30.12.1887 LM–Victor von Haartman
Finsk text
Original (transkription)
1617 Cl.tillagt senare
Helsingfors 30 DecbrDecember 87.
Broder Haartman!
Med anslutning till
det telegram, som Molander
idag aflåtit till Dig i anledning
af Din idag ankomna skrifvelse
rörande grefve Heidens motståndstruket tillernad oppositiontillagt
mot aflåtandetstruket Senatens hem-
ställan om bemyndigande
att, såsom förut egt rum, under
landtdagen meddela Ständerna
den [...]oläslig/saknad text af Finans expnFinansexpeditionen
uppgörande uppradandesvårtytt kalkyl öfver stats-
fondens tillgångar och behof under
åren 1889–1891, får jag, i öfveren-
stämmelse med hvad under samtal
med Molander häromstruket idag förhandlats,
|2|
härigenom bringa i erinring föl-
jande omständigheter:
Vid landtdagen 1877-78 togo
Ständerna, på Statsutskottets initiativ,
i betraktande, att beviljandet af
anslag, på grund af § 36 i L. O.Lantdagsordningen,
bör grundas på utredning derom
huruvid påstruket af hvad utitillagt statsverkets ordinarie
tillgångar förslå till behofvens fyl-
lande. En sådan utredning hade
Statsutskottet vid sagd lantdagtillagt sökt åstadkomma
(se dess betänkande i anledganledning af propproposition
nrnummer 30 m fl., s. 3 och följande, Landt-
handl.Landtagshandlingar del II)struket, äfven Ständernas
svarsskrifvelse samma del), – och den
blef bestämmande för Ständernas
beslut i anslagsfrågan.
Det riktiga i detta förfarandestruket åsigten att dylik utredningtillagt
var af nödentillagt, erkändes af Styrelsen, och meddelades , dåsvårtytt densamme säkert kunde af Finans ExpFinansexpeditionen arbetassvårtytt,tillagt vid 1882 års
landtdag Ständerna, resp.respektive
|3|
statsutskottet en ”approxmativsvårtytt kalkyl
öfver statsfondens tillgångar och behof
under åren 1883-1885.”
På samma sätt förfars vid
1888 års landtdag.
Gagnet deraf att en dylik kalkyl
meddelas är ovedersägligt, [...]oläslig/saknad text
närmaststruket främsttillagt derför att Statsutskottet
sålunda erhåller säkrare upp-
lysning om de utgifter, som
äro förestående under den kommande
perioden och således icke rör sig
i lösa förmodanden såsom fallet
blefve om utskottet utan tydstruket
sådan ledning skulle göra sina
beräkningar.
Lagligt stöd för meddelandet
af en dylik kalkyl, finnes i 36 § L. O.Lantdagsordningen
Men af allt detta följer icke
äfvenstruket, att kalkylen borde vara
|4|
af H. M.Hans Majestät sjelftillagt godkänd.
Icke ens det vigtiga stadgande
i 27 § LO.Lantdagsordningen [...]oläslig/saknad text, att statsverkets
tillstånd skall för Ständren uppvisas,
innehåller någnnågon antydning derom
att Monarken sjelf borde hafva
pröfvat och garanterat de upp-
gifter hvarom statsverkets tillstånd
inhemtas.
I analogi härmed är det ock i
sin ordning att den komplettering
af sagde uppgifter, som består
i en ungefärlig utredning om de
inkomster som kunna påräknas och
utgifter som förestå under den
stundande perioden, framställes
af Senaten resprespektivetillagt Finans ExpnFinansexpeditionen.
Skulle ifrgeifrågavarande kalkyl meddelas
efter det H. MHans Majestät pröfvat densamme,
så erhölle den karaktären af en
treårsbudget för allmallmänna statsfonden
|5|
hvilken vore att såsom bindande
anses.
Om deremot endast en
af Finans ExpnFinansexpeditionen uppgjord kalkyl
”till upplysning” meddelas, blir
H. MtHans Majestät icke sjelf engagerad
i kalkylen, hvars siffror på-
tagligen blott blir ss.såsom approximation
ansed, och å hvilken kalkyl
ochstruket förslagsvårtytt ärstruket ej kan hafva
annat syfte än att från finans-
förvaltningens sida bidraga till
utredning om behöfligheten af de
anslag H. MtHans Majestät velat äska af
Ständerna.
Det skulle visserligen icke strida
mot oredan i vår konstitution
om H. MtHans Majestät sjelf ville bestämma
en förslagsbudget för närmaste
|6|
treårsperiod. Men då grundlagen
icke ovilkorlig fordrar detta,
borde det af enhvar, som ännu
om H MtsHans Majestät finansmakt
erkänns vara lämpligare,
att man icke söka utverka
afstruket H MtHans Majestät bifall till att Hanstruket
ville binda sig vid en treårig bud-
getkalkyl, [...]oläslig/saknad text hvilket, måhändatillagt snart
nog kunde visa sig genant.
Af dessa antydningar torde
framgå:
att den praxis, som skall
anses ha utbildat sig uti ifrgeifrågavarande
angelägenhet, långt ifrån att vara
olaglig, grundar sig på tydligt
stadgande i 36 § L. O.Lantdagsordningen, samt
att Senatens snart gjordatillagt hemställan om bemyn-
digande att meddela Ständren den
|7|
kalkyl Fin ExpFinansexpeditionen komma att uppge,
ej kan afse erhållandet af god-
kännande för kalkylens siffror utan
utdigutredningtillagt grundlig af desamme, utan endast
auktorisation att göra Ständerna
ett meddelande af detta slag, hvilketstruket
till störresvårtytt stöd förstruket utredning omtillagt behöflighet
af de anslag angdeangående hvilk nådiga
propositionen aflåtits.
Jag börstruket tillåter migtillagt ännu förutsätta
att genomtillagt detta förfaringssätt H. Mt Hans Majestät
sjelf blir oberörd af det nagel-
farande med och mäktande om
sifferposter, som synes vara
från utskottstillagtberedningen af anslagsfrågor
oskiljaktigt.
Helsingfors 30 DecbrDecember 87.
Broder Haartman!
Med anslutning till det telegram, som Molander idag aflåtit till Dig i anledning af Din idag ankomna skrifvelse rörande tillernad opposition mot Senatens hemställan om bemyndigande att, såsom förut egt rum, under landtdagen meddela Ständerna den af Finans expnFinansexpeditionen uppgörande uppradandesvårtytt kalkyl öfver statsfondens tillgångar och behof under åren 1889–1891, får jag, i öfverenstämmelse med hvad under samtal med Molander idag förhandlats,|2| härigenom bringa i erinring följande omständigheter:
Vid landtdagen 1877-78 togo Ständerna, på Statsutskottets initiativ, i betraktande, att beviljandet af anslag, på grund af § 36 i L. O.Lantdagsordningen, bör grundas på utredning derom af hvad uti statsverkets ordinarie tillgångar förslå till behofvens fyllande. En sådan utredning hade Statsutskottet vid sagd lantdag sökt åstadkomma (se dess betänkande i anledganledning af propproposition nrnummer 30 m fl., s. 3 och följande, Landthandl.Landtagshandlingar del II, äfven Ständernas svarsskrifvelse samma del), – och den blef bestämmande för Ständernas beslut i anslagsfrågan.
Det riktiga i åsigten att dylik utredning var af nöden, erkändes af Styrelsen, och meddelades, dåsvårtytt densamme säkert kunde af Finans ExpFinansexpeditionen arbetassvårtytt, vid 1882 års landtdag Ständerna, resp.respektive|3| statsutskottet en ”approxitillagt av utgivarenmativsvårtytt kalkyl öfver statsfondens tillgångar och behof under åren 1883-1885.”
På samma sätt förfars vid 1888 års landtdag.
Gagnet deraf att en dylik kalkyl meddelas är ovedersägligt, främst derför att Statsutskottet sålunda erhåller säkrare upplysning om de utgifter, som äro förestående under den kommande perioden och således icke rör sig i lösa förmodanden såsom fallet blefve om utskottet utan sådan ledning skulle göra sina beräkningar.
Lagligt stöd för meddelandet af en dylik kalkyl, finnes i 36 § L. O.Lantdagsordningen
Men af allt detta följer icke, att kalkylen borde vara|4| af H. M.Hans Majestät sjelf godkänd.
Icke ens det vigtiga stadgande i 27 § LO.Lantdagsordningen, att statsverkets tillstånd skall för Ständren uppvisas, innehåller någnnågon antydning derom att Monarken sjelf borde hafva pröfvat och garanterat de uppgifter hvarom statsverkets tillstånd inhemtas.
I analogi härmed är det ock i sin ordning att den komplettering af sagde uppgifter, som består i en ungefärlig utredning om de inkomster som kunna påräknas och utgifter som förestå under den stundande perioden, framställes af Senaten resprespektive Finans ExpnFinansexpeditionen.
Skulle ifrgeifrågavarande kalkyl meddelas efter det H. MHans Majestät pröfvat densamme, så erhölle den karaktären af en treårsbudget för allmallmänna statsfonden|5| hvilken vore att såsom bindande anses.
Om deremot endast en af Finans ExpnFinansexpeditionen uppgjord kalkyl ”till upplysning” meddelas, blir H. MtHans Majestät icke sjelf engagerad i kalkylen, hvars siffror påtagligen blott blir ss.såsom approximation anseddtillagt av utgivaren, och å hvilken kalkyl förslagsvårtytt ej kan hafva annat syfte än att från finansförvaltningens sida bidraga till utredning om behöfligheten af de anslag H. MtHans Majestät velat äska af Ständerna.
Det skulle visserligen icke strida mot oredan i vår konstitution om H. MtHans Majestät sjelf ville bestämma en förslagsbudget för närmaste|6| treårsperiod. Men då grundlagen icke ovilkorlig fordrar detta, borde det af enhvar, som ännu om H MtsHans Majestät finansmakt erkänns vara lämpligare, att man icke söka utverka omtillagt av utgivaren H MtHans Majestät ville binda sig vid en treårig budgetkalkyl, hvilket, måhända snart nog kunde visa sig genant.
Af dessa antydningar torde framgå:
att den praxis, som skall anses ha utbildat sig uti ifrgeifrågavarande angelägenhet, långt ifrån att vara olaglig, grundar sig på tydligt stadgande i 36 § L. O.Lantdagsordningen, samt
att Senatens snart gjorda hemställan om bemyndigande att meddela Ständren den|7| kalkyl Fin ExpFinansexpeditionen komma att uppge, ej kan afse erhållandet af godkännande för kalkylens siffror utan utdigutredning grundlig af desamme, utan endast auktorisation att göra Ständerna ett meddelande af detta slag, till störresvårtytt utredning om behöflighet af de anslag angdeangående hvilkentillagt av utgivaren nådiga propositionen aflåtits.
Jag tillåter mig ännu förutsätta att genom detta förfaringssätt H. Mt Hans Majestät sjelf blir oberörd af det nagelfarande med och mäktande om sifferposter, som synes vara från utskottsberedningen af anslagsfrågor oskiljaktigt.