2.2.1875 Finlands statsrätt

Svensk text

|1|

Finlands statsrätttillagt av utgivaren

V. T.Vårterminen 1875.
4e Föreläsn.Föreläsningen
2 Febr.februari

Blick på R.Ridderskapet och Adelns nuvarande politiska karakter innan öfvergå till prestståndet. Redan antydt huruledes icke en rent aristokratisk pregel, många olika slags yrken och lefnadsriktningar representerade. Stora jordegare finnes, men icke öfvervägande. Statsembetsmän, äfven några militärer, utgöra öfvervägande delen. Nobilitering mest skett af höga embetsmän. Naturligtvis icke rätt öfverens med folkrepresentationens karakter om embetsmannaelementet skall öfverväga. Och den kan komma att göra det ännu mera, om talrika nobiliteringar. Orätt vore dock att påstå det bristande sjelfständighet mycket framträdt. Delvis tvertom. Och medges måste, att debatten haft mera af intresse än i andra ständer. Måhända funnos verkligen mera insigter, eftersom vida större antal. I hvarje fall mera verldsvana, mera parlamentarisk förmåga än i andra ständer. – Några vanskligheter kan det hasvårtytt med sig att ss.såsom i § 9 mommoment 3o) stadga: Adelsman, som ej de sista 3 åren varit i landet skattskrifven, har ej säte och stämma; dock må sådan skyldighet ej tillämpas å den som befinner sig i Kejsarens tjenst, utan att vara finsk embetsman. Detta visserligen ock i § 14 L. O.Lantdagsordningen angdeangående valbarhet i allmänhet; men af tillämpning hufvudsakligen å adelsmän. Påminn om debatten 1863 angdeangående ryska embetsmäns repres. rättrepresentationsrätt. Väckte missnöje. Derför 1869 års stadgande. Visserligen motiveradt af unionsförhållandet. Men en oegentlighet derför att den som länge vistats i Ryssland kunnat glömma|2| fäderneslandets förhållanden och intressen och i allmänallmänhet lefva sig in i en helt annan verldsåskådning, än som för folkrepresentanten och adelsmannen i Finland är lämplig. Man måste dock få hoppas, att deras antal icke må bli för stort, och att de som vilja denna dyrbara rätt begagna, göra det med bevarad kärlek till landet, och med nödig anspråkslöshet. – Och ss.såsom motiv mot sådan våda torde kunna betraktas den på senare tider äfven inom adeln stigande tendens för praktiska yrken, för verksamhet utom statstjenster. Det är utan tvifvel just genom att göra sig till bärare för enahanda idéer som i öfrigt genomströmma samhället, genom att i sin sociala ställning sammansmälta med de ofrälse klasserna, som adeln bäst kan motsvara det stora privilegium den sjelfskrifna representationsrätten innebär.

Nu till Presteståndet.

Detta tecknade sig i de äldsta tiderna tydligare än adeln, ss.såsom ett från öfriga folket särskildt stånd. Ty adeln bedref måhända yrken, som mängden af folket i jordbruk och krigstjenst. Men presternas yrke var utpreglat åt annat håll. Redan de speciella stränga löften som måste afgifvas, – celibatet t. ex. – uppställde desvårtytt gränser. Lärdom, ofta tarflig, dock mer än hos andra. Och ryggstödet i den fjerran autokrata påfven. Det är detta stånd som tidigast kringgärdat sig med privilegier. Prelaterna betydelse och inflytande under|3| medeltiden. Väl rådde hos de gamla skandinaverna uppfattningen att presterna lika väl som andra, t. ex. domarne voro folkets embetsmän och således borde väljas efter samma grunder som lagmän och häradshöfdingar. Men redan genom kyrkomötet i Skenninge 1248 blef det gällande, att påfven egde dispositionsrätt öfver alla kyrkans embeten. Dermed var grunden lagd för kyrkans sjelfständiga ställning gentemot statsmakten. Och kyrkan nöjde sig naturligtvis icke blott med att inom sig vara oberoende af staten, hon ville tvärtom utöfva inflytande äfven på statsärenden. Också finna vi under medeltiden kanslersembetet alltid innehades af prelat och att biskopar och andra förnämliga kapitularer voro medlemmar af rådet.

I betraktande af denna kleresister ställning var det klart, att när allmänna herredagar, samlat med alla betydande klasser, begynt hållas, äfven presterskapet ditkallades. Till det allmänna riksmötet 1359 kallades ”två kaniker från hvar domkyrka med sin biskop” och så skedde vanligen under hela katolska tiden.

Om reformationen kraftigt reducerade presterskapets ekonomiska och öfriga privilegier, fortfor dock presterskapets rätt att kallas till riksmötena. Hade endast egentliga prelater förut varit med|4| så blef det från och med 1547 vanligt med äfven öfrigt presterskap, till en början ombud för kyrkoherdarna inkallades. Ståndets sammansättning var dock – liksom de öfriga ständernas – ganska sväfvande ännu i 16de seklet, ja äfven i 17de. Skollärare, icke-andliga professorer fr.från universiteten förekommo vid riksdagarna.

Först under frihetstiden blef ståndet så att säga konsolideradt. I Riksd.OrdnRiksdagsordningen 17 Oktober 1723 stadgas i § 6. att till riksdagen skola sig infinna ”biskopen och superintendenterna eller en skicklig man af hvart consistorio, försedd med hela Stiftets enhälliga val och fullmakt; såväl som ock en prestman af hvarje tvenne eller trenne probsterier eller kontrakter”. – § 7. ”Utom biskopen eller den som i biskopens ställe från consistorio kommer, väljer presterskapet i hvart prosteri eller kontrakt sin fullmäktig; Och der presterskapet i flera prosterier åsämjas om en fullmäktig, står det dem fritt.”

Hvad lägre presterskapet vidkommer, hade de under 16de seklet och Carl IX tid representerats häradsvis, också finna de stundom ha undertecknat med bönderna, stundom för sig härads- eller landskapsvis.

|5|

I 1723 års R O.Riksdagsordning voro intet sagdt om kapellanernas representations rätt; men på grund af en undgunderdånig ansökan från dem resolverades i kgl förordnkungliga förordningen 16 Nov.november 1727 att det var lemnadt till kapellanernas fria vilja om de uti Herredagsvalen intressera vilja, och äfven skicka upp någon fullmäktig af sina medbröder till Riksdagen, i hvilket fall de böra betala Herredagspengar, men eljest intet. Således en rättighet, ej skyldighet. Dervid förblifvit till 1869.

Representation prosterivis af det egentliga presterskapet undergick snart förändring. Genom öfverenskommelsen inom ståndet 8 Aug.augusti 1727 infördes en ståndets representation stiftsvis. Dervid bestämdes att Åbo stift 4 och Borgå stift 2. Detta dock blott minimi tal.

Åsigten var att det berodde på presterskapet sjelft att härutinnan bestämma. Framgår af ordalagen i KglKungliga Brefvet 15 Decbrdecember 1741. För Åland prester skildt ombud enligt begifvande vid 1772 års RdgRiksdag. – Således Finlands prestestånd 5 och 2 kyrkobud utom biskopen; så ock vid Borgå landtdag.

Svårigheten vid sådant fåtal gjorde sig kännedom. Beslöts derföre att till öfverläggning framställa, om ej minst dubbla antalet borde|6| vid kommande landtdagar väljas, hvarom sedan skulle mellan consistorium kommuniceras. Detta skedde ock vid prestmöte i Borgå 16–19 Mars 1817, då stiftets presterskap beslöt att detsamma skulle för framtiden representeras af 6 kyrkobuder – 2 kapelaner, att väljas af hela stiftet på sätt om biskopsval stadgadt är.

Då det gällde att välja till 1863 års landtdag saknades sådan bestämning för öfriga stifter. Behöflig nu ökning äfven för Wiborgs läns förening och emedan nytt stift Kuopio tillkommit.

Lagstadganden i ämnet medgifva utan tvifvel att fritt besluta. 14 § 1779 års RdgsbeslutRiksdagsbeslut stadgade att hvad vid sagda Riksdag blifvit i akt tagit i afseende på Ordningen med Riksdagens hållande m. m. skulle gälla ss.såsom lag och rättesnöre vid kommande riksmöte och då representation då grundade sig på presteståndets eget beslut 1727, följer att sådant beslut äfven dädanefter kunde fattas. Häfd var också att kyrkoherdarne valde för sig och kaplanerna för sig.

Den 1863 utgifna Sammanfattning om val för hvarje prosteri, origtig.tillagt i marginalen

Det gällde således till en början att provisoriskt ordna detta förhållande, hvad antalet vidkomma, tills mera ordnadt skick kunde ernås.

|7|

1863 bestod presteståndet, utom biskoparne, af 14 kyrkoherdar och 1 kaplan för erkestiftet, 5 kyrkoherdar och 3 kaplaner för Borgå stift samt 2 kyrkoherdar för Kuopio stift.

Anförde att prester rätt sjelfa närmare öfverenskomma om valsätt och antal. Högst sväfvande. 1863 – bevis derpå somsvårtytt.tillagt i marginalen

1867 af 9 kyrkoherdar fr.från Åbo, 8 och 1 kaplan frfrån Borgå samt 4 och 1 kaplan från Kuopio stift.

Enligt 1869 års L. O.Lantdagsordning Uppläs § 11. är Presteståndets original: sam-

A) Sammansättning följande.

  • 1o) Sjelfskrifna
    Erkebiskopen och biskoparna äro sjelfskrifna representanter, ”inställe sig på Kejs. och StorfnsKejsaren och Storfurstens kallelse”, som det heter.
  • 2o) Valda.
    a) af presterskapet för Åbo stift 12, för Borgå 10, för Kuopio stift 6 med ordinarie fullmäktige.
    b) för universitet en eller två fullmäktige.
    c) för elementarläroverken en eller två för hvart stift.
    Summa 35 à 39.

B) Valberättigade

  • a) alla med ordinarie embete eller tjenst försedda prestemän ega utöfva valrätt, hvar i sitt stift. Således äfven t. ex. sockenadjunkter. Sålunda icke skilnad mellan högre och lägre presterskapet.tillagt i marginalen
    b) lärare och ordinarie tjenstemännen vid landets universitet. Således ock docenter.
    c) Samtliga ordinarie lärare vid elementarläroverken.

Rörande alla dessa kategorier gäller dock att i öfrigt motsvara de qvalif.kvalifikationer, som i § 14 upptaga för valrätt i allmänhet.

|8|

C) Valbara:

  • hvar och en inom eller utom valdistriktet boende medlem af ståndet, som sjelf är valberättigad och för öfrigt innehar de qvalifiaktioner § 14 upptar för valbarhet i allmänhet.

Finsk text

Suomen valtio-oikeus

Kevätlukukausi 1875

4. luento 2. helmikuuta

Ensin katsaus Ritarikunnan ja Aateliston nykyiseen poliittiseen luonteeseen, ennen kuin siirrytään pappissäätyyn. Olen jo viitannut siihen, ettei siinä ole puhtaasti aristokraattista leimaa, vaan edustettuina on monenlaisia ammatteja ja elämänsuuntia. On suuria maanomistajia, mutta he eivät ole enemmistönä. Valtion virkamiehet, myös muutamat sotilashenkilöt muodostavat ylivoimaisesti suurimman osan. Useimmiten on korkeita virkamiehiä aateloitu. Ei tietenkään käy yksiin kansanedustuston luonteen kanssa, jos siinä on päällimmäisenä virkamieselementti. Ja näin voi käydä yhä selvemmin, jos lukuisat aateloinnit jatkuvat. Olisi kuitenkin väärin väittää, että puuttuva itsenäisyys on liian paljon esillä. Osittain päinvastoin. Ja on myönnettävä, että keskustelu on kiinnostanut enemmän kuin muissa säädyissä. Kenties näkemyksiäkin on todella enemmän, kun lukumääräkin on suurempi. Joka tapauksessa enemmän kansainvälistä näkemystä, enemmän parlamentaarista kykyä kuin muissa säädyissä. – Joitakin haittojakin siinä saattaa olla, koska §:n 9 momentissa 3) säädetään: Aatelismiehellä, joka ei ole kolmeen vuoteen ollut verolle kirjautuneena Suomessa, ei ole istumapaikka- ja puhevaltaa; sellaista velvollisuutta ei voi kuitenkaan soveltaa siihen, joka on Keisarin palveluksessa mutta ei ole Suomen valtion virkamies. Tämä on tosin myös Valtiopäiväjärjestyksen §:ssä 14, joka koskee vaalikelpoisuutta yleensä, mutta pääasiassa sen soveltamista aatelismiehiin. Muistuta vuoden 1863 kiistasta, joka koski venäläisten virkamiesten edustusoikeutta. Herätti tyytymättömyyttä. Sen vuoksi vuoden 1869 säädös. Siinä tosin oli aiheena unionisuhde. Mutta asiassa on epäsopivuutta sen vuoksi, että ihminen, joka on pitkään oleskellut Venäjällä, on voinut unohtaa isänmaan olosuhteet ja intressit ja yleensäkin omaksua aivan toisenlaisen maailmankatsomuksen kuin suomalaiselle kansan edustajalle ja aatelismiehelle on sopivaa. Täytyy kuitenkin olla oikeus toivoa, ettei heidän lukumääränsä silti muodostuisi liian suureksi, ja että ne, jotka haluavat käyttää tätä kallisarvoista oikeutta, tekevät sen isänmaanrakkautensa säilyttäneinä ja tarpeellisella vaatimattomuudella. – Ja motiivina sellaista vahinkoa vastaan voitaisiin katsoa viime aikoina myös aatelin parissa nouseva pyrkimystä käytännön ammatteihin, toimintaan valtion palvelusten ulkopuolella. On epäilemättä oikein ryhtyä samanlaisten ihanteiden kannattajaksi, jotka muutenkin leviävät yhteiskuntaan, ja sulautua yhteiskunnallisessa asemassaan rälssittömien luokkien kanssa yhteen. Siten aatelisto voi parhaiten vastata sitä suurta etuoikeutta, jonka itseoikeutettu edustusoikeus sisältää.

Nyt Pappissäätyyn

Tämä sääty erottautui vanhimpina aikoina aatelistoa selvemmin muusta kansasta erillään olevana säätynä. Sillä aatelistohan saattoi harjoittaa samoja ammatteja kuin kansan syvät rivitkin eli maanviljelystä ja sotapalvelusta. Mutta pappien ammatti oli leimautunut toisaalle. Jo ne erityisen ankarat lupaukset, jotka oli annettava, - selibaatti esimerkiksi – asettivat heille rajoja. Oppineisuus oli usein yksinkertaista ja niukkaa, mutta kuitenkin sitä oli enemmän kuin muilla. Ja taustatukena kaukainen autokraatti, paavi. Juuri tämä sääty ympäröi itsensä kaikkein varhaisimmin etuoikeuksin. Prelaattien merkitys ja vaikutus keskiajalla. Toki vanhojen skandinaavien keskuudessa vallitsi näkemys, että papit olivat muiden, esim. tuomarien tavoin kansan virkamiehiä, ja heidät piti sen vuoksi valita samoin perustein kuin lakimiehet ja tuomaritkin. Mutta jo Skenningen kirkonkokouksessa 1248 tuli selväksi, että paavilla oli nimitysoikeus kaikkiin kirkon virkoihin. Näin oli laskettu pohja kirkon itsenäiselle asemalle valtiovaltaan nähden. Eikä kirkko tietenkään tyytynyt vain olemaan omillaan ja valtiosta riippumaton. Se halusi päinvastoin harjoittaa vaikutusvaltaa myös valtion asioihin. Näemme myös, että keskiajalla kanslerinviran haltija oli aina prelaatti, ja että piispat ja muut korkea-arvoiset tuomiokapitulin jäsenet olivat neuvoston jäseniä.

Kun tarkastelimme tätä papiston asemaa, oli selvää, että kun alettiin pitää yleisiä herrainpäiviä, joihin kokoontuivat kaikki merkittävät yhteiskuntaluokat, niihin kutsuttiin myös papisto. Yleiseen valtakunnankokoukseen vuonna 1359 kutsuttiin ”kaksi tuomioherraa joka tuomiokirkosta piispansa kanssa”, ja niin tapahtui tavallisesti koko katolisen ajan.

Vaikka reformaatio vähensikin voimakkaasti papiston taloudellisia ja muita etuoikeuksia, jatkui kuitenkin papiston oikeus saada kutsu valtakunnankokouksiin. Jos vain varsinaiset prelaatit olivat aikaisemmin mukana, niin vuodesta 1547 lähtien muodostui tavalliseksi, että myös muu papisto, aluksi kirkkoherrojen asiamiehet kutsuttiin. Säädyn koostumus oli kuitenkin – kuten myös muiden säätyjen – varsin horjuva vielä 1500-luvulla, jopa 1600-luvullakin. Koulujen opettajat, yliopistojen professorit, jotka eivät olleet teologeja, ilmaantuivat valtiopäiville.

Vasta Vapaudenajalla säädystä tuli niin sanoakseni vakautettu. Vuoden 1723 17. lokakuuta päivätyn Valtiopäiväjärjestyksen §:ssä 6 säädetään, että valtiopäiville on tultava ”piispan ja superintendenttien tai etevän miehen jokaisesta konsistorista, ja hänen on saatava koko Hiippakunnan yksimielinen valinta ja valtakirja; kuten myös pappi joka toisesta tai kolmannesta rovastikunnasta eli kontraktista”. - § 7 ”Piispan tai sen lisäksi, joka tulee konsistorista, papisto valitsee jokaisesta rovastikunnasta valtuutettunsa; Ja jos useiden rovastikuntien papisto sopii yhdestä valtuutetusta, heillä on siihen vapaasti oikeus.”

Mitä alempaan papistoon tulee, heillä oli ollut 1500-luvulla ja Kaarle IX:n aikana edustus kihlakunnittain, ja näyttää, että he olivat joskus allekirjoittaneet valtuutuksen talonpoikien kanssa, joskus omana ryhmänään kihlakunnittain tai maakunnittain.

Vuoden 1723 Valtiopäiväjärjestyksessä ei sanottu mitään kappalaisten edustusoikeudesta; mutta heidän tekemänsä alamaisen anomuksen perusteella ratkaistiin 16. marraskuuta 1727 päivätyssä kuninkaallisessa asetuksessa, että kappalaisille annettiin vapaus valita, olivatko he kiinnostuneita Herrainpäivävaalista, ja myös jonkun kollegansa lähettämisestä valtuutettuna Valtiopäiville, missä tapauksessa heidän tulee maksaa Herrainpäivämaksua, mutta muuten ei. Se on siis oikeus, ei velvollisuus. Tähän ei tullut muutosta vuoteen 1869 sakka.

Varsinaisen papiston edustus rovastikunnittain koki pian muutoksen. Säädyn sisällä 8. elokuuta 1727 sovitun mukaisesti päätettiin, että säädyn edustus tapahtuu hiippakunnittain. Tällöin päätettiin, että Turun hiippakunnasta olisi 4 edustajaa ja Porvoon hiippakunnasta 2. Tämä on kuitenkin minimimäärä.

Tarkoitus oli, että tästä päättäminen riippui papistosta itsestään. Se käy ilmi 15. joulukuuta 1741 päivätyn Kuninkaallisen Kirjeen sananmuodosta. Ahvenanmaan papeille edustaja erikseen vuoden 1772 Valtiopäivillä myönnetyn mahdollisuuden mukaisesti. – Näin ollen Suomen pappissäädyssä oli 5 ja 2 kirkon lähettämää edustajaa piispaa lukuun ottamatta. Näin oli myös Porvoon valtiopäivillä.

Näin vähäisen edustajien määrän tuottama vaikeus tuli tiettäväksi. Siksi päätettiin, että esitetään harkittavaksi, eikö seuraaville valtiopäiville pitäisi valita ainakin kaksinkertainen määrä, mistä sitten oli tarkoitus neuvotella konsistorien välillä. Tämä tapahtui Porvoon pappiskokouksessa 16 – 19 maaliskuuta 1817, jolloin papisto päätti, että sitä edustaisi vastaisuudessa 6 kirkon lähettiä – 2 kappalaista, jotka valittaisiin koko hiippakunnasta samoin kuin piispanvaalista on säädetty.

Kun oli kyse valintojen tekemisestä vuoden 1863 valtiopäiville, puuttui vastaava määräys muista hiippakunnista. Nyt tarvittiin lisäys myös Viipurin läänin yhdistämisen vuoksi, ja koska oli perustettu uusi Kuopion hiippakunta.

Lainsäädäntö antaa tästä aiheesta epäilemättä mahdollisuuden vapaaseen päättämiseen. Vuoden 1779 Valtiopäiväpäätöksen §:ssä 14 säädetään, että kaikella, mitä sanotuilla Valtiopäivillä on otettu huomioon Valtiopäivien pitämistä koskevasta järjestyksestä ym. oli oltava lain pätevyys, ja sen tuli olla ohjenuorana seuraaville valtiopäivien kokoontumisille, ja koska edustus tuolloin perustui pappissäädyn omaan päätökseen vuodelta 1727, niin siitä seuraa, että vastaava päätös voitaisiin myös sen jälkeen tehdä. Perinteenkin mukaan kirkkoherrat tekivät valinnan keskenään, samoin kappalaiset keskenään.

Vuonna 1863 julkaistu Yhteenveto jokaisen rovastikunnan vaalista on virheellinen.tillagt i marginalen

Oli siis aluksi järjestettävä tämä asia tilapäisesti, mitä lukumäärään tulee, kunnes voitaisiin saavuttaa pysyvämpi järjestely.

Vuonna 1863 pappissäädyn muodostivat piispojen lisäksi 14 kirkkoherraa ja 1 kappalainen arkkihiippakunnasta, 5 kirkkoherraa ja 3 kappalaista Porvoon hiippakunnasta sekä 2 kirkkoherraa Kuopion hiippakunnasta.

Esitin kuulijoille, että papeilla on oikeus sopia itse lähemmin vaalitavasta ja määrästä. Erittäin horjuvaa. 1863 – todisteita tästä…tillagt i marginalen

Vuonna 1867 9 kirkkoherraa Turusta, 8 ja 1 kappalainen Porvoosta sekä 4 ja 1 kappalainen Kuopion hiippakunnasta.

Vuoden 1869 Valtiopäiväjärjestyksen mukaan. Lue § 11. on Pappissäädyn

A) Koostumus seuraava:

  • 1) Itseoikeutetut
  • Arkkipiispa ja piispat ovat itseoikeutettuja edustajia ”ilmaantuvat Keisarin ja Suuriruhtinaan kutsusta, kuten sanonta kuuluu.
  • 2) Valitut.
  • a) Turun hiippakunnan papistosta 12, Porvoosta 10, Kuopiosta 6 sekä varsinaiset valtuutetut.
  • b) yliopistosta yksi tai kaksi valtuutettua.
  • c) alkeiskoululaitoksista yksi tai kaksi kustakin hiippakunnasta.
  • Yhteensä 35 – 39.

B) Äänioikeutetut

  • a) kaikilla papeilla, joilla on vakituinen virka tai toimi, on oikeus osallistua vaaliin, kukin omassa hiippakunnassaan. Siten myös esim. pitäjänapulaisilla. Siten ei ole eroa korkeamman ja alemman papiston välillä.tillagt i marginalen
  • b) maan yliopiston opettajat ja vakituiset virkamiehet. Siten myös dosentit.
  • c) Kaikki alkeisoppilaitosten vakituiset opettajat.

Kaikkia näitä kategorioita koskevat kuitenkin muut vaatimukset kelpoisuudesta, jotka § 14 esittää yleiseen vaalioikeuteen liittyviksi.

C) Vaalikelpoisia:

  • säädyn jokainen vaalipiirin alueella tai sen ulkopuolella asuva jäsen, joka itse on äänioikeutettu, ja joka itse muuten täyttää ne vaatimukset kelpoisuudesta, jotka § 14 esittää yleiseen vaalikelpoisuuteen liittyviksi.

Original (transkription)

|1|

Finlands statsrätttillagt av utgivaren

V. T.Vårterminen 1875.
4e Föreläsn.Föreläsningen
2 Febr.februari

Blick på R.Ridderskapet och Adelns nuvarande politiska
karakter innan öfvergå till prestståndet. Redan
antydt huruledes icke en rent aristokratisk pregel,
många olika slags yrken och lefnadsriktningar re-
presenterade. Stora jordegare finnes, men icke öfver-
vägande. Statsembetsmän, äfven några militärer, utgöra
öfvervägande delen. Nobilitering mest skett af höga
embetsmän. Naturligtvis icke rätt öfverens med folk-
representationens karakter om embetsmannaelementet
skall öfverväga. Och den kan komma att göra det ännu
mera, om talrika nobiliteringar. Orätt vore dock att
påstå det bristande sjelfständighet mycket framträdt.
Delvis tvertom. Och medges måste, att debatten haft
mera af intresse än i andra ständer. Måhända funnos
verkligen mera insigter, eftersom vida större antal.
I hvarje fall mera verldsvana, mera afstruket parla-
mentarisk förmåga än i andra ständer. – Några vansk-
ligheter kan det hasvårtytt med sig att ss.såsom i § 9 mommoment 3o)
[...]oläslig/saknad text stadga: Adelsman, som ej de sista 3 åren varit
i landet skattskrifven, har ej säte och stämma; dock
må sådan skyldighet ej tillämpas å den som be-
finner sig i Kejsarens tjenst, utan att vara finsk
embetsman. Detta visserligen ock i § 14 L. O.Lantdagsordningen angdeangående
valbarhet i allmänhet; men af tillämpning hufvud-
sakligen å adelsmän. Påminn om debatten 1863
angdeangående ryska militärersstruket embetsmänstillagt repres. rättrepresentationsrätt. Väckte miss-
nöje. Derför 1869 års stadgande. Visserligen moti-
veradt af unionsförhållandet. Men en oegentlighet derför
att den som länge vistats i Ryssland kunnat glömma
|2| fäderneslandets förhållanden och intressen och i allmänallmänhet
lefva sig in i en helt annan verldsåskådning, än som
för folkrepresentanten och adelsmannen i Finland
af nödenstrukettillagt
en skyldighetstruket är lämplig. Man måste dock få
hoppas, att deras antal icke må bli för stort, och
att de som vilja denna dyrbara rätt begagna, göra
det afstruket med bevarad kärlek till landet, och med
nödig anspråkslöshet. – Och ss.såsom motiv mot
sådan våda torde kunna betraktas den på senare
tider äfven inom adeln stigande tendens för prak-
tiska yrken, för verksamhet utom statstjenster. Det
är utan tvifvel just genom att göra sig till bärare
för enahanda idéer som i öfrigt genomströmma
samhället, genom att i sin sociala ställning
sammansmälta med de ofrälse klasserna, som
adeln bäst kan motsvara det stora privilegium
den sjelfskrifna representationsrätten innebär.

Nu till Presteståndet.

Detta tecknade sig i de äldsta tiderna tydligare
än adeln, ss.såsom ett från öfriga folket särskildt
stånd. Ty adeln bedref måhända yrken, som
mängden af folket i jordbruk och krigstjenst.
Men presternas yrke var utpreglat åt annat
håll. Redan de speciella stränga löften som
måste afgifvas, – celibatet t. ex. – uppställde desvårtytt
gränser. Lärdom, ofta tarflig, dock mer än
hos andra. Och ryggstödet i den fjerran autokrata
påfven. Det är detta stånd som tidigast kringgärdat sig med privilegier.flyttad text Prelaterna betydelse och inflytande under
|3| medeltiden. Väl rådde hos de gamla skandi-
naverna uppfattningen att presterna lika väl som
andra, t. ex. domarne vorotillagt folkets embetsmän och således borde
väljas efter samma grunder som lagmän och
häradshöfdingar. Men redan genom kyrkomö-
tet i Skenninge 1248tillagt blef det gällande, att påfven
egde dispositionsrätt öfver alla kyrkans embe-
ten. Dermed var grunden lagd för kyrkans
sjelfständiga ställning gentemot statsmakten.
Och kyrkan nöjde sig naturligtvis icke blott med
att inom sig vara oberoende af staten, hon ville
tvärtom utöfva inflytande äfven på statsärenden.
Också finna vi under medeltiden kanslers-
embetet alltid innehades af prelat och att bi-
skopar ellerstruket och andra förnämliga kapitularer
voro medlemmar af rådet.

I betraktande af denna kleresister ställning
var det klart, att när allmänna herredagar,
samlat med alla betydande klasser, begynt
hållas, äfven presterskapet ditkallades. Till det
allmänna riksmötet 1359 kallades ”två kaniker
från hvar domkyrka med sin biskop” och
så skedde vanligen under hela katolska tiden.

Om reformationen kraftigt reducerade prester-
skapets ekonomiska och öfriga privilegier, fortfor
dock presterskapets rätt att kallas till riksmötena.
Hade endast egentliga prelater förut varit med
|4| så blef det från och med 1547 vanligt med
äfven lägrestruket öfrigttillagt presterskap, till en början om-
bud för kyrkoherdarna inkallades. Ståndets
sammansättning var dock – liksom de öfriga
ständernas – ganska sväfvande ännu i 16de
seklet, ja äfven i 17de. Skollärare, icke-andliga
professorer fr.från universiteten förekommo
vid riksdagarna.

Först under frihetstiden blef ståndet så att
säga konsolideradt. I Riksd.OrdnRiksdagsordningen 17
Oktober 1723 stadgas i § 6. att till riksdagen
skola sig infinna ”biskopen och superintenden-
terna eller en skicklig man af hvart consistorio,
försedd med hela Stiftets enhälliga val och
fullmakt; såväl som ock en prestman
af hvarje tvenne eller trenne probsterier
eller kontrakter”. – § 7. ”Utom biskopen
eller den som i biskopens ställe från consi-
storio kommer, väljer presterskapet i hvart
prosteri eller kontrakt sin fullmäktig; Och
der presterskapet i flera prosterier åsämjas
om en fullmäktig, står det dem fritt.”

Hvad lägre presterskapet vidkommer, hade
de under 16de seklet och Carl IX tid represen-
terats häradsvis, också finna de stun-
dom ha undertecknat med bönderna, stundom
för sig härads- eller landskapsvis.

|5|

I 1723 års R O.Riksdagsordning voro intet sagdt om kapella-
nernas representations rätt; men på grund af
en undgunderdånig ansökan från dem resolverades i kgl
förordn
kungliga förordningen 16 Nov.november 1727 att det var lemnadt
till kapellanernas fria vilja om de uti Herre-
dagsvalen intressera vilja, och äfven skicka
upp någon fullmäktig af sina medbröder till
Riksdagen, i hvilket fall de böra betala Herre-
dagspengar, men eljest intet. Således en
rättighet, ej skyldighet. Dervid förblifvit till
1869.

Representation prosterivis af det egentliga
presterskapet undergick snart förändring. Genom
öfverenskommelsen inom ståndet 8 Aug.augusti 1727
infördes en ståndets representation stiftsvis.
Dervid bestämdes att Åbo stift 4 och Borgå
stift 2. Detta dock blott minimi tal.

Åsigten var att [...]oläslig/saknad text det berodde på prester-
skapet sjelft att härutinnan bestämma. Framgår
af ordalagen i KglKungliga Brefvet 15 Decbrdecember 1741.
För Åland prestertillagt skildt ombud enligt begifvande
vid 1772 års RdgRiksdag. – Vid Borgå landtdag
var
struket Således Finlandstillagt presteståndetstruket af biskop samtstruket 5 och 2 kyrkobudtillagt
utom biskopen; så ock vid Borgå landtdag.

Svårigheten vid sådant fåtal gjorde sig
kännedom. Beslöts derföre att till öfverläggning
framställa, om ej minst dubbla antalet borde
|6| vid kommande landtdagar väljas, hvarom
sedan skulle mellan consistorium kom-
municeras. Detta skedde ock vid prestmöte
i Borgå 16–19 Mars 1817, då stiftets prester-
skap beslöt att detsamma skulle för framtiden
representeras af 6 kyrkobuder – 2 kapelaner,
att väljas af hela stiftet på sätt om
biskopsval stadgadt är.

Då det gällde att välja till 1863 års
landtdag saknades sådan bestämning för öfriga
stifter. Behöflig nu ökning äfven för Wiborgs
läns förening och emedan nytt stift Kuopio
tillkommit.

Lagstadganden i ämnet medgifva utan
tvifvel att fritt besluta. 14 § 1779 års
RdgsbeslutRiksdagsbeslut stadgade att hvad vid sagda
Riksdag blifvit i akt tagit i afseende på Ordningen
med Riksdagens hållande m. m. skulle gälla
ss.såsom lag och rättesnöre vid kommande riksmöte
och då representation då grundade sig på
presteståndets eget beslut 1727, följer att
sådant beslut äfven dädanefter kunde fattas.
Häfd var också att kyrkoherdarne valde
för sig och kaplanerna för sig.

Den 1863 utgifna
Sammanfattning
om val för hvarje
prosteri, origtig.
tillagt i marginalen

Det gällde således till en början att provi-
soriskt ordna detta förhållande, hvad antalet
vidkomma, tills mera ordnadt skick kunde
ernås.

|7|

1863 bestod presteståndet, utom biskoparne,
af 14 kyrkoherdar och 1 kaplan för erkestiftet,
5 kyrkoherdar och 3 kaplaner för Borgå stift
samt 2 kyrkoherdar för Kuopio stift.

Anförde att prester
rätt sjelfa närmare
öfverenskomma om
valsätt och antal.
Högst sväfvande.
1863 – bevis derpå
somsvårtytt.
tillagt i marginalen

1867 af 9 kyrkoherdar fr.från Åbo, 8 och 1
kaplan frfrån Borgå samt 4 och 1 kaplan från
Kuopio stift.

H. T.Höstterminen 78
29de FöreläsnFöreläsningen
7 NovbrNovember.
tillagt senare

Enligt 1869 års L. O.Lantdagsordning Uppläs § 11.tillagt är Presteståndets sam-

A) Samtillagtmansättning följande.

  • 1o) Sjelfskrifnatillagt
    Erkebiskopen och biskoparna äro sjelfskrifna
    representanter, ”inställe sig på Kejs. och StorfnsKejsaren och Storfurstens
    kallelse”, som det heter.
  • 2o) Valda.
    a) af presterskapettillagt för Åbo stift 12, för Borgå 10, för Kuopio
    stift 6 med ordinarie fullmäktige, valda af
    stiftets med ordinarie embet eller tjenst för-
    sedda prestemän
    struket.
    b) för universitet en eller två fullmäktige.
    c) för elementartillagtläroverken en eller två för hvart stift.
    Summa 35 à 39.

B) Valberättigade

  • a) alla med ordinarie embete eller tjenst för-
    sedda prestemän ega utöfva valrätt, hvar i sitt
    stift. Således äfven t. ex. sockenadjunkter.
    Sålunda icke
    skilnad mellan
    högre och lägre
    presterskapet.
    tillagt i marginalen
    b) lärare och ordinarie tjenstemännen vid
    landets universitet. Således ock docenter.
    c) Samtliga ordinarie lärare vid elementar-
    läroverken.

Rörande alla dessa kategorier gäller dock att i öfrigt mot-
svara de qvalif.kvalifikationer, som i § 14 upptaga för valrätt i allmänhet.

|8|

C) Valbara:

  • hvar och en inom eller utom
    valdistriktet boende medlem af ståndet, som
    sjelf är valberättigad och för öfrigt innehar
    de qvalifiaktioner § 14 upptar för valbarhet i
    allmänhet.

Dokumentet i faksimil