kaupan ja teollisuuden edistämiseksi, kaupungit olivat alueellisesti maakunnista irti lohkaistuja, elivät erilaisten lakien mukaan, niillä oli toisenlaiset tavoitteet. Sitä paitsi niiden poliittinen vaikutusvalta oli vähäinen.

Mainitsin eilen, että etuoikeutettujen säätyjen syntyminen vaikutti siten, että poliittinen elämä poikkesi todellisuudessa kylläkin varsin paljon Maanlain säädöksistä. Minun on kuitenkin tässä vastaavasti huomautettava, ettei etuoikeutettujen säätyjen syntymisen aiheuttanutta pidä katsoa tarpeettomana tai keinotekoisena yhteiskunnallisen vapauden muutoksena. On totta, että täydellinen tasa-arvo, joka ei koske vain lakiin liittyviä asioita, vaan myös todellista oikeuksien, velvollisuuksien ja omaisuuden tasa-arvoa, vallitsi vain yhteiskuntien primitiivisissä vaiheissa. Sen vuoksi valtiollisen elämän kehitys ja monimutkaistuminen tuovat mukanaan sen, että valtio tarvitsee työn erilaistumista, myötävaikutusta, johon osa yhteiskunnan jäsenistä osallistuu. Suvun tavoitteet vaativat yhteisöllistä toimintaa sen piirissä olevilta miehiltä, – samoin vaatii valtio; kuninkaan palvelemisen, joka aluksi oli vain sotapalvelusta tai henkilökohtaista uskollisuutta hoville ja sen tiluksille, täytyi kasvaa yhtä matkaa hallituksen huolenpitokohteiden kanssa. Ja mitä painavammiksi nämä taakat tulivat, sitä välttämättömämpää sille oli, että tämä palvelus, josta tuli kuningaskunnan tai valtion palvelusta, sai hoitajikseen taitavimmat ja arvostetuimmat miehet. Ei ollut yhdentekevää, millaiset miehet valvoivat hallituksen puheita maakunnissa jne… Eivätkä palvelijat riittäneet, tarvittiin myös neuvonantajia. Mikä silloin olikaan luonnollisempaa, kuin luottaa siinä suuresta suvusta tuleviin odaalimiehiin, tuohon historiallista tietä kasvaneeseen syntyperäiseen aristokratiaan? – Heidän työpanoksensa vaatiminen edellytti puolestaan sen korvaamista: läänityksillä. Näin näiden sukujen omaisuus ja valta kasvoivat, – näin leveni railo heidän ja talonpoikien välillä.

Voidaan sanoa: Jos tällaisen säädyn syntyminen on välttämätöntä, niin siitä ei silti seuraa, että palkkiovaatimuksia liioitellaan, tai että haltuun ottamisen pitäisi tapahtua lain kanssa ristiriidassa. Näin on onneksi sujunut siellä, missä valta on otettu haltuun ilman väärinkäytöksiä ja laittomuuksia. Sen vuoksi ja siitä syystä seuranneet kärsimykset ovat muovanneet sen kokemuksen, joka on myöhemmin opettanut kansakunnat muodostamaan oikeusvaltioita.

Mutta tässä on välttämätöntä puhua lähemmin kuninkaan ja valtakunnan neuvostosta. Juuri 1200-luvun kuluessa siitä kehkeytyi pysyvä instituutio.

Hierarkia oli olemassa alusta lähtien. Mukana oli piispan kansleri, sillä oppineiden miesten apua tarvittiin. Sitten jalosukuisia miehiä, sillä heidän välitystään tarvittiin maakunnissa. Heillä oli hallussaan laamanninvirka, laamannejakin kutsuttiin sen vuoksi Neuvostoon. Ennen Maanlain syntyä ei ollut tarkempia säädöksiä Neuvoston koostumuksesta ja velvollisuuksista. Mutta neuvostot olivat jo silloin mahtavia sekä kuningasta että kansaa kohtaan. Esimerkiksi vuonna 1319 tehtiin keskinäinen sopimus, jolla estettiin laittomien verojen ja maksujen määrääminen sekä haluttiin turvata kaikin voimin Ruotsin vanhojen vapauden, etuoikeuksien ja perinnäistapojen noudattaminen.

Maanlain kuninkaankaari IX (samanlainen molemmissa Maanlaeissa). – Kuningas ottakoon vaalin jälkeen neuvoston, jossa arkkipiispa, käskyläispiispa ja muita pappeja, niin monta kuin tarpeelliseksi katsotaan. 12 ritaria ja svealaista miestä. Neuvomaan häntä, mikä on hyödyllistä hänelle ja hänen maalleen, ei väkivaltaan tai muihin laiminlyönteihin. Tukemaan häntä valtakunnan hyväksi kaikella voimallaan, että hän pitäisi valansa ja rahvas omansa. 3 salaisuutta.

Siten valvomaan sekä kuningasta että kansaa. – Eräänlainen mahtava välittäjäkutsumus, jota voitiin käyttää hyvin, mutta myös väärin kumpaakin kohtaan.

Nyt on huomattava, että valtakunta on reaalivaltakunta. Kuninkaan valtaan Neuvostolla oli luonnollisesti vaikutusta. Laissa oli kyllä säädetty, miten kuningas piti valita. Laamanni ja 12 jokaisesta laamannikunnasta. Nyt laamanneista tuli raatiherroja, – ja joka tapauksessa kävi niin, että he olivat de factolat. tosiasiallisesti tavallisessa Neuvostossa yksin, joskin vahvistamassa pro formalat. muodon vuoksi kuten laissa määrättiin. – Siis kuningasehdokkaiden neuvottelut Neuvoston kanssa, – joista saatiin kuninkaan vakuutuksia mm. Neuvoston vallan lisäämisestä, kuninkaan saamisesta siitä riippuvaiseksi. Kun pyrittiin vähentämään ulkomaalaisten valtaa, siirtämään läänityksiä ruotsalaisille, niin rahvaan olisi pitänyt olla tyytyväinen. Unioniajan alussa Neuvosto oli voimaton Margaretaa ja Eerik Pommerilaista vastaan. Tanskalaiset ja saksalaiset saivat linnoja ja läänityksiä. Engelbrekt Pommerilainen… Mutta sen jälkeen Neuvosto sai uuttaa toimintavoimaa, – sata linnoitusta, jotka tekivät kuninkaan täysin Neuvostosta riippuvaiseksi.

Tämän ei olisi vielä pitänyt olla kovin tuntuva loukkaus Maanlain valtio-oikeudellisia periaatteita vastaan, sillä Neuvostohan saattoi toimia kansan edun mukaisesti. Mutta myös lainsäädäntö ja verotusoikeus alkoivat horjua.

Kertaa asiat lainsäädännön kangertelevista muodoista. Mitä oli uusi laki? – Skenningessä vuonna 1285 Maunu Ladonlukko tapasi valtakunnan korkea-arvoisimmat miehet, jotta neuvoteltaisiin niistä tavallisista ja erillisistä asioista, jotka kaipasivat korjaamista ja ojennusta. ”Kuningas neuvonantajineen ja uskottuine miehineen jakoivat siitä oikeutta ja tekivät kirjallisesti kaikille miehille tiettäväksi sen, mistä ei ole ennen säädetty ja lakiin kirjoitettu, että kaikki sitä kuuntelisivat ja kuninkaan käskyjä noudattaisivat.” – Hallinnolliset lainsäädäntövallat. Häilyvä rajoitus. – On kai käsitettävä siten, ettei asetus saisi olla ristiriidassa lain kanssa. Tätä perinnettä jatkettiin myös Maanlain julkaisemisen jälkeen, tässä Maanlaissa itsessään, ja siitä määrättiin tiettävästi myös muualla.

Verotuskysymyksiä. Suostuntalautakunta. Tästä huolimatta vastaavaa myös välillä vain Neuvoston päätösten mukaisesti.

Herrainpäivät, herrainkokoukset. Neuvosto tunnustaa, säädyissä myös muita luokkia mukana. Läänityskiinnostus ylivoimaisesti suurinta. Vuoden 1512 neuvoston kokouksessa Tukholmassa pyrittiin kaikin voimin tukahduttamaan jokainen yritys vallan vähentämiseksi Neuvostolta, josta nyt piti tehdä suvereeni. Mutta sitten tuli Kustaa Vaasa ja uusi aika.

Original (transkription)

|1|

Finlands statsrätttillagt av utgivaren

2a FöreläsnFöreläsningen H.T.Höstterminen 78
20 Sept.september 78.

Finlands statsrätt, Historisk inledning

Framhöll senast adelns uppkomst. Blef väl icke
genast sådant af privileglier omgärdadt, slutet [...]oläslig/saknad text
som senare, men erhöll dock snart sådant försteg att adels-
manna jemlikheten rubbad. Skattefriheten väl egentligen
blott ett vederlag för russtjenster. Men i mon af frälse-
russtjensts fullgörande i flere leder framkallades före-
ställning om skettefri jord ss.såsom en frälsemans rätt
och ofri jord såsom bondens, d. ä.det är att skattejord i ett mera
beroende förhållande till Kronan. – Dertill kom andel istruket
konungens andel itillagt böter för landboensbrott, – samt domsrätt öfver
egen tjenare. Senare, ock i medeltiden, att frälsemanstruket högre adelntillagt
i injurie frågor, forum konung och råd. Olika klasser
af adelsmän nämlnämligen: riddare förnämstsvårtytttillagt, svenne tjenaretillagt och allm.allmänna frälsemän rustare.tillagt

Förläningarna: ”Kungen rätt att åt tjenstemän lån
gifva”. – Lån af kronoräntor.

Beträffande presterståndet, att märkas att detta tidigare
än ngtnågot annat stånd privilegier, skattefrihet, domsrätt etcetceteratillagt alltfrån början af 1200-talet.
Katolska kkanskyrkans organisation betingade detta, ochsvårtytt anspråk
på inflytande. – Ur synpunkten af den äldre jemlikheten
inför lag, dock detta mindre stötande: presten en
embetsklan, helt och hållet egnande sig dertill, sålunda
för odalsman ingen anledning att dermed sig jemföra.
Men adeln utgingstruket till det mestatillagt fortf.fortfarande jordegare liksom bonden.

Städernas privilegier behöfde ej fattas ss.såsom kränkning
af eller intrång i allmogens rätt. De voro ekonomiska
åtgärder till handelens och industrins befrämjande,
städerna territorielt utbrutna ur landskapen,
lefvande efter skild lag, för andra syftemål. Dessutom
deras politiska inflytande ringa.

Jag nämnde igår att privil.privilegierade ståndens uppkomst
verkade derhän att det politiska lifvet i verkligheten nog
mycket afvek från L LLandslagens stadganden. Jag bör dock
härvid strax tillika anmärka, att det icke bör betrak-
tas såsom onödig eller artificiell förändring i samhälls-
frihet, den som tillskapade privilegierade stånd.
|2| Utom det att den fullständiga jemlikheten, der icke blott
lagliga utan äfven faktiska likheter i rättigheter
och skyldigheter samt förmögenhet endast i primitiva
stadier, – så medför statslifvets utveckling och kom-
plicering detta, att staten behöfver specielt arbete,
omfattande medverkan af en del samhällsmedlemmar.
KkansKyrkans intressestruket ändamåltillagt kräfde sin korporation af för den-
samma verksamma män, – staten likaså, konungens
tjenst, i början blott krigstjenst, eller personligt
betroddasvårtytt för hof och gårdar, måste tillväxa i mon
af regeringsomsorger. Och ju svårare dessa blifver,
desto nödvändigare att dertill denna tjenst, som blef en rikets eller statens,tillagt få de skickligaste och
mest ansedda män. Det var icke likgiltigt
hvad slags män bevakade regeringens talan i land-
skapen etcetcetera ... Och icke nog med tjenare, det
behöfdes äfven rådgifvare. Hvad var naturligare
än att dertill anlita de ättstora odalsmännen,
den på naturlig historisk väg uppvuxna börds-
aristokratien? – Att taga deras arbete i anspråk,
betingade åter ersättandet häraf: förläningar. Så
tillväxte dessa slägters förmögenhet och makt, – så
vidgades svaljet mellan dem och bonden.

Man kan säga: om sådan ståndsuppkomst nöd-
vändig, följer deraf ej att öfverdrifva anspråk på
belöning och öfvertagsvårtytt borde inträffa i strid med lag.
ärsvårtytt det i rumsvårtytt hvar ha makt funnits utan
missbruk ooch olaglighetertillagt. Derför och deraf följande lidanden ha
danat den erfarenhet, som efterhand lärt nationerna
att utbilda rättsstater.

Men här nödvändigt att närmare tala om konungens
och rikets råd. Det var under loppet af 13de
seklet det utbildade sig till beständig institution.

Hierarkin med från början. Biskopen kansleren,
ty lärde mäns biträde behöfdes. Sedan ättstore
män, ty deras förmedling i landskapen behöfdes.
De hade beklädt lagmansembete, lagmännen
inkallades derför ock i rådet. Före landslagens |3| tillkomst intet närmare stadgande om rådets
sammansättning och pligter. Men mäktigt redan
då, gentemot såväl Konungen som folket.
1319 t. ex., inbördes förbindelse att hindra
påläggandet af olaga skatt och gälder samt att
efter all förmåga skydda Sveriges gamla rättigheter
friheter, privilegier och sedvänjor.

I L. L.Landslagens K. B.Konungabalk IX (Lika i båda LLLandslagarna).– Kungen
efter valet tage råd, erkbiskop, lydbiskop och andra
klerker, så många nyttigt synes. 12 af riddare och svenner.
Råda det nyttigt är ej vorostruket för honom och hans land,
ej för våld eller annat underlåta. Styrka honom
till riksens rätt med all deras makt, att han
må hålla sin ed och allmogen sin. 3o hemligheter.

Således vaka öfver både konung och folk. – Ett
slags mäktigt medlarekall, som kunde brukas
väl, men ock missbrukas åt hvardera hållet.

Nu att bemärka att riket ett realrike.
På kungamakt rådet naturlig inflytande. Väl
var stadgadt i lagen huru kongkonungen välja skola.
Lagman med 12 frfrån hvar lagsaga. Nu vorde
lagmän rådsherrar, – och i alla fall gick så att
de fakto vanligen rådet ensamtsvårtytt, om ock bekräftelse
pro forma enl.enligt lagen. – Alltså tronkandidaten
underhandl.underhandlade med rådet, – deraf recerverasvårtytt hand-
fästningar m. m. alla för att öka rådets makt,
göra kungen af honom beroende. Så isynnerhet
under unionstiden.
struket När det gick ut på att
minska utländingars makt, flytta förläningar
på svensk, så torde allmogen varit nöjd.
I början af unionstiden rådet lamt emot
Margreta och Erik af Pommern. Danskar och
tyskar finge slott och län. Engelbrekt ... Men
derefter rådet ny handlingskraft, – hundrasvårtytt
fästningar som gjorde kungen alldeles beroende
af rådet.

Detta skulle ännu icke varit så känbar kränk-
ning af L LnsLandslagens statsrättsliga principer, ty rådet
|4| kunde ju handla i folkets intresse. Men
äfven lagstiftnings och beskattningsrätten rubbades.

Återhemta, om de sväfvande formerna för
lagstiftning. Hvad var ny lag? – Skenninge
1285 Magn. Lad. möta rikets förnämste män
i hvad i allmänliga och enskilda saker, som rättelse
och näpst tarfvade. Kon.Konungen med sitt råd och sina
gode män deröfver skipade och lät i skrift
för alla män pålysa, önskvärt ej derom förut
vore stadgadt och i lag satt, det skulle af alla
hörsammas och kongskonungens bud iakttagas.” – Adm-
inistrativa lagstiftningsmakter. Sväfvande
begränsning. – Bör väl fattas så, att förordning
icke skulle få stå i strid med lagen. Denna
tradition fortsattes äfven efter L LsLandslagens utkommande,
på sjelfva denna L LLandslag, påbjöds veterligen derförutom.

Beskattningsfrågor. Bevillningsnämnd. Det oaktadt
äfven sådant blottstruket stundom blott enl.enligt rådets beslut.

Herredagar, herremöten. Rådet känner, ständersvårtytt
andra klasser med. – Förlänings intresset öfver-
vägande. 1512 års rådetssvårtytt konfederation i Stock-
holm visvårtytt med lif och makt qväsa hvarje försök
att minska rådets makt, som nu skulle göras
suverän. Men så kom Gustaf Wasa och den
nya tiden.

Dokumentet i faksimil