18.2.1876 Förvaltningsrätt

Svensk text

|1|

Förvaltningsrätt.

V. T.Vårterminen 1876.
8de FöreläsnFöreläsningen
18 Febr.februari 76.

Om statsmakten gegenom lagar, förordn.förordningar och reglem.reglementen fastställt ej mindresvårtytt organis.organisation och arbetsordn.arbetsordning för embetsverken af alla slag, än ock normerna och uppgifterna för deras verksamhet, så är dermed ännu icke ärendenas gång och förrättningarnas behöriga fullgörande betryggadt. Det är de lefvande och verkande personligheterna, som skola genom sitt insigtsfulla och omtänksamma handhafvande af de lagbestämda uppgifterna, genom sitt mer eller mindre sjelfständiga arbete göra statsmaktens vilja och afsigter gällande, förflytta förvaltn.förvaltnings programmen från pappret på verkligheten. Uppenbart således att staten vid utnämnande till sina befattn.befattningar måste fordra att vissa vilkor eller egenskaper (uppfyllas) förefinnes gegenom hvilka garanti kan vinnas för befattningens tilbörliga skötande. Besittningen af sådana egenskaper kan antagas ådagalagd genom vissa naturliga eller förvärfvade qvalifikationer, som kunna genom lag stipuleras ss.såsom vilkor för inträde i offentloffentlig tjenst eller befordran till högre sådan. Då dessa qvalifikationer dels sådana, att erfordras för att bestrida alla eller åtminstone största antalet offentl.offentliga befattningar, – dels sådana att deras innerhafvande nödvändigt blott för visst slag af befattningar, – kunna vilkoren för inträde i offentl.offentlig tjenst lämpligen delas i Allmänna och Särskilda.

I Allmänna vilkor för anställning i statens tjenst.

a) Oförvitlighet i seder. Detta vilkor i sakens natur. NgnNågon för brott anklagad och fälld eller eljest för sedeslöst uppförande känd kan det ej ligga det offentligas intresse att antaga. Det ligger dessutom i föreskriften att alla, som vid univers.universitetet idkat studier och söka tjenst skola förete s. k. akademiskt vittnesbörd, hviket enl.enligt § 83 i univ.universitetets gällande statuter icke blott examina, utan ock intyg öfver flit och uppförande vid universitetet. GeGenom K. F.Kunglig förordning 9 Mars 1750 om akad.akademiska vitnesbörder anbefalldes kollegier och allm.allmänna verk, landshöfd.landshövding m. m. under hvilka flere tjenstemän sortera, att icke lemna ngnnågon som förut varit vid univers.universitet insteg till auskulterande hos sig utan behörigt Akad.Akademiskt vitnesbörd om hans ärbara förhållanden. Detta utsträcktes till de ecklesiastiska gegenom K. Br.Kungligt Brev 17 Sept.september 1793, hvarigenom förbjöds att i stiften befordra stud.student som icke kunde förete vitnesbörd om sådant uppförande KkolagenKyrkolagen fordra. Vår Kko L.Kyrkolag § 108 fordra obefläckadt namn och rykte, gudfruktigt och kristligt lefverne. § 109, inlägg af KkoherdeKyrkoherde i den församlförsamling han vistats, ifall öfver ½ år från universitet. – Den som icke student får naturligtvis på annat sätt styrka sin frejd. – I militär tjenst likaså.

b) Viss ålder är i allmhetallmänhet icke påbjuden. För domare embetet är|2| dock i Kgl. Br.Kungligt brev 3 Dec.december 1799 stadgadt, att Hofrätt ej eger till sagde embetes utöfning utse och konstituera ngnnågon som icke uppnått 21 år. Prest 22 år, kkoherdekyrkoherde 28 år, enl.enligt KkolKyrkolagen. – Skollärare 21 år enl.enligt § 51 i skolordningen af 8 Aug.augusti 72.

c) Finsk medborgarerätt. R. F.Regeringsformen § 10 ”Ej måge fremmande utländska män, vare sig furstar, prinsar eller andra personer, hädanefter brukas eller sättas till några riksens beställningar, hvarken uti Civil- eller militär ståndet, Kgl MgtKunglig Majestäts hof undantaget, om icke de kunna gegenom lysande och stora egenskaper göra riket en stor heder och märkeligt gagn”. Det principiella härvid – patriotismens driffjeder måste saknas hos främlfrämlingar. Dock ej principielt nödigt vid allt. T. ex. en del vetenskapl.vetenskapliga funktioner, läkare – ingenörer.

Alla rikets embeten d. ä.det är som Rgt.Regenten sjelf utnämna bör besättas med infödd finsk man. F. o. S. A.Förenings- och säkerhetsakten § 1. Dock anses numera naturalisation. – Hvilka äro infödda.tillagt i marginalen

d) Trosbekännelse. Enl.Enligt regeln evangel.evangelisk lutherska, 1 § R FRegeringsformen. – Reformerta förr gegenom K. F.Kungliga förordningen 27 Aug.augusti 1741original:. inrymtes samma rättigheter, dock icke till ecklesiastik tjenster. GeGenom adm. förfadministrativ författning 14 Aug.augusti 1827 grekisk ryska trosförv.trosförvanter som här medborgare rätt, rätt att vinna inträde i finsk civil och militärtjenst, – utan ngnnågon inskränkning. Påminn om ingressen, – att landslag icke då kunde kallas. – Huruledes numera friare principer: t. o. m. lagstiftning alla slags kristna. Nya dissenterförslaget.

II Särkilda vilkor. Stadgandet om akad.akademiskt vitnesbörd för att få inträda vid domstolarna eller de förvaltdeförvaltande verken, hvari ock ingick om kunskaperna, gaf upphof åt de sedermera inrättade embetsexamina. Tid efter annan förff.författning om vissa examina och fordringar. Historik deröfver kunde vara af intresse ss.såsom vittnande om olika tiders uppfattning af nödiga prestanda. Men skulle dock ej stricte höra hit. – Den särskilda vilkoren således förnämligast kunskapsprof. – Af nu gällande stadgande angå oss främst Förordn.Förordning 30 Maj 1871 ”angdeangående examina hvilka erfordras för befordran till juridiska, kommunala och administrativa embeten och tjenster i Finland”.

1o) För kompetens till alla tjenster inom rättegångsverken: antingen allm.allmän rättsexamen, som anställes i jur. encyclop.juridisk encyklopedi, romerska civilrättens grundbegrepp, Nord.Nordiska folkens rättshistoria, folkrätt och nationalekonomi, Finlands stats-, finans- och politirätt, samt civila, kriminella och ekonomiska lagstiftning jemte processens alla delar, – eller juris kand. ex.juris kandidatexamen (resp.respektive [...]oläslig/saknad text).

2o) Till lägre domare syssla d. ä.det är tjenster inom Rättegångs verk med undantag af hofrättsledamoter, – justitie departtdepartementet, förslå domare examen, omfattande jurid.juridisk encyclopedi, rom.romerska civilrättens grundbegrepp, nord.nordiska folkets rättshistoria, Finl.Finlands stats- och politirätt samt civila, kriminella och ekonom.ekonomiska lagstiftning jemte processens alla delar. Ger ock kompetens till domkap.domkapitel sekreterare tjenst.

|3|

3o) Till alla slags administr.administrativa embeten vinnes kompetens genom allm.allmän rättsexamen och juris kandkandidatur. – Uteslutande rätt till Senatens Ekon dep.Ekonomiedepartement – de högre befattn.befattningarna vid St. SekretariatetStatssekretariatet och G G.Generalguvernörs kansliet, assessorstjenst i allm. revis rättenallmänna revisionsrätten, gener.general tulldirektion, öfverstyr.överstyrelsen för väg- och vattenkommunikationerna samt till landssekreterare och landskamreraretjenster. – Dock förrän befordran till ordinarie tjenst i Senaten eller nämnda högre befattningar vid Sekretariatet och G G.Generalguvernörs kansliet, styrka sig ega förmåga att uti skrift nöjaktigt uttrycka dig på ryska eller franska språken.

4o) Till extraordinarie tjenstgöring vid Senatens ekon. deptekonomiedepartement samt befordran till tjenster vid original: vid kommunala och förvaltande verk, med undantag af nyss nämnda, berättiga kameral examen, hvari ingå Finl.Finlands statsförvaltningsrätt samt finans-, politi- och ekon.ekonomi lagstiftning äfvensom nationalekonomis och finska civil- och kriminalrättens hufvudstycken.

Ingen till ordinarie tjenst befordras eller till domare embetets utöfvande förordnas innan fullgjort prof utredande förmåga ”att icke blott i tal uttrycka sig på finska språket utan ock skriftligen på samma språk behandla juridiska ämnen”. K. förf.Kejserlig författning 20 febr.februari 1865.

5o) Bergsexamen, för inträde i Bergsstyrelsen, omfattar kemi mineralogi och geologi, samt en del civil- och ekonomi rätt.

6o) Landtmäteri examen, som omfattar tillämpad matematik, naturkunnighet och en del ekon.ekonomi lagfarenhet. Forstmäteri.

Examens vittnesbörd för öfrigt bör vara f.från vårt universitet. Utländsk univ.universitets betyg gälla icke. Kan naturligtvis ej utreda kännedom i våra förf.författningar och lagar. K. Br.Kejserligt brev 15 Febrfebruari 1820 stadgar att j. u. k.juris utriusque kandidat, LLicentiat eller DrDoktor vid utl.utländskt univ.universitet ej få inträda i finsk civil tjenst innan undergått s. k. colloquia familiaria inför jurid.juridiska Fakulteten och vitsordats ega insigt i landets lagar.

7o) Ingenörer vid öfverstyrelsen för väg- och vattenkomm.vattenkommunikationerna fordras naturlnaturligtvis tekniska insigter. KnaKunna väl ock ådagaläggas gegenom utländska betyg. Förut kadetkåren och ryska inginiörskolan. –

|4|

8o) Läkare: kompetens till alla läkaretjenster vinnes numera endast gegenom medicine licentiatexamen i med. fakultmedicinska fakulteten. – (Förut kirurg. kand.kirurgie kandidat nu afskaffad). För dårvårdsläkare, att de praktiserat vid sådan anstalt. T. f.Tillförordnad äfven med.medicine kandidat.

9o) För militära tjenster gälla de regler som för ryska militären.

10) Ecklesiastik. a) Skollärare: intyg om pedagogie examen samt aflagdt praktiskt lärareprof i ämnena, – till lektorstjenst dessutom filosofie kand.kandidat grad med laudatur i ämnet som gälla. Univ.Universitets lärare och fil.filosofie licentiat eller teol. kandteologie kandidat behöfva ej pedagogie kand.kandidat examen.

b) Univ.Universitets lärare – docenter: kand.kandidat eller magistersgrad – professorer licentiat grad. I båda fallet godkändt specimen. För profprofessur och docentur i jurid.juridisk och teol.teologisk fakultettillagt av utgivaren eller profprofessur i pedagogisk enl.enligt 65 års förorförordning, alltsensvårtytt 1 Januari 72 gällande fullständig kännedom af finska språket samt förmåga att föredraga på sagda språk. – Öfriga fakultfakulteter – att förstå finska skrifters innehåll.

Dispens möjlig om vetenskapligt arbete. Lektorer skriftlig afhandling och profföreläsning.tillagt i marginalen

c) prestetjenster – examen i teol. fak.teologiska fakulteten – predikoprof i domkyrkan. – Katekisation och bibelförklaring inför domkapitlet – offentligt förhör inför domkapitlet för utrönande om kan tillämpa sina teol.teologiska kunskaper. K L.Kyrkolagen § 109, 110. – Då ordineras han – till predikoembetet och viss befattning tillktillkommer. Men för att få ordinarie tjenst bör han ha 2 år varit i utöfning af prestembetet och undergå vidare prof: offentlig bibelförklaring – teologisk afhandling, öfver hvilkasvårtytt samtal inför domkapitlet – särskildt förhör i praktisk bibelkunskap och i prakt.praktiska teologin och kkolagfarenhetkyrkolagfarenhet särskilda delar hos de 4 teologernasvårtytt och inför kapitlet ådagalägga förmåga i bibel ordets tolkning och katekisation. Offentlig examentillagt i marginalen – – Sedan bedömas hans insigter med godkända, med beröm godkända, äfven med högsta beröm godkgodkänd. Licentiat befriad. –

Till kkoherdetjenstkyrkoherdetjänst endast de behöriga, som 28 år och hvilkas prof för ordin.ordinarie presttjenst med beröm godkänts eller som på annat sätt visat dermed jemförliga insigter, äfvensom längre praktiska meriter. Domprost endast teol.teologie licentiater, eller ”med högsta beröm godkänd” eller vetenskapliga skrifter. –

Nya prof kan för bättresvårtytt befordringsrätt afläggas.

|5|

Kunskapsprofven sålunda olika efter riktningar. Det offentliga kan dock för vissa fall behöfva ännu andra garantier än skicklighet. Till förekommande af skador genom vårdslöshet, misstag eller annat vid sådana befattningar der krono tillgångar omhänderhafvas är föreskrifven borgen. För att erhålla befattningar hvilka pengar eller annan egendom anförtrodda, måste prestera borgen i enl.enlighet med de för hvarje sådan befattning gällande föreskrifter. Minst 2 vederhäftiga. – GuvnGuvernören vaka att slika borgesmän fortfarande äro vederhäftiga.

|6|

Embetsmännen, – om de till förvaltningen hörande personers rättsliga fhållandeförhållande till Staten. – Brukar indelas med afs.avseende å tillsättnings sätten i 2 klasser. – 1) Embetsmän i insk.inskränkt mening. Enl.Enligt Sv. RtSvenska Riket alla de som inneha konungens fullmakt, ell.eller inneha embeten med lika värdighet som de, eller i sdnsådana embetsmäns ställe lagllagligen satta. 2o) Innehafvare af offentlig befattnbefattning, tillsatta af annan myndighet än kngnkungen, benämnas tjenstemän i de högre, betjent i de lägre befattnbefattningarna.

Dessa benämningar qvarstå ännu. Men högst få embetsmän med kejs.kejsarens fullmakt. Till embetsmän måste dock föras de som utnämnes af H. M.Hans Majestät om ock fullmakt af KKejserliga Senaten, som ock de hvilka af K.Kejserliga Senaten utnämnes enl.enligt uppdag af H. MtHans Majestät.

DföreDärför ock olikhet i namn på befattningar eller verksamhet, 1 kl.klass embete – 2 kl.klass tjenst. Gemensamt namnsvårtytt befattning äfven statstjenst.

Annan klassifikation a) Civila b) militära c) ecklesiastika. Icke ngnnågon lagbestämd skilnad: a) de som icke b ) el.eller c) om ock detta blott en negativ bestämning. – b) vid armén och flottan anställda personer, som skola deltaga i striden. Poriginal: prester, läkare, auditörer benämnes oftast civila tjenstemän vid militären, c) de som hör andrasvårtytt presterskapets privilegier.

Finns ej allm.allmän lag angifvande allm.allmänna grunder för befordran till statstjenst, – ej heller allm.allmänna reglor för förfarande dervid. En mängd reglor spridda i skilda förf.författningar rörande särskilda embetsverk delvis förut vidrörda. – NgtNågot svårt att sammanställa till ett helt. Det har funnits allmallmän lag för befordringar till civila och militära – samt finnas kkolagkyrkolag för en del ecklesecklesiastiska. K F.Kunglig förordning 1756 grundad på StnasStändernas vid samma års riksdag afgifna s. k. tjenstebetänkande. Men, när det patesvårtytt föll, så upphäfd gegenom K. F.Kunglig förordning 12 Nov.november 1766 ”om lagarnes verkställighet” ”i allt hvad som icke gegenom grundl.grundlag finnes stadgade och denna förf.författning finnes uttryckluttryckligen föreskrifvet”. Denna 1766 års förklarades åter icke gällande genom K. B.Kungligt brev 30 Juli 1776, på den grund, att 1772 års R. F.Regeringsform dödat och upphäft alla andra förut från 1680 utkomna lagar, hvilka, ss.såsom om Riksstyrelsens handlande, namn|7| och egenskap af grundlag dföredärför blifvit tillagd.” DföreDärför ingalunda 1756 års återupplifvad, ty samma grunder deremot. Vi kan således icke antaga ngnnågon frfrån frihets tiden gällande ff.författning, som strida mot n. v.nuvarande grundlagar för gällande. – Detta dock ej hindrat en del af dessa stadganden att i praxis tillämpas.

I G. L.Grundlagarna ha vi detta generella 10 § R. F.Regeringsformen skicklighet och förtjenst samt 4 § F. och S. A. Förenings- och säkerhetsakten skicklighet, förtjenst, erfarenhet och bepröfvad medborgerlig dygdoriginal:. enda och rätta grunden för befordran till alla Rikets Embeten och tjenster, högre och lägre, utan afseende på börd eller särskildt stånd. (Riksens höga och förnämst embete och lika som i kngnskungens hof, besättas af R. o A.Ridderskapet och adeln allena men i öfrigt blifva [...]oläslig/saknad text

Finsk text

Hallinto-oikeus

Kevätlukukausi 1876

8. luento 18. helmikuuta

Vaikkakin valtiovalta antaa lakeja, asetuksia ja ohjesääntöjä, jotka on laadittu kaikenlaisten virastojen suuria organisaatioita ja työjärjestyksiä varten, samoin kuin se myös vahvistaa normit ja tehtävät niiden työskentelyyn, niin sillä ei vielä ole virkatehtävien asianmukaista suorittamista täydellisesti turvattu. Nimenomaan vasta elävien ja toimivien persoonallisuuksien on siirrettävä hallinto-ohjelmat paperilta todellisuuteen käsittelemällä lainmääräämiä tehtäviään viisaasti ja huolellisesti ja tekemällä enemmän tai vähemmän itsenäistä työtään siten, että valtiovallan tahto ja päämäärät täyttyvät. Ja tehtävä se siten, että kun valtion on tehtäviinsä nimittäessään vaadittava, että tiettyjen ehtojen tai ominaisuuksien on (täytyttävä) oltava olemassa, niin niiden avulla voidaan saada takuut tehtävän asianmukaisesta hoitamisesta. Tällaisten ominaisuuksien omaamisen voidaan olettaa olevan myötäsyntyistä ja tuottavan määrättyjä luonnollisia tai hankittuja pätevyyksiä, jotka voidaan lain mukaan määrätä ehdoiksi julkiseen virkaan astumiseen tai tällaisessa virassa ylenemiseen. Koska nämä ominaisuudet ja kyvyt ovat osittain sellaisia, joita edellytetään kaikista julkisista tehtävistä selviämiseen tai ainakin niistä suurimman osan hoitamiseen, – osittain sellaisia, ettei niiden haltijalla tarvitse välttämättä olla kykyä kuin tietynlaisiin tehtäviin, – niin ehdot julkiseen virkaan asumiseen voidaan sopivasti jakaa Yleisiin ja Erityisiin

I Yleiset ehdot valtion virkaan asettamiseen.

a) Siveellinen moitteettomuus. Tämä ehto johtuu asian luonteesta. Rikoksesta syytettyä ja tuomittua tai muuten siveettömästä käytöksestään tunnettua ei voida julkisen edun nimissä hyväksyä. Lisäksi määräyksissä sanotaan, että kaikkien, jotka ovat opiskelleet yliopistossa ja hakevat virkaa, on näytettävä nk. akateeminen todistus, joka ei yliopistoa koskevien säädösten §:n 83 mukaan koske vain tutkintoja, vaan on myös todistus yliopistossa osoitetusta ahkeruudesta ja hyvästä käytöksestä. 9. maaliskuuta 1750 annetulla kuninkaan asetuksella akateemisista todistuksista kehotettiin kollegioita ja julkisia laitoksia, maaherroja ym. joiden alaisuuteen useat virkamiehet valikoituvat, huolehtimaan siitä, etteivät he saa pitää virastossaan ketään, joka on aikaisemmin opiskellut yliopistossa ja tullut heille auskultoimaan ilman asianmukaista akateemista todistusta kunniallisesta elämästään. Tämä laajennettiin koskemaan kirkollisia virkoja 17. syyskuuta 1793 päivätyllä kuninkaan kirjeellä, jossa kiellettiin hiippakuntaa edistämästä sellaisen opiskelijan uraa, joka ei kyennyt esittämään todistusta kirkkolain vaatimasta käytöksestä. Meidän kirkkolakimme § 108 vaatii tahratonta nimeä ja mainetta, jumalanpelkoa ja kristillistä elämäntapaa. §:ssä 109 lisätään, että kirkkoherran on varmistettava asia tarkastamassaan seurakunnassa, mikäli yliopisto-opinnoista on kulunut yli ½ vuotta. Yliopisto-opintoja suorittamattoman on tietenkin vahvistettava kunniallisuutensa muulla tavoin. – Sotilasvirassa samoin.

b) Tiettyä ikää ei yleensä edellytetä. Tuomarin virasta on kuitenkin 3. joulukuuta 1799 lähetetyssä kuninkaan kirjeessä säädetty, ettei hovioikeuden tule valita sanotun viran hoitamiseen ja virkaan asettamiseen ketään, joka ei ole saavuttanut 21 vuoden ikää. Pappi 22-vuotiaana, kirkkoherra 28-vuotiaana kirkkolain mukaan. – Kansakoulunopettaja 21-vuotiaana 8. elokuuta 1872 päivätyn koulujärjestyksen §:n 51 mukaan.

c) Suomen kansalaisuus. Hallitusmuodon § 10:

”Älköön ketään vierasta, ulkomaalaista miestä, olivat he sitten ruhtinaita, prinssejä tai muita henkilöitä, tästä lähtien käytettäkö tai asetettako mihinkään valtakunnan virkaan, ei siviili- eikä sotilassäädyssä, Hänen Kuninkaallisen Majesteettinsa hovia lukuun ottamatta, elleivät he pysty osoittamaan loistavia ja suurenmoisia ominaisuuksia, jotka tuottavat valtakunnalle suurta kunniaa ja huomattavaa etua”.

Periaatteellista tässä on – että isänmaallisuuden tuottama kannustin puuttuu väkisinkin vierasmaalaiselta. Ei kuitenkaan ole kaikkialla tarpeellinen. Esim. osassa tieteellistä toimintaa, lääkärit – insinöörit.

Kaikki valtakunnan virat, eli myös hallitsijan itsensä nimittämät, on täytettävä syntyperäisillä suomalaisilla miehillä, Yhdistys- ja vakuuskirjan § 1. Nykyään otetaan kuitenkin myös kansalaisuuden saaneet huomioon. – Jotka ovat Suomessa syntyneitä.tillagt i marginalen

d) Uskontunnustus. Säännön mukaan evankelisluterilainen, Hallitusmuodon § 1. Reformoidut kuuluivat aikaisemmin 27. elokuuta 1741 päivätyn kuninkaallisen asetuksen kautta samoja oikeuksia nauttiviin, eivät kuitenkaan päässeet kirkon virkoihin. 14. elokuuta 1827 päivätyn hallinnollisen asetuksen kautta kreikkalaisvenäläistä uskoa tunnustavat, joilla on täällä kansalaisoikeudet, ovat oikeutettuja pääsemään Suomen siviili- ja sotilasvirkaan, – ilman mitään rajoituksia. Muistuta ingressistä, – ettei maan lakia voitu silloin asettaa. – Miten nykyään on vapaammat periaatteet: jopa lainsäädännössä kaikenlaiset kristityt. Uusi lakiehdotus toisuskoisista.

II Erityisehdot. Säädös akateemisesta todistuksesta pääsemiseksi tuomioistuimiin tai niihin hallinnollisiin laitoksiin, joissa oli kyse myös tiedoista, antoi aiheen sittemmin perustetulle virkatutkinnolle jonkin aikaa sen jälkeen, kun oli annettu toinen asetus tietyistä tutkinnoista ja niiden vaatimuksista. Niiden historiikki voisi olla kiinnostavaa todistuksena eri aikojen käsityksestä siitä, mikä on tarpeellinen suorituskyky. Mutta se ei kuitenkaan kuuluisi suoranaisesti tänne. – Erityisehto on siten lähinnä tietoja määrittelevä tutkinto. – Nykyään voimassa olevasta säädöksestä meitä koskee lähinnä 30. toukokuuta 1871 annettu asetus, joka ”koskee tutkintoa, joka vaaditaan etenemiseksi juridisiin, kunnallisiin ja hallinnollisiin virkoihin ja tehtäviin Suomessa”.

1) Pätevyyteen kaikkiin oikeudenkäyntilaitosten virkoihin:

joko yleinen oikeustutkinto, joka järjestetään juridisen ensyklopedian ja roomalaisen siviilioikeuden peruskäsitteistä, pohjoismaisten kansojen oikeushistoriasta, kansainvälisestä oikeudesta ja kansantaloudesta, Suomen valtio-, finanssi- ja poliittisesta oikeudesta sekä siviili-, rikos- ja talouslainsäädännöstä sekä prosessioikeudesta kaikin osin, – eli oikeustieteen kandidaatin tutkinto (vast. [...]oläslig/saknad text).

2) Alempiin tuomarintehtäviin tai virkoihin oikeudenkäyntilaitoksessa hovioikeuden jäsenyyttä lukuun ottamatta, – Senaatin oikeusosastoon riittää tuomarin tutkinto, joka käsittää juridisen ensyklopedian, roomalaisen siviilioikeuden peruskäsitteet, pohjoismaisten kansojen oikeushistorian, Suomen valtio- ja poliittisen oikeuden sekä siviili-, rikos- ja talouslainsäädännön sekä prosessioikeuden kaikin osin. Antaa myös pätevyyden tuomiokapitulin sihteerin virkaan.

3) Kaikenlaisiin hallinnollisiin virkoihin saadaan pätevyys yleisen oikeustutkinnon ja oikeustieteen kandidaatin tutkinnon kautta. – Näillä tutkinnoilla saa yksinomaisen oikeuden hakea Senaatin talousosaston virkoja, – valtiosihteeristön ja kenraalikuvernöörin kanslian korkeampia virkoja, asessorinvirkoja yleisessä revisio-oikeudessa, tulliylihallituksessa, tie- ja vesiliikenteen ylihallituksessa sekä lääninsihteerin ja lääninkamreerinvirkoja. – Kuitenkin ennen ylentämistä Senaatin vakinaiseen virkaan tai nimittämistä sihteeristön ja kenraalikuvernöörin kanslian ylempiin tehtäviin vaaditaan kykyä pystyä tyydyttävästi ilmaisemaan itseään kirjallisesti venäjäksi tai ranskaksi.

4) Ylimääräiseen viranhoitoon Senaatin talousosastossa sekä ylentämiseen kunnallisten tai hallinnollisten laitosten viroissa äsken mainittuja lukuun ottamatta oikeuttaa kameraalitutkinto, johon sisältyy Suomen valtionhallinto-oikeus sekä finanssi-, politiikka- ja talouslainsäädäntö sekä kansantalous- ja suomalaisen siviili- ja rikosoikeuden pääkappaleet.

Ketään ei ylennetä vakinaiseen virkaan tai tuomarinviran harjoittamiseen määrätä ennen kuin on saatu päätökseen tutkinta, jossa selvitetään kyky ”ilmaista itsensä puheessa suomen kielellä mutta myös käsitellä juridisia aiheita kirjallisesti samalla kielellä”. Keisarillinen asetus 20. helmikuuta 1865.

5) Vuoritutkinto vuorihallitukseen pääsyyn käsittää kemiaa, mineralogiaa ja geologiaa sekä osan siviili- ja talousoikeutta.

6) Maanmittaustutkinto, joka sisältää sovellettua matematiikkaa, luonnontuntemusta ja osittaista taloudellisen lain tuntemusta. Metsänmittaus.

Tutkintotodistus on muuten oltava meidän yliopistostamme. Ulkomaiset yliopistotodistukset eivät kelpaa. Ne eivät tietenkään voi edellyttää tietämystä meidän säädöksistämme ja laeistamme. Keisarillinen, 15. helmikuuta 1820 päivätty kirje säätää, ettei ulkomaisessa yliopistossa tutkinnon suorittanut oikeustieteen kandidaatti, lisensiaatti tai tohtori saa astua Suomessa siviilivirkaan, ennen kuin on suorittanut nk. colloquia familiarian Aleksanterin yliopiston oikeustieteellisessä tiedekunnassa ja siten osoittanut tuntevansa maan lakeja.

7) Tie- ja vesiliikenteen ylihallituksen insinööriltä vaaditaan tietenkin teknillisiä tietoja ja taitoja. Ne voi kyllä myös osoittaa ulkomaisten todistusten avulla. Aikaisemmin kadettikoulu ja venäläinen insinöörikoulu. –

8) Lääkäri: pätevyyden kaikkiin lääkärinvirkoihin saa nykyään vain suorittamalla lääketieteen lisensiaatin tutkinnon meidän yliopistomme lääketieteellisessä tiedekunnassa. – (Aikaisemmin kirurgian kandidaatti, nyt lakkautettu). Mielisairauksien lääkärin on ollut harjoiteltava tällaisessa laitoksessa. Nykyään myös lääketieteen kandidaatti.

9) Sotilasvirkoihin pätevät samat säännöt kuin Venäjän armeijassa.

10) Kirkolliset virat. a) Koulujen opettaja: todistus pedagogisesta tutkinnosta sekä suoritettu käytännön opettajatutkinto aineessa, – lehtorinvirkaan lisäksi filosofian kandidaatin tutkinto ja laudatur opetettavasta aineesta. Yliopisto-opettaja ja filosofian lisensiaatti tai teologian kandidaatti eivät tarvitse pedagogian kandidaatin tutkintoa.

b) Yliopiston opettajat – dosentit: kandidaatin tai maisterin arvo – professoreilla lisensiaatin arvo. Molemmissa tapauksissa hyväksytty opinnäyte. Professorilta ja dosentilta vaaditaan oikeustieteellisessä ja teologisessa tiedekunnassa tai pedagogiikan professorilta vuoden 1865 määräysten mukaan 1. tammikuuta 1872 lähtien täydellinen suomen kielen taito sekä kyky luennoida sanotulla kielellä. – Muut tiedekunnat – ymmärrettävä suomenkielisten kirjoitusten sisältö.

Virkavapaus mahdollinen tieteelliseen työhön. Lehtoreilta vaaditaan kirjallinen opinnäyte ja koeluento.tillagt i marginalen

c) papinvirat – tutkinto teologisessa tiedekunnassa – saarnanäyte tuomiokirkossa. Uskonnonopetus- ja raamatunselitystaito tuomiokapitulin edessä – julkinen kuulustelu tuomiokapitulin edessä, jossa selvitetään, osaako soveltaa teologisia tietojaan. Kirkkolain § 109, 110. – Tällöin henkilö määrätään – saarnavirkaan ja tiettyyn tehtävään johonkin seurakuntaan. Mutta vakinaisen viran saadakseen hänen on täytynyt olla 2 vuotta harjoittelemassa papinvirkaa ja suoritettava vielä julkinen tutkinto raamatunselityksestä – teologinen opinnäyte, josta keskustellaan tuomiokapitulin edessä – erityiskuulustelu käytännön raamatuntuntemuksesta ja käytännöllisestä teologiasta ja kirkkolain tuntemuksesta erityisin osin neljän teologin edessä. Lisäksi on tuomiokapitulin edessä osoitettava kykynsä Raamatun sanan tulkitsemiseen ja uskonnon opettamiseen. Julkinen kuulustelu.tillagt i marginalen – Sen jälkeen arvostellaan hänen tietonsa arvosanalla hyväksytty, kiittäen hyväksytty tai jopa korkeimmalla kiitoksella hyväksytty. Se vastaa lisensiaatin tutkintoa. – Kirkkoherran virkaan vain ne asianomaiset, jotka ovat täyttäneet 28 vuotta ja joiden vakituiseen papinvirkaan johtava tutkinto on kiittäen hyväksytty tai jotka ovat muulla tavoin osoittaneet siihen verrattavia käsityksiä, kuten myös pitempiaikaiset käytännön meriitit. Tuomiorovastiksi vain teologian lisensiaatit tai ”korkeimmalla kiitoksella hyväksytyt”, tai tieteellisiä kirjoituksia julkaisseet. –

Uusia tutkintoja voi suorittaa saadakseen ylennysoikeuteen paremmat lähtökohdat.

Tiedon määrää mittaavat tutkinnot ovat siten erilaisia suuntauksen mukaan. Julkisuus voi kuitenkin tietyissä tapauksissa tarvita vielä muitakin takuita kuin taidon. Huolimattomuuden tai erehdyksen vuoksi tai muulla tavoin tällaisissa tehtävissä tapahtuvia vahinkoja vastaan, kun käsitellään kruunun varoja, on määrätty takaus. Saadakseen tehtäviä, joiden hoitamiseen uskotaan rahoja tai muuta omaisuutta, on hakijan esitettävä takaus sellaista tehtävää koskevien määräysten mukaisesti. Vähintään kaksi luotettavaa takaajaa. – Kuvernööri valvoo, että nämä takaajat pysyvät jatkuvasti vakavaraisina.

Virkamiehet, – hallintoon kuuluvien henkilöiden oikeudellinen suhde valtioon. – Tapana on jakaa nimittämistavan mukaan kahteen luokkaan. – 1) Virkamiehet sanan suppeammassa merkityksessä. Ruotsin hallitusmuodon mukaan kaikki ne, joilla on kuninkaan valtakirja tai joilla on yhtä arvokas virka kuin tällaisille virkamiesasemille on laissa asetettu. 2) Julkisen tehtävän haltijaa, jonka on nimittänyt joku toinen arvovaltainen taho kuin kuningas, nimitetään viranhaltijoiksi korkeammissa, virkailijoiksi alemmissa tehtävissä.

Nämä nimitykset ovat yhä olemassa. Mutta erittäin harvoilla virkamiehillä on keisarin antama valtakirja. Virkamiehiksi on kuitenkin nimitettävä niitä, jotka Hänen Majesteettinsa on nimittänyt, vaikkakin valtakirja on Keisarilliselta Senaatilta, kuten myös niitä, jotka Keisarillinen Senaatti nimittää Hänen Majesteettinsa antaman tehtävän mukaisesti.

Se vuoksi erilaisuutta tehtävänimikkeissä tai toiminnassa, 1. luokan virka – 2. luokan viranhoito. Yhteinen nimitys työtehtäville on myös valtionvirka.

Toisenlainen luokittelu a) siviili- b) sotilas- c) kirkollinen virka. Ei mitään lain määräämää eroa: a) ne, jotka eivät kuulu luokkaan b) tai c), vaikkakin tämä on vain negatiivinen määritelmä. b) armeijaan ja laivastoon palkatut henkilöt, joiden on osallistuttava taisteluihin. Papit, lääkärit, tarkastajat nimitetään useimmiten armeijan siviilivirkamiehiksi, c) muihin papiston etuoikeuksiin kuuluvat.

Ei ole yleistä lakia, joka ilmoittaisi yleiset perusteet ylenemiseen valtion palveluksessa, – ei myöskään yleisiä sääntöjä, miten silloin menetellään. On olemassa koko joukko sääntöjä, joita on levitetty erilaisin säädöksin koskemaan eri virastoja, ja joita on osittain jo aikaisemmin käsiteltykin. – On jossain määrin vaikeaa yhdistellä siitä mitään kokonaisuutta. On ollut olemassa yleinen laki siviili- ja sotilasviroissa olevien ylentämisestä – ja on myös kirkkolaki, jossa on säädökset osaan kirkollisia virkoja. Kuninkaan asetus vuodelta 1756 perustuu säätyjen saman vuoden valtiopäivillä antamaan nk. virkamietintöön. Mutta kun hetki löi, niin se lakkautettiin kuninkaan asetuksella 12. marraskuuta 1766 ”lakien täytäntöönpanosta” ”kaikessa mitä ei perustuslain kautta ole säädetty eikä tässä säädöksessä ole nimenomaan määrätty”. Tämä vuoden 1766 säädös julistettiin taas pätemättömäksi 30. heinäkuuta 1776 päivätyllä kuninkaankaarella siitä syystä, että ”vuoden 1772 hallitusmuoto oli kuolettanut ja kumonnut kaikki muut aikaisemmin vuodesta 1680 lähtien julkaistut lait, jotka valtakunnan hallituksen toimesta, nimissä ja perustuslain ominaisuudessa oli sitä varten säädetty.” Sen vuoksi ei mitenkään voitu saattaa taas voimaan vuoden 1756 lakia, koska samat syyt olivat sitä vastaan. Emme pysty sen vuoksi hyväksymään mitään vapaudenajalta peräisin olevaa säädöstä, joka olisi ristiriidassa voimassa olevien nykyisten perustuslakien kanssa. – Tämä ei ole kuitenkaan estänyt, että osaa näistä säädöksistä on käytännössä sovellettu.

Perustuslaissa meillä on tämä yleinen hallitusmuodon § 10 kyvykkyydestä ja ansioista sekä Yhdistys ja Vakuuskirjan § 4 kyvykkyydestä, ansioista, kokemuksesta ja koetellusta kansalaishyveestä ainoana ja oikeana perusteena kaikkien valtion virkamiesten ja viranhaltijoiden ylentämiseen, korkeampiin ja alempiin syntyperästä tai erityisestä säädystä riippumatta. (Valtakunnan korkein ja tärkein virka, ja kuten kuninkaan hovissa, sen täyttää Ritarikunta ja Aatelisto yksin, mutta muuten täytetään [...]oläslig/saknad text)

Original (transkription)

|1|

Förvaltningsrätt.

V. T.Vårterminen 1876.
8de FöreläsnFöreläsningen
18 Febr.februari 76.

Om statsmaktentillagt gegenom lagar, förordn.förordningar och reglem.reglementen fastställt ej mindresvårtytt
organis.organisation och arbetsordn.arbetsordning för embetsverken af alla slag, än ock nor-
merna och formenstruket uppgifternatillagt för deras verksamhet, så är dermed ännu icke
ärendenas gång och förrättningarnas behöriga fullgörande betryg-
gadt. Det är de lefvande och verkande personligheterna, som skola
genom sitt insigtsfulla och omtänksamma handhafvande af de
lagbestämda uppgifterna, genom sitt mer eller mindre sjelfständiga
arbete göra statsmaktens vilja och afsigter gällande, förflytta
förvaltn.förvaltnings programmen från pappret på verkligheten. Uppenbart
således att staten vid utnämnande till sina befattn.befattningar måste fordra
att vissa vilkor eller egenskapertillagt (uppfyllas) förefinnes gegenom hvilka garanti kan vinnas
för befattningens tilbörliga skötande. Besittningen af vissastruket sådanatillagt egenskaper kan
antagas ådagalagd genom vissatillagt naturliga eller förvärfvade qvalifikationer, som
kunna genom lag stipuleras ss.såsom vilkor för inträde i offentloffentlig tjenst
eller befordran till högre sådan. Då dessa qvalifikationer dels
sådana, att erfordras för att bestrida alla eller åtminstone största
antalet offentl.offentliga befattningar, – dels sådana att deras innerhafvande nöd-
vändigt blott för visst slag af befattningar, – kunna vilkoren för in-
träde i offentl.offentlig tjenst lämpligen delas i Allmänna och Sär-
skilda
.

I Allmänna vilkor för anställning i offenstruket statens tjenst.

a) Oförvitlighet i seder. Detta vilkor i sakens natur. NgnNågon för
brott anklagad och fälld eller eljest för sedeslöst uppförande känd kan det ej
ligga det offentligas intresse att antaga. Det ligger dessutom i föreskriften
att alla, som vid univers.universitetet idkat studier och söka tjenst skola förete s.
k. akademiskt vittnesbörd, hviket enl.enligt § 83 i univ.universitetets gällande statuter icke
blott examina, utan ock intyg öfver flit och uppförande vid universitetet.
GeGenom K. F.Kunglig förordning 9 Mars 1750 om akad.akademiska vitnesbörder anbefalldes kollegier och
allm.allmänna verk, landshöfd.landshövding m. m. under hvilka flere tjenstemän sortera, att icke
lemna ngnnågon som förut varit vid univers.universitet insteg till auskulterande hos sig
utan behörigt Akad.Akademiskt vitnesbörd om hans ärbara förhållanden. Detta
utsträcktes till de ecklesiastiska gegenom K. Br.Kungligt Brev 17 Sept.september 1793, hvarigenom förbjöds att
i stiften befordra stud.student som icke kunde förete vitnesbörd om sådant upp-
förande KkolagenKyrkolagen fordra. Vår Kko L.Kyrkolag § 108 fordra obefläckadt namn
och rykte, gudfruktigt och kristligt lefverne. § 109, inlägg af KkoherdeKyrkoherde
i den församlförsamling han vistats,
ifall öfver ½ år från
universitet.
tillagt – Den som icke student får
naturligtvis på annat sätt styrka sin frejd. – I militär tjenst likaså.

b) Viss ålder är i allmhetallmänhet icke påbjuden. För domare embetet är
|2| dock i Kgl. Br.Kungligt brev 3 Dec.december 1799 stadgadt, att Hofrätt ej eger till sagde
embetes utöfning utse och konstituera ngnnågon som icke uppnått 21 år. Prest
22 år, kkoherdekyrkoherde 28 år, enl.enligt KkolKyrkolagen. – Skollärare 21 år enl.enligt § 51 i skolordningen af 8 Aug.augusti 72.tillagt

c) Finsk medborgarerätt. R. F.Regeringsformen § 10 ”Ej måge fremmande utländska
män, vare sig furstar, prinsar eller andra personer, hädanefter brukas
eller sättas till några riksens beställningar, hvarken uti Civil- eller
militär ståndet, Kgl MgtKunglig Majestäts hof undantaget, om icke de kunna gegenom
lysande och stora egenskaper göra riket en stor heder och märkeligt gagn”.
Det principiella härvid – patriotismens driffjeder måste saknas
hos främlfrämlingar. Dock ej principielttillagt nödigt vid allt. T. ex. en del vetenskapl.vetenskapliga funktioner,
läkare – ingenörer.

Alla rikets embeten
d. ä.det är som Rgt.Regenten sjelf utnämna
bör besättas med infödd
finsk man. F. o. S. A.Förenings- och säkerhetsakten § 1.
Dock anses numera natura-
lisation. – Hvilka äro in-
födda.
tillagt i marginalen

d) Trosbekännelse. Enl.Enligt regeln evangel.evangelisk lutherska, 1 § R FRegeringsformen. – Refor-
merta förr gegenom K. F.Kungliga förordningen 27 Aug.augusti 1741.tillagt inrymtes samma rättigheter, dock icke till ecklesiastik tjenster.
GeGenom adm. förfadministrativ författning 14 Aug.augusti 1827 grekisk ryska trosförv.trosförvanter som här medborgare
rätt,
tillagt rätt att vinna
inträde i finsk civil och militärtjenst, – utan ngnnågon inskränkning.
Påminn om ingressen, – att landslag icke tillagt kunde kallas. – Huruledes
numera friare principer: t. o. m. lagstiftning alla slags kristna. Nya dissen-
terförslaget.

II Särkilda vilkor. Stadgandet om akad.akademiskt vitnesbörd
för att få inträda vid domstolarna eller de förvaltdeförvaltande verken, hvari ock ingick om kun-
skaperna,
gaf upphof åt de sedermera inrättade embetsexamina.
Tid efter annan förff.författning om vissa examina och fordringar. Historik
deröfver kunde vara af intresse ss.såsom vittnande om olika tiders uppfattning
af nödiga prestanda. Men skulle dock ej stricte höra hit. – Den
särskilda vilkoren således förnämligast kunskapsprof. – Af nu
gällande stadgande angå oss främst Förordn.Förordning 30 Maj 1871 ”angdeangående
examina hvilka erfordras för befordran till juridiska, kommunala
och administrativa embeten och tjenster i Finland”.

1o) För kompetens till alla tjenster inom rättegångsverken: antingen
allm.allmän rättsexamen, som anställes i jur. encyclop.juridisk encyklopedi, romerska
civilrättens grundbegrepp, Nord.Nordiska folkens rättshistoria, folkrätt och
nationalekonomi, Finlands stats-, finans- och politirätt, samt
civila, kriminella och ekonomiska lagstiftning jemte processens
alla delar, – eller juris kand. ex.juris kandidatexamen (resp.respektive [...]oläslig/saknad text).

2o) Till lägre domare syssla d. ä.det är tjenster inom Rättegångs verk
med undantag af hofrättsledamoter, – justitie departtdepartementet, förslå
domare examen, omfattande jurid.juridisk encyclopedi, rom.romerska civil-
rättens grundbegrepp, nord.nordiska folkets rättshistoria, Finl.Finlands stats- och politi-
rätt samt civila, kriminella och ekonom.ekonomiska lagstiftning jemte processens
alla delar. Ger ock kompetens till domkap.domkapitel sekreterare tjenst.

|3|

3o) Till alla slags administr.administrativa embeten vinnes kompetens
genom allm.allmän rättsexamen och juris kandkandidatur. – Uteslutande
rätt till Senatens Ekon dep.Ekonomiedepartement – de högre befattn.befattningarna vid St. Sekreta-
riatet
Statssekretariatet och G G.Generalguvernörs kansliet, assessorstjenst i allm. revis rättenallmänna revisionsrätten,
gener.general tulldirektion, öfverstyr.överstyrelsen för väg- och vattenkommuni-
kationerna samt till landssekreterare och vicestruket landskamrerare-
tjenster. – Dock förrän [...]oläslig/saknad text befordrantillagt till ordinarie
tjenst i Senaten eller nämnda högre befattningar vid Sekretariatet
och G G.Generalguvernörs kansliet, styrka sig ega förmåga att uti skrift nöj-
aktigt uttrycka dig på ryska eller franska språken.

4o) Till extraordinarie tjenstgöring vid Senatens ekon. deptekonomiedepartement
samt befordran till tjenster vid vid kommunala och förvaltande
verk, med undantag af nyss nämnda, berättiga kameral
examen, hvari ingå Finl.Finlands statsförvaltningsrätt samt finans-,
politi- och ekon.ekonomi lagstiftning äfvensom nationalekonomis och
finska civil- och kriminalrättens hufvudstycken.

Ingen till ordinarie tjenst befordras eller till domare embetets
utöfvande förordnas innan fullgjort prof utredande attstruket
förmåga ”att icke blott i tal uttrycka sig på finska språket
utan ock skriftligen på samma språk behandla juridiska
ämnen”. K. förf.Kejserlig författning 20 febr.februari 1865.

5o) Bergsexamen, för inträde i Bergsstyrelsen, omfattar kemi minera-
logi och geologi, samt en del civil- och ekonomi rätt.

6o) Landtmäteri examen, som omfattar tillämpad ma-
tematik, naturkunnighet och en del ekon.ekonomi lagfarenhet. Forst-
mäteri.

Examens vittnesbörd för öfrigt bör vara f.från vårt univer-
sitet. Utländsk univ.universitets betyg gälla icke. Kan naturligtvis
ej utreda kännedom i våra förf.författningar och lagar. K. Br.Kejserligt brev 15 Febrfebruari 1820
stadgar att j. u. k.juris utriusque kandidat, LLicentiat eller DrDoktor vid utl.utländskt univ.universitet ej få inträda i finsk
civil tjenst innan undergått s. k. colloquia familiaria inför jurid.juridiska
Fakulteten och vitsordats ega insigt i landets lagar.
flyttad text

7o) Ingenörer vid öfverstyrelsen för väg- och vattenkomm.vattenkommunikationerna
fordras naturlnaturligtvis tekniska insigter. KnaKunna väl ock ådagaläggas
gegenom utländska betyg. Förut kadetkåren och ryska inginiör-
skolan. – Forstmstruket

|4|

8o) Läkare: kompetens till alla läkaretjenster vinnes
numera endast gegenom medicine licentiatexamen i med. fakultmedicinska fakulteten. – (Förut
kirurg. kand.kirurgie kandidat nu afskaffad). För dårvårdsläkare, att de praktiserat
vid sådan anstalt. T. f.Tillförordnad äfven med.medicine kandidat.

9o) För militära tjenster gälla detillagt regler som för ryska militären.

10) Ecklesiastik. a) Skollärare: intyg om pedagogie examen
samt aflagdt praktiskt läraretillagtprof i ämnena, – till lektorstjenst
dessutom filosofie kand.kandidat grad med laudatur i ämnet som gälla.
Univ.Universitets lärare och fil.filosofie licentiat eller teol. kandteologie kandidat behöfva ej pedagogie
kand.kandidat examen.

b) Univ.Universitets lärare – docenter: kand.kandidat eller magistersgrad – professorer
licentiat grad. I båda fallet godkändt specimen. För profprofessur och
docentur i jurid.juridisk och teol.teologisk fakult eller profprofessur i pedagogisktillagt enl.enligt 65 års förorförordning, alltsensvårtytt 1 Januari
72 gällande fullständig kännedom af finska språket samt förmåga
att föredraga på sagda språk. – Öfriga fakultfakulteter – att förstå finska
skrifters innehåll.

Dispens möjlig
om vetenskapligt arbete.
Lektorer skriftlig
afhandling och prof-
föreläsning.
tillagt i marginalen

11o)struket c) prestetjenster – examen i teol. fak.teologiska fakulteten – predikoprof
i domkyrkan. – Katekisation och bibelförklaring inför dom-
kapitlet – offentligt förhör inför domkapitlet för utrönande om
kan tillämpa sina teol.teologiska kunskaper. K L.Kyrkolagen § 109, 110. –
Då ordineras han – till predikoembetet och viss befattning tillktillkommer.
Men för att få ordinarie tjenst bör han ha 2 år varit i
utöfning af prestembetet och undergå vidare prof: offentlig
bibelförklaring – teologisk afhandling, öfver hvilkasvårtytt samtal
inför domkapitlet – särskildt förhör i praktisk bibel-
kunskap och i prakt.praktiska teologin och kkolagfarenhetkyrkolagfarenhettillagt särskilda delar hos de 4 teologernasvårtytt
och inför kapitlet ådagalägga förmåga i bibel ordets tolkning
och katekisation. Offentlig examentillagt i marginalen – – Sedan bedömas hans insigter
med godkända, med beröm godkända, äfven med högsta
beröm godkgodkänd. Licentiat befriad. –

Till kkoherdetjenstkyrkoherdetjänst endast de behöriga, som 28 år och
hvilkas prof för ordin.ordinarie presttjenst med beröm godkänts eller
som på annat sätt visat dermed jemförliga insigter, äfvensom längre
praktiska meriter. Domprost endast teol.teologie licentiater, eller
”med högsta beröm godkänd” eller vetenskapliga skrifter. –

Nya prof kan för bättresvårtytt befordringsrätt afläggas.

|5|

Kunskapsprofven sålunda olika efter riktningar. Det offentliga
kan dock för vissa fall behöfva ännu andra garantier än
skicklighet. Till förekommande af skador genom vårdslöshet, miss-
tag eller annat vid sådana befattningar der krono tillgångar omhän-
derhafvas är föreskrifven borgen. För att erhålla befattningar vidstruket
hvilka pengar eller annan egendom anförtrodda, måste prestera borgen
i enl.enlighet med de för hvarje sådan befattning gällande föreskrifter.
Minst 2 vederhäftiga. – GuvnGuvernören vaka att slika borgesmän
fortfarande äro vederhäftiga.

|6|

Embetsmännen, – om de till förvaltningen hörande
personers rättsliga fhållandeförhållande till Staten. – Brukar indelas
med afs.avseende å tillsättnings sätten i 2 klasser. – 1) Embetsmän
i insk.inskränkt mening. Enl.Enligt Sv. RtSvenska Riket alla de som inneha konungens
fullmakt, ell.eller inneha embeten med lika värdighet som de,
eller i sdnsådana embetsmäns ställe lagllagligen satta. 2o) Innehafvare af offent-
lig befattnbefattning, tillsatta af annan myndighet än kngnkungen, benämnas
tjenstemän i de högre, betjent i de lägre befattnbefattningarna.

Dessa benämningar qvarstå ännu. Men högst få embetsmän med
kejs.kejsarens fullmakt. Till embetsmän måste dock föras de som
utnämnes af H. M.Hans Majestät om ock fullmakt af KKejserliga Senaten, som ock
de hvilka af K.Kejserliga Senaten utnämnes enl.enligt uppdag af H. MtHans Majestät.

DföreDärför ock olikhet i namn på befattningar eller verksamhet,
1 kl.klass embete – 2 kl.klass tjenst. Gemensamt namnsvårtytt befattning
äfventillagt statstjenst.

Annan klassifikation a) Civila b) militära c) eckle-
siastika. Icke ngnnågon lagbestämd skilnad: a) de som icke
b ) el.eller c) om ock detta blott en negativ bestämning. – b) vid
armén och flottan anställda personer, som skola deltaga i striden.
prester, läkare, auditörer benämnes oftast civila tjenstemän
vid militären, c) de som hör andrasvårtytt presterskapets pri-
vilegier.

Finns ej allm.allmän lag angifvande allm.allmänna grunder för befordran
till statstjenst, – ej heller allm.allmänna reglor för förfarande dervid.
En mängd reglor spridda i skilda förf.författningar rörande särskilda
embetsverk delvis förut vidrörda. – NgtNågot svårt att
sammanställa till ett helt. Det har funnits allmallmän lag för
befordringar till civila och militära – samt finnastillagt kkolagkyrkolag för en del ecklesecklesiastiska.
K F.Kunglig förordning 1756 grundad på StnasStändernas vid samma års riksdag afgifna
s. k. tjenstebetänkande. Men, när det patesvårtytt föll, så upphäfd
gegenom K. F.Kunglig förordning 12 Nov.november 1766 ”om lagarnes verkställighet” ”i allt
hvad som icke gegenom grundl.grundlag finnes stadgade och denna förf.författning finnes
uttryckluttryckligen föreskrifvet”. Denna 1766 års förklarades åter icke
gällande genom K. B.Kungligt brev 30 Juli 1776, på den grund, att 1772
års R. F.Regeringsform dödat och upphäft alla andra förut från 1680
utkomna lagar, hvilka, ss.såsom om Riksstyrelsens handlande, namn
|7| och egenskap af grundlag dföredärför blifvit tillagd.” DföreDärför
ingalunda 1756 års återupplifvad, ty samma grunder deremot.
Vi kan således icke antaga ngnnågon frfrån frihets tiden gällande
ff.författning, som strida mot n. v.nuvarande grundlagar för gällande. –
Detta dock ej hindrat en del af dessa stadganden
att i praxis tillämpas.

I G. L.Grundlagarna ha vi detta generella 10 § R. F.Regeringsformen skick-
lighet och förtjenst samt 4 § F. och S. A. Förenings- och säkerhetsakten skicklighet, förtjenst,
erfarenhet och bepröfvad medborgerlig dygd. enda och
rätta grunden för befordran till alla Rikets Embeten
och tjenster, högre och lägre, utan afseende på börd eller
särskildt stånd. (Riksens höga och förnämst embete
och lika som i kngnskungens hof, besättas af R. o A.Ridderskapet och adeln allena men
i öfrigt blifva [...]oläslig/saknad text

Dokumentet i faksimil