Yhteenveto Suomen suuriruhtinaskunnan perustuslaillisesta järjestyksestä
Oikeustieteellisen tiedekunnan professori herra Bufnoir antaa tiedoksi seuraavan, Suomen suuriruhtinaskunnan perustuslaillista järjestystä koskevan yhteenvedon. Hän kertoo saaneensa kyseisen yhteenvedon Helsingin yliopiston roomalaisen oikeuden ja siviilioikeuden professori herra Montgomerylta, joka on vastikään hyväksytty Vertailevan Lakitieteen Seuran kirjeenvaihtajajäseneksi. Itse yhteenveto on saman yliopiston valtio-oikeuden professori herra Mechelinin käsialaa.
Suomen suuriruhtinaskunta on Venäjän keisarikunnan kanssa dynastisessa liitossa oleva perustuslaillinen valtio. Kyseisen liiton pani täytäntöön Haminan rauhansopimus, jossa Ruotsin kuningas luovutti Suomea koskevat oikeutensa Venäjän keisarille. Porvooseen valtiopäiville kokoontuneet Suomen säädyt olivat jo ennen Haminan rauhansopimusta solmineet omissa nimissään Venäjän keisarin kanssa sopimuksen, jonka mukaan tämä tunnustettiin Suomen suuriruhtinaaksi vahvistettuaan maan perustuslain. Suuriruhtinaskunta säilytti näin ollen vanhan perustuslaillisen järjestyksensä ja omat lakinsa, eikä se jaa Venäjän kanssa muuta kuin hallitsijan ja ulkopolitiikan.
Vuoden 1809 sopimusten takaama Suomen valtiojärjestys perustuu ennen kaikkea Ruotsin vuoden 1772 hallitusmuotoon, jota muokattiin vuoden 1789 yhdistys- ja vakuuskirjalla, sekä vuoden 1809 valtiopäivien järjestykseen. Tämän kirjoituksen tarkoituksena on tehdä syvällisempi katsaus kyseisen pienen maan lainsäädäntövallan toimintaperiaatteisiin ja sen kansanedustuslaitoksen järjestykseen. Kyseessä oleva Suomen perustuslaki lukeutuu Euroopan vanhimpien joukkoon ja lienee sanomattakin selvää, ettei tämän kaltaisten tutkimusten kiinnostavuuden tule määräytyä tutkimuskohteina olevien instituutioiden hallinnoiman alueen pinta-alan mukaan. Perustuslaillisten vapauksien jatkuvan laajentamisen ja valtiollisen elämän historiallisten peruspilareiden säilyttämisen onnistuneesta yhdistämisestä tyytyväisenä esimerkkiä tarjoavalta pieneltä kansakunnalta saattaisi jopa olla jotain hyödyllistä opittavissa.
Suomen kansanedustuslaitosta ei tule sotkea maan senaattiin1)Herra Mechelinin huomautus: Moiseen väärinkäsitykseen saattaa päätyä esim. lukemalla herra Charbonnierin teoksen l’Organisation électorale et représentative de tous les pays civilisés. Herra Charbonnier tyytyy kertomaan Suomesta vain sen, että kyseistä valtiota hallinnoi kuvernööri, joka niin ikään antaa esityksen apunaan toimivan senaatin kokoonpanosta. Valtiopäivistä herra Charbonnier ei sen sijaan mainitse mitään. Tämän yhteenvedon pontimena on nostaa vallitseva väärinkäsitys esille ja vastata osaltaan oikean tiedon puutteeseen., joka koostuu kuudestatoista keisarin nimittämästä jäsenestä, joiden on kaikkien oltava Suomen kansalaisia. Senaatin valtaoikeudet kuuluvat osin toimeenpanovallan ja osin tuomiovallan piiriin ja se jakautuu käytännössä kahteen erilliseen osastoon, joista yksi käsittää eräänlaisen hallitusneuvoston (ministeristön) ja toinen toimii valtion korkeimman oikeuden lailla. Lainsäädäntövaltaa ei senaatilla sen sijaan ole lainkaan.
Lainsäädäntövaltaa käyttävät keisarisuuriruhtinas ja valtiopäivät yhdessä. Valtiopäivät nimenomaan edustavat Suomen kansaa.
Kansanedustuslaitos: Suomen kansaa edustavat valtiopäiville kokoontuneet Suomen säädyt, jotka koostuvat ritaristosta ja aatelistosta, papistosta, porvaristosta (kaupunkien edustajista) sekä talonpojista (maalaiskuntien edustajat).
Jokaisella säädyllä on yhtä paljon päätäntävaltaa.
- Aatelissääty: edustusoikeus kuuluu tässä säädyssä perinnöllisenä kaikkien maan aatelissukujen päämiehille. Mikäli päämies pidättäytyy käyttämästä edustusoikeuttaan, voi sitä käyttää myös toinen perheen jäsen esikoisoikeuden mukaisessa järjestyksessä.
Suomessa on tällä hetkellä 230 aatelissukua, joista seitsemän on kreivillisiä, 44 vapaaherrallisia ja 179 arvonimetöntä sukua.
- Pappissääty käsittää:
- Luterilaisen kirkon arkkipiispan ja kaksi muuta piispaa
- 28 luterilaisen kirkon kolmen hiippakunnan papistojen valitsemaa edustajaa
- 1–2 Helsingin yliopiston professoreiden ja vakinaisten virkamiesten valitsemaa edustajaa
- 3–6 oppi- ja kansakoulujen opettajakunnan valitsemaa edustajaa
Edustajat valitaan suoralla vaalitavalla.
- Porvarissääty koostuu kaupunkien edustajista, jotka valitsevat vaalioikeudesta nauttivat kaupunkien asukkaat, eli kauppiaat, käsityöläiset, tehtaanomistajat, laivanvarustajat, talonomistajat sekä kaupunkien pormestarit ja raatimiehet. Jokainen kaupunki on oikeutettu vähintään yhteen valtiopäiväedustajaan, mutta kuuden tuhannen asukkaan kaupungit voivat lähettää kaksi ja sitä suuremmat kaupungit yhden edustajan lisää jokaista kuuttatuhatta asukastaan kohti.
Edustajat valitaan suoralla vaalitavalla. Viime valtiopäiville osallistui 36 kaupunkien edustajaa.
- Talonpoikaissääty: maalaiskunnat valitsevat yhden valtiopäiväedustajan jokaisesta tuomiokunnasta, joita on nykyisin 59.
Vaalioikeus koskettaa jokaista manttaalille pantua tilanomistajaa ja -haltijaa, kuin myös kruununtiloja pysyvästi vuokraavia tai hallinnoivia. Johonkin muuhun kuin talonpoikaissäätyyn kuuluvat sekä valtion virkaa hoitavat eivät kuulu tämän vaalioikeuden piiriin.
Talonpoikaissäädyn valtionpäivämiehenvaalit koostuvat kahdesta kierroksesta. Jokaisesta maalaiskunnasta valitaan ensin vähintään yksi valitsijamies ja yli kahden tuhannen asukkaan kunnista useampi (jokaiset kaksi tuhatta asukasta oikeuttavat yhteen valitsijamieheen).
Valitut valitsijamiehet kokoontuvat lopulta tuomarin eteen toimittaakseen varsinaisen valtiopäivämiehenvaalin.
Äänioikeutetut: Kaikki edellä mainitut pappis-, porvaris- ja talonpoikaissäätyjen valtiopäivämiesvaalien äänioikeutta koskevat erityisehdot täyttävät täysi-ikäiset miespuoliset Suomen kansalaiset ovat siis äänioikeutettuja siinä vaalipiirissä, jossa he asuvat. Äänioikeus ei myöskään riipu siitä, mitä uskoa kansalainen tunnustaa.
Vaalioikeuden menettäminen: Vaalioikeus menetetään jokaisessa kolmessa edellä mainitussa säädyssä joko määräaikaisesti tai pysyvästi seuraavissa tapauksissa:
- Kansalainen on holhouksen alainen
- Veronmaksukyvytön tai vararikossa
- Tuomittu pahennusta herättävästä rikoksesta
- Julistettu tuomioistuimen päätöksellä kansalaisluottamuksensa menettäneeksi
- Uhannut vaalivapautta ostamalla ja myymällä ääniä tai harjoittamalla vaalivilppiä
Vaalioikeuden piirin ulkopuolella ovat niin ikään ne, jotka eivät ole olleet kirjoilla Suomen kansalaisina kolmen vaalia edeltävän vuoden aikana, sekä ne, jotka ilmoittautuvat äänestäjiksi jossakin säädyssä äänestettyään ensin toisen säädyn vaaleissa.
Vaalikelpoisuus: Kaikki 25 vuotta täyttäneet, kristinuskoa tunnustavat ja mitään edellä mainituista vaalioikeuden menettämisen ehdoista täyttämättömät äänioikeutetut ovat vaalikelpoisia.
Kaikki äänioikeutta, vaalikelpoisuutta ja vaalioikeuden menettämistä koskevat yleiset säädökset koskevat myös edustusoikeutta aatelissäädyssä.
Äänestystapa: Vaalit toimitetaan kaikissa eri säätyjen valtiopäivämiesvaaleissa vaalisalaisuuden turvaavilla kirjallisilla äänestyslipukkeilla.
Kenelläkään ei ole koskaan oikeutta äänestää toisen puolesta.
Vaalikausi: Uudet valtiopäivämiestenvaalit järjestetään jokaisten valtiopäivien alla.
Valtiopäivien istuntokaudet: Valtiopäivät kokoontuvat sääntömääräisesti viiden vuoden välein. Istuntokausi kestää tavallisesti neljä kuukautta. Valtiopäivät kutsuu koolle keisarisuuriruhtinas, joka voi myös kutsua koolle ylimääräiset valtiopäivät.
Valtiopäiväedustajien valtakirjojen tarkastus: Valtiopäivämiestenvaaleja mahdollisesti siivittämät valitukset tutkii tarvittaessa lopulta korkeimpana oikeutena toimiva senaatin oikeusosasto.
Valittujen valtiopäivämiesten valtakirjojen asianmukaisuuden tarkastaa muotoseikkojen osalta heti valtiopäivien kokoonnuttua keisarisuuriruhtinaan tehtävään nimeämä valtion korkea virkamies, joskin säädyille kuuluu yksinoikeus päättää niiden piirissä pidettyjen valtiopäivämiesvaalien mitätöimisestä. Aatelissäädyn jäsenten on puolestaan todistettava edustusoikeutensa ritarihuonevaliokunnalle.
Valtiopäivien puhemiehistö: Jokaisella neljästä säädystä on oma puhemiehensä ja varapuhemiehensä, jotka keisarisuuriruhtinas nimittää ja valitsee säätyjen jäsenten joukosta, joskin arkkipiispa nimetään aina periaatteesta pappissäädyn puhemieheksi.
Säädyt valitsevat sihteerinsä itse lukuun ottamatta talonpoikaissäätyä, jolle sihteerin nimittää maan lainoppineiden joukosta keisarisuuriruhtinas.
Valiokunnat: Valtiopäivillä on toimitettavinaan joukko erinäisiä vaaleja. Jokaiset sääntömääräiset valtiopäivät muodostavat kahdeksan päivän kuluessa avajaisistaan viisi valiokuntaa valmistelemaan tiettyihin erityisaloihin liittyviä asioita. Valiokunnat ovat: lakivaliokunta, hallinto- tai talousvaliokunta, valtiovarainvaliokunta, suostuntavaliokunta sekä pankkivaliokunta.
Valtiopäivillä on niin ikään mahdollisuus muodostaa muita erikoisvaliokuntia katsoessaan sen tarpeelliseksi.
Jokainen sääty valitsee neljänneksen kunkin näiden valiokuntien jäsenistä tehtävään osoitettujen valitsijamiesten välityksellä.
Valiokunnat valitsevat puhemiehensä ja sihteerinsä itse.
Valtiopäivien istunnot: Neljä säätyä kokoontuvat erikseen, mutta voivat kokoontua myös yhteisistuntoon yhden säädyn sitä esittäessä ja vähintään yhden toisen säädyn kannattaessa. Moisissa yhteisistunnoissa, joissa puhetta johtaa lähtökohtaisesti aateliston maamarsalkka ja joihin senaatin jäsenet (ministerit) saattavat osallistua hallituksen edustajina, voidaan käydä vain yleiskeskustelua, jonka pohjalta tehdään päätökset kunkin säädyn tavanomaisessa istunnossa välittömästi yhteisistunnon päättämisen jälkeen ja jatkamatta keskustelua.
Säätyjen istunnot ovat lähtökohtaisesti julkisia, mutta ne voidaan myös julistaa päätöksellä suljetuiksi.
Lakien säätäminen: Valtiopäivillä ei ole varsinaista lainsäädännöllistä aloiteoikeutta lukuun ottamatta suostuntaveroihin ja valtionpankkiin liittyviä asioita, mutta niiden on mahdollista esittää keisarisuuriruhtinaalle anomuksia.
Hallitus antaa lakiesitykset kaikille säädyille samanaikaisesti. Keisarisuuriruhtinaan ei ole mahdollista vahvistaa esityksiä laeiksi ennen kuin ne on hyväksytty valtiopäivillä.
Päätökset tehdään kussakin säädyssä ehdottomalla annettujen äänten enemmistöllä.
Mikäli lakiesityksessä on kyse perustuslakien muuttamisesta, edellyttää valtiopäivien hyväksyntä kaikkien neljän säädyn yksimielisyyttä. Muutoin valtiopäivien katsotaan hylänneen esityksen.
Sama koskee budjettilakiesityksiä, joskin säätyjen päätyessä tällöin eriäviin kannanottoihin muodostavat valtiopäivät kuudenkymmenen jäsenen suuren valiokunnan (viisitoista jäsentä kustakin säädystä), jolle luovutetaan koko valtiopäivien päätäntävalta lakiesityksen suhteen ja joka tekee oman päätöksensä jäsentensä kahden kolmasosan enemmistöllä.
Kolmen säädyn yksimielisyys kelpaa kaikissa muissa asioissa koko valtiopäivien päätökseksi.
Pankkivaltuusmiehet: Jokaisten sääntömääräisten valtiopäivien tulee valita neljä valtuutettua (yksi jokaisesta säädystä) suuriruhtinaskunnan valtionpankin johtokuntaan ja toiset neljä valtuutettua valvomaan pankin hallinnointia. Valtiopäivät valitsevat samanaikaisesti myös edellä mainittujen valtuutettujen varamiehet. Kummankin edellä mainitun nelikon toimikaudet päättyvät seuraavien valtiopäivien päättäjäisistuntoon saakka.
Lakien vahvistaminen: Keisarisuuriruhtinas vahvistaa ja promulgoi lait.
Valtiopäivien hajottaminen: Keisarisuuriruhtinaalla on oikeus päättää valtiopäivien päättymispäivämäärä. Hän voi myös hajottaa valtiopäivät ennenaikaisesti.
Siinä oli tiivistettynä Suomen suuriruhtinaskunnan kansanedustuslaitoksen eli valtiopäivien järjestys, joka vuoden 1809 valtiopäiväjärjestyksen mukanaan tuomine merkittävine uudistuksineenkin säilyttää Ruotsin kuningaskunnan – jonka valtiollisessa kehityksessä Suomi oli vuoteen 1809 asti osallisena – entisen kansanedustuslaitoksen yleiset periaatteet.
Suomen kunnallishallinto perustuu niin ikään edustuksellisuusperiaatteelle.
Viitteet
1)Herra Mechelinin huomautus: Moiseen väärinkäsitykseen saattaa päätyä esim. lukemalla herra Charbonnierin teoksen l’Organisation électorale et représentative de tous les pays civilisés. Herra Charbonnier tyytyy kertomaan Suomesta vain sen, että kyseistä valtiota hallinnoi kuvernööri, joka niin ikään antaa esityksen apunaan toimivan senaatin kokoonpanosta. Valtiopäivistä herra Charbonnier ei sen sijaan mainitse mitään. Tämän yhteenvedon pontimena on nostaa vallitseva väärinkäsitys esille ja vastata osaltaan oikean tiedon puutteeseen.