11.11.1875 Förvaltningsrätt

Svensk text

|1|

Förvaltningsrätt.

H. T.Höstterminen 1875
14de Föreläsn.Föreläsningen
11 Nov.november 75

Till finans exp.expeditionen hänföras: Direktion för Finl.Finlands Bank, General tulldirektören, Öfverstyrelsen för lots- och båkinrättningen, Begsstyrelsen, Myntverket, Kartasigillata kontoret, Manufakturdirektionen.

I förordnförordning af 10 Maj 1869 är bland de till Fin. exp.Finansexpeditionen hänförda verk och myndighet främst nämnd Finlands Bank. Detta ock varit riktigt, och är det ännu för stunden. Men från 1 Jan.januari annorlunda. – Då får Finl.Finlands Bank icke mera räknas hit, på sätt snart skall framgå.

När Vexel-, Låne- och Depos.Depositions kontoret i Storf.Storfurstendömet Finland inrättades 12 Decbrdecember 1811, stadgades redan i § 7. ”Uti detta kontor insättes alla kronans af Finland inflytande inkomster, till Vår nåd.nådiga DispositDisposition, sedan hvarje ränteri afdragit och behållit hvad efter fastställd stat för årets utgifter sig belöper.” – Således icke blott bankrörelse, utan ock skötsel af statskassan. – Och var då blott 2e bankokommissarier. Vid skiljaktighet mellan dem gick det till Senaten. Naturl.Naturligtvis dessutom tjenstemän. – Kung.Kungörelse angdeangående förändrad organisation af Finlands Bank 21 April 1840. 3 direktörer hvaraf en Ordförande. – Instruktion 18 Nov.november 1840. – § 7 af 1811 års reglem.reglemente upprepades. Bankfonderna kallades då: Primitiva, Jordbruks, Manufaktur – Hypoteks. – Allt öfrigt ingick ej i bankrörelsen, utan somsvårtytt statsfonder. Äfven ur en del statsfonder beviljades lån. 1845 fyra direktörer.

Så kom förf.författning 9 Dec.december 1867 som ställde Banken under Ständernas förvaltning och vård, – d. ä.det är primitiva och hypoteksfonden, ”hvilka derefter gemensamt och uteslutande namn af Finlands Bank”. Men stats- och militieverkens åt Bankdirektionen till förvaltning öfverlemnade fonder skola särskildt från de förra, såsom hittills förbli under Senatens tillsyn. – Statsverket, hvars fonder jemte militieverkets framgent af Bankdirektionen vårdas och förvaltas, kommer icke att med ngtnågot penningebidrag till Bankens aflöningsstat och utgifter betungas. – Alltså alltderefter, fr.från 1 JanJanuari 1868 oegentligt, att Finlands Bank under Senatens Ekon. depEkonomiedepartement och finansexpd.finansexpeditionen, – endast sjelfa direktionen ss.såsom förvaltande statsverkets fonder. – På denna skefva ställning för direktionen blir det nu slut. – Ständernas yrkande 72.

Nåd. kung.Nådig kungörelse 26 Juli 1875 angdeangående inrättandet af ett särskildt|2| embetsverk under namn af Finlands statskontor. Reglem.Reglemente för statskontoret, af senare dag. Öppnas 1 Janjanuari 76. Således skäl att redan redogöra derför.

Dessas innehåll, hvad organisation och uppgift vidkomma.

Statskontoret skall underlyda Senatens Ekon. Dep.Ekonomiedepartement och närmast stå under dess Fin. expdnsFinansexpeditions inseende.

En Öfverdirektör ss.såsom ordf.ordförande och 2 direktörer sssåsom ledamöten, hvilka af H. M.Hans Majestät utnämns, Öfverd.Överdirektören på anmälan af Ekon dep.Ekonomiedepartementet, direktörerna, af hvilka den ena bör ha ådagalagt insigt och erfarenhet i landets lagar och rättegångsväsende, efter ansökning.

Kollegium.tillagt i marginalen

Uppgift: Statskont.Statskontoret eger med de tillgångar, som till dess vård och förvaltning öfverlemnas, bestrida de statsutgifter, hvilka till utbetalning från dessa tillgångar anvisas; hvad af dem för sådant ändamål icke tages i anspråk bör statskontoret göra fruktbärande, enl.enligt de föreskrifter som för förvaltningen af statsfonden äro eller framdeles varde meddelat.

Särskildt har det till ändamål att vårda och förvalta följande förut af bankdirektionen skötta fonder: Öfverskottsstatsmedelsfonden, Amortissementefonden, – fattig- och arbetshus-, undsättnings-, byggnads-, allmänna militie-, krigsmanshus-, militieboställs-, bevillnings-, kommunikations-, bränvinsbrännings fonden, samt fond för inlösninlösning af donationsgods jemte öfriga för särskilda ändamål anslagna, till Styrelsens disposition ställda och i Banken hittills förvarade fonder af mindre belopp.

Af statsverkets till landtränterierna och andra embetsverk inflyt.influtna medel, skola till Statskont.Statskontoret öfverlemnas de belopp som icke erfordras för bestridande af de vid bemälda embetsverk förefallande utgifter. – Kontoret får från finans- och militie exped.expeditionen utdrag ur staterna, upptagande de utgifter, hvilka från stats- och militie fonderna skola af kontoret bestridas.

Hvad icke för Statsutgifter tages i anspråk ega kontoret göra fruktbärande antingen genom utlåning eller inköp af sådana räntebärande statspapptillagt av utgivarener och obligationer, som visat sig icke vara underkastad variablasvårtytt priser. Sådana försäljas ock vid behof. – Om allt detta framdeles närmare bestämningar, tillsvidare gäller hvad förut föreskrifvits.

För landsorten nu ränterierna i ststället för bankens kontor hvad angår inbetalning å lån.

|3|

Kontoret ombesörjer betalning af alla å utrikes ort förfalnasvårtytt annuiteter i statslån, och kan derföre antaga ombud å utl.utländska orter efter tillstånd af finans expedexpeditionen. – Utlottningen af de efter 71 upptagna statståns oblig.obligationer sker ock der (de förra på Banken senare på kontorberadetsvårtytt)

Förstärka kassa i landtränterier när Guvernör begär. Skall aflemna innan 3 i hvar månad uppgift å kontanter behållna i fonderna vid förra månadens utgång.

innan 15 i hvar månad förslagsvårtytt öfver fonden. – Dessa uppgifter till finans- och militie expedexpeditionen.

Finlands Bank betala kostnader om 70 000 mark.

Öfriga personalen:

1 Sekreterare, 2 kamrerare, 1 kassör, 1 bokhållare samt på extra stat 1 ombudsman och nödigt antal biträden.

Antages och utnämnes alla af Statskontoret, d. ä.det är direktörerna. Vid skiljaktighet angdeangående sekretsekreterare eller kamr.kamrer hemställes till Ekon departEkonomiedepartementet. Fullmakten utfärdas i hvarje fall af statskontoret.

Statskontoret sammanträder hvarje söckendag kl. 11–2 samt extra om nödigt på Öfverdirektörens bestämmande. Vid jäf och förfall adjungeras sekreterare eller kamrer.

Finanschefen får deltaga i öfverläggning, men icke i besluten; göra andragande till protokollet om han vill.

Korta dagliga memorialprotokoll. Fullständigt protokoll endast i sådana ärenden hvari prot utdgprotokollsutdrag bör utfärdas eller omröstning egt rum eller eljes af stor vigt.

Statskontoret utgående exped.expeditioner underskrifves af Öfverdirektören och minst en ledamot samt kontrasignerad af sekreteraren. Till Senaten afgående framställning undertecknas af samtliga som i beslutet deltagit.

Öfverdirektören särskildt uppbryta alla till Statskontoret ställda bref och telegram bestämma om ärendens föredragning, förrättar inventering af kassorna.

öfvervakar att medel göras fruktbärande, – att utlottningen ege rum, – arbetsfördelningen inom gränsen af detta reglemreglemente.

Lagfaren direktör, för memorialprotokmemorialprotokoll, afge yttrande|4| om säkerhetshandlsäkerhetshandlingar, öfvervaka kansliet, och Ombudsmännen m. m.

Andre direktör.

Öfvervaka kamrerarekontoret, räkenskaper och kassörs göromålen.

Kassa nycklarna fördelade mellar de två.

Tjenstemäns åliggande framgå af deras befattningar.

Revision årligen i April under inseende af en senatsledamot genom 2 revisorer hvilka af Ekon. dep.Ekonomiedepartementet utses. Om icke skäl till anmärkning, ges decharge; i annan händelse skriftlig framstäld anmärkning, deröfver låsessvårtytt statskontoret, hvarå DepartDepartementet vidtaga nödig åtgärd.

Statskontoret och Riksgäldskontoret i Sverige. Svenska statskontoret enahanda men dessutom utöfver summarisk kontroll öfver uppbörden samt öfverinseende öfver mynt och kontrollverk,tillagt av utgivaren ränterierna och magasinen m. m. Deremot förekom der icke sådan utvägsvårtytt. – Riksgäldskontoret åter af Riksdagens fullmäktige.

Finsk text

Hallinto-oikeus

Syyslukukausi 1875

14. luento 11. marraskuuta

Finanssitoimituskuntaan lasketaan kuuluviksi Suomen Pankin johtokunta, tullihallituksen pääjohtaja, luotsi- ja majakkalaitosten ylihallitus, kaivoshallitus, rahapaja, leimapaperikonttori, käsiteollisuuden johtokunta.

10. toukokuuta 1869 päivätyssä asetuksessa on finanssitoimituskuntaan kuuluvista laitoksista ja viranomaisista ensimmäiseksi mainittu Suomen Pankki. Tämä on myös ollut oikein ja on sitä vielä tällä hetkellä. Mutta 1. tammikuuta lähtien on sitten toisin. Silloin ei Suomen Pankkia saa enää laskea tähän ryhmään kuuluvaksi syistä, jotka pian käyvät ilmi.

Kun Suomen Suuriruhtinaskunnan vekseli-, laina ja talletuskonttori perustettiin 12. joulukuuta 1811, säädettiin ja §:ssä 7. ”Tässä konttorissa asetetaan kaikki kruunulle Suomesta virtaavat tulot Meidän keisarilliseen käyttöömme, kunhan jokainen verokantovirasto on tehnyt vähennyksensä ja pitänyt, mitä vahvistetun talousarvion mukaan vuoden menoihin saa kulua.” – Siten ei pelkästään pankkitoimintaa vaan myös valtion kassan hoitamista. – Ja silloin oli vain kaksi pankkikomissaaria. Jos heidän välillään oli erimielisyyksiä, asia siirtyi Senaatille. Tietenkin lisäksi virkamiehiä. – Muuttuneesta Suomen Pankin organisaatiosta annettiin kuulutus 21. huhtikuuta 1840. 3 johtajaa, joista yksi puheenjohtaja. – 18. marraskuuta 1840 annetut ohjeet. Vuoden 1811 ohjesäännön § 7 toistettiin. Pankkirahastoja kutsuttiin tuolloin: primitiivi-, maanviljelys-, manufaktuuri- ja hypoteekkirahastoksi. Kaikki muu ei kuulunut pankkiliikkeeseen, vaan toimi valtionrahastoina. Myös osasta valtionrahastoja myönnettiin lainoja. Vuonna 1845 neljä johtajaa.

Sitten tuli 9. joulukuuta 1867 päivätty säädös, joka asetti Suomen Pankin Säätyjen hallinnon ja hoidon alaisuuteen, – eli primitiivi- ja hypoteekkirahaston, ”jotka saivat sen jälkeen yhteisen ja yksiselitteisen nimityksen Suomen Pankki”. Mutta valtio- ja armeijalaitoksen Pankin johdon hallittaviksi jättämien rahastojen tulee erotukseksi edellisestä jäädä Senaatin valvontaan kuten tähänkin asti. Valtiota, jonka rahastoja, kuten armeijalaitoksenkin, vastaisuudessa hoitaa ja hallinnoin Pankin johtokunta, ei tulla rasittamaan millään rahallisella avustusvaatimuksella Pankin palkkabudjettiin tai muihin menoihin. – Siis heti siitä lähtien, 1. tammikuuta 1868 eteenpäin, on ollut epäoleellista, että Suomen Pankki on Senaatin talousosaston ja finanssitoimituskunnan alaisena, – vain itse johtokunta on valtion rahastojen hallinnoija. Tämä johtokunnan vääristynyt asema siis päättyy nyt. – Säätyjen vaatimus 72.

Keisarillinen kuulutus 26. heinäkuuta erityisen viraston perustamisesta nimellä Suomen valtiokonttori. Valtiokonttorin ohjesääntö on päivätty myöhemmin. Konttori avataan 1. tammikuuta 1876. Sen vuoksi on syytä selvitellä sitä jo nyt.

Sen sisältö organisaation ja tehtävän osalta.

Valtiokonttori tulee olemaan Senaatin talousosaston alainen ja lähinnä sen finanssitoimituskunnan valvonnan alainen.

Ylijohtaja puheenjohtajana ja kaksi johtajaa jäseninä, jotka Hänen Majesteettinsa nimittää, ylijohtajan talousosaston esityksestä, johtajat, joista toisella tulee olla päivitetty näkemys ja kokemus maan laeista ja oikeudenkäyntilaitoksesta, valitaan hakemusten perusteella.

Kollegio.tillagt i marginalen

Tehtävä: Valtiokonttorin on niillä varoilla, jotka sen hoitoon ja hallintoon luovutetaan, maksettava ne valtion menot, jotka osoitetaan näistä varoista maksettaviksi. Mitä niistä ei tarvita sellaiseen käyttöön, on valtiokonttorin saatettava hyötyä tuottavaksi niiden määräysten mukaan, jotka on valtionrahaston hallinnoimisesta annettu tai vastedes annetaan.

Sen erityinen tarkoitus on hoitaa ja hallinnoida seuraavia, aikaisemmin pankin johtokunnan hoitamia rahastoja: Valtiovarain ylijäämärahasto, kuoletusrahasto, – köyhäin- ja työhuone-, apu-, rakennus-, yleinen sotilas-, sotilashuone-, sotilaspuustelli-, suostuntavero-, kommunikaatio-, paloviinanpolttorahasto, sekä rahasto lahjoitustilojen lunastamiseen sekä muihin erityisiin tarkoituksiin perustetut, hallituksen käyttöön asetetut ja Pankissa tähän saakka säilytetyt rahastot, joiden rahamäärät ovat varsin pieniä.

Valtiolta maaseudun lääninrahastoihin ja muihin virastoihin kulkevista varoista on palautettava valtiokonttoriin ne summat, joita ei tarvita kyseisille virastoille lankeavien menojen kattamiseen. – Konttori saa finanssi- ja sotilastoimituskunnalta otteet talousarvioista, jotka sisältävät ne menot, jotka konttorin on valtion- ja sotilasrahastoista maksettava.

Konttorin on niillä varoilla, jota ei vaadita valtion menojen kattamiseen, harjoitettava hyötyä tuottavaa toimintaa joko lainaamalla niitä tai ostamalla sellaisia korkoa tuottavia arvopapereita tai obligaatioita, jotka ovat osoittautuneet hinnoiltaan vakaiksi. Sellaisia myös myydään tarpeen vaatiessa. – Kaikesta tästä saadaan vastaisuudessa lähempiä määräyksiä, toistaiseksi pätee se, mitä aikaisemmin on säädetty.

Maaseudulla on nyt lääninrahastoja pankin konttoreiden tilalla lainojen takaisinmaksua varten.

Konttori huolehtii kaikista ulkomaisille paikkakunnille maksettavien valtionlainojen annuiteeteista ja voi sen vuoksi finanssitoimituskunnalta luvan saatuaan ottaa vastaan ulkomaisia edustajia. – Vuoden 1871 jälkeen otettujen valtion obligaatioiden arvonta tapahtuu myös siellä (aikaisemmat Suomen Pankissa, myöhemmät valtiokonttorissa valmisteltuina).

Se vahvistaa maaseudun lääninrahastojen kassaa, kun maaherra sitä pyytää. Antaa ennen kunkin kuukauden 3. päivää tiedon käteisvaroista, joita rahastot ovat saaneet edellisen kuukauden loppuun mennessä.

Ennen kunkin kuukauden 15. päivää ehdotukset rahastosta. – Nämä tiedot finanssi- ja sotilastoimituskunnalle.

Suomen Pankki maksaa kustannukset 70 000 markkaan asti.

Muu henkilökunta:

1 sihteeri, 2 kamreeria, 1 kassanhoitaja, 1 kirjanpitäjä sekä määräaikaisina budjetin ulkopuolelta 1 asiamies ja tarvittava määrä apulaisia.

Valtiokonttori eli johtajat hyväksyvät ja nimittävät kaikki. Jos on erimielisyyksiä sihteereistä tai kamreereista, esitetään asia talousosastolle. Valtiokonttori antaa joka tapauksessa valtakirjan.

Valtiokonttori kokoontuu jokaisena arkipäivänä klo 11–2 sekä ylimääräisesti, jos on tarpeen, ja ylijohtaja niin määrää. Jääviys ja estyneisyystapauksissa sijaisena toimii sihteeri tai kamreeri.

Finanssipäällikkö saa osallistua keskusteluun mutta ei päätöksentekoon; hän saa teettää merkinnän pöytäkirjaan, jos niin haluaa.

Lyhyitä päivittäisiä muistiopöytäkirjoja. Täydellinen pöytäkirja vain sellaisista asioista, joista on pidettävä pöytäkirjaa, tai jos on suoritettu äänestys tai jos asia on muuten erittäin tärkeä.

Valtiokonttorista lähtevät asiakirjat allekirjoittaa ylijohtaja sekä vähintään yksi jäsen, ja ne vahvistaa sihteeri vasta-allekirjoituksellaan. Senaatista lähtevän esityksen allekirjoittavat kaikki, jotka ovat osallistuneet päätöksentekoon.

Ylijohtaja avaa erityisesti kaikki Valtiokonttorille lähetetyt kirjeet ja sähkeet, määrää asioiden esille ottamisesta ja toimittaa kassojen inventoinnin;

valvoo, että varoja käytetään hyötyä tuottavasti, – että arvonta tapahtuu, – että työnjako tapahtuu tämän ohjesäännön rajojen puitteissa.

Lainoppinut johtaja pitää muistiopöytäkirjaa, antaa lausuntoja turvatoimenpiteistä, valvoo kansliaa ja asiamiehiä ym.

Toinen johtaja

valvoo kamreerinkonttoria, laskentatointa ja kassanhoitajan tekemisiä.

Kassan avaimet on jaettu näiden kahden kesken.

Virkamiesten tehtävät käyvät ilmi heidän toimenkuvistaan.

Revisio vuosittain huhtikuussa yhden Senaatin jäsenen valvonnassa. Sen suorittaa kaksi reviisoria, jotka talousosasto määrää tehtävään. Ellei ole syytä huomautukseen, annetaan vastuuvapaus; muussa tapauksessa annetaan kirjallisesti esitetty huomautus, jonka jälkeen valtiokonttori lukitaan, ja talousosasto ryhtyy tarvittaviin toimenpiteisiin.

Valtiokonttori ja Ruotsin valtionvelkakonttori. Ruotsin valtiokonttori on samanlainen, mutta harjoittaa lisäksi summittaista veronkannon kontrollia sekä raha- ja kontrollilaitoksen, lääninrahastojen ja makasiinien ym. valvontaa.

Sitä vastoin siellä ei ollut edellä kuvattua ratkaisukeinoa. – Valtionvelkakonttori puolestaan on valtiopäivien valtuusto.

Original (transkription)

|1|

Förvaltningsrätt.

H. T.Höstterminen 1875
14de Föreläsn.Föreläsningen
11 Nov.november 75

Till finans exp.expeditionen
hänföras: Direktion
för Finl.Finlands Bank och dess
kontor
struket, General tull-
direktören, Öfverstyrelsen
för lots- och båkin-
rättningen, Begsstyrelsen,
Myntverket, Karta-
sigillata kontoret, Ma-
nufakturdirektionen.

I förordnförordning af 10 Maj 1869 är bland de till Fin. exp.Finansexpeditionen hän-
förda verk och myndighet främst nämnd Finlands Bank.
Detta ock varit riktigt, och är det ännu för stunden. Men
från 1 Jan.januari annorlunda. – Då får Finl.Finlands Bank icke mera
räknas hit, på sätt snart skall framgå.

När Vexel-, Låne- och Depos.Depositions kontoret i Storf.Storfurstendömet Finland
inrättades 12 Decbrdecember 1811, stadgades redan i § 7. ”Uti detta
kontor insättes alla kronans af Finland inflytande in-
komster, till Vår nåd.nådiga DispositDisposition, sedan hvarje ränteri
afdragit och behållit hvad efter fastställd stat för årets
utgifter sig belöper.” – Således icke blott bankrörelse, utan
ock skötsel af statskassan. – Och var då blott 2e banko-
kommissarier. Vid skiljaktighet mellan dem gick det till Senaten.
Naturl.Naturligtvis dessutom tjenstemän. – Kung.Kungörelse angdeangående förändrad orga-
nisation af Finlands Bank 21 April 1840. 3 direktörer
hvaraf en Ordförande. – Instruktion 18 Nov.november 1840. – § 7
af 1811 års reglem.reglemente upprepades. Bankfonderna kallades
då: Primitiva, Jordbruks, Manufaktur – Hypoteks. – Allt
öfrigt ingick ej i bankrörelsen, utan somsvårtytt statsfonder. Äfven
ur en del statsfonder beviljades lån. 1845 fyra direktörer.

Så kom förf.författning 9 Dec.december 1867 som ställde Banken under
Ständernas förvaltning och vård, – d. ä.det är primitiva och
hypoteksfonden, ”hvilka derefter gemensamt och uteslutande
namn af Finlands Bank”. Men stats- och militieverkens
åt Bankdirektionen till förvaltning öfverlemnade fonder
skola särskildt från de förra, såsom hittills förbli under
Senatens tillsyn. – Statsverket, hvars fonder jemte militie-
verkets framgent af Bankdirektionen vårdas och förvaltas,
kommer icke att med ngtnågot penningebidrag till Bankens aflöningsstat
och utgifter betungas. – Alltså alltderefter, fr.från 1 JanJanuari 1868
oegentligt, att Finlands Bank under Senatens Ekon. depEkonomiedepartement och
finansexpd.finansexpeditionen, – endast sjelfa direktionen ss.såsom förvaltande
statsverkets fonder. – På denna oegentlstruket skefva ställning
för direktionen blir det nu slut. – Ständernas yrkande 72.

Nåd. kung.Nådig kungörelse 26 Juli 1875 angdeangående inrättandet af ett särskildt
|2| embetsverk under namn af Finlands statskontor.
Reglem.Reglemente för statskontoret, af senare dag. Öppnas 1 Janjanuari 76. Således skäl
att redan redogöra derför.
tillagt

Dessas innehåll, hvad organisation och uppgift vidkomma.

Statskontoret skall underlyda Senatens Ekon. Dep.Ekonomiedepartement och närmast
stå under dess Fin. expdnsFinansexpeditions inseende.

En Öfverdirektör ss.såsom ordf.ordförande och 2 direktörer sssåsom ledamöten, hvilka
af H. M.Hans Majestät utnämns, Öfverd.Överdirektören på anmälan af Ekon dep.Ekonomiedepartementet, direktörerna,
af hvilka den ena bör ha ådagalagt insigt och erfarenhet i landets
lagar och rättegångsväsende, efter ansökning.

Kollegium.tillagt i marginalen

Uppgift: Statskont.Statskontoret eger med de tillgångar, som till dess vård
och förvaltning öfverlemnas, bestrida de statsutgifter, hvilka
till [...]oläslig/saknad text utbetalning från dessa tillgångar anvisas; hvad
af dem för sådant ändamål icke tages i anspråk bör
statskontoret göra fruktbärande, enl.enligt de föreskrifter som
för förvaltningen af statsfonden äro eller framdeles varde
meddelat.

Särskildt har det till ändamål att vårda och förvalta följande
förut af bankdirektionen skötta fonder: Öfverskottsstatsmedels-
fonden, Amortissementefonden, – fattig- och arbetshus-, und-
sättnings-, byggnads-, allmänna militie-, krigsmans-
hus-, militieboställs-, bevillnings-, kommunikations-,
bränvinsbrännings fonden, samt fond för inlösninlösning af donationsgods
jemte öfriga för särskilda ändamål anslagna, till Styrelsens
disposition ställda och i Banken hittills förvarade fonder
af mindre belopp.

Af statsverkets till landtränterierna och andra embetsverk
inflyt.influtna medel, skola till Statskont.Statskontoret öfverlemnas de belopp
som icke erfordras för bestridande af de vid bemälda embets-
verk förefallande utgifter. – Kontoret får från finans- och
militie exped.expeditionen utdrag ur staterna, upptagande de utgifter, hvilka
från stats- och militie fonderna skola af kontoret bestridas.

Hvad icke för Statsutgifter tages i anspråk ega kontoret
göra fruktbärande antingen genom utlåning eller oppstruket inköp
af sådana räntebärande statspaper och obligationer, som visat sig
icke vara underkastad variablasvårtytt priser. Sådana försäljas ock
vid behof. – Om allt detta framdeles närmare bestämningar,
tillsvidare gäller hvad förut föreskrifvits.

För landsorten nu ränterierna i ststället för bankens kontor hvad
angår inbetalning å lån.

|3|

Kontoret ombesörjer betalning af alla å utrikes ort förfalnasvårtytt
obligastruket annuiteter i statslån, och kan derföre antaga ombud
å utl.utländska orter efter tillstånd af finans expedexpeditionen. – Utlottningen af
de efter 72struket1tillagt upptagna statståns oblig.obligationer sker ock der (de förra
på Banken senare på kontorberadetsvårtytt)

Förstärka kassa i landtränterier när Guvernör begär.
Skall aflemna innan 3 i hvar månad uppgift å kontanter
behållna i fonderna vid förra månadens utgång.

innan 15 i hvar månad förslagsvårtytt öfver fonden. – Dessa
uppgifter till finans- och militie expedexpeditionen.

Finlands Bank betala kostnader om 70 000 mark.

Öfriga personalen:

1 Sekreterare, 2 kamrerare, 1 kassör, 1 bokhållare samt
på extra stat 1 ombudsman och nödigt antal biträden.

Antages och utnämnes alla af Statskontoret, d. ä.det är direktörerna.
Vid skgstruket skiljaktighet angdeangående sekretsekreterare eller kamr.kamrer hemställes till
Ekon departEkonomiedepartementet. Fullmakten utfärdas i hvarje fall af
statskontoret.

Statskontoret sammanträder hvarje söckendag kl. 11–2
samt extra om nödigt på Öfverdirektörens bestämmande.
Vid jäf och förfall adjungeras sekreterare eller kamrer.

Finanschefen får deltaga i öfverläggning, men icke i besluten;
göra andragande till protokollet om han vill.

Korta dagliga memorialprotokoll. Fullständigt protokoll
endast i sådana ärenden hvari prot utdgprotokollsutdrag bör utfärdas
eller omröstning egt rum eller eljes af stor vigt.

Statskontoret utgående exped.expeditioner underskrifves af Öfverdirektören
och minst en ledamot samt kontrasignerad af sekreteraren.
Till Senaten afgående framställning undertecknas af samtliga
som i beslutet deltagit.

Öfverdirektören särskildt uppbryta alla till Statskontoret
ställda bref och telegram bestämma om ärendens föredragning,
förrättar inventering af kassorna.

öfvervakar att medel göras fruktbärande, – att utlottningen
ege rum, – arbetsfördelningen inom gränsen af detta reglemreglemente.

Lagfaren direktör, för memorialprotokmemorialprotokoll, afge yttrande
|4| om säkerhetshandlsäkerhetshandlingar, öfvervaka kansliet, och Ombuds-
männen m. m.

Andre direktör.

Öfvervaka kamrerarekontoret, räkenskaper och
kassörs göromålen.

Kassa nycklarna fördelade mellar de två.

Tjenstemäns åliggande framgå af deras befattningar.

Revision årligen i April under inseende af
en senatsledamot genom 2 revisorer hvilka af Ekon.
dep.
Ekonomiedepartementet utses. Om icke skäl till anmärkning, ges decharge;
i annan händelse skriftlig framstäld anmärkning, deröfver
låsessvårtytt statskontoret, hvarå DepartDepartementet vidtaga nödig åtgärd.
flyttad text

Statskontoret och Riksgäldskontoret i Sverige.
Svenska statskontoret enahanda men dessutom utöfver
summarisk kontroll öfver uppbörden samt öfverinseende öfver
mynt och kontrollverk ränterierna och magasinen m. m.
Deremot förekom der icke sådan utvägsvårtytt. – Riksgälds-
kontoret åter af Riksdagens fullmäktige.

Dokumentet i faksimil