4.10.1878 Finlands statsrätt

Svensk text

|1|

Finlands statsrätttillagt av utgivaren

H.T.Höstterminen 1878.
10de FöreläsnFöreläsningen
4 okt.oktober

Finl.Finlands statsrätt.

Många drag från första tiden af Finlands förening med Ryssland vittna om att Alex. I. verkligen med alvar omfattade idén om Finska folkets ”upphöjande bland nationernas antal” – med andra ord att Finland skulle såsom stat ställas vid Rysslands sida. Och han ville bibringa nationen visshet derom. Så t. ex. i Manifestet 27 Mars 1810 angdeangående finska Militären m. m. säges i ingress: Ifrån den stund då g.genom Försynens skickelse Finlands öde blef oss anförtrodt, har Vår föresats varit att styra detta Land på ett sätt, öfverensstämmande med Nationens frihet och de, i dess Constitution, henne förvarade rättigheter. – Alla de författningar Vi hittills vidtagit i afseende å Landets inre Styrelse, äro blott en följd och en tillämpning af denna grundsats. Religionens och Lagarnas bibehållande, Ständernas sammankallande till en allmän Landtdag, inrättningen af en RegeringsConseil i Nationens sköte, den lagskipande och versktällande Maktens orubbade skick, utgöra härå tillräckliga bevis för att försäkra Finska Nationen om dess politiska tillvarelse och de rättigheter densamma åtfölja.”

En positiv handling i sådant syfte var det s. k. gamla Finlands återförening med Finland. Kungörelsen 23 Dcbrdecember 1811. Som Vi i anseende till gamla Finlands locala belägenhet anse nyttigt, att detta Land med Storf.Storfurstendömet Finland införlifva, – förordnas som följer:

”1) Finlka GuvernmentFinländska Guvernementet förenas med Storfdt Finl.Storfurstendömet Finland och kommer ss.såsom utgörande en del af detta StorfmeStorfurstendöme, att framdeles benämnas Wiborgs län”, – 3) Bland länets invånare vela utnämna 2 till ledam.ledamöter i Finska Conseillen samt en till Åbo Hofrätt. 4) Statsmedlen fr.från detta län kommande fr.från 1812 års början inflyta i Finl.Finlands allm.allmänna statskassa. 5) Till Finska Conseillen öfverlemnas att i alla delar bilda Styrelsen i detta län efter de allm.allmänna reglor, som utgöra grundvalen för Styrelsen i det öfriga Finland.

Längsta period mellan landtdagarna.tillagt i marginalen

31 Dec.december ssamma år förordning om det som i afs.avseende å Wiborgs läns förening med Finl.Finland iakttagas bör.

1) Om Ständernas rättigheter: Ståndens Repres.Representations rättighet vid riksdagarne bestämmes för Wiborgs län i enl.enlighet med hvad uti Storf.Storfurstendömets Constitution stadgadt är.

|2|

Milice verket på samma fot som i öfriga Finland.

2) Förre embetsmännen och domare ersättas med nya. 4) De i Finland gällande lagar såväl i civila som brottmål komma fr.från 1 Jan.januari 1812 att tjena till efterlefnad äfven i Wiborgs län. – Alla i Justitie kollegium och Senaten (ryska) anhängiga mål äfvensom Finl.Finland rörande handlhandlingar böra derifrån aflemnas till StorfdömetsStorfurstendömets Reger. konseljRegeringskonselj, som derefter fördelar dem emellan vedbdevederbörande embetsverk.

Bit för bit hade det s. k. gamla Finland afskiljts. Freden i Nystad 1721 gaf åt Ryssland [...]oläslig/saknad text del af Karelen, som innehåller städerna Wiborg, Keksholm och Sortavala, gränsen vid Wederlaks.

Freden i Åbo 1743 afstod Provinsen Kymmenegård med städerna och fästningarna FhamnFredrikshamn och WstrandVillmanstrand samt af provinsen Savolaks Nyslott med sitt distrikt. – Gränsen vid sista vestra armen af Kymmene. – I hvardera freder visserligen att privilprivilegier, och seder lemnas oförändade och orubbade, samt religionen kkrkyrkor – och skolförfattning bibehållas. – Men i en provins kan detta aldrig fullt iakttagas.

Lätt inse, hvilken betydelse för Finland. Huru det kunde fås till stånd? Huru sam verkade detta? Detaljerna härom ännu i arkivernas gömmor. Emellertid saken ganska enkel och riktig. Regent öfver både Ryssland och Finland bör naturl.naturligtvis med lika intresse omfatta det ena som det andra landets väl. För Ryssland detta län jfsvisjämförelsevis mindre gagneligt ty ett främmande element, som man icke förstått styra. Missnöjet i Wiborg måste tilltaga sedan öfriga Finl.Finland under samma spira. Mellanting. Finland skulle vinna såväl i moralisk som materiel kraft genom denna återförening af dess lemmar. Och äfven för välförstådda ryska intressen detta bäst. – En senare tids attacker fr.från rysk sida förbisett detta och endast fäst sig vid ytliga, att eröfradt land förstorats på eröfrarens bekostnad. – Påminn om ryska programer för Finland fr.från 1700talet.

Finlands regering saknade sål.således ingalunda arbete under de första åren. En lycka att det fanns män, måhända mer än nu, merom statsmännessvårtytt värf. Detta en följd af deltagandet i Sveriges statslif.

En akt fr.från denna tid bör jag ännu bringa i HHHerrarnas särskilda åtanke: Kung.Kungörelsen af 21 FebrFebruari 1816, om namnet Senat: dermed förklara Alexs försäkringar bindande äfven för efterträdarne – omedelbar fhållanförhållande till Vår person, dfördärför Senat lika i Ryssland och Polen.

Sedan 9 Juli 1817 Senatens flyttning till HforsHelsingfors, som redan 1812 förklarats för hufvudstad. Flyttning verkställd till 1 okt.oktober 1819.

Emellertid gjorde sig efter ett decenium behofvet af landtdag känbart. Koncilii i PburgSankt Petersburg härom hemställa, icke så mycket för civil lagstiftning eller beskattning, som för konstitutionens utveckling och nationel armés uppställande. Denna fråga torde varit på dagordningen fr.från 1819–1822 men sedan fått förfalla.

Så kom regentombytet. Alex. dog 1 Dec.december 1825, först gafs ed åt Constantin, men sedan 24 Decdecember publicerades hans tronafsägelse. Nikolaj säger i detta manifmanifest bl.bland annat: Och då vi tillföljd af etc.etcetera uppstiger å Våra förfäders Ryska thron samt tsardömet Polens och Storfurstendömet Finlands derifrån oskiljaktige throner, anbefalla vi att tro och huldhetsed skall afläggas etcetcetera. – Under samma dag regentförsäkran, lika lydande med Alexanders.

En bland första reger. ärendenregeringsärenden, Finska komiténs upplösning, 17 Mars 1826 – och instruktion för statssekretariatet.

Från detta första år ha vi ock att|3| särskildt märka Manif.Manifestet 3 Septseptember 1826 angdeangående tronföljden och huru med Rikets styrelse förhållas skall i händelse af H. K. MtsHans Kejserliga Majestäts dödliga frånfälle innan tronföljaren myndig. ”Vid besinnandet deraf, att Våra lefnadsdagar äro i den Högstes hand, förklara vi, att i händelse Vårt dödliga frånfälle timade innan Vår thronföljare, Storfurste Alex. Nikolaj hunnit till myndiga år; så skola Vår Högstälskelige Broder, Storfurst Michail Pavolowitsch ss.såsom Riksföreståndare regera Kejsardömet och de derifrån oskiljaktige stater Tsardömet Pohlen och Storfurstedömet Finland.

Så kom en tid, under hvilken Finlands officiela handlingar benägetsvårtytt annorlunda påminna om lagliga tillvaron af en representativ statsförfattning, än då i en eller annan förordning, som grundlagsvidrigt utfärdades, förklarade att när egentlegentligen StnasStändernas samtycke skulle behöfts, men de nu icke kunde sammankallas. Så t. ex. 14 Aug.augusti 1827 angeangående grekiska trosförvandters inträde i finsk civil- och militärtjenst. Att märkas i FörordnFörordningen angeangående censuren och bokhandlar 14 oktoktober 1829. För att vinna nådig likhet mellan de för Storfurstendömet Finland hittills gällande särskilda stadganden angdeangående Censuren, samt de för Våra öfriga stater i samma ämne gifna nådiga förordnande och i afsigt att derigenom afböja de olägenheter, som af stridiga stadganden för särskilda delar af Riket uti ett för det hela lika beskaffadt ämne kunde uppkomma, – förordnas om Censur. –

Karakteristik af tiden: när hvarken landtdagen eller offentlighet, så byråkratism alltmera insteg. – Också tynade politiska ruffen, isynnerhet som männen med svenska sinnen borttagna. Men det var dock ej endast dåligt. Domarna fick formsvårtytt i oförvitlighetsvårtytt, – i Senaten fanns en del män med kraft och patriotism, – Nordström tolkade offentliga rätten på detta rum, – Snellman gaf exemplet af vaksam kritik i pressen, om ock under svår begränsning – Runeberg tände manlig håg och varsam patriotism i folkets sinne. Och original: i det nationela sjelfmedvetandet erhöll ny näring och kraft ur Kalevala och Kanteletar.

Kom så det nya tronbytet 1855 ingifvande hopp och förtröstan. – Reins och Schaumans påminnelpåminnelse om landtdag.

Dock ej så lätt att härför vinna gehör. 1859 sedan befalla Senaten att uppge landtdagsärenden. Men åter hinder; så emanerade ...

|4|

Manif.Manifestet 10 April 1861.: Högre statsintresse hindra landttillagt av utgivarendags kallande. – På det emellertid det under tiden möjligen må inrättas, tillåta samnksammankalla ett utskott af alla stånd – granska förslag,tillagt av utgivaren utlåta sig huru ordnas till dess StnaStänderna kunna kallas då dessa ärenden kunna erhålla sin fullständiga lösning och slutliga stadfästelse. – Stadgarna om valrätten.

Det grundlagsvidriga = protester, petition etcetcetera – Reskript till ordf.ordförande Gripenberg 24 April 61 – reträtt: blott beredande utskott, – Vidare 23 aug.augusti 61 med de 52 frågorna till utskottet, det skulle blott yttra sig och föreslå efter hvilka grundsatser och i hvad syfte lagförändringar eller nya påbud med förfogande, enligt deras tanke vore för landets gagn af nöden, hvarför vidare skulle förordnas hvad på administrativ väg hvad g.genom StnasStändernas medverkan.

Finsk text

Suomen valtio-oikeus

Syyslukukausi 1878

10. luento 4. lokakuuta

Suomen valtio-oikeus

Monet piirteet ensimmäisestä ajasta sen jälkeen, kun Suomi oli yhdistetty Venäjään, todistavat, että Aleksanteri I tarkoitti totta lausuessaan ajatuksen Suomen kansan ”nostamisesta kansakuntien joukkoon” – toisin sanoen, että Suomi asetettaisiin valtiona Venäjän rinnalle. Ja hän halusi antaa kansakunnalle varmuuden siitä. Niinpä esimerkiksi Suomen armeijaa koskevan, 27. maaliskuuta 1810 päivätyn manifestin johdannossa sanotaan mm:

”Siitä hetkestä lähtien, jolloin Kaitselmuksen tahdosta Suomen kohtalo uskottiin Meille, on Meidän tavoitteemme ollut hallita tätä maata tavalla, joka on yhteneväinen kansakunnan vapauden ja sen valtiosäännössä sille varattujen oikeuksien kanssa. – Kaikki säädökset, joita olemme tähän mennessä laatineet maan sisäisen hallinnon tarpeisiin, ovat pelkästään seurausta tästä periaatteesta ja sen soveltamista. Uskonnon ja lakien säilyttäminen, säätyjen kutsuminen yleisille valtiopäiville, hallituskonseljin perustaminen hoitamaan kansakunnan asioita, lain toimeenpano- ja toimintavallan koskemattomuus ovat tällöin riittäviä todistuksia siitä, että Suomen kansakunnalle varmistetaan sen poliittinen olemassaolo ja ne oikeudet, jotka siitä seuraavat.”

Myönteinen toimenpide tällaisessa tarkoituksessa oli nk. Vanhan Suomen yhdistäminen takaisin Suomeen. Kuulutus 23. joulukuuta 1811. Koska katsomme Vanhan Suomen paikallisille asioille olevan hyödyllistä, että tämä maa yhdistetään Suomen Suuriruhtinaskuntaan, – määrätään seuraavaa:

”1) Suomen kuvernementti yhdistetään Suomen Suuriruhtinaskuntaan ja siitä tullaan osana tätä Suuriruhtinaskuntaa vastedes nimittämään Viipurin lääniksi”, – 3) Läänin asukkaista halutaan nimittää 2 Suomen konseljin sekä Turun hovioikeuden jäseniksi. 4) Tästä läänistä tulevat valtion varat juoksevat vuoden 1812 alusta lähtien Suomen yleiseen valtionkassaan. 5) Suomen konseljin tehtäväksi jätetään hallinnon muodostaminen tämän läänin kaikkiin osiin niiden yleisten sääntöjen mukaisesti, jotka muodostavat muun Suomen hallinnon perustan.

Pisin ajanjakso valtiopäivien välillä.tillagt i marginalen

Saman vuoden joulukuun 31. päivänä asetus siitä, mitä on otettava huomioon, kun Viipurin lääni yhdistetään Suomeen.

1) Säätyjen oikeuksista: Säätyjen edustajien oikeudet valtiopäivillä määrätään Viipurin läänille samalla tavoin kuin niistä on säädetty Suuriruhtinaskunnan valtiosäännössä.

Sotaväen toiminta samoin kuin muussa Suomessa.

2) Aikaisemmat virkamiehet ja tuomarit korvattiin uusilla. 4) Suomessa voimassa olevat sekä siviili- että rikoslait tulivat 1. tammikuuta 1812 lähtien voimaan noudatettaviksi myös Viipurin läänissä. – Kaikki oikeuskollegiossa ja senaatissa (Venäjän) vireillä olevat tapaukset samoin kuin Suomea koskevat toimenpiteet on niistä siirrettävä Suuriruhtinaskunnan hallituskonseljille, joka sitten jakaa ne asianomaisten virastojen välille.

Pala palalta oli nk. Vanha Suomi irrotettu. Uudenkaupungin rauha 1721 antoi Venäjälle [...]oläslig/saknad text osia Karjalasta, joihin sisältyivät kaupungit Viipuri, Käkisalmi ja Sortavala. Raja vedettiin Virolahden kohdalle.

Turun rauhassa 1743 luovuttiin Kymenkartanon maakunnasta, johon kuuluivat Haminan ja Lappeenrannan kaupungit ja linnoitukset sekä Savon maakunnasta Savonlinnan kaupunki ympäristöineen. Raja vedettiin Kymijoen läntisimpään haaraan. – Kummassakin rauhassa jätettiin tietenkin etuoikeudet ja tavat muuttumattomiksi ja koskemattomiksi samoin kuin säilytettiin luterilainen kirkko ja uskonto – sekä koululaki. – Mutta missään maakunnassa tätä ei voida koskaan ottaa täysin huomioon.

On helppoa nähdä, mikä merkitys tällä oli Suomelle. Miten se mahdettiin saada toimimaan? Miten se mahtoi vaikuttaa? Yksityiskohdat tästä kaikesta ovat vielä arkistojen kätköissä. Kuitenkin asia sinänsä on varsin yksinkertainen ja oikea. Sekä Venäjän että Suomen hallitsijan on luonnollisestikin huolehdittava yhtä suurella mielenkiinnolla niin toisen kuin toisenkin maan eduista ja hyvästä. Venäjälle tämä lääni oli suhteellisesti hyödyttömämpi, sillä se oli ollut vieras elementti, jota ei ollut osattu hallita. Tyytymättömyyden täytyi Viipurissa lisääntyä, kun muu Suomi alkoi samaan aikaan kukoistaa. Välimuoto. Suomi oli tämän sen jäsenten jälleenyhdistymisen kautta voittava sekä moraalista että aineellista lisävoimaa. Ja tämä oli paras ratkaisu myös venäläisten etujen kannalta, kuten oli helppo ymmärtää. – Myöhempien aikojen hyökkäykset venäläisten puolelta jättivät tämän huomiotta ja kiinnittivät huomionsa vain ulkonaiseen, eli siihen, että valloitetulle maalle annetaan lisää alueita valloittajan kustannuksella. – Muistuta venäläisten Suomea varten laatimista ohjelmista 1700-luvulta.

Suomen hallitukselta ei siten todellakaan puuttunut ensimmäisinä vuosina töitä. Onneksi oli miehiä, kenties enemmän kuin nyt, joissa oli enemmän valtiomiesmäistä henkeä. Se oli seurausta osallistumisesta Ruotsin valtiolliseen elämään.

Teille, hyvät herrat, minun on vielä kerrottava eräästä tuon ajan asiakirjasta. Se antaa teille erityistä ajattelemisen aihetta: 21. helmikuuta 1816 julkaistu kuulutus nimityksestä Senaatti: Tällä Aleksanteri I antoi vakuutuksen, joka sitoo myös hänen kruununperijöitään – välitön suhde ”Meidän persoonaamme”, sen vuoksi Senaatti on samanlainen kuin Venäjällä ja Puolassa.

9. heinäkuuta 1817 alkoi Senaatin muutto Helsinkiin, joka oli jo 1812 julistettu maan pääkaupungiksi. Mutta oli saatu päätökseen 1. lokakuuta 1819 mennessä.

Kymmenen vuoden kuluttua alkoi kuitenkin valtiopäivien tarve kasvaa huomattavaksi. Pietarin konseljit anoivat sitä, eivät niinkään siviililainsäädännön tai verotuksen vuoksi kuin valtiosäännön kehityksen ja kansallisen armeijan kokoamisen tähden. Tämä kysymys lienee ollut päiväjärjestyksessä vuosina 1819–1822 mutta saanut sen jälkeen raueta.

Sitten tuli hallitsijanvaihdos. Aleksanteri I kuoli 1. joulukuuta 1825. Ensin uskollisuudenvala vannottiin Konstantinille, mutta sitten 24. joulukuuta julkaistiin hänen luopumisensa kruunusta. Nikolai sanoo tässä manifestissa muun muassa: Ja koska me Keisari etc. jälkeen nousemme esi-isiemme Venäjän valtaistuimelle ja samalla Puolan keisarikunnan ja Suomen Suuriruhtinaskunnan siitä erottamattomille valtaistuimille, käskemme me, että uskollisuuden ja kunnioituksenvalat on vannottava etc. – Samana päivänä hallitsijanvakuutus samansisältöisenä kuin Aleksanteri I:n.

Yksi hallitsijan ensimmäisistä toimista oli Suomen komitean lakkauttaminen 17. maaliskuuta 1826 – ja ohjeet valtiosihteeristölle.

Tältä ensimmäiseltä vuodelta meidän on myös erityisesti pantava merkille 3. syyskuuta 1826 päivätty manifesti, joka koski kruununperimysjärjestystä ja miten valtakuntaa olisi hallittava siinä tapauksessa, että Hänen Keisarillinen Majesteettinsa poistuisi valtaistuimelta kuoleman kautta ennen kuin kruununperijä olisi täysi-ikäinen.

”Kun muistamme sen, että Meidän elinpäivämme ovat Korkeimman kädessä, Me julistamme, että mikäli Meidän poistumisemme kuoleman kautta ajoittuisi ennen kuin Meidän valtaistuimemme perijä, Suuriruhtinas Aleksanteri Nikolajev on ehtinyt tulla täysi-ikäiseksi; niin Valtionhoitajana tulee Meidän Suurestirakastettu Veljemme, Suuriruhtinas Mikael Pavlovitch hallitsemaan Keisarikuntaa ja siitä erottamattomia valtioita, Puolan keisarikuntaa ja Suomen Suuriruhtinaskuntaa.”

Niinpä sitten tuli aika, jonka kuluessa laaditut Suomen viralliset asiakirjat muuten auliisti muistuttivat edustuksellisen valtiosäännön laillisesta olemassaolosta, kuin silloin, kun selitettiin yhdessä jos toisessakin perustuslain vastaisesti julkaistussa asetuksessa, että vaikka oikeastaan säätyjen suostumusta olisi tarvittu, niin niitä ei nyt kuitenkaan voitu kutsua koolle. Niinpä esimerkiksi 14. elokuuta 1827 ilmoitettiin, että kreikkalaisortodoksista uskontoa tunnustavilla oli oikeus astua Suomen siviili- ja sotilasvirkoihin. Huomattakoon myös 14. lokakuuta 1829 päivätty asetus, joka koskee sensuuria ja kirjakauppoja. –

”Täten määrätään sensuuri, – jotta saataisiin keisarillinen vastaavuus Suomen Suuriruhtinaskunnassa tähän saakka voimassa olleiden erikoisten sensuuria koskevien säädösten sekä Meidän muissa valtioissamme samasta aiheesta antamiemme keisarillisten asetusten välillä, ja jotta siten torjuttaisiin ne hankaluudet, joita voisi syntyä valtakunnan eri osien välillä ristiriitaisten säädösten vuoksi tässä valtiokokonaisuutta samalla tavoin koskettavassa asiassa.”

Luonteenomaista tälle ajalle: Kun ei ollut valtiopäiviä eikä julkisuutta, niin byrokratia kasvoi kasvamistaan. – Samalla hiipui poliittinen tarmokkuus, varsinkin kun ruotsalaisen mielenlaadun omanneiden miesten maallinen vaellus päättyi. Mutta ei kaikki kuitenkaan ollut vain huonoa. Tuomarit saivat ryhtiä nuhteettomuudestaan, – Senaatissa oli koko joukko miehiä, joilla oli voimaa ja isänmaallisuutta, – Nordström tulkitsi julkista oikeutta tässä salissa, – Snellman antoi esimerkin valppaasta kritiikistä lehdistössä, vaikkakin ankarien rajoitusten alaisessa, Runeberg sytytti miehisen mielenlaadun ja varovaisen isänmaallisuuden kansan mielissä. Ja kansallinen itsetietoisuus sai uutta ravintoa ja voimaa Kalevalasta ja Kantelettaresta.

Sitten tuli uusi vallanvaihto vuonna 1855 ja antoi toivoa ja lohtua.

– Reinin ja Schaumanin muistutus valtiopäivistä.

Mutta ei ollut niin kovin helppoa saada tässä asiassa vastakaikua. Vuonna 1859 Senaatti sitten käski ilmoittaa valtiopäiville haluttavista asioista. Mutta taas esteitä; olivat lähtöisin…

10. huhtikuuta 1861 päivätty manifesti: Korkeat valtion intressit estävät valtiopäivien kutsumisen koolle. – Silti olisi kuitenkin tällä välin mahdollisuus perustaa ja sallia kaikkien säätyjen valiokunnan koolle kutsuminen – tutkimaan ehdotuksia, neuvottelemaan, miten asioita voidaan järjestää, kunnes säädyt voidaan kutsua koolle, jolloin nämä asiat voivat saada täydellisen ratkaisunsa ja lopullisen vahvistuksensa. – Säädökset vaalioikeudesta.

Perustuslainvastaista = protesteja, vetoomus jne. – Käskykirje puheenjohtaja Gripenbergille 24. huhtikuuta 1861 – luopuminen: vain valmisteleva valiokunta, – Edelleen 23. elokuuta 1861 52 kysymystä valiokuntaan, se saisi vain lausua mielipiteensä ja ehdottaa, minkä periaatteiden mukaan ja missä tarkoituksessa lainmuutoksia tai määräyksiä tarvittiin ja mihin käyttöön. Heidän ajatuksensa mukaan olisi maalle hyödyksi ja tarpeen, että edelleen määrättäisiin, mitä hoidetaan hallintoteitse, mitä säätyjen myötävaikutuksella.

Original (transkription)

|1|

Finlands statsrätttillagt av utgivaren

H.T.Höstterminen 1878.
10de FöreläsnFöreläsningen
4 okt.oktober

Finl.Finlands statsrätt.

Många drag från första tiden af Finlands förening
med Ryssland vittna om att Alex. I. verkligen
villestruket med alvar omfattade idén om Finska folkets ”upp-
höjande bland nationernas antal” – med andra ord
att Finlandsstruket [...]oläslig/saknad text skulle såsom stat ställas
vid Rysslands sida. Och han ville bibringa nationen
visshet derom. Så t. ex. i Manifestet 27 Mars 1810tillagt angdeangående
finska Militären m. m. säges i ingress: Ifrån den stund
g.genom Försynens skickelse Finlands öde blef oss an-
förtrodt, har Vår föresats varit att styra detta Land
på ett sätt, öfverensstämmande med Nationens frihet
och de, i dess Constitution, henne förvarade rättigheter.
– Alla de författningar Vi hittills vidtagit i afseende å
Landets inre Styrelse, äro blott en följd och en tillämpning
af denna grundsats. Religionens och Lagarnas bibe-
hållande, Ständernas sammankallande till en allmän
Landtdag, inrättningen af en RegeringsConseil i Nationens
sköte, den lagskipande och versktällande Maktens
orubbade skick, utgöra härå tillräckliga bevis för
att försäkra Finska Nationen om dess politiska tillvarelse
och de rättigheter densamma åtfölja.”

En positiv handling i sådant syfte var det s. k. gamlatillagt Wiborgs
läns
struket Finlandstillagt återförening med Finland. Kungörelsen 23 Dcbrdecember
1811. Som Vi i anseende till gamla Finlands
locala belägenhet anse nyttigt, att detta Land med
Storf.Storfurstendömet Finland införlifva, – förordnas som följer:

”1) Finlka GuvernmentFinländska Guvernementet förenas med Storfdt Finl.Storfurstendömet Finland och kommer
ss.såsom utgörande en del af detta StorfmeStorfurstendöme, att framdeles benämnas
Wiborgs län”, – 3) Bland länets invånare vela utnämna
2 till ledam.ledamöter i Finska Conseillen samt en till Åbo Hofrätt.
4) Statsmedlen fr.från detta län kommande fr.från 1812 års början
inflyta i Finl.Finlands allm.allmänna statskassa. 5) Till Finska Conseillen
öfverlemnas att i alla delar bilda Styrelsen i detta län efter de
allm.allmänna reglor, som utgöra grundvalen för Styrelsen i det öfriga
Finland.

Längsta period
mellan landtdagarna.
tillagt i marginalen

31 Dec.december ssamma år förordning om det som i afs.avseende å Wiborgs läns
förening med Finl.Finland iakttagas bör.

1) Om Ständernas rättigheter: Ståndens Repres.Representations rättighet vid
riksdagarne bestämmes för Wiborgs län i enl.enlighet med hvad uti Storf.Storfurstendömets Consti-
tution stadgadt är.

|2|

Milice verket på samma
fot som i öfriga Finland.
tillagt

2) Förre embetsmännen och domare ersättas med nya.
4) De i Finland gällande lagar såväl i civila som
brottmål komma fr.från 1 Jan.januari 1812 att tjena till efter-
lefnad äfven i Wiborgs län. – Alla i Justitie kollegium
och Senaten (ryska)tillagt anhängiga mål äfvensom Finl.Finland rörande handlhandlingar
böra derifrån aflemnas till StorfdömetsStorfurstendömets Reger. konseljRegeringskonselj, som
derefter fördelar dem emellan vedbdevederbörande embetsverk.

Bit för bit hade det
s. k. gamla Finland afskiljts.
Freden i Nystad 1721 gaf
åt Ryssland [...]oläslig/saknad text del
af Karelen, som innehåller
städerna Wiborg, Keksholm
och Sortavala, gränsen
vid Wederlaks.
tillagt

Freden i Åbo 1743 afstod
Provinsen Kymmenegård
med städerna och fästningarna
FhamnFredrikshamn och WstrandVillmanstrand
samt af provinsen
Savolaks Nyslott med
sitt distrikt. – Gränsen
vid sista vestra armen
af Kymmene. – I
hvardera freder visserligen
att privilprivilegier, och seder
lemnas oförändade och
orubbade, samt religionen
kkrkyrkor – och skolförfattning
bibehållas. – Men
i en provins kan detta
aldrig fullt iakttagas.
tillagt

Lätt inse, hvilken betydelse för Finland. Huru det kunde
fås till stånd? Huru sam verkade detta? Detaljerna härom
ännu i arkivernas gömmor. Emellertid saken ganska
enkel och riktig. Ss.struket Regent öfver både Ryssland och Finland
bör naturl.naturligtvis med lika intresse omfatta det ena som det andra
landets väl. För Ryssland detta län jfsvisjämförelsevis mindre gagneligt
ty ett främmande element, som man icke förstått styra. Miss-
nöjet i Wiborg måste tilltaga sedan öfriga Finl.Finland under samma spira. Mellanting.tillagt
Finland skulle vinna såväl i moralisk som materiel kraft
genom denna återförening af dess lemmar. Och äfventillagt för välförstådda ryska
intressen detta bäst. – En senare tids attacker fr.från rysk
sida förbisett detta och endast fäst sig vid ytliga, att eröfradt
land förstorats på eröfrarens bekostnad. – Påminn om
ryska programer för Finland fr.från 1700talet.

Finlands regering saknade sål.således ingalunda arbete under
de första åren. En lycka att det fanns män, måhända
mer än nu, merom statsmännessvårtytt värf. Detta en
följd af deltagandet i Sveriges statslif.

En akt fr.från denna tid bör jag ännu
bringa i HHHerrarnas särskilda
åtanke: Kung.Kungörelsen af
21 FebrFebruari 1816, om
namnet Senat: dermed
förklara Alexs för-
säkringar bindande
äfven för efterträdarne
– omedelbar fhållanförhållande
till Vår person, dfördärför
Senat lika i Ryssland
och Polen.
tillagt

Sedan 9 Juli 1817
Senatens flyttning
till HforsHelsingfors, som
redan 1812 förklarats
för hufvudstad.
Flyttning verkställd till
1 okt.oktober 1819.
tillagt

Emellertid gjorde sig efter ett decenium behofvet af
landtdag känbart. Koncilii i PburgSankt Petersburg härom hemställa,
icke så mycket för civil lagstiftning eller beskattning, som för
konstitutionens utveckling och nationel armés uppställande.
Denna fråga torde varit på dagordningen fr.från 1819–1822 men
sedan fått förfalla.

Så kom regentombytet. Alex. dog 1 Dec.december 1825,
först gafs ed åt Constantin, men sedan 24 Decdecember publi-
cerades hans tronafsägelse. Nikolaj säger i detta
manifmanifest bl.bland annat: Och då vi tillföljd af etc.etcetera upp-
stiger å Våra förfäders Ryska thron samt tsardömet
Polens och Storfurstendömet Finlands derifrån oskilj-
aktige throner, anbefalla vi att tro och huldhetsed
skall afläggas etcetcetera. – Under samma dag regent-
försäkran, lika lydande med Alexanders.

En bland första reger. ärendenregeringsärenden, Finska komiténs
upplösning, 17 Mars 1826 – och instruktion för statssekretariatet.

Från detta första
år ha vi ock att
|3| särskildt märka
Manif.Manifestet 3 Septseptember 1826
angdeangående tronföljden och
huru med Rikets styrelse
förhållas skall i händelse
af H. K. MtsHans Kejserliga Majestäts dödliga
frånfälle innan tron-
följaren myndig.
”Vid besinnandet
deraf, att Våra lefnadsdagar
äro i den Högstes hand,
förklara vi, att i händelse
Vårt dödliga frånfälle
timade innan Vår
thronföljare, Storfurste
Alex. Nikolaj hunnit
till myndiga år; så
skola Vår Högstälskelige
Broder, Storfurst Michail
Pavolowitsch ss.såsom Riks-
föreståndare regera
Kejsardömet och de
derifrån oskiljaktige stater
Tsardömet Pohlen och
Storfurstedömet Finland.
tillagt

Så kom en tid, under hvilken Finlands officiela
handlingar benägetsvårtytt annorlunda påminna om lagliga
tillvaron af en representativ statsförfattning, än
då i en eller annan förordning, som grundlagsvidrigt ut-
färdades, förklarade att när egentlegentligen StnasStändernas
samtycke skulle behöfts, men de nu icke kunde
sammankallas. Så t. ex. 14 Aug.augusti 1827 angeangående grekiska
trosförvandters inträde i finsk civil- och militärtjenst.
Att märkas i FörordnFörordningen angeangående censuren och bokhandlar
14 oktoktober 1829. För att vinna nådig likhet mellan de
för Storfurstendömet Finland hittills gällande särskilda
stadganden angdeangående Censuren, samt de för Våra öfriga
stater i samma ämne gifna nådiga förordnande och
i afsigt att derigenom afböja de olägenheter, som af
stridiga stadganden för särskilda delar af Riket
uti ett för det hela lika beskaffadt ämne kunde
uppkomma, – förordnas om Censur. –

Karakteristik af tiden: när hvarken landt-
dagen eller offentlighet, så byråkratism alltmera
insteg. – Också tynade politiska ruffen, isynnerhet
som männen med svenska sinnen borttagna.
Men det var dock ej endast dåligt. Domarna fick
form
svårtytt i oförvitlighetsvårtytt, – i Senaten fanns en del
män med kraft och patriotism, – Nordström
tolkade offentliga rätten på detta rum, – Snellman
gaf exemplet af vaksam kritik i pressen, om
ock under svår begränsning – Runeberg tände manlig
håg och varsam patriotism i folkets sinne.
Och kunde afstruket i dettillagt nationela sjelfbeståndstruketmedvetandettillagt erhöll mera
kraft
struket nytillagt näring och kraft ur Kalevala och Kanteletar.

Kom så det nya tronbytet 1855 ingifvande
hopp och förtröstan. – Reins och Schaumans påminnelpåminnelse
om landtdag.

Dock ej så lätt att härför vinna gehör. 1859 sedan
befalla Senaten att uppge landtdagsärenden.
Men åter hinder; så emanerade ...

|4|

Manif.Manifestet 10 April 1861.: Högre statsintresse
hindra landdags kallande. – På det emellertid
det under tiden möjligen må inrättas, tillåta
samnksammankalla ett utskott af alla stånd – granska förslagtillagt utlåta
sig huru ordnas till dess StnaStänderna kunna kallas
då dessa ärenden kunna erhålla sin fullständiga
lösning och slutliga stadfästelse. – Stadgarna
om valrätten.

Det grundlagsvidriga = protester, petition etcetceteratillagt – Reskript till ordf.ordförande
Gripenberg 24 April 61 – reträtt: blott beredande
utskott, – Vidare 23 aug.augusti 61 med de 52 frågorna tilltillagt utskottet,
det skulle blott yttra sig och föreslå efter hvilka
grundsatser och i hvad syfte lagförändringar
eller nya påbud med förfogande, enligt deras
tanke vore för landets gagn af nöden, hvarför
vidare skulle förordnas hvad på administrativ
väg hvad g.genom StnasStändernas medverkan.

Dokumentet i faksimil