16.3.1875 Finlands statsrätt

Svensk text

|1|

Finlands statsrätttillagt av utgivaren

V. T.Vårterminen 1875
21 Föreläsn.Föreläsningen
16 Mars

Vid framställningen af de 4 Ståndens sammansättning varit fråga om betydelsen af den utvidgning de genom L. O.Lantdagsordningen erhållit, och huru derigenom en exklusiv ståndsrepresentation i ordets ursprungl.ursprungliga mening, numera icke kan anses ega rum, helst äfven adeln återspegla så många olika slags yrken och intressen. Men dermed är ännu icke utredt att nuvarande ordning behörigen motsvara § 1 i L. O.Lantdagsordningen hvilken ju bör afse en representation ur hvilken ingen nämnvärd del af folket utesluten. Väl kan man lagligen berättiga en minoritet i nationen att välja dem som skall representera folket. De ega då den lagliga rätten. Men i principen är det oligarcsvårtyttkie Fråga vi oss huruvida här så är fallet, kan man dock med någon trygghet svara nej. Hvilka äro uteslutna? så finna vi på landet: de jordegare, som i statens tjenst, – enskild jordegares landboer, torpare och öfriga äfven större arrendatorer af enskild jord, – samt alla de på landet boende affärsmän eller öfriga privata, som icke ega jord och icke adelsmän. – Denna grupp är utan tvifvel ganska talrika. Men då hemansklyfning medgifver, så är det jemförelsevis lätt att förvärfva sig en i mantal sett hemansdel och så bli delaktig af denna politiska rättighet, i bondeståndet. – I stad äro uteslutna: förutom kofferdi-sjömanskap, militärgemenskap, vaktbetjening och enskild tjenare, daglönare, sjelfförsörjare. Vidare alla de embetsmän, litteratörer, partikulierer, hvilka icke ega gård eller fartygsdel. Men sådan kunna de förskaffa sig|2| om de äro intresserade. Det fordras dertill icke någon nämnvärd förmögnhet. – Således icke absolut uteslutning för dem.

Strängt taget är således, då i L. O.Lantdagsordningen § 13original:. hvarje egare af i mantal satt jord, såvida han icke är i statstjenst, berättigad, och således äfven enskilda tjenare som förvärfva sig sådan, – dessa absoluta uteslutningar gällande blott för de i § 12 ss.såsom undantag upptagna stadsinevånare, samt statsembetsmän bosatta på landet såvida de icke äro adelsmän, för öfrigt kan anses viss census.

Förskaffar en publicist sig gård eller skeppsandel, har han ännu icke öfvergifvit sitt yrke. Likaså om landthandlande eller fabrikant, eller enskild arrendator bli egare till en hamnsdelsvårtytt.

Icke talat om prester och Adelsståndet. De äro vår qvarstående klassrepresentation, ehuru vidgade. De äro refugium för den som möjligen icke skulle rymts i de båda förra stånden, ehuru egentl.egentligen intet hindra prest, skollärare, universitet, adelsman att ega jord eller gård och ändå vidbli sitt öfriga intresse.

Att måste ega fastighet är påtagligt icke ett oöfverstigligt hinder. Att skaffa sig burskap var det deremot.

Låtom oss nu att börja med antaga, att på den ståndpunkt af utveckling vi ega, valrätten är så allmänt ställd att icke väsentliga samhällsgrupper utesluten, och att således med skäl kan säga att § 1 i L. O.Lantdagsordningen ej en oegentlighet.

Men propositioner hvari de olika klasserna deltaga? Är då väl riktig?tillagt i marginalen

Men icke blott valrätten och sammansättningen att konsiderera. Äfven sättet för samverkan. Och här stå vi påtagligen ännu tillbaka. När och huru kunna vi tänka oss en utgång härifrån?

Icke likgiltigt om splittrade. Gemensamma rådslaget garantera nödig mångsidighet.tillagt i marginalen

|3|

Sveriges historia frfrån 1809 till 1865 mycket lärorik härutinnan. 1809 och 1810 års förff.författningar vore egentl.egentligen att betrakta ss.såsom provinciella, specielt hade behofvet af ny representation erkänts. 1812 inträdde reaktionär stämning; frågan uppskjöts. 1815 inkomsvårtytt Konst.Konstitutionella utsk.utskottet med betänkande, hvari framhölls att man genom nytt repres. skickrepresentationsskick borde framkalla den största dugligheten till tolk af nationens tänkesätt, förena alla intressen så att deras inbördes brytning upphöra, – men sade sig sakna statistisk kunskap och nödig erfarenhet. – Efter 1818 års RdgRiksdag, då särskilt förslag voro i frågan, begynte pressen arbeta med, oaktadt den 1812 införda indragningsmakten. 1823 godkändes i omröstning i utskotten per capitalat. per huvud, (en röst per person). 2 profeserprofessorer från hvarderatillagt av utgivaren universitet och 2 civila ledamöter fr.från Vetenskaps akademakademien i presteståndet. 1828–30 års riksdag bergsbruken 5 fullmäktige i original: i borgarest.borgarståndet Derefter begynte inom och utom riksdagen en talrik mängd förslag. Norskt mönster, att 1a kammkammare eller pröfningsnämnd skulle väljas af StenStånden. – Föresvårtytt 1834 års riksdag förekom flera gånger förslaget om likhet i ståndens antal samladesvårtytt på en kammare och rösten per capitalat. per huvud, (en röst per person) och ¼ till pröfvande nämnd. Broschyrer i mängd. Vid 1840–41 års riksdag konstitutionsutskotts förslag ståndsfördelnings upphäfvande i samfälda valsvårtytt en viss census, 250 represent.representanter, som skulle väljas inom sig 60 till en öfre kammare. Men 3 stånd beslöto att valen borde ske stånds- eller klassvis. Endast bondeståndet var för samfälda val. Och dess mening|4| segrade i konstit utskottetkonstitutionsutskottet och blef så hvilande. 1844 föll det dock. Så begärde en komité. Men dess förslag lades 1847 helt tyst och stilla under bordet.

1848 bildades ett reformsällskap. Feb. revolutionFebruarirevolutionen verkade. Begärde att Kungen skulle låta utarbeta ett förslag. Hjerta yttrade. Och så togo de hela luntan och skefvo utanpå. E. M.Eders Majestät var nådig och hjelp oss härifrån. Nya ministären framlade 1 Maj 1848 ett förslag till ny riksdagsordning. Ståndsindelning och sjelfskrifvenhet upphöra. Samfälda val. 2 Kammare censustillagt i marginalen 120 och 150 represrepresentanter. Gemensam Riksförsamling. Hvart tredje år. – Men radikalism rådde då. Stark agitation emot. Örebro reformmöte 1850. (Gudmundssons radikala förslag). 1850 års RdgRiksdag förkastade kongkungligt förslag, utom Borgareståndet.

Derefter åter modifikationer på Ståndsgrund. Såsom Konst U.Konstitutionsutskottet (Lagerbjelke). 300 tills.tillsammans (75 hvart stånd). AllmAllmänna frågor gemensamt. De som berör hvart stånd skildt). Derefter var man trött. 1856 antogs, att alla näringsidkare i städnastäderna och husegare som icke adel eller prester finge representationsrätt.

Intet svenskt förslag tänkte på att bibehålla fördelning i 4 afdelningar.tillagt i marginalen

Slutligen kom då det förslag som 1865 antogs. Kamp hufvudsakligen mellan klassvals och samfällda vals principer.

Teckna dessa principer –

Hvad mer är attsvårtytt eftersträfva än valrätts ändring är 2 kammsystemkammarsystem. Vår egna ställning och de kraf den ställa på representanten. Icke imitera.tillagt i marginalen

Hvad är idealet? Att ställa så att representation omsluta möjligast alla dugliga. – Dock orätt att de vises areopag. Då skulle den icke ha botten i nationen. Icke fullkomlighet mera det tidsenliga och det som kan uppbäras.

Hos oss kan kommunala lifvets utveckling betinga valrättens utsträckning

Finsk text

Suomen valtio-oikeus

Kevätlukukausi 1875

21. luento 16. maaliskuuta

Kun esittelin 4 Säädyn koostumusta, oli kyse sen laajennuksen merkityksestä, joka oli saatu Valtiopäiväjärjestyksen kautta, ja miten sen ansiosta ei nykyään voida enää katsoa, että tapahtuisi poissulkevaa säätyedustusta sanan alkuperäisessä merkityksessä, koska aatelistokin kuvastaa monia erilaisia ammatteja ja intressejä. Mutta siten ei vielä ole selvitetty, että nykyinen järjestys vastaisi asianmukaisesti Valtiopäiväjärjestyksen §:ä 1, jonka juuri pitäisi huolehtia siitä, ettei minkään mainitsemisen arvoisen kansanosan edustusta jätetä ulkopuolelle. Voidaan kyllä lain avulla oikeuttaa jokin kansakunnan vähemmistö valitsemaan niitä, jotka tulevat edustamaan kansaa. Heillä on silloin siihen laillinen oikeus. Mutta periaatteessa on kyse oligarkiasta. Jos kysymme itseltämme, onko täällä sellainen tilanne, voimme kuitenkin melko turvallisesti vastata kielteisesti. Ketkä on suljettu ulkopuolelle? Heitä löytyy maalta: ne maanomistajat, jotka ovat valtion palveluksessa, - yksittäiset maanomistajien alustalaiset, torpparit ja muu jopa suurehkojen yksittäisten viljelysmaiden vuokramiehet, - sekä kaikki ne maalla asuvat liikemiehet tai muut yksityishenkilöt, jotka eivät omista maata eivätkä ole aatelismiehiä. – Tämä ryhmä on epäilemättä varsin lukuisa. Mutta kuten tilojen lohkominen osoittaa, niin on verrattain helppoa hankkia itselleen manttaaliin merkitty tilaosuus ja siten päästä osalliseksi tästä poliittisesta oikeudesta, talonpoikaissäädyssä. – Kaupungissa ulkopuolelle jäävät: kauppalaivastoon kuuluvat merenkulkijat, sotilasyhteisöt, vartijat ja yksittäiset palvelijat, päivätyöläiset, itselliset. Edelleen kaikki ne virkamiehet, kynäniekat, sisävesilaivurit, ihmiset, jotka eivät omista taloa tai osaa laivasta. Mutta sellaisen ne voivat ostaa, jos ovat kiinnostuneita. Siihen ei mitään mainitsemisen arvoista varallisuutta tarvita. – Siten ei heitäkään ole ehdottomasti suljettu ulkopuolelle.

Ahtaasti ajateltuna on siis niin, että koska Valtiopäiväjärjestyksen §:ssä 13 jokainen manttaaliin merkityn maan omistaja, mikäli hän ei ole valtion palveluksessa, on oikeutettu osallistumaan, ja siten myös jokainen yksityinen palvelija, joka sellaisen itselleen hankkii, – niin ehdottomat poissulkemiset koskevat vain niitä §:ssä 12 poikkeuksina lueteltuja kaupunkilaisia sekä maalla asuvia valtion virkamiehiä, mikäli he eivät ole aatelisia. Muuten voidaan katsoa, että vallitsee tietynlainen census.

Jos lehtimies hankkii itselleen talon tai osuuden laivasta, hän ei ole vielä sillä tavoin luopunut ammatistaan. Samoin jos maalaiskauppias tai tehtailija tai yksittäinen vuokraviljelijä ryhtyy sataman osan omistajaksi.

Ei ole puhuttu papeista eikä Aatelissäädystä. Ne ovat meidän jäljellä olevat luokkaedustustomme, vaikkakin luokkakäsite on laajentunut. Ne ovat pakopaikkoja henkilöille, jotka eivät mahdollisesti olisi mahtuneet kumpaankaan varhaiseen säätyyn, vaikkei oikeastaan mikään estä pappia, kansakoulunopettajaa, yliopisto-opettajaa, aatelismiestä omistamasta maata tai taloa ja kuitenkin säilyttämästä muun kiinnostuksen kohteensa.

Kiinteistön omistaminen ei selvästikään ole mikään ylipääsemätön este. Porvarinoikeuksien hankkiminen sitä vastoin oli.

Eiköhän aloiteta olettamalla, että siinä kehitysvaiheessa, jossa me olemme, äänioikeus on niin yleinen, ettei mitään oleellista yhteiskuntaryhmää ole suljettu sen ulkopuolelle, ja että siten voidaan syystä sanoa, ettei Valtiopäiväjärjestyksen § 1 ole virheellinen.

Mutta entä esitykset, joihin eri yhteiskuntaluokat osallistuvat? Onko se sitten oikein? tillagt i marginalen

Ei kuitenkaan pidä ottaa huomioon vain äänioikeutta ja säädyn koostumusta, vaan myös tapaa toimia yhdessä. Ja siinä olemme huomattavasti muista jäljessä. Milloin ja miten voimme ajatella pääsevämme siitä pois?

Sirpaloituminen ei ole yhdentekevää. Yhteiset neuvonpidot takaavat tarvittavan monipuolisuuden.tillagt i marginalen

Ruotsin historia vuosien 1809 ja 1865 välillä on meille erittäin opettavaista. Vuosien 1809 ja 1810 perustuslakeja pitäisi oikeastaan tarkastella tavallaan maakunnallisina, erityisesti oli tunnustettu uuden edustuston tarve. Vuonna 1812 tapahtui taantumuksellinen käänne; kysymystä lykättiin.

Vuonna 1815 Valtiosääntövaliokunta julkaisi mietinnön, jossa korostettiin, että pitäisi kutsua uuden edustajiston myötä suurimmat kyvyt tulkitsemaan kansakuntaa, ajattelutapaa, yhdistämään kaikkien edut, niin että kansan sisäinen hajaannus loppuisi, – mutta sanottiin, että tarvittiin tilastotietoa ja tarpeellista kokemusta. Vuoden 1818 Valtiopäivien jälkeen, jolloin aiheesta tehtiin erityisehdotuksia, lehdistö alkoi tehdä työtä aiheen parissa huolimatta vuonna 1812 voimaan tulleista lakkautuksista. Vuonna 1823 hyväksyttiin valiokunnissa äänestys per capita, 2 professoria kustakin yliopistosta ja 2 siviilijäsentä pappissäätyyn Tiedeakatemiasta. Vuosien 1828-30 valtiopäiville kaivosruukeista 5 valtuutettua porvarissäätyyn. Se jälkeen alkoi valtiopäivien sisä- ja ulkopuolelta nousta lukuisa määrä ehdotuksia. Norjan malli oli, että 1. kamari eli tarkastuslautakunta tulisi valita Säädyistä. Ennen vuotta 1834 Valtiopäiville tuli useita kertoja ehdotus säätyjen yhtäläisestä jäsenmäärästä ja kokoontumisesta yhteen kamariin ja että äänestys olisi per capita, ja ¼ jäsenistä tarkastuslautakuntaan. Esitteitä valtavat määrät. Vuosien 1840–41 valtiopäivillä oli valtiosääntövaliokunnan ehdotus säätyjaon poistamisesta, ja että yhteisissä vaaleissa olisi tietty census, 250 edustajaa, jotka valitsisivat keskuudestaan 60 ylähuoneeseen. Mutta 3 säätyä päätti, että vaalit pitäisi järjestää säädyittäin tai luokittain. Ainoastaan talonpoikaissääty oli yhteisten vaalien kannalla. Ja sen mielipide voitti valtiosääntövaliokunnassa ja jäi siten lepäämään. Vuonna 1844 se kuitenkin kumoutui. Niinpä pyydettiin komiteaa. Mutta sen ehdotus siirrettiin vuona 1847 kaikessa hiljaisuudessa vihreän veran alle.

Vuonna 1848 perustettiin reformiseura. Helmikuun vallankumous vaikutti siihen. Pyydettiin, että Kuningas antaisi laatia ehdotukset. Sydän sanoi. Ja niin he ottivat koko nivaskan ja kirjoittivat sen päälle. Teidän Majesteettinne oli armelias ja auttoi meidät siitä. Uusi ministeristö esitti 1. toukokuuta 1848 ehdotuksen uudeksi valtiopäiväjärjestykseksi. Säätyjako ja erivapaudet lakkautettiin. Yhteiset vaalit. 2 kamaria censustillagt i marginalen 120 ja 150 edustajaa. Yhteinen Valtakunnankokous. Joka kolmas vuosi. – Mutta tuolloin vallitsi radikalismi. Väkevää agitaatiota sitä vastaan. Örebron reformikokous 1850. (Gudmundssonin radikaali ehdotus). Vuonna 1850 Valtiopäivät kumosivat kuninkaan ehdotuksen Porvarissäätyä lukuunottamatta.

Sen jälkeen taas muokkausta Säätyjen pohjalta. Valtiosääntövaliokuntana (Lagerbjelke). Yhteensä 300. (75 kustakin säädystä). Yhteiset kysymykset ratkotaan yhdessä. Kutakin säätyä koskevat erikseen. Tämän jälkeen väsyttiin. Vuonna 1856 hyväksyttiin, että kaikki kaupunkien elinkeinonharjoittajat ja talonomistajat, jotka eivät olleet aatelisia tai papistoa, saivat edustusoikeuden.

Mikään ruotsalainen ehdotus ei ajatellut säilyttää jakoa 4 osastoon. tillagt i marginalen

Lopulta tuli tuolloin se ehdotus, joka vuonna 1865 hyväksyttiin. Kamppailu käytiin pääasiassa luokkavaalin ja yhteisten vaalien periaatteista.

Merkitkää muistiin nämä periaatteet –

Tärkeämpää kuin äänioikeuden muuttaminen on pyrkiminen 2-kamarijärjestelmään. Meidän oma asemamme ja ne vaatimukset, joita se asettaa edustajille. Ei kannata jäljitellä.tillagt i marginalen

Mikä on ihanne? Järjestäminen siten, että edustajisto kattaa mahdollisesti kaikki kelvolliset. Viisaiden Areiopagi on kuitenkin väärin. Silloin sillä ei olisi perustaa kansakunnassa. Ei täydellisyyttä enempää kuin on aikamme mukaista, ja minkä pystymme ottamaan vastaan.

Meillä voi kunnalliselämän kehittäminen vaatia äänioikeuden laajentamista.

Original (transkription)

|1|

Finlands statsrätttillagt av utgivaren

V. T.Vårterminen 1875
21 Föreläsn.Föreläsningen
16 Mars

Vid framställningen af de 4 Ståndens samman-
sättning varit fråga om betydelsen af den utvidgning
de genom L. O.Lantdagsordningen erhållit, och huru derigenom en exklu-
siv ståndsrepresentation i ordets ursprungl.ursprungliga mening, nu-
mera icke kan anses ega rum, helst äfven adeln återspegla
så många olika slags yrken och intressen. Men dermed
är ännu icke utredt att nuvarande ordning behörigen mot-
svara § 1 i L. O.Lantdagsordningen hvilken ju bör afse en represen-
tation ur hvilken ingen nämnvärd del af folket ute-
sluten. allastruket Väl kan man lagligen berättiga en
minoritet i nationen att välja dem som skall
representera folket. De ega då den lagliga rätten. Men
i principen är det oligarcsvårtyttkie Fråga vi oss huru-
vida här så är fallet, kan man dock med någon
trygghet svara nej. Hvilka äro uteslutna? så finna vi
på landet: detillagt jordegare, som i statens tjenst, – [...]oläslig/saknad text enskild
jordegares landboer, torpare och öfriga äfven större tillagt[...]oläslig/saknad text
arrendatorer af enskild jord, – samt alla de på landet
boende affärsmän eller öfriga privata, som icke ega jord
och icke adelsmän. – Denna grupp är utan tvifvel ganska
talrika. Men då hemansklyfning medgifver, så är det
jemförelsevis lätt att förvärfva sig en i mantal sett
hemansdel och så bli delaktig af denna politiska rättighet,
i bondeståndet. – I stad äro uteslutna: embetsmänstruket
förutom kofferdi-sjömanskap, militärgemenskap, vaktbetjening
och enskild tjenare, daglönare, sjelfförsörjare. Vidare
alla de embetsmän, litteratörer, partikulierer, hvilka icke ega
gård eller fartygsdel. Men sådan kunna de förskaffa sig
|2| om de äro intresserade. Det fordras dertill icke någon
nämnvärd förmögnhet. – Således icke absolut uteslutning för dem.

Strängt taget är således, då i L. O.Lantdagsordningen § 13. hvarje
egare af i mantal satt jord, såvida han icke är i stats-
tjenst, berättigad, och således äfven enskilda tjenare som för-
värfva sig sådan, – så ärstruket dessa absoluta uteslutningar gäl-
lande blott för de i § 12 ss.såsom undantagtillagt upptagna stadsinevånare, samt
statsembetsmän bosatta på landet såvida de icke äro adelsmän, för öfrigt kan anses viss census.

Förskaffar en publicist sig gestruket gård eller skeppsandel,
har han ännu icke öfvergifvit sitt yrke. Likaså om landt-
handlande eller fabrikant, eller enskildtillagt arrendator bli egare till en
hamnsdelsvårtytt.

Icke talat om prester och Adelsståndet. De äro vår
qvarstående klassrepresentation, ehuru vidgade. De äro
refugium för den som möjligen icke skulle rymts i de
båda förra stånden, ehuru egentl.egentligen intet hindra prest, skol-
lärare, universitet, adelsman att ega jord eller gård och
ändå vidbli sitt öfriga intresse.

Att måste ega fastighet är påtagligt icke ett oöfverstig-
ligt hinder. Att skaffa sig burskap var det deremot.

Låtom oss nu att börja med antaga, att på den
ståndpunkt af utveckling vi ega, valrätten är så allmänt
ställd att icke väsentliga samhällsgrupper utesluten, och
att således med skäl kan säga att § 1 i L. O.Lantdagsordningen ej en
oegentlighet.

Men propositioner
hvari de olika klas-
serna deltaga? Är
då väl riktig?
tillagt i marginalen

Men icke blott valrätten och sammansättningen
att konsiderera. Äfven sättet för samverkan. Och
här stå vi påtagligen ännu tillbaka. När och huru
kunna vi tänka oss en utgång härifrån?

Icke likgiltigt om
splittrade. Gemen-
samma rådslaget ga-
rantera nödig mång-
sidighet.
tillagt i marginalen

|3|

Sveriges historia frfrån 1809 till 1865 mycket lärorik
härutinnan. 1809 och 1810 års förff.författningar vore egentl.egentligen att
betrakta ss.såsom provinciella, specielt hade behofvet af
ny representation erkänts. 1812 inträdde reaktionär
stämning; frågan uppskjöts. 1815 inkomsvårtytt Konst.Konstitutionella
utsk.utskottet med betänkande, hvari framhölls att mantillagt genom
nytt repres. skickrepresentationsskick borde framkalla den största
dugligheten till tolk af nationens tänkesätt, förena
alla intressen så att deras inbördes brytning upp-
höra, – men sade sig sakna statistisk kun-
skap och nödig erfarenhet. – Efter 1818 års RdgRiksdag,
då särskilt förslag voro i frågan, begynte pressen
arbeta med, oaktadt den 1815struket 1812tillagt införda indragnings-
makten. 1823 godkändes i omröstning i utskotten
per capita. 2 profeserprofessorer från hvarde universitet
och 2 civila ledamöter fr.från Vetenskaps akademakademien i preste-
ståndet. 1828–30 års riksdag bergsbruken 5 full-
mäktige i i borgarest.borgarståndet Derefter begynte inom
och utom riksdagen en talrik mängd förslag. Norskt
mönster, att 1a kammkammare eller pröfningsnämnd skulle
väljas af StenStånden. – Föresvårtytttillagt 1834 års riksdag förekom
flera gånger förslaget om likhet i ståndens antal
samladesvårtytt på en kammare och rösten per capitatillagt
och ¼ till pröfvande nämnd. Broschyrer
i mängd. Vid 1840–41 års riksdag konstitu-
tionsutskotts förslag ståndsfördelnings upphäfvande
i samfälda valsvårtytt en viss censustillagt, 250 represent.representanter, som skulle väljas
inom sig 60 till en öfre kammare. Men 3 stånd
beslöto att valen borde ske stånds- eller klassvis. Endast
bondeståndet var för samfälda val. Och dess mening
|4| segrade i konstit utskottetkonstitutionsutskottet och blef så hvilandetillagt. 1844 föll det dock.
Så begärde en komité. Men dess förslag
lades 1847 helt tyst och stilla under bordet.

1848 bildades ett reformsällskap. Feb. revolutionFebruarirevolutionen verkade.tillagt Begärde
att Kungen skulle låta utarbeta ett förslag. Hjerta
yttrade. Och så togo de hela luntan och skefvo
utanpå. E. M.Eders Majestät var nådig och hjelp oss härifrån.
Nya ministären framlade 1 Maj 1848 ett förslag
till ny riksdagsordning. Ståndsindelning och sjelf-
skrifvenhet upphöra. Samfälda val. 2 Kammare censustillagt i marginalen
120 och 150 represrepresentanter. Gemensam Riksförsamling.
Hvart tredje år. – Men radikalism rådde
då. Stark agitation emot. Örebro reformmöte
1850. (Gudmundssonstillagt radikala förslag). 1850 års RdgRiksdag
förkastade kongkungligt förslag, utom Borgareståndet.

Derefter åter modifikationer på Ståndsgrund.
Såsom Konst U.Konstitutionsutskottet (Lagerbjelke). 300 tills.tillsammans (75
hvart stånd). AllmAllmänna frågor gemensamt. De som
berör hvart stånd skildt). Derefter var man
trött. 1856 antogs, att alla näringsidkare i städnastäderna
och husegare som icke adel eller prester finge represen-
tationsrätt. 1869 bestämdes att äfven endasttillagt de hemmansegare
som innehafva statstjenst skola ute.
struket

Intet svenskt
förslag tänkte på
att bibehålla för-
delning i 4 afdel-
ningar.
tillagt i marginalen

Slutligen kom då det förslag som 1865 antogs.
Kamp hufvudsakligen mellan klassvals och
samfällda vals principer.

Teckna dessa principer –

Hvad mer är attsvårtytt efter-
sträfva än valrätts ändring
är 2 kammsystemkammarsystem.
Vår egna ställning och
de kraf den ställa på
representanten.
Icke imitera.
tillagt i marginalen

Hvad är idealet? Att ställa så att representation omsluta
möjligast alla dugliga. – Dock orätt att de vises areopag.
Då skulle den icke ha botten i nationen. Icke fullkomlighet mera
det tidsenliga och det som kan uppbäras.

Hos oss kan kommunala lifvets utveckling betinga valtillagträttens utsträckning

Dokumentet i faksimil