14.3.1879 Finlands statsrätt

Svensk text

|1|

Finlands statsrätttillagt av utgivaren

V. T.Vårterminen 79.
26te FöreläsnFöreläsningen
14 Mars.

Finl.Finlands statsrätt.III Afdeln.Avdelningen

4 kap.kapitlet § 3. Statens omvårdnad om näringarna (forts.fortsättning)

Kommunikationsanstalterna. – Möjligheten af samfärdsel nödvändig för alla produktions näringar, likasom ock för de andliga intressena. Kommunikations medel kunna visserl.visserligen g.genom enskild initiativ åvägabringas; men att lita endast derpå, har ingen stat försökt. Ty här föreligga en totalitet af enskilda intressen och dfördärför ett allmänt intresse. Det behöfs ock öfverblick öfver det hela, för att åstadkomma system och planmässighet deri.

Äldsta, mest omfattande kom. medelkommunikationsmedel hos oss landsvägarna. Af gammalt föremål för statens omsorg. ”Alla skola vägar rödja och broar bygge”, så stadgat redan i Landsk. och LLagenLandskaps- och Landslagen. Med alla förstods alla innehafvare af jord. Icke ens andliga frälset befriadt. B B.Byggningsbalken 25: 8 ”Alla, som i landet hemman ega eller bruka, skola vägar rödja och broar bygga; och vare ej eller Kongens gårdar och ladugårdar dfråndärifrån frie.” Genom allmallmän lag B B.Byggnadsbalken och senare förfförfattning är förfarandet och skyldigheter bestämda, i allt väsendtligt g.genom båda statsmakterna. Huru det gick med senaste landtdags beslut: utveckla omständigheterna. Åberopa förut framhållna, att beslutning i fråga. Administrativa detaljer bortskiljas till skild författning. Guvernören omsorg härom för hvarje län, för landet i dess helhet Civilexpeditionen.tillagt i marginalen – Skjutsvagns väsende ansluta sig härtill. Ännu icke kändt huruvida reform häri komme till stånd. Också detta anses gammalt. Dock först senare ordnadt ss.såsom bestämd pligt för jordegarna. B BByggningsbalken främst gästgifvar åliggande § 5: ”Men är det större farväg än att skjutsen så kan uppehållas; lägga häradsrätten der till hållskjuts efter som det nödigt och skäligt pröfva och af KngsKonungens befallningshafvande gilladt varda.” Från håll och reservskjuts dock fria hela det ypperliga frälset och boställen enl.enligt F o S. A.Förenings- och säkerhetsakten § 3. För öfrigt Kgl förklarKunglig förklaring 11 decedecember 1766 närmare ordnat detta. Man sträfvar nu till entreprenadsystem.

I de tusen sjöars land naturligt att omsorg åt vattenvägar: sjöars förbindelse inbördes och med|2| hafvet genom kanaler. Kunde visserlvisserligen äfven på enskild väg g.genom bolag byggas, der de äro rentabla. Men detta svårt på förhand beräkna, hvarför staten lämpligare. Dessutom trafikeringen mycket enkel. Öfverstyrelsen för väg- och vattenkommunkation – Jordbruks expedit.expeditionen – System af nöden. – Stora summor kunna lätt gå förlorade om onödiga kanaler.

Redan 1799 skild direktion för strömrensnings anställan i Finland. N. v.Nuvarande instruktion är af 30 Juni 1869.tillagt i marginalen

Jernvägar. Statsbanor och privat banor. Olika system i skilda länder. England, Frankrike, Preussen, Ryssland, Sverige, Norrge.

Det kan ej nekas att sdnasådana företag som jernvägar icke kunna ha helt och hållet enskild karaktär. När jag anlägga en fabrik, t. ex. mekanmekanisk verkstad, så angå alls icke staten huru jag sköter den: kundernas kritik tillräcklig garanti, min närmaste uppgift att förtjena pengar. Det sistnämnda äfven jernvägsbolagerna; och detta kan vara i harmoni med allmänhetens intresse. Men dock märkas att ett slags monopol för hvarje sträcka. DförDärför staten plägat förbehålla sig pröfning af tariffer. Förbehåll att efter viss tid tillfalla staten.tillagt i marginalen Men i och med detsamma bolag icke får bestämma priset för sina tjenster, är den rena affärsståndpunkten rubbad. Kan icke heller komma till stånd utan skilda rättigheters medgifvande, sssåsom expropriationsrätt m. m. – Vidare: kontroll att byggnaden solid, och trafiken icke lifsfarlig.

DförDärför faktiskt jernvägen icke en rent privat karaktär. Den fullgöra vissa funktioner af stort allmänt intresse. När dertill kommer att äfven här behöfs en öfverblick af det hela, ett visst system, på det att landets olika delar må få dem mäktiga spårensvårtytt, så naturligt att bland statsuppgifterna ingår omvårdnad om jernvägens upprättande.

Stambanor – bibanor. Blandat system, subventioner.

|3|

H HHerrarna känna utan tvifvel alla huruledes försöken på enskild väg icke utfallit lyckligt i vårt land. Åbo TforsTammerfors kom ej till stånd, Hangö köptes af staten, Borgå många vidrigheter, mena vara privatbana, har dock fått subvention af staten och räntebidrag af Borgå stadskommun.

Ringa rentabilitet i Finland, – men dock indirekt gagn. DförDärför RgingRegering och Ständer fortfarande samverkar.

Bland statsåtgärder särskildt att märkas kommunikationsfonden. Kung.Kungörelse 2 Oktoktober 1873. Beskrif. – Velat skapa garanti för jernvägsnätets allt vidare utsträckning. – Numera skild.

Kollegial jernvägsstyrelse för trafikering, – Öfverstyrelse sssåsom [...]oläslig/saknad text befattning med byggnaderna, och instruktion af 25 Juli 1877, – underlyda jordbruksexpedjordbruksexpeditionen.

Men äfven privatbana kunna uppstå. Allmänna vilkor dfördärför af nöden. StnaStänderna petition 1872 och förslag till koncessionslag. – Men utfärdades k.kejserlig förordning af kejsaren ensam 3 Febr.februari 1876. Koncession ansöks hos Sns ekon. dept.Senatens ekonomiedepartement – som hemställa hos Kejsaren. Förbehåll att efter tidpunkt tillfalla staten.

Beviljar alla de förmåner, som vid allmänna arbetens verkställande tillkomma staten. Vissa fullgörelsevilkor. – Kontroll öfver byggnadens utförande och trafiken frfrån statens sida. – Afgiften för person- och godstrafiken å jernvägen få icke utan Senatens tillstånd, bestämmas högre än afgifterna för enahanda transport å statsjernvägarna i Finland. (§ 9) – Skyldighet att framfordra post och militär efter varsvårtytt ersättning.

|4|

Lots- och båkinrättningen, af gammalt. Äfven den en kommkommunikations anstalt; icke finansinstitut. Vigten häraf. Det är en statens skyldighet äfven mot andra länder.

Detta tydligt en statsfunktion.tillagt i marginalen

Öfverstyrelse för lots- och fyrinrättningar. N. v.Nuvarande instruktion af 9 Maj 1870 och 3 Maj 1871. Under Finans expd.Finansexpeditionen

Posten. Hvem vill i våra dagar vara utan post, [...]oläslig/saknad text [...]oläslig/saknad text en materielt intresse bero häraf. Också lämpligast att staten – äfven ur internationel synpunkt.tillagt i marginalen FrFrån Kristinas förmyndare, efter det sedan Gustaf Adolf häromsvårtytt.

Postdirektion, en instr.instruktion af 8 Febrfebruari 1817. Ny i görningen. – Under civil exped.expeditionen

Telegraf huru härmedsvårtytt. Ryska statens, men = enskildt bolag. –

Dessa funktioner icke hörande till statens väsende med samma nödvändighet som rättsväsendet och omsorgen om bildning. Men klokhetsskäl, nytta sympatiersvårtytt. Och ingripa ej i enskilds fria verksamhet, afser endast att underlätta denna.

Finsk text

Suomen valtio-oikeus

Kevätlukukausi 1879

26. luento 14. maaliskuuta

Suomen valtio-oikeus. III osa

4. luku. § 3. Valtion huolehtiminen elinkeinoista (jatk.)

Kulkulaitokset. – Mahdollisuus matkustamiseen on välttämätöntä kaikille tuotantoelinkeinoille, kuten myös henkisille intresseille. Kulkuvälineitä voidaan tietenkin saada aikaan yksityisen aloitteen avulla, mutta vain niihin luottamista ei ole yksikään valtio yrittänyt. Sillä tässä on kyseessä yksityisten intressien kokonaisuus, ja sen vuoksi yleinen etu. Tarvitaan myös yleisnäkemys kokonaisuudesta, jotta voidaan saada aikaan järjestelmä ja siihen suunnitelmallisuutta.

Vanhin ja laajin kulkuväline meillä ovat maantiet. Jo vanhastaan valtion huolenpidon kohteita. ”Kaikkien on raivattava teitä ja rakennettava siltoja”, säädettiin jo Maakunta- ja Maanlaissa. ”Kaikilla” ymmärrettiin kaikkia maanomistajia. Ei edes hengellinen rälssi ollut siitä vapautettua. Rakennuskaari 25: 8 ”Kaikkien, jotka maassa omistavat maata tai viljelevät sitä, on raivattava teitä ja rakennettava siltoja; älköönkä edes Kuninkaan kartanot ja latokartanot olkoon siitä vapautettuja.” Yleisen lain Rakennuskaaren ja myöhemmin perustuslain kautta on määrätty menetelmät ja velvollisuudet, ja kaikessa oleellisessa määräyksen ovat antaneet molemmat valtiomahdit yhdessä. Miten kävi viime valtiopäivien päätöksessä: kehittele tilanteita. Viittaa aikaisemmin korostettuun, että kyseessä on päätöksenteko asiassa. Hallinnolliset yksityiskohdat erotellaan pois erilliseen lakiin. Maaherra huolehtii tästä jokaisessa läänissä, koko maassa Siviilitoimituskunta.tillagt i marginalen – Kyytivaunujen laatu liittyy tähän. Vielä ei tiedetä, saadaanko tästä aikaan uudistus. Myös tätä pidetään vanhana. Kuitenkin vasta myöhemmin se on järjestetty maanomistajille määrättynä velvollisuutena. Rakentamisen kaaressa on lähinnä kestikievareita koskeva § 5: ”Mutta jos on pitempi matka kuin minkä kyyditsijä näin pystyy järjestämään; määrää kihlakunnanoikeus siellä hollikyydin siten kuin on tarpeen ja kohtuulliseksi harkittua ja Kuninkaan käskynhaltijan hyväksymää.” Holli- ja varakyydityksestä on kuitenkin vapautettu koko erinomainen rälssi ja puustellit Yhdistys- ja Vakuuskirjan §:n 3 mukaan. Muilta osin annetaan lähemmät määräykset Kuninkaallisessa julistuksessa 11. joulukuuta 1766. Nyt pyritään kohti yrittäjäjärjestelmää.

Tuhansien järvien maassa on luonnollista, että huolenpito kohdistuu vesiteihin: järvien välisiin yhteyksiin ja niiden yhteyksiin mereen kanavien kautta. Yksityinen yhtiö voisi tietenkin myös rakentaa jonkin erityisen tien sinne, missä ne ovat kannattavia. Mutta tätä on vaikeaa arvioida etukäteen, minkä vuoksi valtio on sopivampi rakentaja. Lisäksi liikennöinti on erittäin yksinkertaista. Tie- ja vesiliikenteen ylihallitus – Maanviljelystoimituskunta. – Järjestelmä tarpeen. Suuria summia voi helposti mennä hukkaan, jos rakennetaan tarpeettomia kanavia.

Jo vuonna 1799 palkattiin Suomessa jokien perkaamiseen erillinen johtoryhmä. Nykyiset ohjeet on päivätty 30. kesäkuuta 1869.tillagt i marginalen

Rautatiet. Valtion ratoja ja yksityisiä ratoja. Eri järjestelmät eri maissa. Englanti, Ranska, Preussi, Venäjä, Ruotsi, Norja.

Ei voida kieltää, etteivätkö rautateiden kaltaiset yritykset voisi olla täysin yksityisiä luonteeltaan. Kun perustan tehtaan, esim. mekaanisen työpajan, niin valtiolle ei kuulu ollenkaan, miten sitä hoidan: asiakkaiden kritiikki on riittävä takuu, tärkein tehtäväni on ansaita rahaa. Viimeksi mainittu on myös rautatieyhtiöille tärkeä, ja se voi olla sopusoinnussa yleisten intressien kanssa. Mutta täytyy kuitenkin huomata, että jokaisella ratavälillä on eräänlainen monopoli. Siksi valtiolla on ollut tapana pidättää itselleen oikeudet tariffien tarkistamiseen. Voidaan edellyttää, että rata tietyn ajan kuluttua joutuu valtion haltuun.tillagt i marginalen Mutta sillä, ettei tämä yhtiö saa määrätä palvelustensa hintoja, on jo puhdas liiketoimintanäkökulma häiriintynyt. Rata ei myöskään voi tulla valmiiksi ilman erillisten oikeuksien myöntämistä, pakkolunastusoikeutta ym. – Edelleen: Kontrolli rakentamisen vankasta laadusta, ettei liikenteestä muodostu hengenvaarallista.

Sen vuoksi rautatie ei faktisesti ole luonteeltaan puhtaasti yksityinen. Se täyttää tietyt suuren yleisön intressien mukaiset toiminnot. Kun lisäksi tulee, että tässäkin tarvitaan yleiskäsitys kokonaisuudesta, tietystä järjestelmästä, jonka avulla maan eri osat voivat saada itselleen mahtavat raiteet, niin on luonnollista, että valtion tehtäviin kuuluu huolehtiminen rautateiden rakentamisesta.

Kantaradat – sivuradat. Sekajärjestelmä, subventiot.

Hyvät herrat, tiedätte varmaan kaikki, miten yritykset eri rautateiden saamisesta eivät ole kaikki päättyneet maassamme onnellisesti. Turun ja Tampereen rataa ei rakennettu, valtio teki kaupat Hangon radasta, Porvoon radassa monta mutkaa matkassa, tarkoitus on olla yksityisrata, mutta on kuitenkin saanut avustusta valtiolta ja korkoavustusta Porvoon kaupungilta.

Vähäinen kannattavuus Suomessa, – mutta kuitenkin epäsuoraa hyötyä. Siksi Hallitus ja Säädyt jatkavat yhä yhteistyötään tässä asiassa.

Valtion toimenpiteiden joukosta on erityisesti huomattava kulkulaitosrahasto. 2. lokakuuta 1873 päivätty kuulutus. Kuvaile. – On haluttu taata rautatieverkostolla yhä laajempi ulottuvuus. – Nykyään erillään.

Kollegiaalinen rautatiehallitus liikennöintiä varten, – ylihallitus hoitamaan rakentamista, ja ohje 25. heinäkuuta 1877, – maanviljelystoimituskunnan alaisuus.

Mutta myös yksityisrata voidaan rakentaa. Sen vuoksi yleiset ehdot tarpeen. Säätyjen toivomusaloite 1872 ja ehdotus toimilupalaiksi. – Mutta Keisari antoi keisarillisen asetuksen yksinään 3. helmikuuta 1876. Toimilupaa haetaan Senaatin talousosastolta – joka esittää sen Keisarille. Varauksena, että lankeaa jonkin ajan kuluttua valtion haltuun.

Myöntää kaikki ne edut, jotka yleisten töiden suorittamisessa kuuluvat valtiolle. Tietyt täyttämisehdot. – Kontrolli rakentamisen suorittamisesta ja liikenteestä valtion taholta. – Maksuja rautateiden henkilö- ja tavaraliikenteestä ei saa määrätä ilman Senaatin lupaa, määrätään korkeammiksi kuin maksut samoista kuljetuksista Suomen valtionrautateillä (§ 9). – Velvollisuus kuljettaa postia ja armeijan tarpeita, kumpikin eri korvausta vastaan.

Luotsi- ja majakkalaitos, vanhastaan. Myös se on kaupallinen laitos, ei mikään finanssi-instituutti. Sen merkitys. On valtion velvollisuus myös muita maita kohtaan. Tämä on selvästi valtion toimintaa.tillagt i marginalen

Luotsi- ja majakkalaitosten ylihallitus. Nykyiset ohjeet 9. toukokuuta 1870 ja 3 toukokuuta 1871. Finanssitoimituskunnan alainen.

Posti. Kuka haluaa meidän päivinämme olla ilman postia, [...]oläslig/saknad text aineellinen etu on tästä riippuvainen. Myös suotuisinta, että valtio hoitaa – myös kansainväliseltä kannalta.tillagt i marginalen Aloite kuningatar Kristiinan holhoojalta, sittemmin Kustaa Aadolf.

Postihallitus, ohjeet 8. helmikuuta 1817. Uusi ohjeistus tekeillä. – Siviilitoimituskunnan alainen.

Lennätin, entä tämä. Kuuluu Venäjän valtiolle, mutta = erillinen yhtiö. –

Nämä toiminnot eivät kuulu valtion laitoksiin yhtä välttämättömästi kuin oikeuslaitos ja huolehtiminen koulutuksesta. Mutta syyt ovat järkeviä, sympatiaa hyödyttäviä. Eivätkä puutu yksilön vapaaseen toimintaan, tarkoitus on ainoastaan sen helpottaminen.

Original (transkription)

|1|

Finlands statsrätttillagt av utgivaren

V. T.Vårterminen 79.
26te FöreläsnFöreläsningen
14 Mars.

Finl.Finlands statsrätt.III Afdeln.Avdelningen

4 kap.kapitlet § 3. Statens om-
vårdnad om näringarna (forts.fortsättning)

Kommunikationsanstalterna. – Möjligheten af sam-
färdsel nödvändig för alla produktions näringar, likasom
ock för de andliga intressena. Kommunikations medel kunna
visserl.visserligen g.genom enskild initiativ åvägabringas; men att lita endast
derpå, har ingen stat försökt. Ty här föreligga en totalitet
af enskilda intressen och dfördärför ett allmänt intresse. Det be-
höfs ock öfverblick öfver det hela, för att åstadkomma
system och planmässighet deri.

Äldsta, mest omfattande kom. medelkommunikationsmedel hos oss lands-
vägarna
. Af gammalt föremål för statens omsorg.
”Alla skola vägar rödja och broar bygge”, så stadgat
redan i Landsk. och LLagenLandskaps- och Landslagen. Med alla förstods alla
innehafvare af jord. Icke ens andliga
frälset befriadt.
tillagt B B.Byggningsbalken 25: 8 ”Alla, som i landet
hemman ega eller bruka, skola vägar rödja och broar
bygga; och vare ej eller Kongens gårdar och ladugårdar
dfråndärifrån frie.” Genom särskild omstruket Genom allmallmän lag
B B.Byggnadsbalken och senare förfförfattning är förfarandet och skyldigheter
bestämda, i allt väsendtligt g.genom båda statsmakterna. Huru
det gick med senaste landtdags beslut: utveckla om-
ständigheterna. Åberopa förut framhållna, att beslut-
ning
i fråga. Administrativa detaljer bortskiljas till
skild författning. Guvernören
omsorg härom
för hvarje län,
för landet i dess
helhet Civil-
expeditionen.
tillagt i marginalen – Skjutsvagns väsende ansluta sig
härtill. Ännu icke kändt huruvida reform häri komme
till stånd. Också detta anses gammalt. Dock först senare
ordnadt ss.såsom bestämd pligt för jordegarna. B BByggningsbalken främst
gästgifvar åliggande § 5: ”Men är det större farväg
än att skjutsen så kan uppehållas; lägga häradsrätten
der till hållskjuts efter som det nödigt och skäligt
pröfva och af KngsKonungens befallningshafvande gilladt varda.”
Från håll och reservskjuts dock fria säteristruket hela det
ypperliga frälset och boställen enl.enligt F o S. A.Förenings- och säkerhetsakten § 3. För öfrigt
Kgl förklarKunglig förklaring 11 decedecember 1766 närmare ordnat detta. Man
sträfvar nu till entreprenadsystem.

I de tusen sjöars land naturligt att omsorg åt
vattenvägar
: sjöars förbindelse inbördes och med
|2| hafvet genom kanaler. Kunde visserlvisserligen äfven på
enskild väg g.genom bolag byggas, der de äro rentabla.
Men detta svårt på förhand beräkna, hvarför staten
lämpligare. Dessutom trafikeringen mycket enkel.
Öfverstyrelsen för väg- och vattenkommunkation –
Jordbruks expedit.expeditionen – System af nöden., nu-struket
mera ockstruket – Stora summor kunna lätt gå förlorade
om onödiga kanaler.

Redan 1799 skild
direktion för ström-
rensnings anställan
i Finland.
N. v.Nuvarande instruktion
är af 30 Juni
1869.
tillagt i marginalen

Jernvägar. Statsbanor och privat banor.
Olika system i skilda länder. England, Frankrike,
Preussen, Ryssland, Sverige, Norrge.

Det kan ej nekas att sdnasådana företag som jernvägar
icke kunna ha helt och hållet enskild karaktär. När
jag anlägga en fabrik, t. ex. mekanmekanisk verkstad, så angå
alls icke staten huru jag sköter den: kundernas kritik
tillräcklig garanti, min närmaste uppgift
att förtjena pengar. Det sistnämnda äfven jernvägs-
bolagerna; och detta kan vara i harmoni med all-
mänhetens intresse. Men dock märkas att ett
slags monopol för hvarje sträcka. DförDärför staten
plägat förbehålla sig pröfning af tariffer. Förbehåll att
efter viss tid
tillfalla staten.
tillagt i marginalen Men i
och med detsamma bolag icke får bestämma priset
för sina tjenster, är den rena affärsståndpunkten
rubbad. Kan icke heller komma till stånd utan skilda
rättigheters medgifvande, sssåsom expropriationsrätt
m. m. – Vidare: kontroll att byggnaden solid, och trafiken icke lifsfarlig.

DförDärför faktiskt jernvägen icke en rent privat karaktär.
Den fullgöra vissa funktioner af stort allmänt intresse.
När dertill kommer att äfven här behöfs en öfverblick
af det hela, ett visst system, på det att landets
olika delar må få dem mäktiga spårensvårtytt, så naturligt
att bland statsuppgifterna ingår omvårdnad om
jernvägens upprättande.

Stambanor – bibanor. Blandat system,
subventioner.

|3|

H HHerrarna känna utan tvifvel alla huruledes försöken
på enskild väg icke utfallit lyckligt i vårt land.
Åbo TforsTammerfors kom ej till stånd, Hangö köptes af
staten, Borgå många vidrigheter, mena vara
privatbana, har dock fått subvention af staten
och räntebidrag af Borgå stadskommun.

Ringa rentabilitet i Finland, – men dock
indirekt gagn. DförDärför RgingRegering och Ständer fortfarande
samverkar.

Bland statsåtgärder särskildt att märkas
kommunikationsfonden. Kung.Kungörelse 2 Oktoktober 1873.
Beskrif. – Velat skapa garanti för frstruket jern-
vägsnätets allt vidare utsträckning. – Numera
skild.tillagt

Betreffstruket Kollegial jernvägsstyrelse för trafikering,
– Öfverstyrelse sssåsom
[...]oläslig/saknad text befattning med
byggnaderna
tillagt, och instruktion
af 25 Juli 1877, – underlyda jordbruks-
exped
jordbruksexpeditionen.

Men äfven privatbana kunna uppstå. Allmänna
vilkor dfördärför af nöden. StnaStänderna petition 1872 och förslag
till koncessionslag. – Men utfärdades k.kejserlig förordning
af kejsaren ensam 3 Febr.februari 1876. Koncession ansöks
hos Sns ekon. dept.Senatens ekonomiedepartement – som hemställa hos Kejsaren.
Förbehåll att efter tidpunkt tillfalla staten.

Beviljar alla de förmåner, som vid allmänna
arbetens verkställande tillkomma staten. Vissa
fullgörelsevilkor. – Kontroll öfver byggnadens
utförande och trafiken frfrån statens sida. – Afgiften
för person- och godstrafiken å jernvägen få icke
utan Senatens tillstånd, bestämmas högre
än afgifterna för enahanda transport å
statsjernvägarna i Finland. (§ 9) – Skyldighet
att framfordra post och militär efter varsvårtytt er-
sättning.

|4|

Lots- och båkinrättningen, af gammalt. Äfven
den en kommkommunikations afstruket anstalt; icke finansinstitut.
Vigten häraf. Det är en statens skyldighet äfven
mot andra länder.

Detta tydligt
en statsfunktion.
tillagt i marginalen

Öfverstyrelse för lots- och fyrinrättningar.
N. v.Nuvarande instruktion af 9 Maj 1870 och 3 Maj
1871. Under Finans expd.Finansexpeditionen

Posten. Hvem vill i våra dagar vara
utan post, [...]oläslig/saknad text
[...]oläslig/saknad text en ma-
terielt intresse
bero häraf.
Också lämpligast
att staten – äfven
ur internationel
synpunkt.
tillagt i marginalen FrFrån Kristinas förmyndare, efter
det sedan Gustaf Adolf häromsvårtytt.

Postdirektion, en instr.instruktion af 8 Febrfebruari 1817. Ny
i görningen. – Under civil exped.expeditionen

Telegraf huru härmedsvårtytt. Ryska statens,
men = enskildt bolag. –

Dessa funktioner icke hörande till statens
väsende med samma nödvändighet som
rättsväsendet och omsorgen om bildning.
Men klokhetsskäl, nytta sympatiersvårtytt.
Och ingripa ej i enskilds fria verksamhet,
afser endast att underlätta denna.

Dokumentet i faksimil