9.1883 PM angående statsregleringen
Finsk text
Original (transkription)
P. M.Promemoria angående statsregleringen.
I.
Vill man för den ordinarie
statsregleringen bibehålla det nuvarande
systemet, enligt hvilket densamma ej
får upptaga någon utgiftspost der den
icke vore grundad å redan förut af
H. K. M.Hans Kejserliga Majestät meddeladt nådigt förordnande,
så kan det ej undvikas, att sagda
ordinarie budget måste kompletteras
genom en extra statsreglering hvilkenstruket
och att denna erhåller en relativt be-
tydande omfattning.
Af vigt är emellertid att äfven
denstruket extra statsregleringen uppgöres
enligt vissa bestämda normer; hvil-
ket i någon mån synes ha blifvit för-
bisedt.
Främst är att märka, att extra stats-
regleringen icke bör vara annat än
ett förfullständigande af, ett bihangstruket tilläggtillagt
till ordinarie statsförslagen.
Häraf följer:
- 1o) att densamma icke bör omfatta andra
utgifter, än sådana som äro afsedda
att under det löpande året bestridas; - 2o) att derest de vid extra statsregleringen
specificerade anslagen icke medtaga hela
beloppet af de såsom disponibla kal-
kylerade tillgångarna, ett visst belopp
kan upptagas såsom reservationsanslag
|2| attstruket för oförutsedda behof, som under årets
återstående del kunde uppstå; egnade
Senaten att genom särskilda undgaunderdåniga hem-
ställningar sådana behof, dock blott inom
gränsen af sagde
reservationsanslag,tillagt hos H. MtHans Majestät an-
mäla, i afsdeavseende å H. MtHans Majestät förordnande; - 3o) att hvarje utgiftspost, som i extra
statsregleringen upptagas, bör rubriceras
med den hufvudtitel i ordinarie statsförslag,
hvartill den enligt sin beskaffenhet hör; - 4o) att om inkomstkalkylen visar dis-
ponibla öfverskott utöfver hvad
för de i mom.moment 1 och 2 här ofvan
antydda ändamål erfordras, Senaten
vid [...]oläslig/saknad text extra statsregleringen tillika bör
föreslå huru medtillagt sagda öfverskott skall
förfaras, såsom: om det skall i sin
helhet hållas disponibelt för nästa
ordinarie statsreglering och således äfven
i statsförslaget såsom
tillgång upptagas, hvilket
hittills aldrig egt rum,tillagt eller om öfver-
föring deraf må ske till reservfonden. - 5o) att extra statsregleringen, sådan
den blifvit af H. MtHans Majestät faststäld, bör
i förf.författnings samlingen promulgeras på det
att landet må hafva kännedom,
om hela budgeten för året, icke blott om
den i de ordinarie statsförslagen
upptagna ofullständiga budgeten.
Beträffande tiden för extra stats-
regleringens uppgörande i Senaten torde
såsom härintills Februari månad
befinnas dertill lämpligast; tidigare
|3|
lärer kalkylen öfver statsfondens behåll-
ningar icke kunna tillförlitligen upp-
göras. Men af vigt är ock, att den
nådiga fastställelsen af extra statsregle-
ringen icke må för länge låta vänta
på sig. Den borde emanera senast
till början af Maj, på det att de byggnads-
arbeten och andra allmänna företag, som
vanligen vid extra statsregleringen beslutas,
må kunnastruket hinna under året komma
till utförande, samt på det att Senaten
före semesterns ingång må emottaga
berörda fastställda och kunna fatta
de deraf påkallade beslutstruket verkställighets-
beslut.
Under den ofvan gjorda förutsättningen,
att ordinarie budgeten icke får upptaga
några utgiftsposter som ej redan blifvit
af H. MtHans Majestät bifallnastruket godkända, är det
oundvikligt att Senaten må hafva
öppen rätt att under årets lopp göra
framställning rörande nya utgiftsstater
eller förändringar i förut gällande
äfvensom angående anslag af olika
natur hvilkasstruket befunnits nödvändiga,
såsom t. ex. subventioner åt privata skolor,
till andra ändamål, för hvilka enskildas
ansökningar ligga till grund.
Det kan visserligen lända till större
reda och öfversigt om äfven sådana
framställningar kommastruket aflåtestillagt på en gång, eller
i vissa större grupper. Men någon
|4|
annan bestämd regel torde härför dock
icke erfordras, än att löpande årets budget
ej må [...]oläslig/saknad text genomtillagt dylika hemställ-
ningar belastas med någon utgift ut-
öfver [...]oläslig/saknad text dentillagt summa, som de promulgeradetillagt ordinarie och extra
statsregleringarna såsom årets stats-
utgift utvisa, alltså att det här ofvan
sub 2o) omförmälda reservationsanslag
icke öfverskrides.
Att intet undantag från denna regel
finge ega rum, vill jag härmed ej hafva
sagt: händelser kunna ju inträffa
som intet förutseende kunnat taga i
beräkning. Men om reservationsanslaget
icke är mycket knapt tillmätttillagttagetstruket, skola
undantagen åtminstone icke årligen före-
komma.
II.
Det bör dock, synes mig, tagas
i öfvervägande, huruvida icke den ordi-
narie statsregleringen rätteligen borde
göras mera omfattande än härintills,
så att extra statsregleringen blefve in-
skränkt till hvad den egentligen borde
vara, nemligen en komplettering, upp-
tagande endast sådana poster, som
Senaten vid tiden för budgetens upp-
görande icke ännu kunnat afveta
eller till deras belopp ens förslagsvis
beräkna.
Härtill skulle visserligen erfordras
att i statsförslagen finge införas
|5|
jemväl nya utgifter hvilka icke
förut varit H. K. MtsHans Kejserliga Majestäts granskning
understälda. Och derigenom blefve
budgetens pröfningstruket föredragning något
mera komplicerad än härintills
varit fallet.
Men svårt är att fatta, hvarför
detta egentligen bordestruket detta stora ärende,
årsbudgetens pröfning, skall vara
reduceradt till hvad det nu i sjelfva
verket är: ett konstaterande, att Se-
naten icke uppfört andra eller större
[...]oläslig/saknad text utgiftsposter än dem H MtHans Majestät allaredan
godkänt, ej heller andra inkomsttitlar
än dem som lagligen få förekomma
samt att dessa icke blifvit för högt
beräknade.
Hvarje budget innehåller till öfver-
vägande del [...]oläslig/saknad text enahandatillagt titlar och poster,
som den närmast föregående. Utan
särskild pröfning är det gifvet att dessa
måste ingå deri. Det, som [...]oläslig/saknad text skulletillagt
påkalla en verkligtillagt granskning, vorestrukettillagt attstruket voretillagt de jemförelsevis
få postertillagt och obetydliga rubriker och beloppstruket,
hvilka icke funnos i föregående årets
stat. Enligt vårt nu gällande system
måste dessa förändringar (för så vidt
de icke ärotillagt konseqvenser af tidigare med-
delade nådiga förordnanden) under årets
lopp, vare sig vidstruket enstruket i sammanhang
med extra statsregleringen, hvilket är
|6|
alldeles oegentligt, eller ock genom
särskilda undgaunderdåniga hemställningar, hafva
bragts under monarkens granskning.
Det borde dock vara lättare
att bedöma föreslagna nya utgifter
eller utgiftsförhöjningar om de fram-
ställas i samband med årsbudgeten,
som lemnar en öfversigt af årets
hela debit och kredit.
Granskningen af sådana förslag
skulle ställa sig ännu lättare, om
statsförslagen, då de insändas till H.
K. MHans Kejserliga Majestät, icke åtföljdes af hela det haf
af siffror som specialstaterna omfatta.
Detta sätt att gå till väga medför ett
oerhördt renskrifveri och kollatio-
nerande utan något motsvarande
gagn. Det vore tillfylles, att upptaga
slutsumman för hvarje särskildt
embetsverks stat och, dertill fremja dentillagt om någonstruket partiella
ändring, [...]oläslig/saknad text somtillagt befinnes nödig, hvarigenom
just denna omständighet, men icke alla
de poster som redan äro faststälda
och gifna, blefve till nådig pröfning
faststruketframtillagtstälda. För hvarje sådant förslag
borde naturligtvis motiver särskildt
bifogas. Till förekommande af missförstånd
torde böra tilläggas
att utverkandet af ny
stat för ett verk eller stat för en ny institution,tillagt [...]oläslig/saknad text
helsttillagt bör ske genom specialtillagt hem-
ställan, oberoende af
budgetuppgörelsen; den
nya statens belopp obser-
veras då i nästderefter
uppgjorda statsförslag.tillagt
Hvad åter vidkommer den rörligare
delen af budgeten – anslag för nybygnader,struket
till olika ändamål, kanaler och andra
allmänna arbeten, industriutställningar m. m.med meratillagt – så synes intet
|7|
hindra att äfvenstruket för såvidt de redan kunna förutses och beräknastillagt bereda äfven dem
plats i statsförslaget icke blott med
en viss rund summa, utan i den
omfattning och med den specifikation,
som nustruket hittillstillagt egt rum vid extra stats-
regleringen. Det bör dock icke vara Senaten
förmenadt att under
årets lopp, särskildt
för sig, ingå med hem-
ställan om sådana större
byggnads- eller andra
företag, för hvilka
en utförligare motive-
ring [...]oläslig/saknad text
[...]oläslig/saknad text är af nöden
eller hvilka annars
äro af den vigt att
att de anses böra
skildt för sig under-
ställas monarkens
pröfning. Men i sådan
hemställan bör endast
begäras tillåtelse att
upptaga utgiften i
nästa budgetstruket stats-
förslag i den händelse
att den skeendesvårtytttillagt budgetberäkningen
ådagalägger att tillgång
dertill icke saknas.tillagt
För att detta må kunna ske,struket såvidt möjligt samt-
liga extra utgifter
för året må kunna
i statsförslaget
upptagas,tillagt är det
dock af nöden atttillagt det disponibla öfver-
skottet i allmänna statsfonden icke mera
stannar bakom kulisserna, utan träder
fram på scenentillagt vid hvarje års ordinarie budget-
reglering. Siffran torde lämpligaststruket beräknas med ledningtillagt
af senastetillagt fås urstruket summariska räkningarstruket för det
är,struket och senaste statsreglering. som förgår året under hvars
förlopp statsförskapet för påföljande
kalenderår uppgörs.struket T. ex. vid uppgö-
randet af budgeten för 1885, hvilket sker
på hösten 1884, inhemtar man ur
summariska räkningen för 1883, hvilket
öfverskott nästnämnda år lemnat efter
sig. Då man tillika har sig bekant
huruvida och till hvad belopp ordinarie ochtillagt extra
statsregleringenstruket för 1884 tagit sagda öfver-
skott i anspråk, kan man med
temlig visshet angifva hvilkenstruket dentillagt behåll-
ning, hvilkentillagt bör kunna såsom disponibel
utbalanseras till 1885, och således hvilketstruket äfventillagt
hvadtillagt mått af utgifter derpå skäligen kan
grundas.
Det kan behöfvas härstruket anmärkas
att ickestruket här icke åsyftats hela saldo
|8|
öfverskott i allmänna statsfonden. De
millioner, som äro utlånadestruket bundna i
lön åt menigheter etcstruket, utgöra icke till
sitt kapitalbelopp en budgetresurs; ej
heller den nybildade reservfonden. Den
behållning, som ligger i spannmålsmagasinen,
borde deremot ha samma betydelse
som disponibel kassa, ty det är icke
meningen att spannmålsförråden ständigt
skola växa; och nya belopptillagt inflyta ju årligen.
Dock, som all årsinkomst i spanmål
å grundskatter och arrenden är i stats-
förslagen såsom kontrast observerad
och magasinen aldrig helt och hållet
länsas, må det vara riktigare att
lemna spanmålskapitalet utom räkningstruket
vid upptagandet af det disponibla öfver-
skottet för årsbudgeten lemna spanmålskapi-
talet utom räkning,
ehuru detsamma
derigenom får karak-
tären af en extra
undsättningsfond
in natura, utan att
upprätthållandet af en
dylik blifvit beslutet.tillagt Om slutligen
ännu, på sätt jemväl i kalkylen
till extra statsregleringen förfares, nödigt
belopp till kassa för åretsstruket följande årstillagt första må-
nader sättes utom kolumn, bör
hvad utöfver allt detta såsom behåll-
ning förefinnas ostridigt vara
till ochstruket det ifrågavarande årets stats-
utgifter disponibelt. En kalkyl
häröfver, uppgjord med stöd af förbe-
rörde data och måhända sam-
manstäld med en
finansberättelse
för det föregående
året enligt summa-
riska räkningen, borde åtfölja stats-
förslaget till utredning af den första
posten å inkomstsidan. Beträffande
öfriga inkomsttitlar vore intetstruket knappt någottillagt att
ändras i det nuvarande sättet att gå
tillväga.struket
|9|
tillväga: en kort motivering af in-
komstbeloppets beräkning, der detsamma
afviker från föregående årets, bör vara
tillfylles. Äfven uppställningen eller gruppe-
ringen af inkomsterna har efter 1877 blif-
vit någorlunda rationel, så vidt
sådant vid budgetens sönderdelning
i flera afdelningar är frstruket görligt. *)struket Full-
ständigare än härintills borde dock ränte-
inkomsten å statsverkets fonder upptagas:
så t. ex.tillagt undsättningsfondens räntor,struket emedan de icke
mera kapitaliseras, amortissementsfonden
emedan de betjena ett allmänt stats-
ändamål, annuiteter å statslån.
Likaså borde [...]oläslig/saknad text den s. k.så kallade
skolfondens inträdensvårtytt i
statsförslaget ingå, enär
de i sjelfva verket icke
fonderas utan användas
till årliga utgifter för skol-
verket, hvilka utgifter
ock höra till budgeten.tillagt
Den speciela anmärkning må här ocktillagt tillåtas,
att tingsgästningen hädanefter borde bland de
personela skatterna observeras. Om denstruket ock [...]oläslig/saknad text
[...]oläslig/saknad text häradsrätternas andel upp-
bäres direkte af löntagaren, är tingsgästningen dock
en allmän skatt för allmänt statsändamål, och borde
derför dess belopp synas i budgeten, liksom å andra
sidan denna väsentliga del af underdomstolarnes af-
löning borde upptagas bland utgifter under justitie-
staten. Till statskassan inflyter ock lagmanstingsgästningar,
som årligen besparas, men budgeten vet derom intet.flyttad text
Men utgifternas uppställning
skulle, enligt min tanke, tåla vidstruket erfordratillagt
en större förändring. Normen borde
vara den, att budgetenstruket utgifternas
gruppering i möjligaste mån mot-
svarade statsförvaltningens särskilda
områden, sådana de framgå af
bestämningarne rörande ärendenas
fördelning på Ekonomiedepartementets
särskilda expeditioner och de Senaten
|10|
underlydande embetsverkens häremot
svarande hänföring till resp.respektive expedi-
tioner. (§§paragraferna 8–14 i förfförfattningen af 10 Maj 1869) Sålunda vunnes en öfversigt
af kostnaden för hvarje särskild
förvaltningsgren, hvilken öfversigt
nu är omöjlig, isynnerhet till följd
af sammanblandningen under 4de och
7de hufvudtitlarne.
Detta yrkande afser dock icke en-
dast det tekniska intresset af en
större öfverskådlighet eller en klarare
finansstatistik, ehuru härigenomstruket hvarigenom visserligentillagt
äfven praktiskt gagn
beredes statshus-
hållningen.tillagt Det afser närmast
att möjliggöra en rationel fördelning
af arbetet med statsförslagens uppgörande
och iakttagandet af ett rationelt system
härutinnan.
Det kan icke ankomma å Finans-
expeditionen att hafva omsorg om alla
förvaltningsgrenars behof. I sjelfva
verket är det ock för närvarande så,
att hvarje expedition under årets lopptillagt anmäler och föreslår
nya utgiftsstater eller partiela förändringar
i staterna för de till densamma hänförda
verk och inrättningar. Derför borde
ock, vid uppgörandet af landets års-
budget, hvarje expedition föredraga
förslag öfver samtliga till dess område
hörande såväl ordinarie som extra
ordinarie utgifter – en föredragning
som, på sätt förut anmärkts, jemte kon-
staterande af de å tidigare förordnanden
grundade, redan gifna belopp, endast skulle
till Senatens pröfning framlägga dåstruket detillagt
|11|
förändringar (tillskott eller minskning) samt
de nya utgifter, diverse anslag, bygnader m. m., somtillagt expeditionen anser af
behofvet påkallade. Men derför borde
ock hvarje sådan utgiftsgrupp mot-
svaras af särskild hufvudtitel i budgeten
upptagande såväl
ordinarie eller fasta,
som ock extraordinarie
eller tillfälliga utgifts-
poster.tillagt
En svårighet uppstode härvid hvad
de n. v.nuvarandetillagt 1a och 2a hufvudtitlarna vidkommer.
Förfarandet måste väl blifva det: att
förslag till förändringar i Senatens all-
männa stat, efter förberedande handlägg-
ning å departement, föredragas å Plenum,
som sedan aflåter prot. utdragprotokollsutdrag till Eko-
nomie dept.departementet, att af Finansexpeditionen
observeras; att Statssekretariatet, komitén,
för finska ärenden och Generalguvernements-
kansliet insända sina förslag till Finans-
expeditionen, att af densamma föredragas;
samt att denna expedition jemväl från
Plenum emottager prot. utdragprotokollsutdrag beträf-
fande de förändringar i utgifterna
för Justitiestaten hvilka, efter fram-
ställning från Justitie deptdepartementet, af Plenum
ansetts böra utverkas eller redan genom
speciel hemställan utverkats.
Alla de öfrigatillagt statsutgifter, hvilka äro af
sådan allmän natur att de icke höra
till någon viss expeditions område,
ålåge det ocktillagt Finansexpeditionen att vid
budgetbehandlingen föredraga. (Större delen
af 7de och hela 9de
H. T.huvudtitlarna enl.enligt n. v.nuvarande uppställning).tillagt
Med bibehållande af hittills iakttagna
ordning skulle inkomstförslaget främst
handläggas. Detta förslag bör naturligtvis
i sin helhet uppgöras af Finansexpedi-
tionen, dock att denna expedition sig
|12|
till ledning erhållastruket från resp.respektive andra
expeditioner erhålla enstruket kalkyler öfver
inkomsterna från postverket, skolorna,tillagt skogarne,
jernvägarne m. fl.med flera till dessa andra
expeditioners förvaltningsgrenar hörande
inrättningar.
Enär bland inkomsterna upptages
den disponibla behållningen i statsfonder,
borde ock bland utgifterna ingå ett
rundt belopp att af H. MtHans Majestät, på Senatens
framställning, förfogas till oförutsedda
behof, på sätt ock är stadgadt i 24 § Regeringsformen. –
Slutligen ville jag
förordna att Fattig- och
arbetshusfonden icke mera
må bilda en skild af-
delning af landets budget.
De dertill hörande inkomst-
och utgiftsposter kunna
utan ringaste olägenhet
upptagas under lämpliga
titlar i allm.allmänna statsfondens
budget.
Extra statsstruket
Den sålunda uppgjordatillagt Bstruketbtillagtudgeten, sålunda uppgjord,struket sammanstäld till ett helt
af FinansexpnFinansexpeditionen men
åtföljd af samtligatillagt expeditionerstillagt
nasstruket särskilda förslag
såsom bilagor,tillagt bostruketötillagtrdestruket
årligen i medlet afstruket inomtillagt November månadtillagt insändas
till H. MtHans Majestät.
Då landets budget,
om ock uppstäld i skilda
förslag, i grunden måste
bilda ett sammanhän-
gande helt, borde jemte
statsförslagen insändas
en öfversigt eller tablå
hvari samtliga stats-
inkomster och statsutgifter,
oberoende af fondin-
delningen vore sam-
manstälda, och hvilka
blotttillagt skulle tjena till upp-
lysning, ej påkalla
fastställelse.tillagt
Extra statsregleringen blefve genom
ofvan förslagna system reducerad till
att, jemte det en kalkyl öfver stats-
fondens (och hvarför icke militiefondens
samt bevillningsmedlens) kassa bestånd
vid årsskiftet insändas, hos H. MtHans Majestät
gjordes framställning angående sådana
extra utgifter, som vid budget uppgörelsen
icke kunnat förutses ochstruket ellertillagt beräknas och
hvilka derjemte uppgå till högre belopp
än förberörda anslag till H. MtsHans Majestäts för-
fogande. Med andra ord: om Senaten
af nyssnämda kalkyl finner att medel
äro att tillgå utöfver de i budgeten upp-
tagna, och om synnerlig vigt ligger derpå
att icke till följande år uppskjuta något
visst företag, då, men endast då sker hem-
ställan om sådana tilläggsutgifter. Godkännastillagt H. Mts
i anledning häraf meddeladestruket
|13|
desamma af H. MtHans Majestät, promulgeras de
såsom extra statsreglering, upptagande
jemväl den tillgång hvarmed sagde
utgifter skola bestridas.
Inskränker man sig till de små
modifikationer, alternativet I innebär,
torde ej annat erfordras än att genom
undgunderdånig hemställan utverka H. MtsHans Majestäts
godkännande af de regler Senaten
ansåge nyttiga att i afseende å stats-
regleringen fixera.
Men om det senare förslaget till
reform af vårt budgetsystem, – hvilket
enligt min tanke har väsentliga
företräden framför det första alterna-
tivet, – vinner godkännande torde
allmän författning derom böra utfärdas.
September 1883.
L. Mechelin
P. M.Promemoria angående statsregleringen.
I.
Vill man för den ordinarie statsregleringen bibehålla det nuvarande systemet, enligt hvilket densamma ej får upptaga någon utgiftspost der den icke vore grundad å redan förut af H. K. M.Hans Kejserliga Majestät meddeladt nådigt förordnande, så kan det ej undvikas, att sagda ordinarie budget måste kompletteras genom en extra statsreglering och att denna erhåller en relativt betydande omfattning.
Af vigt är emellertid att äfven extra statsregleringen uppgöres enligt vissa bestämda normer; hvilket i någon mån synes ha blifvit förbisedt.
Främst är att märka, att extra statsregleringen icke bör vara annat än ett förfullständigande af, ett tillägg till ordinarie statsförslagen.
Häraf följer:
Beträffande tiden för extra statsregleringens uppgörande i Senaten torde såsom härintills Februari månad befinnas dertill lämpligast; tidigare|3| lärer kalkylen öfver statsfondens behållningar icke kunna tillförlitligen uppgöras. Men af vigt är ock, att den nådiga fastställelsen af extra statsregleringen icke må för länge låta vänta på sig. Den borde emanera senast till början af Maj, på det att de byggnadsarbeten och andra allmänna företag, som vanligen vid extra statsregleringen beslutas, må hinna under året komma till utförande, samt på det att Senaten före semesterns ingång må emottaga berörda fastställda och kunna fatta de deraf påkallade verkställighetsbeslut.
Under den ofvan gjorda förutsättningen, att ordinarie budgeten icke får upptaga några utgiftsposter som ej redan blifvit af H. MtHans Majestät godkända, är det oundvikligt att Senaten må hafva öppen rätt att under årets lopp göra framställning rörande nya utgiftsstater eller förändringar i förut gällande äfvensom angående anslag af olika natur hvilka befunnits nödvändiga, såsom t. ex. subventioner åt privata skolor, till andra ändamål, för hvilka enskildas ansökningar ligga till grund.
Det kan visserligen lända till större reda och öfversigt om äfven sådana framställningar aflåtes på en gång, eller i vissa större grupper. Men någon|4| annan bestämd regel torde härför dock icke erfordras, än att löpande årets budget ej må genom dylika hemställningar belastas med någon utgift utöfver den summa, som de promulgerade ordinarie och extra statsregleringarna såsom årets statsutgift utvisa, alltså att det här ofvan sub 2o) omförmälda reservationsanslag icke öfverskrides.
Att intet undantag från denna regel finge ega rum, vill jag härmed ej hafva sagt: händelser kunna ju inträffa som intet förutseende kunnat taga i beräkning. Men om reservationsanslaget icke är mycket knapt tillmätt, skola undantagen åtminstone icke årligen förekomma.
II.
Det bör dock, synes mig, tagas i öfvervägande, huruvida icke den ordinarie statsregleringen rätteligen borde göras mera omfattande än härintills, så att extra statsregleringen blefve inskränkt till hvad den egentligen borde vara, nemligen en komplettering, upptagande endast sådana poster, som Senaten vid tiden för budgetens uppgörande icke ännu kunnat afveta eller till deras belopp ens förslagsvis beräkna.
Härtill skulle visserligen erfordras att i statsförslagen finge införas|5| jemväl nya utgifter hvilka icke förut varit H. K. MtsHans Kejserliga Majestäts granskning understälda. Och derigenom blefve budgetens föredragning något mera komplicerad än härintills varit fallet.
Men svårt är att fatta, hvarför detta stora ärende, årsbudgetens pröfning, skall vara reduceradt till hvad det nu i sjelfva verket är: ett konstaterande, att Senaten icke uppfört andra eller större utgiftsposter än dem H MtHans Majestät allaredan godkänt, ej heller andra inkomsttitlar än dem som lagligen få förekomma samt att dessa icke blifvit för högt beräknade.
Hvarje budget innehåller till öfvervägande del enahanda titlar och poster, som den närmast föregående. Utan särskild pröfning är det gifvet att dessa måste ingå deri. Det, som skulle påkalla en verklig granskning, vore de jemförelsevis få poster, hvilka icke funnos i föregående årets stat. Enligt vårt nu gällande system måste dessa förändringar (för så vidt de icke äro konseqvenser af tidigare meddelade nådiga förordnanden) under årets lopp, vare sig i sammanhang med extra statsregleringen, hvilket är|6| alldeles oegentligt, eller ock genom särskilda undgaunderdåniga hemställningar, hafva bragts under monarkens granskning.
Det borde dock vara lättare att bedöma föreslagna nya utgifter eller utgiftsförhöjningar om de framställas i samband med årsbudgeten, som lemnar en öfversigt af årets hela debit och kredit.
Granskningen af sådana förslag skulle ställa sig ännu lättare, om statsförslagen, då de insändas till H. K. MHans Kejserliga Majestät, icke åtföljdes af hela det haf af siffror som specialstaterna omfatta. Detta sätt att gå till väga medför ett oerhördt renskrifveri och kollationerande utan något motsvarande gagn. Det vore tillfylles, att upptaga slutsumman för hvarje särskildt embetsverks stat och, dertill fremja den partiella ändring, som befinnes nödig, hvarigenom just denna omständighet, men icke alla de poster som redan äro faststälda och gifna, blefve till nådig pröfning framstälda. För hvarje sådant förslag borde naturligtvis motiver särskildt bifogas. Till förekommande af missförstånd torde böra tilläggas att utverkandet af ny stat för ett verk eller stat för en ny institution, helst bör ske genom special hemställan, oberoende af budgetuppgörelsen; den nya statens belopp observeras då i nästderefter uppgjorda statsförslag.
Hvad åter vidkommer den rörligare delen af budgeten – anslag för nybygnader till olika ändamål, kanaler och andra allmänna arbeten, industriutställningar m. m.med mera – så synes intet|7| hindra att för såvidt de redan kunna förutses och beräknas bereda äfven dem plats i statsförslaget icke blott med en viss rund summa, utan i den omfattning och med den specifikation, som hittills egt rum vid extra statsregleringen. Det bör dock icke vara Senaten förmenadt att under årets lopp, särskildt för sig, ingå med hemställan om sådana större byggnads- eller andra företag, för hvilka en utförligare motivering är af nöden eller hvilka annars äro af den vigt att ⊠original: att de anses böra skildt för sig underställas monarkens pröfning. Men i sådan hemställan bör endast begäras tillåtelse att upptaga utgiften i nästa statsförslag i den händelse att den skeendesvårtytt budgetberäkningen ådagalägger att tillgång dertill icke saknas.
För att såvidt möjligt samtliga extra utgifter för året må kunna i statsförslaget upptagas, är det dock af nöden att det disponibla öfverskottet i allmänna statsfonden icke mera stannar bakom kulisserna, utan träder fram på scenen vid hvarje års ordinarie budgetreglering. Siffran beräknas med ledning af senaste summariska räkning och senaste statsreglering. T. ex. vid uppgörandet af budgeten för 1885, hvilket sker på hösten 1884, inhemtar man ur summariska räkningen för 1883, hvilket öfverskott nästnämnda år lemnat efter sig. Då man tillika har sig bekant huruvida och till hvad belopp ordinarie och extra statsreglering för 1884 tagit sagda öfverskott i anspråk, kan man med temlig visshet angifva den behållning, hvilken bör kunna såsom disponibel utbalanseras till 1885, och således äfven hvad mått af utgifter derpå skäligen kan grundas.
Det kan behöfvas anmärkas att här icke åsyftats hela saldo|8| öfverskott i allmänna statsfonden. De millioner, som äro bundna i lön åt menigheter, utgöra icke till sitt kapitalbelopp en budgetresurs; ej heller den nybildade reservfonden. Den behållning, som ligger i spannmålsmagasinen, borde deremot ha samma betydelse som disponibel kassa, ty det är icke meningen att spannmålsförråden ständigt skola växa; och nya belopp inflyta ju årligen. Dock, som all årsinkomst i spanmål å grundskatter och arrenden är i statsförslagen såsom kontrast observerad och magasinen aldrig helt och hållet länsas, må det vara riktigare att vid upptagandet af det disponibla öfverskottet för årsbudgeten lemna spanmålskapitalet utom räkning, ehuru detsamma derigenom får karaktären af en extra undsättningsfond in natura, utan att upprätthållandet af en dylik blifvit beslutet. Om slutligen ännu, på sätt jemväl i kalkylen till extra statsregleringen förfares, nödigt belopp till kassa för följande års första månader sättes utom kolumn, bör hvad utöfver allt detta såsom behållning förefinnas ostridigt vara till det ifrågavarande årets statsutgifter disponibelt. En kalkyl häröfver, uppgjord med stöd af förberörde data och måhända sammanstäld med en finansberättelse för det föregående året enligt summariska räkningen, borde åtfölja statsförslaget till utredning af den första posten å inkomstsidan. Beträffande öfriga inkomsttitlar vore knappt något att ändras i det nuvarande sättet att gå |9| tillväga: en kort motivering af inkomstbeloppets beräkning, der detsamma afviker från föregående årets, bör vara tillfylles. Äfven uppställningen eller grupperingen af inkomsterna har efter 1877 blifvit någorlunda rationel, så vidt sådant vid budgetens sönderdelning i flera afdelningar är görligt. Fullständigare än härintills borde dock ränteinkomsten å statsverkets fonder upptagas: så t. ex. undsättningsfondens räntor emedan de icke mera kapitaliseras, amortissementsfonden emedan de betjena ett allmänt statsändamål, annuiteter å statslån. Likaså borde den s. k.så kallade skolfondens inträdensvårtytt i statsförslaget ingå, enär de i sjelfva verket icke fonderas utan användas till årliga utgifter för skolverket, hvilka utgifter ock höra till budgeten.
Den speciela anmärkning må här ock tillåtas, att tingsgästningen hädanefter borde bland de personela skatterna observeras. Om ock häradsrätternas andel uppbäres direkte af löntagaren, är tingsgästningen dock en allmän skatt för allmänt statsändamål, och borde derför dess belopp synas i budgeten, liksom å andra sidan denna väsentliga del af underdomstolarnes aflöning borde upptagas bland utgifter under justitiestaten. Till statskassan inflyter ock lagmanstingsgästningar, som årligen besparas, men budgeten vet derom intet.
Men utgifternas uppställning skulle, enligt min tanke, erfordra en större förändring. Normen borde vara den, att utgifternas gruppering i möjligaste mån motsvarade statsförvaltningens särskilda områden, sådana de framgå af bestämningarne rörande ärendenas fördelning på Ekonomiedepartementets särskilda expeditioner och de Senaten|10| underlydande embetsverkens häremot svarande hänföring till resp.respektive expeditioner. (§§paragraferna 8–14 i förfförfattningen af 10 Maj 1869) Sålunda vunnes en öfversigt af kostnaden för hvarje särskild förvaltningsgren, hvilken öfversigt nu är omöjlig, isynnerhet till följd af sammanblandningen under 4de och 7de hufvudtitlarne.
Detta yrkande afser dock icke endast det tekniska intresset af en större öfverskådlighet eller en klarare finansstatistik, hvarigenom visserligen äfven praktiskt gagn beredes statshushållningen. Det afser närmast att möjliggöra en rationel fördelning af arbetet med statsförslagens uppgörande och iakttagandet af ett rationelt system härutinnan.
Det kan icke ankomma å Finansexpeditionen att hafva omsorg om alla förvaltningsgrenars behof. I sjelfva verket är det ock för närvarande så, att hvarje expedition under årets lopp anmäler och föreslår nya utgiftsstater eller partiela förändringar i staterna för de till densamma hänförda verk och inrättningar. Derför borde ock, vid uppgörandet af landets årsbudget, hvarje expedition föredraga förslag öfver samtliga till dess område hörande såväl ordinarie som extra ordinarie utgifter – en föredragning som, på sätt förut anmärkts, jemte konstaterande af de å tidigare förordnanden grundade, redan gifna belopp, endast skulle till Senatens pröfning framlägga de|11| förändringar (tillskott eller minskning) samt de nya utgifter, diverse anslag, bygnader m. m., som expeditionen anser af behofvet påkallade. Men derför borde ock hvarje sådan utgiftsgrupp motsvaras af särskild hufvudtitel i budgeten upptagande såväl ordinarie eller fasta, som ock extraordinarie eller tillfälliga utgiftsposter.
En svårighet uppstode härvid hvad de n. v.nuvarande 1a och 2a hufvudtitlarna vidkommer. Förfarandet måste väl blifva det: att förslag till förändringar i Senatens allmänna stat, efter förberedande handläggning å departement, föredragas å Plenum, som sedan aflåter prot. utdragprotokollsutdrag till Ekonomie dept.departementet, att af Finansexpeditionen observeras; att Statssekretariatet, komitén, för finska ärenden och Generalguvernementskansliet insända sina förslag till Finansexpeditionen, att af densamma föredragas; samt att denna expedition jemväl från Plenum emottager prot. utdragprotokollsutdrag beträffande de förändringar i utgifterna för Justitiestaten hvilka, efter framställning från Justitie deptdepartementet, af Plenum ansetts böra utverkas eller redan genom speciel hemställan utverkats.
Alla de öfriga statsutgifter, hvilka äro af sådan allmän natur att de icke höra till någon viss expeditions område, ålåge det ock Finansexpeditionen att vid budgetbehandlingen föredraga. (Större delen af 7de och hela 9de H. T.huvudtitlarna enl.enligt n. v.nuvarande uppställning).
Med bibehållande af hittills iakttagna ordning skulle inkomstförslaget främst handläggas. Detta förslag bör naturligtvis i sin helhet uppgöras af Finansexpeditionen, dock att denna expedition sig|12| till ledning från resp.respektive andra expeditioner erhålla kalkyler öfver inkomsterna från postverket, skolorna, skogarne, jernvägarne m. fl.med flera till dessa andra expeditioners förvaltningsgrenar hörande inrättningar.
Enär bland inkomsterna upptages den disponibla behållningen i statsfonder, borde ock bland utgifterna ingå ett rundt belopp att af H. MtHans Majestät, på Senatens framställning, förfogas till oförutsedda behof, på sätt ock är stadgadt i 24 § Regeringsformen. –
Slutligen ville jag förordna att Fattig- och arbetshusfonden icke mera må bilda en skild afdelning af landets budget. De dertill hörande inkomst-och utgiftsposter kunna utan ringaste olägenhet upptagas under lämpliga titlar i allm.allmänna statsfondens budget.
Den sålunda uppgjorda budgeten, sammanstäld till ett helt af FinansexpnFinansexpeditionen men åtföljd af samtliga expeditioners särskilda förslag såsom bilagor, bör årligen inom November månad insändas till H. MtHans Majestät.
Då landets budget, om ock uppstäld i skilda förslag, i grunden måste bilda ett sammanhängande helt, borde jemte statsförslagen insändas en öfversigt eller tablå hvari samtliga statsinkomster och statsutgifter, oberoende af fondindelningen vore sammanstälda, och hvilka blott skulle tjena till upplysning, ej påkalla fastställelse.
Extra statsregleringen blefve genom ofvan förslagna system reducerad till att, jemte det en kalkyl öfver statsfondens (och hvarför icke militiefondens samt bevillningsmedlens) kassa bestånd vid årsskiftet insändas, hos H. MtHans Majestät gjordes framställning angående sådana extra utgifter, som vid budget uppgörelsen icke kunnat förutses eller beräknas och hvilka derjemte uppgå till högre belopp än förberörda anslag till H. MtsHans Majestäts förfogande. Med andra ord: om Senaten af nyssnämda kalkyl finner att medel äro att tillgå utöfver de i budgeten upptagna, och om synnerlig vigt ligger derpå att icke till följande år uppskjuta något visst företag, då, men endast då sker hemställan om sådana tilläggsutgifter. Godkännas |13| desamma af H. MtHans Majestät, promulgeras de såsom extra statsreglering, upptagande jemväl den tillgång hvarmed sagde utgifter skola bestridas.
Inskränker man sig till de små modifikationer, alternativet I innebär, torde ej annat erfordras än att genom undgunderdånig hemställan utverka H. MtsHans Majestäts godkännande af de regler Senaten ansåge nyttiga att i afseende å statsregleringen fixera.
Men om det senare förslaget till reform af vårt budgetsystem, – hvilket enligt min tanke har väsentliga företräden framför det första alternativet, – vinner godkännande torde allmän författning derom böra utfärdas.
September 1883.
L. Mechelin