10.2.1900 Valtiopäivät
Ruotsinkielinen teksti
Utsträckt rätt för qvinna att handhafva kommunala uppdrag i stad.
Hr L. Mechelin hade inlemnat och uppläste nu följande motionsmemorial, angående utsträckt rätt för qvinna att handhafva kommunala uppdrag i stad:
|81|Till höglofliga Ridderskapet och Adeln.
Vördsamt memorial, innefattande motion angående utsträckt rätt för kvinna att handhafva kommunala uppdrag i stad.
Vid senaste lagtima landtdag väcktes af mig motion om utsträckt valbarhet för kvinna till kommunala uppdrag i stad. I anledning af denna och en annan i samma riktning gående motion afgaf Kommunalutskottet ett tillstyrkande betänkande jämte författningsförslag, som godkändes af Borgare- och Bondestånden, men af Ridderskapet och Adeln samt Presteståndet afböjdes. Inom Ridderskapet och Adeln var den pluralitet, som bestämde utgången, ej större än 35 röster mot 31.
Det motstånd motionen sålunda rönte torde ej böra tillmätas en så afgörande betydelse, att den afsedda reformen till följd deraf borde lemnas beroende till en aflägsnare framtid. Det synes mig tvärtom, att den anslutning förslaget vann vid 1897 års landtdag talar för dess återupptagande redan vid innevarande ständermöte. Då jag härmedels vördsammast ånyo framställer motion i omförmälda ämne, sker det i den förhoppning att en förnyad pröfning af frågan skall lända förslaget till fromma.
Enär kvinlig medlem af stadskommun i likhet med manlig kommunalmedlem är skattskyldig till staden för sin inkomst samt, på grund af påförda skattören, enligt enahanda vilkor, som denne, ar berättigad att vid rådhusstämma deltaga i öfverläggningar och beslut, hvilken rätt äfven innefattar valrätten, måste kvinnans uteslutning från valbarheten till kommunala funktioner framstå såsom en inkonsekvens i rättsligt hänseende. Denna inkonsekvens kan för trettio år sedan hafva varit å giltiga skäl grundad. Men om de faktiska förhållanden, som lagstiftaren haft att taga i betraktande, undergått en väsentlig förändring, föreligger skäl till revision af lagens bestämningar.
I sjelfva verket har ju under de senaste årtiondena en sådan förändring egt rum. I det ekonomiska lifvet har fabriksindustrins utveckling, hvilken i Finland vidtog jemförelsevis sent, medfört en omgestaltning af arbetsfördelningen. Den sysselsättning med handslöjder och hvarjehanda hushållsförrättningar, som fordom erbjöd ogifta kvinnor ett arbetsfält inom hemmets verld, står dem numera, då alla möjliga förnödenheter levereras af industrin, blott sällan till buds. Behofvet af verksamhet, såväl för förvärfvets skuld som för att hafva medvetandet af en nyttig existens, måste nu tillfredsställas genom anställning vid affärsföretag eller genom sjelfständig yrkesdrift; och tillfälle härtill, af mångahanda slag, erbjuder sig år efter år alltmera, i den mån affärslifvet stegras och den fortgående fördelningen af olika arbetsuppgifter låter kvinnans lämplighet för åtskilliga af de praktiska värf|82|ven göra sig gällande. Samtidigt har det allmänna undervisningsväsendets utveckling inskränkt behofvet af privatlärarinnor i hemmen till en obetydlighet mot förr, men i stället åt en mängd bildade kvinnor öppnat ett betydelsefullt verksamhetsområde vid statens, kommunernas och associationers skolor. Och den ända till universitetet ledande skolbildningen bereder mången af de kvinnor, som ej träda i äktenskap, en utgångspunkt för högre fackstudier äfven med annat än pedagogiskt syfte. Dessa i korthet antydda förändringar hafva derjemte haft till följd, att kvinnans deltagande i samhällsnyttiga sträfvanden och företag erhållit en allt större betydelse.
Då sålunda de flesta af de kvinliga kommunalmedlemmar, som råda öfver sig och sitt gods och på grund af skattskyldighet ega rösträtt vid rådhusstämma, numera innehafva likartade befattningar eller utöfva likartadt yrke som männen, kan den kommunala förvaltningen endast hafva gagn deraf att äfven kvinnor finge väljas till stadsfullmäktige samt öfriga kommunala uppdrag, till hvilka de enligt gällande lag icke äro valbara.
Det har blifvit sagdt, att en sann uppskattning af hemmets och familjens betydelse för samhället borde afhålla lagstiftaren från hvarje steg i riktning att befordra kvinnans deltagande i de offentliga samhällsvärfven. Den reform, förevarande förslag afser, kan dock icke i något hänseende verka försvagande på hemmet och familjen, ty de kvinnor som blefve valbara vore ju till öfvervägande antal sådana som icke ingått äktenskap och derför, vare sig af nödtvång eller böjelse, omfattat något lefnadskall likartadt med den manliga medborgarens. Väl är det sant att valbarheten komme att tillfalla äfven enkor, bland hvilka mången kan såsom moder vara i den ställning att hennes pligter i hemmet icke medgåfve utöfvandet af kommunalt värf. Men enka i sådana förhållanden torde sjelfmant hålla sig så fjerran från det offentliga lifvet, att valmännen redan af detta skäl icke komme på den tanken att betunga henne med offentligt uppdrag. Det synes derför icke vara nödigt att genom något undantagsstadgande i lagen tillerkänna enka, som är sina barns vårdarinna, afsägelserätt för det fall att val skulle falla på henne. En utsträckning af kvinnas kommunala valbarhet innebär alltså icke något förbiseende deraf att kvinnans högsta och främsta uppgift är och bör vara makans och familjemodrens. Men denna lagstiftningsåtgärd skulle, genom att beakta de sociala förhållandenas nuvarande gestaltning, till båtnad för samhället stärka solidaritetskänslan mellan dess medlemmar.
Jag utber mig att för öfrigt, till undvikande af upprepning, få hänvisa till den motivering jag framstält i mitt år 1897 ingifna memorial äfvensom till Kommunalutskottets uttalande i redan åberopade betänkande rörande samma ämne. I fråga om lydelsen af lagförslaget har jag ansett mig böra följa nämda utskotts affatt|83|ning samt får förty till behandling i den för motioner gällande ordning vördsamt framlägga nedan följande
Förslag till förordning om utsträckt rätt för kvinna att handhafva kommunala uppdrag i stad.
Med ändring af hvad om kvinnas valbarhet är stadgadt i förordningen den 8 December 1873, angående kommunalförvaltning i stad, samt i förordningen den 15 Augusti 1883, innefattande ändringar i nämda förordning, varder härigenom förordnadt som följer:
Kvinna vare hädanefter lika med man till alla kommunala uppdrag i stad valbar; och gälle beträffande skyldighet för krinna att sådant uppdrag emottaga och handhafva samt i fråga om rätt för henne att detsamma sig afsäga, hvad om manlig medlem af stadskommun i thy fall stadgadt är.
Helsingfors den 9 Februari 1900.
L. Mechelin.
Efter uppläsandet af ofvanstående memorial anhöll motionären att få detsamma remitteradt till Lag- och Ekonomiutskottet.
På HrHerr Landtmarskalkens framställning beslöt R. o. A.Ridderskapet och adeln härå att remittera förevarande motionsförslag till Lag- och Ekonomiutskottet.
|208||1|Motionsbetänkande N:oNummer 2.
Lag- och Ekonomiutskottets betänkande N:oNummer 3 i anledning af ett inom Ridderskapet och Adeln framstäldt motionsförslag angående utsträckt rätt för kvinna att handhafva kommunala uppdrag i stad.
Jemte protokollsutdrag af den 10 sistlidne Februari har Ridderskapet och Adeln till Lag- och Ekonomiutskottet i afseende å förberedande handläggning öfverlemnat följande motionsförslag:
[Här följer Mechelins motionsmemorial, se ovan.]
Den i motiverna till förevarande motion antydda omgestaltningen af kvinnans verksamhetsområden har tvifvelsutan varit egnad att hos henne i egenskap af skattskyldig väcka ett lifligare intresse äfven för kommunala angelägenheter, hvarjemte den förändrade riktning, som med hänsyn till kvinnouppfostran inslagits, verkar att allt flera kvinnor i allmänna angelägenheter vinna en insigt och erfarenhet, som kunde tillgodogöras för den kommunala förvaltningen.
Genom förordningen af den 6 Augusti 1889 har röstberättigad kvinlig medlem af kommun förklarats valbar till ledamot i fattigvårdsstyrelse, och den erfarenhet, som derefter vunnits, har ådagalagt det välbetänkta i sagda åtgärd. Men äfven på andra områden föreligga till behandling hos kommunala nämnder och direktioner samt stadsfullmäktige ärenden af den beskaffenhet, att kvinna med framgång kunde deltaga i pröfningen och afgörandet af desamma.
|5|Vid sådant förhållande och då lagstiftningen ej bör genom opåkallade inskränkningar hindra kommunerna att samhället tillgodo taga disponibla krafter i anspråk, förefinnes enligt Utskottets tanke icke grundadt skäl att från kommunala förtroendeuppdrag utesluta kvinna, som utgör skatt för kommunens gemensamma behof och eger rösträtt vid rådhusstämma.
Någon olägenhet synes ej kunna uppstå deraf, att stadskommuns valrätt i antydt afseende utsträckes, ty nämnda befogenhet skulle sjelffallet komma till användning endast då de valberättigade ansåge kommunens intresse derigenom befrämjas. Den någon gång uttalade farhågan, att reformen kunde åstadkomma en betänklig omhvälfning i ledningen af de kommunala angelägenheterna, är enligt Utskottets åsigt lika ogrundad som den, att hemmet och familjen derigenom blefve lidande. De faktiska förhållandena och det i jemförelse med männen ringa antalet valbara kvinnor måste nämligen verka, att de kommunala förtroendeupp dragen äfven framdeles till största delen blefve anförtrodda at män; och dylika värf skulle sjelffallet ej heller uppdragas åt andra kvinnor, än dem, hvilka vore i tillfälle att egna tid och krafter åt det allmänna.
Med fullt förtroende kan derför enligt Utskottets tanke åt kommunens valberättigade medlemmar och stadsfullmäktige öfverlemnas att efter hvarje orts förhållanden afgöra, när ett förtroendeuppdrag skall åt kvinna anförtros; och är Utskottet ense med motionären äfven om obehöfligheten att genom något undantagsstadgande tillerkänna kvinna rätt att afsäga sig henne erbjudet förtroendeuppdrag, synnerligen som enhvar, hvilken blifvit till sådant värf utsedd, jemlikt 30 § i gällande kommunalförfattning för städerna eger rätt att afsäga sig uppdraget, ifall giltigt skäl dertill förefinnes.
En del af Utskottets ledamöter hafva visserligen velat inskränka kvinnans valbarhet sålunda, att hon icke kunde inväljas till stadsfullmäktig. Denna begränsning innebure dock en påtaglig inkonsekvens, då kvinna redan inemot tre decennier, under allmänna i lag stadgade förutsättningar, egt|6| omedelbart deltaga i utöfvandet af kommunens beslutanderätt vid rådhusstämma och äfven enligt denna minoritets åsigt nu borde erhålla rätt att, i vidsträcktare mån än härtills, inväljas till ledamot i sådana kommunala nämnder och styrelser, som af stadsfullmäktige tillsättas. Vid sådant förhållande har Utskottets flertal funnit omotiveradt att förvägra kvinna att blifva stadsfullmäktig, då hon på grund af verklig förtjenst genom kommunens röstberättigade medlemmars val till sagda förtroendeuppdrag utses.
På grund af ofvan anförda skäl får Utskottet vördsamt föreslå:
att Ständerna för sin del ville antaga och i underdånighet till Hans Kejserliga Majestäts nådiga stadfästelse öfverlemna ett sålydande förslag till
Förordning om utsträckt rätt för kvinna att handhafva kommnnala uppdrag i stad.
Med ändring af hvad om kvinnans valbarhet är stadgadt i förordningen den 8 December 1873, angående kommunalförvaltning i stad, samt i förordningen den 15 Augusti 1883, innefattande ändringar i nämnda förordning, varder härigenom förordnadt som följer:
Kvinna vare hädanefter lika med man till alla kommunala uppdrag i stad valbar; och gälle beträffande skyldighet för kvinna att sådant uppdrag emottaga och handhafva samt i fråga om rätt för henne att detsamma sig afsäga, hvad om manlig medlem af stadskommun i thy fall stadgadt är.
|7|I behandlingen af detta ärende hafva deltagit ordföranden E. Berneri, ledamöterne friherre O. Wrede och A. von Knorring, Adolf Aminoff, E. Furuhjelm, W. Malmberg, K. A Schroderus, T. J. Boisman, E. Andersin, J. Lagus, P. Leppänen samt suppleanterne V. A. Konsin, W. Kaitila, A. Lilius, P. Kasurinen och W. Hosia.
Helsingfors, den 10 Mars 1900.
|8|Reservation.
I.
Då vi icke kunnat öfvertygas om att samhällsutvecklingen i vårt land sedan 1897 års ständermöte undergått sådan förändring, att densamma skulle påkalla förnyad pröfning derom, huruvida kvinna borde hädanefter vara lika med man till alla kommunala uppdrag i stad valbar, och vi ej heller finna att vare sig motionären eller utskottets majoritet anfört några nya synpunkter i frågan, hvilka icke skulle af Ständerna vid sagda landtdag tagits i öfvervägande, kunna vi redan på dessa skäl icke biträda utskottets yrkan om bifall till förevarande motionsförslag.
Samhället får ej, utan att kränka kvinnans rätt i denna hennes egenskap, pålägga henne samma förpliktelser som mannen, att uppoffra sig för det medborgerliga lifvet, och kan derför, enligt vår åsigt, en fullständig likställighet mellan man och kvinna på detta område icke komma i fråga. Men då vi tillfullo uppskatta värdet af kvinnans inlägg i samhällsarbetet och jemväl erkänna hennes lämplighet för en del kommunala värf, vid hvilkas utöfvande hennes personliga egenskaper kunde blifva till mycken nytta, anse vi henne böra beredas tillfälle till ett något större inflytande på stadskommunernas angelägenheter än enligt gällande lagstiftning är henne tillerkändt. Utan att dertill kunna emot sin vilja förpliktas, borde kvinna derför erhålla rätt att, i vidsträcktare män än härtills, inväljas till ledamot i sådana kommunala nämnder och styrelser, som af stadsfullmäktige tillsättas.
|9|På grund af hvad ofvan anförts, få vi vördsamt hemställa
att motionen måtte till lag- och ekonomiutskottet återremitteras for författningsförslagets omformulerande i nyss antydt syfte.
Helsingfors den 10 Mars 1900.
Elis Furuhjolm.
Otto Wrede.
A. A. Schrodorus.
Wilh. Malmborg.
Wilh. Kaitila.
II.
Då vid senaste lagtima landtdag ett likabeskaffadt motionsförslag icke vunnit Ständernas godkännande och de förhållanden, som skulle påkalla den i motionen åsyftade lagförändringen, sedan dess veterligen icke förändrats, får jag vördsamt föreslå,
att motionsförslaget icke måtte föranleda till någon åtgärd från Ständernas sida.
Vikt. Konsin.
Vid föredragningen af Lag- och Ekonomiutskottets betänkande N:oNummer 3 i anledning af ett inom R. o. A.Ridderskapet och adeln framstäldt motionsförslag angående utsträckt rätt för qvinna att handhafva kommunala uppdrag i stad afgåfvos följande yttranden:
Hr Aug.August Ramsay yttrade: Då detta ärende vid senaste landtdag var föremål för Ständernas behandling, framhölls på detta rum, då R. o. A.Ridderskapet och adeln afgaf sitt votum, såsom skäl af dem, som förordade förslagets förkastande, förnämligast att icke något behof af en samhällsförbättring i förevarande riktning gjorde sig gällande, men att, om förslaget komme att genomföras, samhället möjligen kunde taga skada deraf genom att beträda en väg, som innebure en destruktion. Af hvardera de reservationer, som denna gång åtfölja betänkandet, framgår enstämmigt, att sedan 1897 inga förhållanden inträffat, som kunde påkalla ett afsteg från den ståndpunkt, som vid senaste landtdag intogs af Ständerna. Ehuru sålunda saken föreligger temligen klar, tager jag mig friheten beröra några punkter uti motionärens och Utskottets motivering af de förslag de afgifvit.
Den ärade motionären har på sid. 2 af det tryckta betänkandet påpekat, hurusom utvecklingen fortgått i sådan riktning att qvinnan alt mera har vunnit likställighet med mannen i samhällets olika funktioner, och att denna utveckling ”haft till följd,|209| att qvinnans deltagande i samhällsnyttiga sträfvanden och företag erhållit en alt större betydelse”. Jag ville häremot först och främst påpeka, att de omständigheter, som af den ärade motionären framhållits, mest hänföra sig till det ekonomiska förvärfvets område. Men genom detta uttryck har min tanke förts derhän att, om man erkänner riktigheten i detta resonnement, så skulle man indirekt erkänna att den qvinna, som icke eftersträfvade den verksamhet motionen afser, icke skulle egna sig åt lika samhällsnyttiga sträfvanden som de, hvilka det göra eller i öfrigt vändt sig åt särskilda förvärfsgrenar inom det praktiska lifvet. Jag skulle icke vilja vara med om ett sådant vitsord, men ännu mindre skulle jag på dessa grunder vilja förorda en s. k. likställighet emellan man och qvinna genom att för qvinnan öppna ett område, för hvilket hon dock icke i allmänhet kan anses vara särskildt utbildad. Jag anser för öfrigt att qvinnans möjlighet till samhällsnyttig verksamhet icke derigenom skulle stärkas, lika litet som samhället genom denna utvidgning af qvinnans verksamhetsområde skulle hafva gagn, men väl skada.
Utskottet har i sin motivering i allmänhet förenat sig om motionens antagande och har försökt ytterligare lugna dem, som till äfventyrs tveka att antaga Utskottets förslag, med en förklaring på sid. 5 att, om man skulle antaga förslaget, så skulle deraf icke någon våda uppstå, ty flertalet stadsfullmäktige skulle dock äfven framdeles vara män och då sker ingen skada. Ett sådant medgifvande att öppna nya verksamhetsområden, men samtidigt säga: det är icke någon makt vi gifva, förefaller mig föga tilltalande och om man ser saken rätt, så skulle ett sådant medgifvande att skenbart öppna nya verksamhetsområden, men samtidigt reservationsvis säga att i det stora hela intet gifves, innebära å ena sidan ett galanteri, men å den andra sidan ett nedsättande af qvinnans betydelse för samhället. Utskottet har genom denna framställning, genom hvilken det velat lugna sinnena, sannerligen icke stärkt motionens berättigande.
Uti reservationen framhålles, såsom jag redan antydde, att inga omständigheter inträffat, som skulle påkalla ett afsteg från R. o. A:s hållning vid senaste landtdag. För min del skulle jag vilja gå litet längre, jag skulle nämligen vilja hålla före att omständigheter inträffat, som visat att det tidens rullande hjul, emot hvilket en ärad talare i detta stånd icke ville ställa sig och förty samtyckte till motionen, sedan dess faktiskt icke blott stannat utan t. o. m. rullat tillbaka. Omständigheterna hafva under de sist förflutna åren visat att verksamhetsområden finnas för hvarje medborgare i detta land, verksamhetsområden, som icke få kringgärdas, från hvilka de arbetande krafterna icke böra kallas bort genom att for dem öppna nya synpunkter, som kunde vara lockande, men som faktiskt icke skulle medföra, om de följdes, något gagn. Jag tror enhvar är villig att erkänna det otroligt stora arbete,|210| som under senaste år utförts af frivilliga arbetare, särskildt bland qvinnor, men detta arbete finge icke sin belöning genom att man nu skulle bjuda på en s. k. utvidgning af rättigheter, ty de rättigheter man här bjuder på blifva i sjelfva verket en skyldighet, hvilken man vill åhvälfva en kategori af medborgare, som icke härintills haft att bära denna skyldighet; och förefaller det mig som om samhället skulle hafva största gagnet af att dessa krafter äfven framdeles fritt och odeladt finge egna sig åt det vigtiga arbetet på uppfostrans och undervisningens område, men icke utanför de formella skrankor, som af förordningar uppdragas. Jag anser, då jag ser saken på detta sätt, att reservanterne icke blott hafva rätt, att icke nya omständigheter kommit till, utan t. o. m. att omständigheterna nu utvecklat sig derhän att ännu mindre skäl än för tre år sedan förefinnas för motionens godkännande. Jag vill icke uppehålla det Höglofliga Ståndet med någon vidlyftig utläggning af min åsigt, som torde vara väl känd, utan utber jag mig blott få förorda den andra reservationen, som i sin ytterst korta motivering och sin tydliga kläm innehåller den rätta lösningen af frågan.
Hr Furuhjelm: Den ärade motionären har i sin vid 1897 års landtdag i detta ämne inlemnade motion, till hvars motivering det nu föreliggande förslaget hänvisar, förklarat konseqvensen af den qvinna medgifna rösträttighet vid kommunalstämma på landet vara den, att hon äfven borde blifva valbar till medlem af de korporationer, som utöfva den kommunala styrelsen i städerna. Formelt är häremot ingenting att invända, ehuru såväl motionären som Utskottets majoritet gått längre i sina yrkanden än med stadgandena i 1898 års kommunalförfattning är förenligt, ity att kommunalförfattningen på landet utesluter qvinna från ordförandeskap och viceordförandeskap vid kommunalstämmor, medan enahanda befattningar hos stadsfullmäktige enligt Utskottets förslag skulle kunna henne ombetros. För min del nödgas jag dock betvifla att qvinnans rösträtt vid kommunalstämma på landet har egt någon synnerlig praktisk betydelse, då hon i de flesta fall endast undantagsvis torde begagnat sig af denna förmån. Såsom ett ytterligare skäl anför motionären, att skattskyldig qvinna enligt gällande kommunalförfattning för städerna har rätt att deltaga i rådhusstämmas öfverläggningar och beslut; men såsom städernas kommunalförvaltning i allmänhet gestaltar sig, förekomma vid rådhusstämma icke andra kommunala ärenden än sådana, som gälla bestämmandet af det kommunala skattöret samt val af taxerings- och pröfningsnämnd och revisorer, således frågor af föga komplicerad art. Motionären har vidare berört den utveckling qvinnobildningen på senare tider företett och qvinnans alt allmännare användning i särskilda yrken. Deraf att qvinnan på vissa samhällsområden, framföralt såsom innehafvare af mindre sysslor inom|211| statsadministrationen, inom den privata bankverksamheten och inom affärslifvet, förvärfvat en viss skicklighet och rutin, följer enligt min tanke icke, att hon skulle hafva tillegnat sig den större praktiska erfarenhet och det omdöme i kommunala spörsmål af ofta rätt invecklad art, som erfordras för att med framgång kunna fylla sin plats såsom kommunal representant. Qvinnobildningen i vårt land må nu stå aldrig så högt, måste jag dock betvifla att den finska qvinnan i fråga om kompetens för mera betydelsefulla kommunala värf nått en större mognad än hennes medsystrar i det öfriga Europa. Inom Nordamerikas Förenta Stater har qvinnan visserligen nästan öfver alt lyckats ernå samma rättigheter som mannen, men de amerikanska förhållandena synas mig icke vara något samhällsideal. I Amerika har qvinnan altmera öfvergifvit sin egentliga verkningskrets och utbildats till en afart af qvinna, hos hvilken den intellektuella och i viss mån den fysiska differentieringen håller på att försvinna. Jag kan slutligen icke dölja att det förefaller mig såsom om ett verkligt behof i förevarande afseende icke skulle föreligga, att Utskottets förslag icke är uttryck för någon allmän opinion bland de i saken närmast intresserade, nämligen pluraliteten af landets bildade qvinnor, utan har sitt ursprung inom qvinnosakens ledande kretsar, för hvilka talet om qvinnans förtryckta ställning blifvit en dogm, för hvilka hennes absoluta likställighet med mannen pä samhällslifvets alla områden – såsom i fråga om tilltråde till alla statsembeten, politisk valrätt m. m. – utgör ett eftersträfvansvärdt mål, och för hvilkas ärelystnad det kunde blifva ljufligt nog att vid nästa qvinnokongress förkunna att Finland på qvinnosakens område slagit ett stort rekord. Bland de manliga anhängarene af förslaget har åtminstone enskildt försports yttranden sådana som att motionsförslaget, om det blefve lag, högst sällan, om ens någonsin komme att tillämpas. Jag ser häruti beviset på en viss ridderlighet att icke vilja stöta ledarena af qvinnoemancipationssträfvandena för hufvudet, måhända också uttrycket för en tyst önskan att åtminstone en del af qvinnofrågan sålunda skulle skaffas ur verlden. Man måste då fråga sig, huruvida det är riktigt att stifta lag för undantagsfall, en lag, som icke kommer att användas. För min del har jag anledning tro att en lag, sådan den af Utskottet föreslagna, kommer att existera endast på pappret. På grund af det anförda får jag vördsamt hemställa att motionsförslaget åtminstone i den utsträckning Utskottet gifvit detsamma måtte af R. o. A.Ridderskapet och adeln afböjas.
Hr L. Mechelin: Den senaste ärade talaren framhöll mot slutet af sitt andragande vissa förmodanden, som ligga mycket nära gränsen af insinuation, nämligen att den lagstiftningsåtgärd, hvarom här är fråga, skulle vara någon slags akt af eftergift och inställsamhet emot ledande personer inom de s. k. qvinnosakskret|212|sarne. Jag tror att ett närmare bemötande af dylika förmodanden icke kan vara behöfligt uti denna församling.
Den första ärade talaren har anfört ett sammandrag af synpunkter, som han redan tidigare, år 1897, i samma fråga på detta rum sökt göra gällande och då med en viss framgång. Kärnan i den nu framstälda motiveringen innebär, att det finnes ännu mindre skäl för närvarande än vid tidpunkten för senaste landtdag att skrida till den lagstiftningsåtgärd, som föreslagits, eftersom förhållandena ådagalagt, att de bildade qvinnorna funnit ännu vidsträcktare allmännyttiga verksamhetsfält för sig inom samhället än förut. Det vore nu t. o. m. orätt, menar den ärade talaren, att hindra deras fria arbete för folkupplysningen och andra ändamål, för hvilka qvinnan särskildt är egnad, genom att älägga henne en offentlig verksamhet i kommunens tjenst. Detta är nu ett resonnement, som, om man träder det närmare in på lifvet. skulle steg för steg leda till att aldrig någon utvidgning af rättigheter och skyldigheter inom samhället borde af lagstiftaren vidtagas. När för några årtionden sedan af medborgarene i städerna ensamt de burskapsegande hade att deltaga i stadens styrelse, så voro visserligen vetenskapsmän, lärare, litteratörer, embetsmän och andra, som sysslade på verksamhetsområden af stor vigt för samhället, befriade från tungan att taga befattning med kommunala angelägenheter, och ändock ansåg man det vara ett väsentligt framsteg att draga dem alla med uti de allmänna medborgerliga skyldigheterna i kommunen. Det är alldeles samma logik i HrHerr Ramsays senaste yttrande som om man hölle på den ståndpunkt, att nog kan den egentliga borgaren sköta de kommunala angelägenheterna, låt de andra fritt sköta de värf, för hvilka de särskildt äro egnade. Det må väcka förundran, om ett förslag af den syftning, som det föreliggande, skall framkalla inkastet, att man nog reder sig utan att välja qvinnor i kommunalförvaltningen, må de hellre sköta sitt. Ty det är dock i främsta rummet just ur allmän synpunkt, som den föreslagna reformen har sitt fulla berättigande. Det kan aldrig på förhand genom lag med lika skicklighet utmätas, hvilka grupper af medborgare i ett land böra finna full användning i samhällsvärf och hvilka härvid kunna undvaras, som detta kan ske genom samhällets fria rörelse. Visar det sig, att en kommun kan hafva verkligt gagn för sin förvaltning deraf att uppdrag inom densamma gifvas äfven åt sådana af dess medlemmar, som nu äro uteslutna derifrån, emedan de äro qvinnor, så är det ju riktigt, att lagen upphäfver denna uteslutning. Det har blifvit sagdt att utöfvandet af kommunala funktioner, på grund af val, är ett skildt verksamhetsfält. Detta är icke riktigt; snart sagdt, alla de, hvilka af kommunen anlitas, vare sig såsom stadsfullmäktige eller såsom medlemmar af skilda förvaltningsnämnder och direktioner, hafva sitt egentliga verksamhetsfält utanför dessa funktioner. Det är i sin egenskap af med|213|borgare som de hafva att samverka för de kommunala angelägenheterna. Och hvad särskildt stadsfullmäktige vidkommer, är det af vigt, att alla olika slag af erfarenheter och insigter, som utbildats inom de särskilda verksamhetsområdena i samhället, må i stadsfullmäktiges församling vara representerade. För att anföra ett exempel, så tror jag man icke skall kunna jäfva det påstäendet, att, om de valberättigade i Helsingfors kommun önska få folkskollärarekåren representerad bland stadsfullmäktige och om qvinnan vore valbar, valet af representanter för nämnda korporation skulle utfalla allra bäst genom att invälja qvinliga folkskollärare till stadsfullmäktige.
Hvad sedan, för att återkomma till HrHerr Ramsays vigtigaste motiv, den omständighet beträffar, att man må akta sig för att belasta qvinnor med skyldigheter, som draga dem bort från den verksamhet, der de kunna göra större nytta, så ber jag få betona, att de skilda, olikartade verksamhetskretsar, som i samhället förekomma, dock alla stå i ett visst samband med hvarandra. De bilda icke hvar för sig en sluten verld och utöfvaren af t. ex. sådan verksamhet som det frivilliga arbetet för folkupplysningen har i många afseenden att repliera uppå de offentliga institutionerna och kan genom den erfarenhet han förvärfvat åter blifva till nytta för dessa institutioner. Huru skulle samhället se ut om man tänkte sig detsamma afskildt i exklusiva kretsar, der införandet af erfarenheter från olika håll som man vinner utbildandet af denna medborgerliga anda, hvarpå sjelfstyrelsen beror. Med fullt lika stort skäl, som här anförts i fråga om qvinnan, kunde man säga, att den vigtiga korporation, som har ungdomens undervisning om hand, lärarekåren, icke borde dragas bort från sitt tunga och ansvarsfulla värf och belastas med kommunala angelägenheter, då det finnes andra, som kunna sköta dessa. Men man gör icke så, och man har icke gjort så, emedan det var fråga om manliga medborgare, icke om qvinliga. Att härvid särskildt göra olikheten mellan könen gällande såsom en anledning att qvarstå på den gamla ståndpunkten, förefaller verkligen numera något öfverraskande, då ju ingen, icke ens de ärade opponenterna, kan bestrida, att samhällets utveckling haft den riktning att en mängd qvinnor, som icke komma att egna sig åt qvinnans närmaste och främsta mål och uppgift, nämligen familjelifvet, utan nödgats träda fram i täflan med männen på ekonomiska och andra verksamhetsområden, skulle fullgöra dylika uppgifter med lika stor skicklighet som männen. När här emot förslagets vedersakare framhållits att stiftandet af en sådan lag som denna icke är detsamma som att föra bort en mängd qvinnor från deras sysselsättningar, eller att det icke kan hafva till följd att inom kommunalförvaltningen ett öfvervägande antal uppdrag komme att åt qvinnor ombetros, så är det enligt min tanke orätt att snedvrida detta påstående till|214| ett bevis mot förslaget och säga att, eftersom det blott afsåge undantagsfall, så må det förkastas, ty det är onödigt att stifta undantagslagar. Det ligger i sakens natur att, om en sådan lag blefve gällande, så skulle dock antalet qvinliga kandidater vid sådana val vara så litet i jemförelse med männens, att redan deraf skulle följa, att antalet qvinnor, som blefve valda, skulle ställa sig lägre än antalet män.
Slutligen tror jag för min del att, då en gång skyldigheterna i kommunen blifva utmätta utan någon särskild égard för qvinnan, och då nu en gång samhällslifvet gestaltat sig så, att qvinnan nödgas träda ut ur hemmets sfär och i täflan med myndige män arbeta, och då erfarenheten visar, att hon eger nödiga qvalifikationer för att kunna göra gagn i kommunala uppdrag, så är det orättvist af lagstiftaren att icke draga konseqvensen och förklara att qvinnan, såsom allaredan skattskyldig och valberättigad, äfven bör vara valbar.
Exempel från Amerika eller andra länder kunna ju vara af ett visst intresse, men af afgörande betydelse kunna de icke vara. Inom hvarje land bör lagstiftaren främst pröfva förhållandena hemma och efter dem bedöma, huruvida en social reform är gagnelig eller icke. Den ifrågavarande reformen är enligt min tanke gagnelig derför att obestridligen antalet krafter, af hvilka stadskommunerna, efter pröfning, kunna draga nytta för sina ändamål derigenom ökas. Reformen är berättigad äfven derför, att den icke kan göra något som helst intrång på familjelifvets anspråk, ty här är icke fråga om att åhvälfva den gifta qvinnan förpligtelser i kommunens tjenst.
Det har också anmärkts att, emedan Ständerna så nyligen afböjt samma lagförslag, det icke hade bort nu åter upptagas. Denna alldeles formella anmärkning kan ju lätt bemötas derigenom, att när vid en landtdag två stånd godkänna och tvänne stånd afböja ett förslag, det ena af de afböjande stånden dessutom med en ytterst ringa pluralitet, så kan man icke säga att åsigterna inom representationen vore så decideradt mot frågan, att det derför varit olämpligt att ånyo underställa den till pröfning. Jag anhåller vördsamt att R. o. A.Ridderskapet och adeln ville godkänna Lag- och Ekonomiutskottets betänkande.
Hr Georg Schauman: Jag har begärt ordet i anledning af HrHerr Furuhjelms yttrande. Den ärade reservanten har framhållit att i intet af Europas länder qvinnan vore valbar till kommunala uppdrag. Emellertid är det fallet att ett land, hvars inre politik måste anses vara ett mönster, det konservativa England, har tillerkänt qvinnan valbarhet till alla kommunala uppdrag, äfven till ordförandeskap i stadsfullmäktige. Detta skedde genom Local Government Act år 1894. Deremot har jag icke mig bekant att i Amerika qvinnan vore valbar till kommunala uppdrag öfver|215|hufvud taget. Blott i några få, mindre amerikanska stater är detta förhållandet. För öfrigt är min erfarenhet om den amerikanska qvinnan helt annan än den HrHerr Furuhjelm tyckes hafva. Jag har funnit att den amerikanska qvinnan är både intelligent och vacker och framföralt qvinlig. – Jag ansluter mig obetingadt till Utskottets betänkande, utan att derför vara en vän af den så kallade feminismen, hvars spöke man återigen i dag frammanat.
Frih. R. A. Wrede: Jag ber att med några ord få understöda den första till betänkandet fogade reservationen. Enligt min tanke bör all sund lagstiftning byggas på ett verkligt, ett kändt och erkändt behof, icke på realiserandet af en mer eller mindre teoretisk eller abstrakt idé. Och oaktadt alt hvad af den ärade motionären här anförts, kan jag icke finna att något behof att få välja qvinna till stadsfullmäktig skulle föreligga. Den ärade motionären har anfört att, ju mer man utvidgar kretsen af dem, som äro valbara, desto större utsigt har man att få olikartade insigter, erfarenheter och intressen representerade uti stadsrepresentationen, och detta är ju teoretiskt riktigt. Men jag frågar: månne man kan uppvisa ett enda område, der det skulle hafva visat sig, att man icke med det nuvarande valsättet, då endast män kunna väljas, kan få de insigter och de intressen representerade, som behöfvas? Jag tror icke att ett sådant område skall kunna påvisas, och då är det icke för stadens eller stadsfullmäktigsinstitutionens skull af behofvet påkalladt att göra en sådan förändring. Hvad åter beträffar qvinnan sjelf, så är det icke för hennes skull påkalladt, ty om det också, såsom den ärade motionären anfört, på grund af den sociala utveckling, som under senaste år försiggått, finnes en stor mängd qvinnor, som icke hafva sitt verksamhetsfält i familjen, utan måste söka det utom densamma, så är det å andra sidan att märka, att verksamheten säsom stadsfullmäktig knappast erbjuder ett sådant fält. Helt annorlunda är förhållandet, om vi för qvinnan öppna nya banor till förvärf och till täflan med männen på det ekonomiska området eller på vetenskapens och andra ideella områden. Man tillgodoser derigenom det behof, som för en stor mängd qvinnor verkligen föreligger, nämligen behofvet af ett verksamhetsfält, som med den riktning, i hvilken utvecklingen gått, måste erkännas förekomma, och man tillgodoser derjemte samhällets behof af nyttiga arbetare på flere områden, såsom särskildt erfarenheten visat från det område, som för qvinnan otvifvelaktigt är det lämpligaste, undervisningens område. Hvarje gång en ny bana öppnas för qvinnan i denna riktning, kan man derför helsa detta såsom ett framsteg, men helt annat är förhällandet beträffande utöfvandet af medborgerlig verksamhet uti samhället i den mening, som afses i motionen. Såsom jag nyss nämnde, föreligger icke här ett verkligt behof, men der|216|emot finnes en annan sida af saken, som ställer detta område alldeles afgjordt på annan plan än de jag nyss berört, nämligen att detta blefve en tung, en svår pligt eller börda för qvinnan, samhällets och hennes eget intresse är skäl att som det icke i pålägga henne. Herr Mechelin nämnde visst att man genom att välja qvinna till sådana uppdrag icke skulle göra intrång i hennes verksamhet i familjelifvet, men det är att märka, att bland de qvinnor, som försörja sig sjelfva, också finnas enkor med familj, hvilkas verksamhet i hemmet är kanske ännu mer af nöden än hustrurs, hvilkas män lefva. Dessa skulle sålunda kunna väljas till dylika kommunala uppdrag utan att kunna motsätta sig ett sådant val. Men jemte det jag motsätter mig den afsedda förändringen i den utsträckning, som motionären och Utskottet föreslagit, vill jag gerna erkänna, att ett behof i vissa fall kunde föreligga att invälja qvinnor till stadens nämnder. Om man nu medger en sådan rätt, som undertecknarene af den första reservationen föreslagit, så har man också i rikligt mått, jag ville säga, i rågadt mått tillfredsstält det verkliga behof af lagförändring, som på detta område kan föreligga. Jag ber få förorda den första reservationen.
Hr L. Mechelin: Den senaste ärade talaren har velat beteckna den af mig i frågan intagna ståndpunkten såsom teoretisk och velat ställa sig sjelf på den praktiska ståndpunkten i frågan. Det är mycket möjligt att af någon slags psykologisk anledning en sådan olikhet i ståndpunkt oss emellan i denna sak eger rum, ehuru mig veterligen mitt deltagande i det kommunala lifvet varit något långvarigare och mera omfattande än den senaste ärade talarens. Jag hoppas dock blifva trodd, då jag försäkrar att det är jemväl praktiska synpunkter, icke blott teoretiska, som varit bestämmande för mig. Jag är alldeles ense med Frih. Wrede derom att lagstiftningen skall gå stegvis till väga och icke blott på grund af ett fantom införa ändringar. Men om jag skulle omtala de talrika fall, då just qvinliga medlemmar af Helsingfors kommun genom privata meddelanden och upplysningar verkat vägledande på medlemmar af stadens kommunalförvaltning, och huruledes de nödgats välja denna väg för att göra sin erfarenhet gällande, emedan qvinnan varit utesluten från direkt deltagande i kommunalförvaltningen, så skulle deri nog finnas bevis på att reformförslaget har äfven praktisk betydelse. Och jag måste tillstå att jag aldrig kan ansluta mig till ett sådant resonnement, som jag nyss hörde, nämligen att det väl är mycket glädjande att qvinnan får tillfälle att på alt flere olika fält förtjena utkomst och penningar, men att vi dock icke få ställa henne för högt, icke erkänna att hon skulle hafva tillräckligt omdöme och karaktär för att gemensamt med oss män fatta beslut om vården af den kommun, inom hvilken hon lefver och verkar. Ett sådant|217| betraktelsesätt synes mig något främmande för det sätt att bedöma samhällslifvet, som numera borde vara det allmänt rådande. Nekas kan nämligen icke att kommunalförvaltningen omfattar angelägenheter, som nära beröra ganska olika sfärer utaf samhället. Stundom har man att göra med frågor, som antagligen skola intressera mannen mer än qvinnan, men som med all visshet icke heller intressera alla män, utan endast några bland dem. Stundom har man åter att göra med sådana frågor, som höra till undervisningsväsendet, fattigvården, utdelning af subventioner för olika föreningar m. m. dylikt, der otvifvelaktigt qvinliga medlemmar af stadsfullmäktige borde kunna på grund af egen erfarenhet och inblick pröfva frågan minst lika skickligt, om icke skickligare än mannen, hvilken ofta kan vara främmande för hithörande samhällsbehof. Det låter sig icke göra att vare sig teoretiskt eller medels åberopande af praktiska grunder uppdraga några bestämda gränslinier för att utstaka hvar den ena och den andra bildade kommunalmedlemmen kan vara nyttigast. Endast genom största möjliga mått af frihet i val af personer kan detta gestalta sig så, att alla krafter komma på sin rätta plats. Hvarför vi nödvändigtvis borde vidhålla stadganden, som icke fullt erkänna denna frihet, har jag så mycket svårare att förstå, som ingen kan påstå att någon slags våda för det allmänna kunde uppstå genom reformen. Man har yttrat att det kan medföra en svår tunga för åtskilliga qvinnor. Det är ju vänligt och sentimentalt att så resonnera, men det är från allmän synpunkt man skall taga saken. Jag förbiser icke att, om valbarhet tillerkännes alla myndiga qvinnor, också enkor med familj kunna blifva underkastade val. Man har betecknat detta såsom en så svår tunga, att man redan för den skull icke borde taga ut detta steg. Jag tror för min del att om en enka, som helt och hållet egnat sig åt sina barns vård och uppfostran, ovilkorligen behöfves för detta ändamål, hon också håller sig så fjärran från det kommunala lifvet att hon icke kan blifva uppstäld såsom kandidat för kommunala val. Men jag vågar tillika påstå att den svåra tunga, hvarom man talar, dock icke är så alldeles svår, ty eljest vore det ju icke möjligt att med kommunalt arbete belasta så många samhällsmedlemmar, hvilkas speciella arbete i vetenskapens tjenst, i ledning af affärer eller i andra afseenden är af sådan betydelse, att hvarje stund är for detsamma dyrbar, men ändå har man icke tvekat att lägga på dem medborgerliga skyldigheter i kommunen. Dessa äro icke en fortlöpande verksamhet, de påkalla endast ett sporadiskt deltagande i öfverläggningar och beslut.
Jag hoppas härigenom tydligt hafva ådagalagt, hvarför jag måste se på dessa frågor annorlunda än Frih. R. A. Wrede.
Hr af Forselles: Med afseende å det jag ämnat uttala har jag blifvit i mycket förekommen af Frih. Wrede, i|218| hvars vttrande jag derför i hufvudsak instämmer. Jag inskränker mig således till att uttrycka den öfvertygelse att af de förslag, hvilka i föreliggande betänkande framträdt, den första reservationen träffat en lycklig medelväg, och ber jag derför vördsamt att hos det Höglofliga Ståndet få förorda antagandet af denna reservation.
Hr Adolf Aminoff: Utöfver de skäl, som, särskildt af HrHerr Mechelin, framhållits till försvar för motionen och Utskottets betänkande, ber jag få yttra några ord.
Motståndarene till motionen hafva enhvar framstält den frågan, om det förefinnes ett verkligt behof af att den i motionen äskade förändringen skulle vidtagas och qvinnan få den ställning det medborgerliga lifvet, som genom motionens godkännande kunde för henne öppnas. Något direkt svar på denna fråga har icke gifvits, men är åtminstone jag beredd att svara derpå att verkligt behof förefinnes. – Det har ännu icke på detta rum uttalats att qvinnan på det område, der hennes krafter tagits i anspråk inom det kommunala lifvet, skulle vållat skada. Jag tror man icke heller med fog kunde komma fram med sådana påståenden, utan borde det erkännas af enhvar, som varit i tillfälle att se och följa med qvinnornas verksamhet på det trånga område, der de hittills fått verka, kommunen till fromma, att deras verksamhet varit välsignelsebringande. Och då man tillika, på sätt Frih. Wrede förordat, och de, som omfattat första reservationen, också uttalat, anser det önskvärdt att bereda qvinnan ökad verksamhet på det kommunala området, så kan jag icke förstå, hvarför man tvekar att taga steget fullt ut. Då det icke anförts något skäl deremot, anser jag det finnas behof för att qvinnan skall tillerkännas medborgerliga rättigheter inom det kommunala lifvet. Och man har icke anfört och kan icke anföra något verkligt skäl deremot utan endast fraser, (jag ber om ursäkt att jag mäste nämna dem så); så t. ex. i reservationen, der det bland annat säges ”att samhället icke får, utan att kränka qvinnans rätt i denna hennes egenskap, pålägga henne samma förpligtelser som mannen”, o. s. v. Detta är ju vackert, men jag kan ej tillerkänna dessa ord något sakligt värde. Jag finner äfven att många andra yttranden, som här riktats emot förslaget, icke äro något annat än ord. Under sådana förhållanden, då skäl icke hafva kunnat anföras emot motionen, anser jag – som sagdt – att det finnes ett verkligt behof att låta också den hälft af menskligheten, som nu varit utestängd från de rättigheter och pligter på det kommunala lifvets område, hvilka åligga medborgarene, att komma i åtnjutande af dessa rättigheter och förpligtelser. Jag ber derför få understöda betänkandet.
Frih. Carpelan: Påståendet att intet behof skulle föreligga till att införa nu ifrågasatta reform kan ju icke innebära|219| något annat än att qvinnan icke skulle varit till nytta vid handhafvandet af kommunala uppdrag. Det är en sats, som emellertid icke har bevisats och icke heller torde kunna bevisas. Tvärtom har HrHerr Mechelin uppvisat flere fall, der behof skulle hafva gjorts af qvinnans biträde just uti kommunalförvaltningen. De ridderlige forsvararene af den svaga qvinnan mot hennes betungande med kommunala uppdrag jag vill fråga, om det icke är på denna sida ”galanteriet” ligger – eller åtminstone en del af dem hafva velat belasta qvinnan med en nog så betydande tunga i det att hon skulle kunna inväljas till ledamot i kommunala nämnder och styrelser, som af stadsfullmäktige tillsättas. Jag tror att det ofta ligger en mycket större tunga deri än att blifva invald i stadsfullmäktige. Hon komme sålunda äfven att uteslutas från hvarje inflytande på tillsättandet af dessa samma nämnder och styrelser, der hon skulle komma att betungas med uppdrag. Hvad den första reservationen beträffar, finner jag att Hr Furuhjelms s. k. försvar för densamma – han är ju en af undertecknarene af reservationen – att den endast är den maskerade andra reservationen. Jag ber att få förorda Utskottets betänkande.
Hr Aug.August Ramsay: Här har af HrHerr Mechelin och andra framhållits, att det föreligger ett verkligt behof att utvidga förordningen om kommunalförvaltningen, på sätt motionen innebär. Emellertid förefaller det egendomligt, att qvinnan i de fall, då hon faktiskt kunnat användas i kommunens tjenst, tillsvidare, såvidt jag har mig bekant, och åtminstone på de fem sista åren i Helsingfors, icke begagnats. Just på de områden HrHerr Mechelin nämnde såsom de lämpligaste, kan det väl hafva inträffat, att qvinna enskildt framburit åsigter, som kunnat vara till gagn för stadsfullmäktiges beslut. Om så är fallet, och då intet hinder föreligger uti förordningen om kommunalförvaltningen att i utskott, som förbereda frågor, inkalla qvinnor, men det faktiskt aldrig inträffat, så förefaller det såsom om det behof, man nu vill uppkonstruera, icke skulle vara så synnerligen intensivt. Man kan visst invända att qvinnan, om hon invaldes, kunnat afsäga sig medlemskapet i utskott. Men jag tror icke att en sådan afsägelse tills dato skulle egt rum, om en inbjudning till slikt arbete förekommit. Om enligt gällande ordning qvinnan successivt kan indragas i arbetet, der så befinnes lämpligt, men denna utväg icke anlitas, innebär detta en anvisning att motionsförslaget går för långt.
Hr Emil af Hällström: Minua puolestani ei tyydytä kumpikaan niistä ehdotuksista, joita tänä päivänä on enimmin puolustettu, nimittäin Valiokunnan mietintö ja ensimäinen vastalause. Minusta asian ydin ei ole siinä, että toinen tai toinen kunnallinen|220| luottamustoimi uskotaan naiselle, eikä myöskään ole siinä kuinka laaja naisen osanotto kunnallisten tehtävien suorittamiseen on, vaan siinä, että se kehitys naisten oikeuksien laajentamiseksi, jota emme voi ja jota emme tahdo vastustaa, kulkee oikeaan suuntaan. Nyt esitetty ehdotus sellaisena, kuin se Valiokunnan mietinnössä löytyy ei jätä leskelle, jolla on perhe hoidettavanaan, vapaata valtaa kieltäytyä sellaisesta luottamustoimesta, johon kaupunkikunnan jäsenet voivat hänet vastoin hänen tahtoaan valita. Ensimäinen vastalausekaan ei ota tätä seikkaa huomioonsa siinä määrässä kuin minä puolestani olisin toivonut. Perhe käy ennen kuntaa. Katsoen siis siihen että samoja asioita, joita pidän periaatteellisesti tärkeänä, kuitenkin tänä iltana on lämpimästi puolustettu, rohkenen ehdottaa että Valiokunnan mietintö palautettaisiin Valiokuntaan uudestaan muodostettavaksi siihen suuntaan että perheellinen nainen ei ole vastoin tahtoansa vaalinalainen kunnallisiin luottamustoimiin.
Hr L. Mechelin: Jag konstaterar endast, att HrHerr Ramsay något modifierat sin första ståndpunkt genom att nu beteckna det behof, som här är fråga om, såsom icke synnerligen trängande. HrHerr Ramsay har tillika uttalat, att man skulle finna bevis mot behöfligheten af qvinnans valbarhet deruti att t. ex. stadsfullmäktiges utskott icke inkallat qvinnor till rådplägning, ehuru de kunnat göra det. Jag tror för min del detta motiv icke vara på allvar menadt. Ty så länge kommunalförfattningen ställer qvinnorna på den ståndpunkt, att de blott hafva skattskyldighet, men icke delaktighet i stadens styrelse, så bjuder väl grannlagenheten att icke inkalla dem i utskott för underlättande af de manliga medlemmarnas uppdrag.
Hvad åter vidkommer det af HrHerr af Hällström anförda motivet, tror jag mig hafva bemött detsamma i mitt yttrande mot Frih. Wrede och är öfvertygad om att någon våda för att enkor under ömmande förhållanden skulle blifva för mycket belastade med kommunala uppdrag icke kan uppstå, äfven om man ej inför derom klausuler i lagen.
Frih. O. A. Wrede: Frih. Carpelan uttalade att undertecknarene af första reservationen genom sitt yrkande att verksamhetsområdet för qvinnan i kommunala värf borde kunna utsträckas faktiskt skulle pålägga qvinnan en större tunga än den, som motionen skulle åsyfta. Jag ber då häremot få uppmärksamgöra på att reservanterne uttryckligen säga: ”Utan att dertill kunna emot sin vilja förpliktas borde qvinna” o. s. v. Det är sålunda icke någon större tunga, utan tvärtom en betydligt mindre sådan som genom detta yrkande skulle åhvälfvas qvinnan. Såsom undertecknare af första reservationen ber jag med hänvisning till motiveringen i reservationen och med anslutning till hvad Frih.|221| R. A. Wrede, HrHerr Ramsay och HrHerr Furuhjelm yttrat få förorda första reservationen.
Hr G. Grotenfelt: Koska seison tässä asiassa samalla pohjalla kuin Herra af Hällström, pyydän saada kannattaa hänen ehdotustansa. Siitä pitkästä keskustelusta, joka täällä on tapahtunut, en ole sittenkään voinut tulla muuhun käsitykseen, kuin että tämä asia on käytännölliseltä kannalta katsoen verrattain vähäinen, periaatteellisesti katsoen varsin tärkeä. Mutta se periaate, joka tässä on huomioon otettava, on ettei perheellistä naista vastoin hänen tahtoansa velvoiteta joutumaan kunnallisiin toimiin, ja tästä syystä en puolestani voi kannattaa ehdotusta siinä muodossa, jonka Valiokunta on sille antanut, vaan ainoastaan sillä nimenomaisella lisäyksellä, että naista, jolla on perhettä, ei voida tämmöisiin toimiin velvoittaa. Kannatan siis ehdotusta, että asia lykättäisiin Valiokuntaan takaisin muodostettavaksi mainitsemaani suuntaan.
Då ingen vidare anhöll om ordet, förklarades diskussionen afslutad, hvarpå HrHerr Landtmarskalken till R. o. A:s besvarande efter hvarandra framstälde följande tvänne
Omröstningspropositioner:
1:o). De, hvilka till kontraproposition emot Utskottets förslag antaga den första reservationen, rösta ja;
vinner nej, har till kontraproposition antagits HrHerr Emil af Hällströms förslag.
På begäran anstäldes votering, som gaf 55 ja och 50 nej.
2:o). De, hvilka godkänna Utskottets betänkande, rösta ja; vinner nej, har R. o. A.Ridderskapet och adeln omfattat första reservationen.
Vid verkstäld votering afgåfvos 59 ja emot 47 nej, till följd hvaraf R. o. A.Ridderskapet och adeln beslutit godkänna Lag- och Ekonomiutskottets ifrågavarande betänkande.
Frih. von Kothen anhöll att få till protokollet antecknadt att han icke med sin röst bidragit till detta R. o. A:s beslut.
Finlands Ständers underdåniga motion angående utsträckt rätt för qvinna att handhafva kommunala uppdrag i stad.
Stormäktigste, Allernådigste Kejsare och Storfurste!
Vid innevarande landtdag har inom Ridderskapet och Adeln framstälts motionsförslag om utsträckt rätt för qvinna att handhafva kommunala uppdrag i stad.
|2|Den omgestaltning af qvinnans verksamhetsområden, som under de senaste årtiondena egt rum, har tvifvelsutan varit egnad att hos henne väcka ett lifligare intresse äfven för kommunala angelägenheter, hvarjemte den förändrade riktning, som med hänsigt till qvinnouppfostran inslagits, verkar att alt flera qvinnor i allmänna angelägenheter vinna en insigt och erfarenhet, som kunde tillgodogöras för den kommunala förvaltningen.
Genom förordningen af den 6 Augusti 1889 har röstberättigad qvinlig medlem af kommun förklarats valbar till ledamot i fattigvårdsstyrelse, och den erfarenhet, som derefter vunnits, har ådagalagt det välbetänkta i sagda åtgärd. Men äfven på andra områden förekomma hos kommunala nämder och direktioner samt stadsfullmäktige ärenden af den beskaffenhet, att qvinna med framgång kunde deltaga i pröfningen och afgörandet af desamma.
Vid sådant förhållande och då lagstiftningen ej bör genom opåkallade inskränkningar hindra kommunerna att samhället till godo taga disponibla krafter i anspråk, förefinnes enligt Ständernas tanke icke grundadt skäl att från kommunala förtroendeuppdrag utesluta qvinna, som utgör skatt för kommunens gemensamma behof och eger rösträtt vid rådhusstämma. Någon olägenhet synes ej heller kunna uppstå deraf, att stadskommuns valrätt i antydt afseende utsträckes, ty nämda befogenhet skulle sjelffallet komma till användning endast då de valberättigade ansåge kommunens intresse derigenom befrämjas.
Med fullt förtroende kan derför enligt Ständernas tanke åt kommunens valberättigade medlemmar och stadsfullmäktige öfverlemnas att efter hvarje orts förhållanden afgöra, när ett förtroendeuppdrag skall åt qvinna anförtros. Fördenskull och då qvinna redan inemot tre decennier, under allmänna i lag stadgade förutsättningar, egt omedelbart deltaga i utöfvandet af|3| kommunens beslutanderätt vid rådhusstämma, få Ständerna underdånigst anhålla,
det täcktes Eders Kejserliga Majestät i nåder stadfästa följande af Ständerna antagna
Förordning om utsträckt rätt för qvinna att handhafva kommunala uppdrag i stad.
Med ändring af hvad om qvinnas valbarhet är stadgadt i förordningen den 8 December 1873, angående kommunalförvaltning i stad, samt i förordningen den 15 Augusti 1883, innefattande ändringar i nämda förordning, varder härigenom förordnadt som följer:
Qvinna vare hädanefter lika med man till alla kommunala uppdrag i stad valbar; och gälle beträffande skyldighet för qvinna att sådant uppdrag emottaga och handhafva samt i fråga om rätt för henne att detsamma sig afsäga, hvad om manlig medlem af stadskommun i ty fall stadgadt är.
Finlands Ständer framhärda etcet cetera.
Helsingfors, den 16 Mars 1900.