24.9.1878 Finlands statsrätt

Svensk text

|1|

Finlands statsrätttillagt av utgivaren

H. T.Höstterminen 78
4de Föreläsn.Föreläsningen
24 Sept.september

Finl.Finlands statsrätt, Inledning.

Gustaf II Adolfs konungaförsäkran, Nyköping 31 Decbrdecember 1611, – I allmhetallmänhet regera efter kongaeden L L.Landslagen

Råd och Ständertillagt i marginalen

1) Icke ny lag göra eller gammal ändra l.eller afskaffa utan riksrådets och ständernas ja, samtycke och fullbordan;

2) icke påbjuda krigshjelp, gärder, tullor eller vexlar eller andra pålagor samt utskrifningar till rikets värn och försvar, utan riksens råds vetskap och råd och deras samtycke som vederbör;

3) icke betunga ständerna med många herredagar, utan blott då det verkligen behöfs och orsakerna till ständernas sammankomst af riksrådet tillförene öfvervägade och samtyckta äro;

4) icke begynna krig eller afsluta fred utan riksrådets och ständernas vetskap och samtycke.

Vidare: till 5 högsta embeten, öfriga riksråd, kammarråd och lagmän, ståthållare, infödd svensk, adelsmän, dodito helst adelsmän till häradshöfdingar;

försörja presterskap och undervisningsverk med tillbörligt underhåll;

icke fängsla och döma ngnnågon på blott angifvelse eller utan att han känner sin anklagare och med honom ställes inför rätta; – icke afsätta embetsman utan ransakning och dom. 2 § 72 års RF.Regeringsformtillagt i marginalen

Icke ett ändrande, men väl utbildare af L L.Landslagens K B.Konungabalk – med tillägg af aristokratin. Rådets ställning, dess obligation 4 Juni 1612. Föresvårtytt eden fr.från L L.Landslagen fullständigt, dessutom att med trohet och flit sköta de kall och embeten som kungen kunde vilja anförtro rådsmedlemmar. Öoriginal: ökad makt ... obs.observera samtyckesvårtytt till riksdag. – Huru det faktiskt blef.

Det är den konstitutionela monarkin på aristokratisk grund, som nu framträder mera utvecklad än förut.

”Ständerna” – ännu icke definieradt. Praxis besvarat den frågan: adel,tillagt av utgivaren prester, köpstadsmän, bönder dessutom sedan 1595 krigsbefälet.

Riksdagsordningen Örebro 1617, 24 Janjanuari. Ordning som hållas skall uti riksens ständers möten och sammankomster, så ock uti omröstande på riksdagar. Ordningen vid riksdagens öppnande: arffurstarne, rådet, adeln och krigsbefälet, prester, borgare, bönder. – Kungen öfverlemna punkterna. – Ständerna hvar på sin kammare att rådslå,|2| dock kan öfverläggning äfven ske gemensamt. Svara sedan på rikssalen till K. M.Kunglig Majestät med ”skälen som dertill berukt” förklara. – Om skiljaktiga meningar mellan stånden, må dessa inför K. M.Kunglig Majestät förfäktas, tills man blir ense eller Kungen tager det deraf bäst är. – Denna blott deliberativa röst torde dock gällt admi.administrativa och ekonekonomiska frågor, – för lag allas ja, – för bevilling hvart stånd för sig. –

Bristerna: ingen valordning. – Praxis: dels allmänna riksdagar (tillagt av utgivarenVid hvilka tillsättandet af utskott på denna tid begynt.)tillagt av utgivaren, dels utskotter (tillagt av utgivarenvanligen utan bönder)tillagt av utgivaren, dels provincial möten.

1626 års Riddarhus ordning 6 Juni. All adel i Sverige och Finland gammal och ny, skall antecknas och delas i ätter, samt dessa i 3 Klasser. – På riksdag hvarje adelsman infinna sig, men hvarje ätt blott 1 röst, afgifven af den som ätten väljer till familjens hufvud för den riksdagen.tillagt i marginalen

Votering klassvis krigsbefälet sekundär stämma.tillagt i marginalen

Rådet satt med, men deltog ej i besluten, emedan skildt stånd vid riksdag.tillagt i marginalen

”Sveriges Rikes råd och Ständer etcetceteratillagt i marginalen

Sådana uttryck som: detta öfverlagt med vårt älskeliga riksråd, sedan med andra ständer.tillagt i marginalen

1634 års Regeringsform (29 Juli).

1) enighet i Religionen. 2) thronföljden sssåsom förut. 3) Riksråd icke begränsadt antal, dock ordinarie 25, deraf 5 de höga embeten: påminna kungen och riksens rätt, råda det gagneligt är, styrka ständerna och allmogen till trohet och villighet. – 4) för större stadga och ordning: Hofrätten, Krigsrådet, Amiralitet, kansli och räkningekammare. – Nb.Nota bene 4 hofrätter Stockholm, Jönköping, Åbo och Dorpat. – Dessutom en mindre Hofrätt i Preussen. – – För högsta personers brott eller i högt ärende, riksrätt, näml.nämligen Hofrätter, resten af riksrådet, höfdingar samt 1 borgmästare fr.från Stockholm, Göteborg, Norrköping, Åbo och Wiborg döma på Ständernas vägnar.

5) Landtregering vissa höfdingedömen 23 eller gubernement jemte instruktion: regeringens ombud i allt. – Lagsagor 14. – ingen landshöfding, i den lagsaga der han är lagman.

6) Vidare förvaltningsgrenar och militär.

7) De 5 kollegierna öfverkontroll. – Embetsman. mötenEmbetsmannamöten i Stockholm för redogörelser. –

8) Behöfs ständernas betänkade, men för hastighet eller annars icke kan ske, så kallas ett utskott, 2 adelsmän fr.från hvar lagsaga, biskopen och superintendier samttillagt av utgivaren en fullmäktig frfrån Stockholm, Upsala, GborgGöteborg, Norrköping, Åbo och Wiborg.

9) Men till allm.allmänna riksdagar: allt riksrådet, – adeln, – biskopar, superintendenter, 2 af hvart capitel och 1 prest af hvarje 2 härad, – öfverste, öfverstelöjtnanter, Majorer och 1 ryttmästare eller kapten från hvart regemente, 1 borgmästare och 1 rådman eller annan|3| förnäm borgare fr.från hvar stad, 1 bonde fr.från hvart härad i Sverige och Finland. Dessa sammankomster aktas och hållas för rätta allmänna riksdagar.

Allmänt vilkor för riksdagsman: bofast inom Sverige och Finland.

I konungens frånvaro de 5 högsta embeten stå kollegiivis i konungens stad, och på hans vägnar, i hans namn besluta; vad minderårighet dodito hela regering.

Tendens: centraliseradt aristokratiskt embetsmannavälde; att märkas nämlnämligen: ingen viss tid för ständernas sammankallande.

1633–44 13 riksmöte, 5 af dem utskotts. 1658 den sista utskottsriksdagen, Konungen hade sjelf utsett ledamöten dertill.

Storhetstid Oxenstjerna – Kristina [...]oläslig/saknad text Carl X. Ordning och kraft, försvagadsvårtytt blott af förlänings slöseriettillagt i marginalen

Redan Gustaf II Adolf hade engång begärt ett hemligt utskott för utrikes politik, detta sedan vanligt. –

1660 års additament, vigtigast om förmyndarna, – embetsmäns oafsättlighet samt befordran enl.enligt förtjenst äfven för icke adel, utom de bästa embetena.

Riksmöten hvart 3je år, provincialmöte och utskotter afskaffade.

Adelsöfvermaktsvårtytt – ombytelighet och vaghet hos förmyndestyrelse. – kunde icke bära lyckatillagt i marginalen

Slöseriet med förläningar hade gått derhän att adeln ⅚ af all jord.

Carl XI 1672. Hemliga rådgifvare emedan misstroende till rådet.

|4|

Naturligt att ofrälse ständer vände sig till kungen, för att få hjelp mot aristokratins öfvergrepp.

1680 att 1634 och [...]oläslig/saknad text R.F.Regeringsform icke band konungen, endast lag och laga stadgar och icke förbunden följa rådets mening, blott höra det., – sjelf ansvarig blott inför Gud, – rådet inskränkes fr.från medlarskapsvårtytt.

1682 9 Dec.december approbation uppå dess råds och ständers vid riksdagar gjorda tvenne förklaringar, ang.angående 4 kapkapitel K BKonungabalken jemte flere ärenden.

1) fullt envälde i admin.administrativ lagstiftning

2) allmän lag, emotser att K. M.Kunglig Majestät läre gifva ständerna del af sina beslut deri, så att de må få yttra sig.

Detta var envåldsförklaring. Beskattningen återstod, – förblef ock utom att under krig negotiera medel utan ständernas hörande. (1693)

Så Reduktionen etcetcetera.

Finsk text

Suomen valtio-oikeus

Syyslukukausi 1878

4. luento 24. syyskuuta

Suomen valtio-oikeus, johdanto

Kustaa II Aadolfin kuninkaanvakuutus Nyköpingissä 31. joulukuuta 1611, – lupaus hallita yleisestä Maanlain kuninkaan valan mukaan.

Neuvosto ja säädyttillagt i marginalen

1) Mitään uutta lakia ei säädetä tai vanhaa muuteta tai kumota ilman Valtioneuvoston ja säätyjen puoltoa, suostumusta ja täytäntöönpanoa;

2) ei tarjota sota-apua, lisäveroja, tulleja tai vekseleitä tai muita lisärasitteita eikä sotamiehenottoja valtakunnan suojelemiseksi ja puolustamiseksi ilman Valtioneuvoston tietoisuutta ja neuvoja ja heidän suostumustaan ja osallisuuttaan;

3) ei rasiteta säätyjä monilla herrainpäivillä, vaan vain silloin, kun niitä todella tarvitaan ja syyt säätyjen kokoontumiseen ovat Valtioneuvoston etukäteen harkitsemia ja yhteisymmärryksessä hyväksymiä;

4) ei aloiteta sotaa tai sovita rauhasta ilman Valtioneuvoston ja säätyjen tietoisuutta ja suostumusta.

Edelleen: viiteen korkeimpaan virkaan, muiksi valtioneuvoksiksi, kamarineuvoksiksi ja laamanneiksi, maaherroiksi syntyperäisiä ruotsalaisia aatelismiehiä, samoin mieluiten aatelismiehiä kihlakunnantuomareiksi;

huolehditaan papiston ja koululaitoksen riittävästä ylläpidosta;

ei vangita tai tuomita ketään pelkän ilmiannon perusteella tai ilman että hän tuntee syyttäjänsä, ja hänet asetetaan yhdessä tämän kanssa oikeuden eteen; ei irtisanota virkamiestä ilman tutkimista ja tuomiota. Vuoden 1772 hallitusmuodon § 2.tillagt i marginalen

Ei Maanlain kuninkaankaarta muuttavaa mutta varmaan kehitysvaihe siitä teenpäin – aristokratiaa koskevin lisäyksin. Neuvoston asema, sen velvoitteet, päivätty 4. kesäkuuta 1612. Aikaisempaa Maanlain valaa täydennetty, ja siihen on lisätty, että uskollisuudella ja ahkeruudella hoidetaan ne kutsumukset ja virat, jotka kuningas voi haluta uskoa Neuvoston jäsenille. Lisää valtaa… huom. valtiopäiviltä tarvitaan niiden suostumus. – Miten todellisuudessa sitten kävi.

Tämä on sitä perustuslaillista monarkiaa aristokraattisella perustalla, joka nyt tulee esiin kehittyneempänä kuin aikaisemmin.

”Säätyjä” ei ole vielä määritelty. Käytäntö on vastannut siihen kysymykseen: aatelisto, papisto, kaupunkilaismiehet, talonpojat ja lisäksi vuodesta 1595 sotilaskomentajat.

Örebron valtiopäiväjärjestys, päivätty 24. tammikuuta 1617. Järjestys, jota tulee noudattaa valtakunnan säätyjen kokouksissa ja tapaamisissa, samoin kuin valtiopäivien äänestyksissä. Järjestys valtiopäivien avajaisissa: perintöruhtinaat, Neuvosto, aateliset ja sotilaskomentajat, papit, porvarit, talonpojat. – Kuningas luovuttaa asiat käsiteltäviksi. – Säädyt kukin omassa kamarissaan pitämässä neuvoa, kuitenkin keskustelu voi tapahtua myös yhdessä. Vastaus sitten valtiosalissa hänen Kuninkaalliselle Majesteetilleen. Siinä selitetään ”tähän johtaneet syyt”. – Jos säätyjen välillä on toisistaan eroavia mielipiteitä, niistä on neuvoteltava kuninkaan edessä, kunnes yksimielisyys saavutetaan tai kuningas ottaa asiasta irti sen, mikä siinä on parasta. – Tämä pelkästään deliberatiivinen ääni lienee kuitenkin koskenut hallinnollisia ja taloudellisia kysymyksiä, – lakeihin tarvittiin kaikkien jaa-ääni, – suostuntaverosta päättämisestä äänesti kunkin sääty erikseen. –

Puutteet: Ei vaalijärjestystä. – Käytäntö: osittain yleiset valtiopäivät (joissa valiokuntien asettaminen oli tuona aikana alkanut.), osittain valiokunnat (tavallisesti ilman talonpoikia), osittain maakuntakokoukset.

Vuoden 1626 Ritarihuonejärjestys 6. kesäkuuta. Kaikki aateliset Ruotsista ja Suomesta, vanhat ja uudet, tuli merkitä kirjoihin ja jakaa suvuttain, sekä nämä 3 luokkaan. – Valtiopäiville voi jokainen aatelismies osallistua, mutta jokaisella suvulla oli vain 1 ääni, jonka antoi suvun niille valtiopäiville valitsema suvun päämies.tillagt i marginalen

Äänestys luokittain, sotilaskomentajilla toisarvoinen ääni.tillagt i marginalen

Neuvosto istui mutta ei osallistunut päätöksien tekoon, koska tämä oli valtiopäivillä erillinen sääty.tillagt i marginalen

”Ruotsin valtakunnan neuvosto ja säädyt jne.”tillagt i marginalen

Sellaisia ilmauksia kuin: Tätä harkittu meidän rakastettavan valtioneuvostomme, sitten toisten säätyjen kanssa.tillagt i marginalen

Vuoden 1634 Hallitusmuoto (päivätty 29. heinäkuuta).

1) yksimielisyys uskonnosta. 2) kruununperimys kuten aikaisemminkin. 3) Valtioneuvostossa ei rajoitettua lukumäärää, mutta varsinaisia 25, joista 5 korkeita virkoja: muistuttamassa kuninkaan ja valtakunnan oikeudesta, neuvomassa, mikä on hyödyllistä, vahvistamassa säätyjä ja rahvasta uskollisuuteen ja halullisuuteen. – 4) suurempaan lujuuteen ja järjestykseen: hovioikeudet, sotaneuvosto, amiraliteetti, kanslia ja laskukamari. – Huom. 4 hovioikeutta, Tukholmassa, Jönköpingissä, Turussa ja Tartossa. – Lisäksi pienempi hovioikeus Preussissa. Korkeimpien henkilöiden rikoksiin tai tärkeisiin asioihin valtiollinen tuomioistuin, erityisesti hovioikeudet, loput ratkaisee Valtioneuvosto, maaherrat sekä 1 pormestari Tukholmasta, Göteborgista, Norrköpingistä, Turusta ja Viipurista, jotka tuomitsevat säätyjen puolesta.

5) Maakuntahallitus, tiettyjä maaherrakuntia eli kuvernementteja 23, joille ohjeena: hallituksen edustaja kaikessa. – Laamannikuntia 14. – ei maaherraa siinä laamannikunnassa, jonka laamanni hän on.

6) Muita hallinnonhaaroja ja sotilashallintoa.

7) 5 kollegiolla kontrollivastuu. – Virkamieskokouksia Tukholmassa asioiden selvittämistä varten. –

8) Jos tarvittiin säätyjen mietintö, mutta kiireen tai muun syyn vuoksi sitä ei voitu saada, niin kutsuttiin kokoon valiokunta, 2 aatelismiestä jokaisesta laamannikunnasta, piispa ja superintendentti sekä yksi valtuutettu Tukholmasta, Uppsalasta, Göteborgista, Turusta ja Viipurista.

9) Mutta yleisille valtiopäiville: koko Valtioneuvosto, – aatelisto, – piispat, superintendentit, 2 joka kapitulista ja 1 pappi aina kahdesta kihlakunnasta, – everstejä, everstiluutnantteja, majureita ja 1 ratsumestari tai kapteeni jokaisesta rykmentistä, 1 pormestari ja 1 raatimies tai muu tärkeä porvari joka kaupungista, 1 talonpoika jokaisesta Ruotsin ja Suomen kihlakunnasta. Näitä kokouksia arvostettiin ja pidettiin oikeina yleisinä valtiopäivinä.

Yleiset ehdot valtiopäivämiehelle: Pysyvä asunto Ruotsin ja Suomen rajojen sisäpuolella.

Kuninkaan poissa ollessa 5 korkeinta virkamiestä toimivat kollektiivisesti kuninkaan sijaisina ja hänen puolestaan, päättivät hänen nimissään; jos kruununperijä oli alaikäinen, hänen sijaisenaan oli koko hallitus.

Yleiskehitys: kohti keskitettyä aristokraattista virkamiesvaltaa; sen huomaa nimittäin siitä, ettei säätyjen koolle kutsumiselle ole määrätty mitään tiettyä aikaa.

Vuosina 1633–1644 oli 13 valtakunnankokousta, joista 5 valiokuntakokouksia. Vuonna 1658 olivat viimeiset valiokuntavaltiopäivät. Kuningas oli itse valinnut niihin osallistujat.

Suuruuden aika, Oxenstjerna – Kristiina [...]oläslig/saknad text Kaarle X. Järjestystä ja voimaa, joita heikensi vain läänitystn tuhlaava jakaminen.tillagt i marginalen

Jo Kustaa II Aadolf oli kerran pyytänyt ulkomaanpolitiikkaa varten salaista valiokuntaa, tämä oli sen jälkeen tavallista. –

Vuoden 1660 lisäasiakirja, tärkeintä holhoojille, – virkamiesten kyltymättömyys sekä ylennys ansion mukaan myös aatelittomille parhaimpia virkoja lukuun ottamatta.

Valtakunnankokoukset joka 3. vuosi, maakuntakokoukset ja valiokunnat lakkautettiin.

Aateliston ylivalta – vaihtuvuus ja heikkous holhoojahallituksessa – ei voinut tuottaa onnea. tillagt i marginalen

Tuhlaava läänitysten jakaminen oli mennyt niin pitkälle, että aatelistolla oli hallussaan 5/6 kaikesta maasta.

Kaarle XI 1672. Salaisia neuvonantajia, koska suhtautui neuvostoon epäluuloisesti.

Aatelittomat säädyt kääntyivät luonnollisestikin kuninkaan puoleen saadakseen apua aristokratian ylivoimaa vastaan.

Vuonna 1680 ilmoitettiin, ettei vuoden 1634 ja [...]oläslig/saknad text hallitusmuoto sitonut kuningasta, vain laki ja lain säädökset, eikä hän ollut sitoutunut noudattamaan neuvoston mielipidettä, vain kuulemaan sen, – itse hän oli vastuussa vain Jumalan edessä, – Neuvoston välittäjäasemaa rajoitettiin.

9. joulukuuta 1682 hyväksyntä tuolloin Neuvoston ja säätyjen valtiopäivillä tekemille kahdelle selvitykselle, jotka koskevat Kuninkaankaaren lukua 4 sekä useita muita asioita.

1) täysi yksinvaltius hallinnollisessa lainsäädännössä

2) yleinen laki odottaa, että hänen Kuninkaallinen Majesteettinsa antaisi säätyjen osallistua hänen päätöksiinsä siten, että ne saisivat antaa niistä lausuntonsa.

Tämä oli yksinvaltiusjulistus. Jäljelle jäi verotus, – se myös pysyi sellaisena, paitsi että sodan aikana kuningas neuvottelisi varojen hankkimisesta ilman säätyjen kuulemista. (1693)

Näin sitten reduktiolahjoitusmaiden peruutus jne.

Original (transkription)

|1|

Finlands statsrätttillagt av utgivaren

H. T.Höstterminen 78
4de Föreläsn.Föreläsningen
24 Sept.september

Finl.Finlands statsrätt, Inledning.

Gustaf II Adolfs konungaförsäkran, Nyköping
31 Decbrdecember 1611, – I allmhetallmänhet regera efter kongaeden L L.Landslagen

Råd
och
Ständer
tillagt i marginalen

1) Icke ny lag göra eller gammal ändra l.eller afskaffa utan
riksrådets och ständernas ja, samtycke och fullbordan;

2) icke påbjuda krigshjelp, gärder, tullor eller vexlar
eller andra pålagor samt utskrifningar till rikets värn
och försvar, utan riksens råds vetskap och råd
och deras samtycke som vederbör;

3) icke betunga ständerna med många herredagar, utan
blott då det verkligen behöfs och orsakerna till ständer-
nas sammankomst af riksrådet tillförene öfvervägade
och samtyckta äro;

4) icke begynna krig eller afsluta fred utan riksrådets
och ständernas vetskap och samtycke.

Vidare: till 5tillagt högsta embeten, öfriga riksråd, kammar-
råd och lagmän, ståthållare, infödd svensk, adelsmän,
dodito helst adelsmän till häradshöfdingar;

försörja presterskap och undervisningsverk med till-
börligt underhåll;

icke fängsla och döma ngnnågon på blott angifvelse eller utan
att han känner sin anklagare och med honom ställes inför
rätta; – icke afsätta embetsman utan ransakning
och dom.
2 § 72 års
RF.Regeringsform
tillagt i marginalen

Icke ett upphäfvandestruket ändrandetillagt, men väl utbildare af L L.Landslagens
K B.Konungabalkmed tillägg af aristokratin.tillagt Rådets ställning, dess obligation 4 Juni 1612. Föresvårtytt eden fr.från L L.Landslagen fullständigt, dessutom att med trohet och flit sköta de kall och embeten som kungen kunde vilja anförtro rådsmedlemmar.tillagt ökad makt ... obs.observera samtyckesvårtytt
till riksdag. – Huru det faktiskt blef.

Det är den konstitutionela monarkin på aristokra-
tisk grund, som nu framträder mera utvecklad än
förut.

”Ständerna” – ännu icke definieradt. Praxis be-
svarat den frågan: adel prester, köpstadsmän, bönder
dessutom sedan 1595 krigsbefälet.

Riksdagsordningen Örebrotillagt 1617, 24 Janjanuari. Ordning som hållas
skall uti riksens ständers möten och sammankomster,
så ock uti omröstande på riksdagar. Ordningen vid
riksdagens öppnande: arffurstarne, rådet, adeln och krigs-
befälet, prester, borgare, bönder. – Kungen öfverlemna
punkterna. – Ständerna hvar på sin kammare att rådslå,
|2| dock kan öfverläggning äfven ske gemensamt. Svara
sedan på rikssalen till K. M.Kunglig Majestät med ”skälen som dertill
berukt” förklara. – Om skiljaktiga meningar mellan ståndentillagt, må
dessa inför K. M.Kunglig Majestät förfäktas, tills man blir ense
eller Kungen tager det deraf bäst är. – Denna
blott deliberativa röst torde dock gällt admi.administrativa
och ekonekonomiska frågor, – för lag allas ja, – för bevilling
hvart stånd för sig. –

Bristerna: ingen valordning. – Praxis:
dels allmänna riksdagar Vid hvilka tillsättandet af utskott på denna tid begynt.tillagt, dels utskotter vanligen utan böndertillagt, dels provin-
cial möten. t. ex.struket

1626 års Riddarhus
ordning 6 Juni.
All adel i Sverige och
Finland gammal och
ny, skall antecknas
och delas i ätter, samt
dessa i 3 Klasser. – På
riksdag hvarje adelsman
infinna sig, men hvarje
ätt blott 1 röst, afgifven
af den som ätten väljer
till familjens hufvud för
den riksdagen.
tillagt i marginalen

Votering klassvis krigsbefälet
sekundär stämma.
tillagt
tillagt i marginalen

Rådet satt med,
men deltog ej i besluten,
emedan skildt stånd
vid riksdag.
tillagt i marginalen

”Sveriges Rikes råd
och Ständer etcetcetera
tillagt i marginalen

Sådana uttryck som:
detta öfverlagt med vårt
älskeliga riksråd, sedan
med andra ständer.
tillagt i marginalen

1634 års Regeringsform (29 Juli).

1) enighet i Religionen. 2) thronföljden sssåsom förut.
3) Riksråd icke begränsadt antal, dock ordinarie
25, deraf 5 de höga embeten: påminna kungen
och riksens rätt, råda det gagneligt är, styrka stän-
derna och allmogen till trohet och villighet. – Förstruket
4) för större stadga och ordning: Hofrätten, Krigsrådet,
Amiralitet, kansli och räkningekammare. – Nb.Nota bene
4 hofrätter Stockholm, Jönköping, Åbo och Dorpat. – Dessutom
en mindre Hofrätt i Preussen. – – För högsta
personers brott eller i högt ärende, riksrätt, näml.nämligen
Hofrätter, resten af riksrådet, höfdingar samt 1 borgmästare
fr.från Stockholm, Göteborg, Norrköping, Åbo och Wiborg
döma på Ständernas vägnar.

5) Landtregering vissa höfdingedömen 23tillagt eller gubernement
jemte instruktion: regeringens ombud i allt. – Lagsagor
14. – ingen landshöfding, i den lagsaga der han är lagman.

6) Vidare förvaltningsgrenar och militär.

7) De 5 kollegierna öfverkontroll. – Embetsman.
möten
Embetsmannamöten i Stockholm för redogörelser. –

8) Behöfs ständernas betänkade, men för hastighet
eller annars icke kan ske, så kallas ett utskott, 2
adelsmän fr.från hvar lagsaga, biskopen och superintendier
sam en fullmäktig frfrån Stockholm, Upsala, GborgGöteborg, Norrköping,
Åbo och Wiborg.

9) Men till allm.allmänna riksdagar: allt riksrådet, –
adeln, – biskopar, superintendenter, 2 af hvart capitel
och 1 prest af hvarje 2 härad, – öfverste, öfverste-
löjtnanter, Majorer och 1 ryttmästare eller kapten från
hvart regemente, 1 borgmästare och 1 rådman eller annan
|3| förnäm borgare fr.från hvar stad, 1 bonde fr.från
hvart härad i Sverige och Finland. Dessa
sammankomster aktas och hållas för rätta
allmänna riksdagar.

Allmänt vilkor för riksdagsman: bofast
inom Sverige och Finland.

I konungens frånvaro de 5 högsta embeten
stå kollegiivis i konungens stad, och på
hans vägnar, i hans namn besluta; vad
minderårighet dodito hela regering.

Tendens: centraliseradt aristokratiskt embets-
mannavälde; att märkas nämlnämligen: ingen viss
tid för ständernas sammankallande.

1633–44 13 riksmöte, 5 af dem utskotts.
1658 den sista utskottsriksdagen, Konungen hade
sjelf utsett ledamöten dertill.

Storhetstid
Oxenstjerna –
Kristina [...]oläslig/saknad text
Carl X.
Ordning och kraft,
försvagadsvårtytt blott af
förlänings slöseriet
tillagt i marginalen

Redan Gustaf II Adolf hade engång begärt
ett hemligt utskott för utrikes politik, detta
sedan vanligt. –

1660 års additament, vigtigast om för-
myndarna, – embetsmäns oafsättlighet samt
befordran enl.enligt förtjenst äfven för icke adel,
utom de bästa embetena.

Riksmöten hvart 3je år, provincial-
möte och utskotter afskaffade.

Adelsöfvermaktsvårtytt – ombytelighet och vaghet
hos förmyndestyrelse. –
kunde icke
bära lycka
tillagt i marginalen

Slöseriet med förläningar hade gått
derhän att adeln ⅚ af all jord.

Carl XI 1672. Hemliga rådgifvare emedan
misstroende till rådet.

|4|

Naturligt att ofrälse ständer vände
sig till kungen, för att få hjelp mot aristo-
kratins öfvergrepp.

1680 att 1634 och [...]oläslig/saknad text R.F.Regeringsform icke band
konungen, endast lag och laga stadgar
och icke förbunden följa rådets mening,
blott höra det., – sjelf ansvarig blott
inför Gud, – rådet inskränkes fr.från medlarskapsvårtytt.

1682 9 Dec.december approbation uppå dess
råds och ständers vid riksdagar gjorda
tvenne förklaringar, ang.angående 4 kapkapitel K BKonungabalken jemte
flere ärenden.

1) fullt envälde i admin.administrativ lagstiftning

2) allmän lag, emotser att K. M.Kunglig Majestät läre
gifva ständerna del af sina beslut deri, så
att de må få yttra sig.

Detta var envåldsförklaring.
Beskattningen återstod, – förblef ock
utom att under krig negotiera medel utan
ständernas hörande. (1693)

Så Reduktionen etcetcetera.

Dokumentet i faksimil