17.4.1887 Laurent Brosset–LM

Svensk text

|1|

Ryska kejserliga konsulatet
i Bordeaux

Herr Mechelin, Senator.

Herr,

För att fortsätta på mina föregående meddelanden bifogar jag en anteckning över trafiken från Bordeaux med de skandinaviska staterna och med Tyskland (delvis, eftersom jag fortfarande saknar Stettin, Danzig och Königsberg och jag vidarbefordrar dem så snart jag får dem).

Jag bifogar också ett utdrag ur ett brev om olivolja.

I slutet av denna månad är jag tvungen att åka till Paris. Jag hoppas, Herrn,|2| att er genomresa via Bordeaux sammanträffar med min återkomst. Min frånvaro är knappast längre än 15 dagar; den skall ägnas åt en rundtur å tjänstens vägnar till våra vicekonsulat längs Atlanten.

Framför mina respektfulla hälsningar till Fru Mechelin och Fröken Er dotter och se mig, Herrn, som

Er tillgivne

L Brosset.

|3|

Danmark

  • Ingen trafik med fastslagna avgångar. Handelstransport görs av det danska bolaget: ”Det Forenede Dampskibsselskab” i Köpenhamn, vars fartyg, 14 till 16 till antalet per år, med ett tonnage mellan 600 och 1 200, kommer till Bordeaux enligt behov. Dessa fartyg är anpassade att ta 8 till 12 passagerare.

Sverige & Norge

  • 1) ”Stockholms Ångfartygs Rederibolag”.
    Svensk ångfartygslinje mellan Bordeaux, Malmö och Stockholm och Finland.
    3 ångfartyg: Bergsund, Dux, Rex. (bifogat en broschyr)
  • 2) ”Svenska Lloyd”
    Linje från Bordeaux till Göteborg
    Ångfartyg: ”Skandinavien”
    Avgångar omkring var fjärde vecka.
  • 3) Bolag: ”Fearnley (?), Eger (?) et Cie” i Christiania.
    Linje från Bordeaux till Christiania
    Ångfartyget ”Garonne”
    Avgångar var fjärde vecka.
|4|

Tyskland

  • Regelbunden trafik bistås av franska ångfartyg från bolaget ”Worms Josse et Cie” till Le Havre, eller av danska ångfartyg.
  • a) Hamburg
    Bolaget Worms Josse et Cie.
    Regelbundna avgångar varje söndag morgon.
    Riklig frakt i mars, april, september, oktober och november; resten av året – från 150 till 250 tonnage.
    Passagerare: första klass 100 francs, andra klass 60 francs.
  • b) Bremen
    Samma bolag.
    Avgångar utan fastställt datum.
    2 ångfartyg: ”Maria” och ”Commandant Franchette”; avgår ungefär 8 gånger i året med en last på i medeltal 300 till 350 tonnage.
|5|

Utdrag ur ett brev av Herr Rouanet,
Börsmäkare i Bordeaux.
9 april 1887

Från Provence, Nice, Toscana och rivieran i Genua och Bartletta får vi in mycket olivolja. Men en stor mängd anländer som transit till kusten, för att användas till sardiner.

Priset varierar mellan 190 och 210, 12 % för förädlade oljor, beroende på ursprung, och 130 till 150 francs för andra klassens oljor.

Till Ryssland exporterar vi till övervägande del kvantiteter i lådor, men för detta land är oljorna av god kvalitet. En låda med 12 flaskor på en liter är värd 35 francs per låda, och lådorna med 12 flaskor på 500 gram är värd 20 francs.

Till ert land exporterar man också en del oljor i prisklassen|6| 130 francs, men i mycket små kvaniteter. Enbart oljor av hög kvalitet leder till affärer.

Finsk text

Ingen text, se faksimil eller transkription.

Original (transkription)

|1|

Consulat impérial
de Russie
à Bordeaux

Mr. Mechelin, Sénateur.

Monsieur,

Pour faire suite à mes com-
munications précédantes, je
Vous envoie ci joint une notice
sur les communications de
Bordeaux avec les états Scan-
dinaves et avec l’Allemagne
(en partie, car Stettin, Danzig
et Königsberg me manquent
encore et je Vous les ferai par-
venir subsidiairement, dès que
je les auras).

J’y joins aussi l’extrait d’une
lettre sur les huiles d’olive.

A la fin de ce mois je suis
obligé de partir pour Paris.
Je forme des vœux, Monsieur,
|2| pour que Votre passage par
Bordeaux coïncide avec mon
retour. Mon absence ne durera
guère plus de 15 jours; elle
sera consacrée à une tournée
faite d’office à nos Vice-con-
sulats de l’Atlantique.

Veuillez presenter mes hom-
mages respectueux à Madame
Mechelin et à Mademoiselle
Votre fille et croyez moi,
Monsieur,

Votre bien dévoué

L Brosset.

|3|

Danemarck

  • Point de Communications à départs fixes.
    Le transport des marchandise se fait par
    la compagnie danoise: ”Det Forenede
    Dampskibsselskab” à Copenhague, dont
    les bateaux, au nombre de 14 à 16 par
    an, d’un tonnage variant entre
    600 et 1 200 tonn., viennent à Bordeaux
    selon le besoin. Ces bateaux sont
    anénagés pour prendre de 8 à 12 pas-
    sagers.

Suède & Norvège

  • 1) ”Sockholms angfartygs rederi bolae”.
    Ligne suédoise de steamers entre Bor-
    deaux Malmö et Stockholm et la
    Finlande.
    3 Vapeurs: Bergsund, Dux, Rex.
    (ci joint un prospectus).
  • 2) ”Svenska Lloyd”
    Ligne de Bordeaux à Gothenbourg
    Vapeur: ”Skandinaven”
    Départs environ toutes les 4 semaines.
  • 3) Compagnie: ”Fearnley(?), Eger(?)
    et Cie” à Christiania.
    Ligne de Bordeaux à Christiania
    Vapeur ”Garonne”
    Departs toutes les 4 semaines
|4|

Allemagne

  • Les communications régulières sont
    desservies par les vapeurs français
    dela compagnie ”Worms Josse et Cie”
    au Hâvre, ou par des vapeurs danois.
  • a) Hambourg
    Compagnie Worms Josse et Cie.
    Départs très régulièrs tous les di-
    manches matin.
    Frêt abondant en Mars, Avril, Septem-
    bre, Octobre et Novembre; le reste
    de l’année – de 150 à 250 tonn.
    Passagers: 1e cl. 100 fr. 2e cl. 60 frs.
  • b) Brême
    Même compagnie.
    Départs sans date fixe.
    2 vapeurs: ”Maria” et ”Comman-
    dant Franchette”; partent environs
    8 fois par an, avec chargement
    en moyenne de 300 à 350 tonnagsvårtytt.
|5|

Extrait d’une lettre de M. Rouanet,
Courtier à la Bourse de Bordeaux.
9 avril 1887

Nous recevons dela Provence,
de Nice, dela Toscane et dela Ri-
vière de Gènes et de Barletta
beaucoup d’huiles d’Olive. Mais
une grande quantité arrive en
transit, pour la côte, à l’usage
dela sardine.

Les prix varient de 190 à 210
les % 12 pour les huiles surfines,
suivant les provenances, et de
130 à 150 frs pour les huiles se-
condaires.

Nous exportons pour la Russie
des quantités assez fortes de caisses,
mais pour ce pays ce sont des
huiles extra. Les caisses de 12
bouteilles d’un litre valent 35 frs.
la caisse, et les caisses le 12 bou-
teilles de 500 grammes valent 20 frs.

On exporte aussi pour votre pays
quelques huiles dans les prix de
|6| 130 frs, mais en très petite quantité.
Il n’y a que des huiles tout à fait
supérieures qui donnent lieu à
quelques affaires.

Dokumentet i faksimil