12.2.1875 Finlands statsrätt

Svensk text

|1|

Finlands statsrätttillagt av utgivaren

V. T.Vårterminen 1875.
9de Föreläsn.Föreläsningen
12 Febr.februari

Sedan igår sysselsatt oss med allm.allmänna qualifikationerna för valrätt och valbarhet, med stadgarna till valfrihetens helgd och rörande röstberäkning, anförde jag sist hvad angdeangående afsägelse af LdgsmannauppdragLantdagsmannauppdrag är stadgadt. Näml.Nämligen att uppdraget obligatoriskt, – men att dock hvad i allm.allmän lag gäller ss.såsom laga förfall äfven här har giltighet, äfvenom 60 års ålder. Då jag anförde att embetsman kan åberopa statens tjenst, så var det naturligtvis icke i den mening, att han skulle måsta låta hindra sig, utan blott om han sjelf pröfvade så var fallet.tillagt i marginalen Påminner vidare att afsägelse pröfvas af valförrättaren om den göres vid valtillfälle. Sker efteråt men innan StnaStänderna kommit, så pröfvas skälen af (Kejs. och Storf.Kejsarens och Storfurstens befallningshafvande) Guvernör eller Domkapitel eller Univ. Konsist.Universitetets Konsistorium således hos samma myndighet der besvär öfver valförrättn.valförrättning sker i första instans, utom hvad Univ.Universitetet vidkomma der, der det äfven dåsvårtytt är Consistorium som pröfvar. Under landtdag pröfvar Ståndet sjelft.

Berörde i sammanhang härmed om i L. O.Lantdagsordningen icke utredda frågan om afsägelse i fall en blifvit vald i mer än ett distrikt.

Atillagt i marginalen

§ 18
Om afsägelse godkäns skall omval ske, men icke blott i sådant fall utan ock om LdtgsmanLantdagsman af andra orsaker afgår. Om han dör, som kan ske innan Landttillagt av utgivarendag börjats eller efteråt, om han utses till talman, – eller förklaras obehörig. –
tillagt i marginalen

Omval sker på samma sätt som val. Men ej nya elektorer i Bondeståndet, utan hela tiden desamma.tillagt i marginalen

Boriginal: betrakta stadgandena i § 22, som delvis förut berörda, näml.nämligen fullmakternas granskning. Den hvars fullmakt finnes behörig, förses med inträdespollett.

Uppläs resten af §.

1o) fullmaktens behörighet. Är den obehörig, om i någon mon afviker från § 15? Svårligen. Ty det heter ju blott: fullmakterna böra ha följande lydelse, och nu, om den finnes behörig, utan att för|2|klara detta ända derhän, att om bokstafligen öfverensstämmande. Detta senare dessutom ej alltid möjligt. Nämligen vid omval sedan landtdagen börjats:

”Vid landtdagsmannaval, som den 20 Nov.november 1876 förrättats i Helsinge domsaga, har Per Mattsson, bosatt i Thors hemman i Helsinge socken i Nylands län, blifvit utsedd till landtdagsman i Bondeståndet och befullmäktigas fördenskull Per Mattsson att vid den landtdag som skall hållas i HforsHelsingfors stad och taga sin början den 1 Febr.februari 1877, deltaga i rådstugan och besluta om derstädes förekommande ärenden.” –

Vid omval: Som hålles i – och tagit sin början den etcetcetera. – Således icke, någon skildnad i ord tillräcklig att förskasta.

Den, som granskar fullmakter kan dock, om han i dem finner ngtnågot fel, icke derföre förkasta den valde. Sådant beror på Ståndet sjelft. Liksom Ståndet, äfven om fullmakten varit i ordning och pollet gifven, kan om anmärkning förekommer, förklara en sin medlem ovärdig. Det är de i § 14 upptagna hindren för landtdagsmannaskap som härvid komma till tillämpning. En sak som varit okänd förut, kan efteråt komma i dagen.

I sådan fråga gäller enkel pluralitet, icke dissvårtytt qvalificerad eller förstärkt som i § 8.tillagt i marginalen

B.tillagt i marginalen

Om obligatoriskt, sjelfva uppdraget, så är det ock obligatoriskt för valdistrikt att ställa fullmäktige till behörigt antal. § 19original:. stadgar härom. – Det fanns i 7 § 1723 R ORiksdagsordning stadgadt: ”Försummar något stift, prosteri eller Stad att ställa Fullmäktige, skall den vara förfallen|3| till det vite, som Ståndet pröfvar skäligt att utsätta, och svara kan emot den omkostnad som et jemlikt probsteri eller stad på sin Riksdagsman göra måste.” – Uppläs § 19. Jemförelse.

C.tillagt i marginalen

Landtdagsmans personliga rättigheter och skyldigheter.

Landtdagsmans rättighet att bivista LdtdgenLantdagen.
§ 6. Uppläs. Detta icke motsägelse till hvad yttrat, om ngnnågon anför embetsuppdrag ss.såsom laga skäl till afsägelse. Då gör han detta sjelfmant. Men genom valet är han så ställd, att ingen högre myndighet få hindra honom, utom i krigstid. Civila måste få tjenstledighet. – Men huru med R. o. AdelnRidderskapet och Adeln? Det står landtdagsman, icke vald lndtgsmanlantdagsman. Hufvudman måste uppenbart ha samma rätt som vald i ofrälse Stånd, således blott i krigstid kunna hindras. Ätteman torde|4| då, han begär tjenstledighet för LandtdgnLantdagen; böra styrka att hufvudman ej infinner sig. Fullmäktig bör visa att han har fullmakt, han kan ej begära tjenstledighet under uppgift att ämnar skaffa sig sdnsådan. – I andra stånd valda kunna alltid genom valprotokollet eller fullmakt visa sin rätt. – Ännu: skall tjensteman aflösa vikarie? Rätt och billigt torde vara, att statens Embetsmän, som i val för Landtdtillagt av utgivarenags kallets utöfvande njuta tjenstledighet skall af sin lön afstå hvad för bestridandet af hans göromål under tiden erfordras. Således antingen laga vikariets arvode ⅓ af lön der sådant tillämpligt eller ock efter aftal, t. ex. hhöfdinghäradshövding. Statskassan bör ej af sådan anledning betungas, då skildt underhåll faststäldt. Och Adelsman måste anses skyldig att för sjelfskrifvenhets privilegiets utöfvande göra nödig uppoffring. Obs.Observera här senare delen af § 20.

Skyldighet att infinna sig vid och bivista landtdagen. Nb.Nota bene de valda ståndentillagt av utgivaren.tillagt i marginalen

|3|

D.tillagt i marginalen

Landtdagsmans rättighet till arvode underhåll. Uppläs § 20. Adel och biskop undantagna. – Först var antalet, som betaltes, vida mindre. Nu alla valberättigade.

Erforderliga bestämmelser, d. ä.det är beloppet af underhållet och skjutsen samt kostnadens fördelning, den bestämda kassan af nöden. Omröstning per capitalat. per huvud, (en röst per person), lika betalning.

Obs.Observera Skattören för embetsman ... Rätta tolkningen beträffdebeträffande herredagspengar.tillagt i marginalen

Hvilka böra betala, egentligen en finansrättslig fråga. Dock bör i detta samhangsammanhang skilt redogöra derför.tillagt i marginalen

Ståndet kan höja underhållet. Obs.Observera att icke arbetsersättning utan blott underhåll. S. k. dictersvårtytt. – Kritik. Ålderdomligt att icke staten öfvertagit dessa betalningar, liksom allm.allmän landtdagskostnad.

Sista stycket i § gäller annat ämne. Försummelsen att komma. Förfall pröfvas. Likaså om den som eljest uteblifva från sammanträden. Böternas maximibelopp = arvodets belopp.

Finsk text

Suomen valtio-oikeus

Kevätlukukausi 175

9. luento 12. helmikuuta

Kun olimme eilen pohtineet äänioikeuden ja vaalikelpoisuuden yleisiä kelpoisuusvaatimuksia ja säädöksiä vapaiden vaalien suuresta tärkeydestä ja ääntenlaskentaa koskevista määräyksistä, esitin lopuksi, mitä Valtiopäivämiehen tehtävästä luopumisesta on säädetty. Nimittäin että tehtävä on pakollinen, - mutta kuitenkin sama, mikä koskee yleisessä laissa nk. laillisia esteitä, on myöskin tässä tapauksessa pätevä, kuten myös saavutettu 60 vuoden ikä. Tällöin selitin, että virkamies voi vedota valtion palvelukseen, niin en sillä tietenkään tarkoittanut, että hänen täytyisi jäävätä itsensä, vaan vain sitä, onko hän itse tutkinut, että näin asian laita.tillagt i marginalen Muistutan edelleen, että luopumisen tutkii vaalin suorittaja, jos tästä ilmoitetaan vaalitilaisuudessa. Jos se tapahtuu jälkeenpäin mutta ennen kuin Säädyt ovat tulleet koolle, niin syyn tutkii (Keisarin ja Suuriruhtinaan käskynhaltija) Kuvernööri tai Tuomiokapituli tai Yliopiston Konsistori eli siis sama viranomainen, jolle valitus vaalin suorittamisesta ensi kädessä jätetään, paitsi mitä Yliopistoon tulee, jossa silloinkin on Konsistori, joka tutkii. Valtiopäivien aikana Sääty tutkii asian itse.

Koskettelin tässä yhteydessä sitä, eikö Valtiopäiväjärjestyksessä selvitetä kysymystä luopumisesta siinä tapauksessa, jossa joku on valittu useammalta kuin yhdeltä alueelta.

Atillagt i marginalen

§ 18tillagt i marginalen

Jos luopuminen hyväksytään, on järjestettävä uudet vaalit, mutta ei vain sellaisessa tapauksessa, vaan myös silloin, jos Valtiopäivämies eroaa muista syistä. Jos hän kuolee, mikä voi tapahtua ennen Valtiopäivien alkua tai sen jälkeen, jos hänen nimitetään puhemieheksi, - tai julistetaan pätemättömäksi. – Uudet vaalit tapahtuvat samalla tavoin kuin normaalit vaalit. Mutta ei uusia valitsijamiehiä Talonpoikaissäädyssä, vaan koko ajan samat.tillagt i marginalen

Tarkastele säädöksiä §:stä 22, joista on osittain ollut jo puhe, nimittäin valtakirjojen tarkistamisesta. Joka on valtakirjansa mukaan asiaankuuluva, saa sisääntulopoletin.

Lue ääneen loppuosa pykälästä.

1) Valtakirjan asianmukaisuus. Onko se pätemätön, jos se jossain määrin poikkeaa §:stä 15? Tuskin. Sillä siinähän vain sanotaan: Valtakirjoissa pitää olla seuraava sanamuoto, ja nyt, jos se katsotaan päteväksi selittämättä sitä kuitenkaan siinä suhteessa, onko se kirjaimellisesti yhtäpitävä. Jälkimmäinen ei sitä paitsi ole aina mahdollista. Nimittäin silloin, kun järjestetään uudet vaalit, kun Valtiopäivät ovat jo alkaneet:

”Valtiopäivämiesten vaalissa, joka järjestettiin 20. marraskuuta 1876 Helsingin tuomiokunnassa, on Per Mattsson, joka asuu Thorsin maatilalla Helsingin pitäjässä Uudenmaan läänissä, valittu Talonpoikaissäädyn valtiopäivämieheksi ja valtuutetaan sen vuoksi Per Mattsson niillä valtiopäivillä, jotka tullaan pitämään Helsingin kaupungissa ja jotka aloitetaan 1. helmikuuta 1877, osallistumaan raastuvan istuntoon ja saattamaan siellä esiin tulevat asiat päätökseen.” –

Uusien vaalien osalta: Jotka pidetään – ja on aloitettu jne. – Näin ollen ei mitään sellaista eroa sanoissa, jotka riittäisivät hylkäämään valtakirjan.

Valtakirjojen tarkastaja ei voi kuitenkaan, vaikka hän löytää niistä jonkin virheen, sen vuoksi hylätä valittua. Sellainen kuuluu Säädylle itselleen. Samoin Sääty voi, vaikka valtakirja olisi järjestyksessä ja poletti annettu, julistaa jäsenensä kelpaamattomaksi, jos huomautus esitetään. Tältä osin sovelletaan niitä §:ssä 14 lueteltuja esteitä, jotka nousevat valtiopäivämieheksi pääsyn esteeksi. Jokin asia, joka on aikaisemmin ollut tuntematon, voi jälkeenpäin tulla päivänvaloon.

Tällaisessa kysymyksessä pätee yksinkertainen enemmistö, jota ei ole vähennetty tai vahvistettu, kuten §:ssä 8 sanotaan.tillagt i marginalen

B.tillagt i marginalen

Jos itse tehtävä on pakollinen, niin myös äänestysalueelle on pakollista asettaa asianmukainen määrä valtuutettuja. §:ssä 19 säädetään tästä. Vuoden 1723 Valtiopäiväjärjestyksen §:ssä 7 oli säädetty: Jos jokin hiippakunta, rovastikunta tai Kaupunki laiminlyö valtuutetun asettamisen, se on syyllistynyt sakkoihin, jotka Sääty katsoo aiheelliseksi määrätä, ja voi joutua vastaamaan niistä kustannuksista, jotka vastaava rovastikunta tai kaupunki joutuu maksamaan valtiopäivämiehestään. ” Lue § 19. Vertaa.

C.tillagt i marginalen

Valtiopäivämiehen henkilökohtaiset oikeudet ja velvollisuudet.

Valtiopäivämiehen oikeus osallistua Valtiopäiviin.

§ 6. Lue ääneen. Tämä ei ole vastakkaista sille, mitä jo on puhuttu siitä, että joku esittää virkatehtävämääräyksen eli laillisen syyn luopumiseen. Silloin hän tekee sen omaehtoisesti. Mutta vaalien kautta hänen asemansa on sellainen, ettei mikään korkeampi viranomainen saa estää häntä sota-aikaa lukuun ottamatta. Siviilien on saatava virkavapautta. – Mutta entä Ritarikunta ja Aatelisto? He ovat valtiopäivämiehiä, mutta eivät valittuja valtiopäivämiehiä. Suvun päämiehellä täytyy selvästi olla samat oikeudet kuin valitulla aatelittomassa Säädyssä, joten vain sodan aikana vapautus voidaan evätä. Aatelismiehen pitäisi Valtiopäiviltä virkavapautta anoessaan korostaa, ettei päämies ole paikalla. Valtuutetun on osoitettava, että hänellä on valtuutus, hän ei voi pyytää virkavapautta ilmoittamalla, että aikoo hankkia sen itselleen. – Muissa säädyissä valitut voivat aina osoittaa oikeutensa vaalipöytäkirjan tai valtakirjan avulla. – Vielä: voiko varamies tulle virkamiehen tilalle. Oikein ja halpaa luulisi olevan, että valtion Virkamiehet, jotka ovat saaneet vaaleissa oikeuden Valtiopäiväkutsumuksen noudattamiseen ja nauttivat tällöin virkavapautta, luopuvat palkastaan siksi aikaa, jonka heidän tehtäviensä hoitaminen tuona aikana vaatii. Näin ollen joko laillisen sijaisen palkkio on ⅓ palkasta, missä tällainen mahdollisuus on käytettävissä, tai sitten sopimuksen mukaan, esim. kihlakunnantuomarin kohdalla. Valtion kassaa ei pidä sellaisesta syystä rasittaa, kun kerran on vahvistettu toisenlainen elanto. Ja Aatelismiehen velvollisuudeksi on katsottava, että hän tekee tarvittavan uhrauksen itseoikeutetun etuoikeuden harjoittamisen vuoksi. Huom! Tässä §:n 20 jälkimmäinen osa.

Velvollisuus ilmaantua valtiopäiville ja osallistua niihin. Huom. valitut säädyt.tillagt i marginalen

D.tillagt i marginalen

Valtiopäivämiehen oikeus palkkion saamiseen. Lue § 20. Aatelisto ja piispat poisluettuina. – Ensin oli niiden määrä, joille maksettiin, paljon vähäisempi. Nyt kaikki äänioikeutetut.

Tarpeelliset määräykset, kuten elatuksen ja kyydityksen rahasumma sekä kustannusten jakautuminen, vastaava kassa tarpeellinen. Äänestys per capita, yhtäläinen maksu.

Huom. Virkamiehen veroäyri… Oikea tulkinta herrainpäivämaksuista. On oikeastaan finanssioikeudellinen kysymys, keiden pitää maksaa. Tässä yhteydessä se pitää kuitenkin erikseen selvittää.tillagt i marginalen

Sääty voi korottaa elatusta. Huom. ei ole kyse työkorvauksesta vaan pelkästään elatuksesta. Nk. dictit. – Kritiikki. On vanhanaikaista, ettei valtio ole ottanut näitä maksuja hoitaakseen yleisten valtiopäiväkustannusten tapaan.

Viimeinen kappale tässä §:ssä koskee toista asiaa. Valtiopäiville tulemisen laiminlyönti. Poisjäänti tutkitaan. Kuten senkin, joka muutoin jää pois kokouksista. Sakon maksimimäärä = palkkiosumma.

Original (transkription)

|1|

Finlands statsrätttillagt av utgivaren

V. T.Vårterminen 1875.
9de Föreläsn.Föreläsningen
12 Febr.februari

Sedan igår sysselsatt oss med allm.allmänna qualifi-
kationerna för valrätt och valbarhet, med
stadgarna till valfrihetens helgd ochtillagt rörande röstbe-
räkning, ochstruket anförde jag sist hvad angdeangående afsägelse af LdgsmannauppdragLantdagsmannauppdrag följerstruket
är stadgadt. Näml.Nämligen att uppdraget obligato-
riskt, – mentillagt att dock hvad i allm.allmän lag gäller ss.såsom
laga förfall äfven här har giltighet, äfvenom
60 års ålder. Då jag anförde att embetsman kan åberopa statens tjenst, så var det naturligtvis icke i den mening, att tjenstenstruket han skulle måsta låta hindra sig, utan blott om han sjelf pröfvade så var fallet.tillagt i marginalen Påminner vidare att afsägelse
pröfvas af valförrättaren om den göres vid
valtillfälle. Sker efteråt men innan StnaStänderna
kommit, så är än det Kejsarstruket pröfvas skälen af
(Kejs. och Storf.Kejsarens och Storfurstens befallningshafvande) Guvernör eller
Domkapitel eller Univ. Konsist.Universitetets Konsistorium således hos
samma myndighet der besvär öfver valförrättn.valförrättning sker
i första instans, utom hvad Univ.Universitetet vidkomma
der, der det äfven dåsvårtytt är Consistorium som pröfvar.
Under landtdag pröfvar Ståndet sjelft.

Berörde i sammanhang härmed om i L. O.Lantdagsordningen icke
utredda frågan om afsägelse i fall en blifvit vald
i mer än ett distrikt.

Atillagt i marginalen

§ 18
Om afsägelse godkäns
skall omval ske, men
icke blott i sådant fall
utan ock om LdtgsmanLantdagsman
af andra orsaker afgår.
Om han dör, som kan
ske innan Landdag börjats
eller efteråt, om han utses
till talman, – eller förklaras
obehörig. –
tillagt i marginalen

Omval sker på samma
sätt som val. Men ej
nya elektorer i Bonde-
ståndet, utan hela tiden
desamma.
tillagt i marginalen

D.strukettillagt i marginalen

Omval skulle nu närmast följa, men dock
lämpligast att först
struket betrakta stadgandena
i § 22, som delvis
förut berörda, näml.nämligen full-
makternas granskning. Den hvars fullmakt
finnes behörig, förses med inträdespollett.

Uppläs resten af §.

1o) fullmaktens behörighet. Är den obehörig, om
i någon mon afviker från § 15? Svårligen. Ty
det heter ju blott: fullmakterna böra ha följande
lydelse, och nu, om den finnes behörig, utan att för-
|2| klara detta ända derhän, att om bokstafligen
öfverensstämmande. Detta senare dessutom ej
alltid möjligt. Nämligen vid omval sedan
landtdagen börjats:

”Vid landtdagsmannaval, som den 20 Nov.november 1876
förrättats i Helsinge domsaga, har Per Mattsson, bo-
satt i Thors hemman i Helsinge socken afstruket itillagt Nylands
län, blifvit utsedd till landtdagsman i Bondeståndet
och befullmäktigas fördenskull Per Mattsson att vid
den landtdag som skall hållas i HforsHelsingfors stad och
taga sin början den 1 Febr.februari 1877, deltaga i råd-
stugan och besluta om derstädes förekommande
ärenden.” –

Vid omval: Som hålles i – och tagit sin
början den etcetcetera. – Således icke, någon skildnad i ord tillräcklig att förskasta.

Den, som granskar fullmakter kan dock,
om han i dem finner ngtnågot fel, icke der-
före förkasta den valde. Sådant beror på
Ståndet sjelft. Liksom Ståndet, äfven om full-
makten varit i ordning och pollet gifven, kan
om anmärkning förekommer, förklara en sin
medlem ovärdig. Det är de i § 14 upptagna
hindren för landtdagsmannaskap som härvid komma
till tillämpning. En sak som varit okänd förut, kan
efteråt komma i dagen.

I sådan fråga gäller
enkel pluralitet, icke
dissvårtytt qvalificerad eller
förstärkt som i § 8.
tillagt i marginalen

B.tillagt i marginalen

Om obligatoriskt, medstruket sjelfva uppdraget, så är det
ock obligatoriskt för valdistrikt att ställa full-
mäktige till behörigt antal
. § 19. stadgar
härom. – Det fanns i 7 § 1723 R ORiksdagsordning stadgadt: ”För-
summar något stift, prosteri eller Stad att
ställa Fullmäktige, skall den vara förfallen
|3| till det vite, som Ståndet pröfvar skäligt att
utsätta, och svara kan emot den omkostnad
som et jemlikt probsteri eller stad på sin
Riksdagsman göra måste.” – Uppläs § 19.
Jemförelse.

Landtdagsmans
Personliga ställ-
ning och rättigheter
struket
tillagt i marginalen

C.tillagt i marginalen

Landtdagsmans
personliga rättigheter
och skyldigheter.
tillagt

Landtdagsmans rättighet att bivista LdtdgenLantdagen.
§ 6. Uppläs. Detta icke motsägelse till hvad
yttrat, om ngnnågon anför embetsuppdrag ss.såsom laga skäl
till afsägelse. Då gör han detta sjelfmant. Men
genom valet är han så ställd, att ingen högre
myndighet få hindra honom, utom i krigstid.
Civila måste få tjenstledighet. – Men huru med
R. o. AdelnRidderskapet och Adeln? Det står landtdagsman, icke vald lndtgsmanlantdagsman.tillagt Hufvudman måste uppenbart
ha samma rätt som vald i ofrälse Stånd, således
blott i krigstid kunna hindras. Ätteman torde
flyttad text
|4| då, han begär tjenstledighet för LandtdgnLantdagen; böra styrka
att hufvudman ej infinner sig. Fullmäktig bör
visa att han har fullmakt, han kan ej begära
tjenstledighet under uppgift att ämnar skaffa
sig sdnsådan. – I andra stånd valda kunna
alltid genom valprotokollet eller fullmakt
visa sin rätt. – Ännu: skall tjensteman
aflösa vikarie? Rätt och billigt torde
vara, att statens Embetsmän, som i val för
Landtags kallets utöfvande njuta tjenstledighet skall
af sin lön afstå hvad för bestridandet af
hans göromål under tiden erfordras. Således antingen laga vikariets arvode ⅓ af lön der sådant tillämpligt eller ock efter aftal, t. ex. hhöfdinghäradshövding.tillagt Stats-
kassan bör ej af sådan anledning betungas, då
skildt arvodestruket underhålltillagt faststäldt. Och Adelsman måste
anses skyldig att för sjelfskrifvenhets privilegiets
utöfvande göra nödig uppoffring. Obs.Observera här senare delen af § 20.tillagt
flyttad text

Skyldighet att infinna
sig vid och bivista
landtdagen.
Nb.Nota bene de valda stånd.
tillagt i marginalen

|3|

D.tillagt i marginalen

Landtdagsmans rättighet till arvodetillagt underhåll. Uppläs § 20. Adel och biskop undantagna.tillagt
Kritikerstruket Först var antalet, som betaltes, vida
mindre. Nu alla valberättigade.

Erforderliga bestämmelser, d. ä.det är beloppet af under-
hållet och skjutsen samt kostnadens fördelning, den
bestämda kassan
af nöden.
Omröstning per capita,
lika betalning.
tillagt

Obs.Observera Skattören
för embetsman ...
Rätta tolkningen
beträffdebeträffande herredags-
pengar.
tillagt i marginalen

Hvilka böra betala, egentligen
en finansrättslig fråga.
Dock bör i detta
samhangsammanhang skilt
redogöra derför.
tillagt i marginalen

Ståndet kan höja underhållet.
Obs.Observera att icke arbetsersättning utan blott underhåll.
S. k. dictersvårtytt. – Kritik. Ålderdomligt att icke
staten öfvertagit dessa betalningar, liksom
allm.allmän landtdagskostnad.

Sista stycket i § gäller annat ämne. För-
summelsen att komma. [...]oläslig/saknad text Förfall pröfvas.
Likaså om den som
eljest uteblifva från
sammanträden.
Böternas maximi-
belopp = arvodets
belopp.
tillagt
Heldre borde blott förfallet pröfvas, men general
bötesbestämning finnas.
struket

Dokumentet i faksimil