17.3.1876 Förvaltningsrätt

Svensk text

|1|

Förvaltningsrätt.

V. T.Vårterminen 1876.
17 Mars
14de FöreläsnFöreläsningen

Tiden för aflönings till- och afträdande. Rätteligen skulle, efter den grund på hvilken rttghetenrättigheten att upbära de en allm bfttingallmän befattning åtföljande inkomster hvilar, dnadenna rättighet inträda, då innehafvare tillträder utöfningen, och upphöra i det ögonblick han afträder. Så är dock ej fhållandetförhållandet. Hos oss beräknas ej inkomsterna för dag, utan för vissa längre tidsperioder. – Innehafvare af tjenst ej lön, förrän sådan tidsperiod inträdt. Vid afgång ej heller skyldig att lemna förra perioden till andra. Dessa perioder olika dels för olika tjenster, dels för olika slag af inkomst. – Vid civila och militära helmånad – ecklesiastik år, frfrån 1 Maj till 30 April. – Inkomster tillträdas 1 Maj efter utnämningen, i händelse då lediga, annars först påföljande 1 Maj som de äro lediga. – Om genast lediga, så = civila.

Dessa perioder gälla ständiga löneinkomster med undantag af boställsjord eller annan på lön anslagen jord. – För hus i staden bör afträdare ell.eller hans sterbhus åtnjuta laga flyttningstid, först derefter tillträdare. – Boställe med jordbruk, innehafvarens afgång ss.såsom uppsägning – fardagsår – efter dess slut tillträdare. – DfrånDärifrån eckles.ecklesiastik boställen undantag, med den ss.såsom med annan presterlig inkomst.

Tillfälliga inkomster, ss.såsom sportler, genast.

Afgång ur offentlig tjenst. Antingen utan ngnnågon derom vidtagen åtgärd fr.från innehafvarens sida, eller ock efter sådan. a) afsättning eller död, b) afsked på begäran. – Om afsättning grått papper förut fråga i inamovibilitets saken, – sådeles nu död – afsked på begäran.

a) Vid embmansämbetsmans afgång, stadgadt, att anmäler hos vdbdevederbörande myndighet inventering – af de omhandenhafda medel, handgarhandlingar och effekter anställas.

b)original:. Rörande afsked på grund af ansökan följande reglor.

Ss.Såsom senast sagt, fhållandetförhållandet mellan staten och funktionärer ett kontraktsfhållandekontraktsförhållande. Ej ensidigt upplösas. Liksom staten ej godtyckligt skilja, ej heller tjenare lemnar tjenster utan tillstånd. Afsked skall dföredärför sökas vdbdevederbörande myndighet, näml.nämligen den som utnämnt, men ansökn.ansökning inlemnas vid det verk der han är anställd, emeden dfråndärifrån bör medfölja utlåtande öfver hans ansökan. Detta till upplysning huruvida för beviljandet ngtnågot hinder kunde finnas. – Först när beviljadt, kan tjenare anse sig skiljd.

Kan hinder finnas och ngnnågon tvingas att längre än han sjelf vill, stanna qvar i statens tjenst?

|2|

I tjenstaftalet hvkenhvilken uppsägningstid stipuleras eller viss tid ss.såsom i privata aftal, om ej sssåsom viss tid den får full pension som innebär liksom begreppet uttjent. – Bör således fattas så: visar en emb. och tjmanämbets- och tjänsteman med giltiga skäl att ett qvarblifvande i befattning vore för honom menligt, bör han bli fri sin förbindelse. Men detta att afsked måste begäras, icke uppsägas, och bero på beviljande af staten innebär pröfningsrätt. Statens allm.allmänna skyldighet att vårda sig om sina medborgares väl ålägger att taga hänsyn dertill vid pröfning. Exempel då staten kan för det allmänna intressets skuld nödgas vägra eller uppskjuta. Det bör dock var giltiga skäl. Militär under krigstid. För öfrigt kan ej öfverensstämma med statens intresse eller värdighet att genom tvång kräfva fortsatt tjenst. – Förtroendefrågor kan ock uppställas.

Prester förut icke. Nu i 142 § af 69 års K LKyrkolag. Åstundar prest sjelfvilligt sig prestembete afsäga, ansöka derom i dkapitletdomkapitlet, som eger höra hans skäl. Finnes han med sann och mogen öfverläggning ha fattat sitt beslut och står han icke under tilltal för brott, hvarå embetets förlust kan följa, må han från embetet skiljas och bref honom derom meddela.

Formen för ansökningen skriftlig.

Äfven vid afsked inventering af medel,tillagt av utgivaren handligar och effekter.

Pensionering vigtig bland rättigheter. En tid måste naturens ordning inträda då funktionär i följd af aftagande krafter ej mer förmår sköta bfttingbefattning. Statens intresse fordrar dock att bfttngarnabefattningarna utöfvas under fulla arbetskrafter. Staten kan och bör således icke fordra att personer, hvilka egnat sig åt allm.allmän tjenst och ofta hafva dess lön till enda inkomst skola när åldern kommit afsäga sig både befattningen och inkomsten. Den enskilde skulle då fristas att fortfarande, ehuru redan oduglig, sköta befattningen. Svårt att afskeda, om goda föregående meriter. Billighet fordra att staten fortfar bidraga att försörja den som i dess tjenst uttömt sin arbetsförmåga. Detta grunden för pensioneringen.

Denna rätt under vissa vilkor hos oss tillförrättande emb. – tj mänämbetsmän–tjänstemän, med undantag af de i KkansKyrkans tjenst. – Att indelas i vissa klasser.

1) Civila K. kung.Kejserlig kungörelse 28 Juli 1826: 65 års ålder och 35 års tjenst fulla lön å stat – vid minst 55 år och 30 års tjenst – ¾ lön,tillagt av utgivaren minst 50 år och 25 års tjenst ⅔ – minst 40 och 20 tjenst – ½ – minst 35 år och 15 års tjenst ¼ af lön i lifstidspension.

Kng.Kungörelse 12 Juni 1866 nedsatt för full pension åldern till 63 år. – Undantag de vid tullverket: 60 års ålder, 30 års tjenst|3| eller om i tjensten ådragit sig svår sjukdom, hela lön. De som yngre eller kortare tid, bibehålla vidsvårtytt ngnnågon ¾ – ⅔, ¼ del af sin lön. K. K.Kejserlig kungörelse 31 Jan.januari 1816. – Landtmätare och forstmästare lika.

2) Läroverken, både lärare och lärarinnor. Utan afseende å ålder, vid 35 år full pension (fulla lön),tillagt av utgivaren 30 år ¾, 25 år ½, 20 år ¼. – Blir lärare eller lärarinna som minst 15 år obotligt sjuk eller af annan utan dess förvållande kommen orsak oskicklig, får om före 25 års tjenst ½ lön, om senare hel lön.

K. Kung.Kejserlig kungörelse 8 Aug.augusti 1872.

Vid univesitetet 60 års ålder, 25 års tjenst. –

Allm.Allmän bestämning för 1) och 2). Äfven tjenstgöring ss.såsom extraordinarie tagas i beakngbeaktning. Den som vill pension, bör ansöka då begär afsked, samt styrka grunden derför. Pension beviljas af högsta makten. H MHans Majestät, i vissa fall Senaten, äfven om sjelfva afskedet bero af original: af annan myndighet. I denna händelse bör resolution om pension inväntas innan afskedsbrefvet utfärdas.

Pension beräknas frfrån 1 dagen i månaden näst efter den då afsked gafs.

3 Militären. K.Kejserlig förordning 13 Juli 1861. Generaler, officerer och underoff.underofficerer samt civila tjenstemän och betjenter vid finska militären, hvilka efter 60 års ålder och 35 års tjenst i staten, få afsked, skola få pension efter vissa tillikasvårtytt i förordn.förordningen fastställda belopp. – Åren räknas blott från 20 års ålder. – Ryska tjensteår räknas med. Förr skulle 10 finska dock vara, men kung.kungörelse 5 Septseptember 1872 bestämt att icke detta vilkor behöfs.

Om sjuklighet eller om giltig anledning 55 år, 30 års tjenst ¾ – 50 – 25 tjenst – ⅔ –– 40 – 20 – ½, – 35, 15 tjenst ¼ af fulla pensionen. – Om ngnnågon i tjenst svårt blesseras, och oförmögen, – full pension utan afs.avseende å ålder eller tjensteår. – Under påstående krig räknas åren dubbla.

Pension kunna förloras om dömas för brott. Allmän regel: oförvitlighet.

|4|

Pension på extra ordinarie stat. Äfven sådan gifves ”För utmärkta tjenster undersvårtytt Kejs.Kejsaren och fäderneslandet eller i anseende till andra ömmande omständighet” K. K.Kejserlig kungörelse 16 Aug.augusti 1814.

Enkor och barn. Äfven för deras bergning sörjdt. – Skilda kassor. Grundfond af staten, men mest tjenstemäns egna bidrag. Halft privata, half statsinrättningar. Reglemente stadfästes af styrelsen.

Finsk text

Hallinto-oikeus

Kevätlukukausi 1876

14. luento 17. maaliskuuta

Palkanmaksuajankohta virkaan astuvalle ja siitä eroavalle. Oikeuden mukaan pitäisi tämän oikeuden saada julkiseen tehtävään kuuluvia tuloja tulla voimaan, kun viranhaltija astuu virkaa hoitamaan, ja lakata sillä hetkellä, kun hän eroaa virasta. Niin ei kuitenkaan ole asian laita. Meillä ei tuloja lasketa päiväkohtaisesti vaan tietyille, pidemmille ajanjaksoille. – Viranhaltija ei saa palkkaa, ennen kuin sellainen ajanjakso on alkanut. Erotessaan hän ei myöskään ole velvollinen antamaan edellistä periodia muille. Nämä ajanjaksot ovat erilaisia osittain erilaisten virkojen, osittain erilaisten tulojen vuoksi. Siviili- ja sotilasviroissa kokonaisia kuukausia – kirkollisissa vuosi, 1. toukokuuta – 30. huhtikuuta. Tulonsaajaksi astutaan 1. toukokuuta nimityksen jälkeen, mikäli silloin on vapaita paikkoja, muutoin vasta seuraavan toukokuun 1. päivänä, jos niitä on vapaina. – Jos heti on vapaina, niin = siviilivirassa.

Nämä ajanjaksot koskevat säännöllisiä palkkatuloja, poikkeuksena puustellimaa tai muu palkaksi luovutettu maa. – Kaupungin talossa asuneella virasta eronneella tai hänen kuolinpesällään on oikeus nauttia laillisesta muuttoajasta, vasta sen jälkeen seuraaja muuttaa taloon. Puustelli, jossa on maanviljelystä, haltijan poistuminen irtisanomisen kautta – muuttopäivä kirkollisvuoden aikana – sen päätyttyä sisään muuttaa seuraaja. – Tästä kirkolliset puustellit ovat poikkeus kuten muunkin pappien palkkatulon kohdalla.

Satunnaiset tulot, sporttelit, heti.

Eroaminen julkisesta virasta. Joko ilman mitään sitä varten suoritettua toimenpidettä viranhaltijan taholta, tai myös sellaisen jälkeen. a) erottaminen tai kuolema, b) eroaminen omasta pyynnöstä. – Jos erottaminen oli harmaalla paperilla, oli aikaisemmin kyse erottamattomuusasiasta, – siten nyt kuolema – eroaminen omasta pyynnöstä.

a) Virkamiehen kuolemantapauksesta on säädetty, että ilmoitetaan asianomaiselle viranomaiselle inventoinnista – käsillä olevista varoista, varastot ja tavarat järjestetään.

b) eroamista omasta pyynnöstä koskevat seuraavat säännöt.

Kuten viimeksi mainittiin, suhde valtion ja sen toimijoiden välillä on sopimussuhde. Sitä ei voi yksipuolisesti purkaa. Kuten valtiokaan ei voi mielivaltaisesti erottaa, ei myöskään sitä palveleva voi jättää tehtäviään ilman lupaa. Eroa on sen vuoksi anottava asianomaiselta viranomaiselta, nimittäin siltä, joka hänet on nimittänyt, mutta anomus jätetään siihen laitokseen, jonka palveluksessa hän on, koska sieltä on lähetettävä hänen eroanomuksensa lisäksi lausunto siitä. Tämä sen selvittämiseksi, voisiko eron myöntämiselle olla jotain esteitä. – Vasta kun ero on myönnetty, voi viranhaltija katsoa olevansa irtisanoutunut.

Voiko esteitä löytyä ja voidaanko joku pakottaa pysymään valtion palveluksessa pidempään kuin hän itse haluaa?

Palvelussopimuksessa määritellään irtisanomisaika tai tietty aika yksityisenä sopimuksena, ellei tätä aikaa ole, palveluksesta eroamaan haluava saa täyden eläkkeen, mikä tarkoittaa samaa kuin käsite täysinpalvellut. – Asia on siten käsitettävä näin: jos virkamies tai toimenhaltija osoittaa pätevillä syillä, että jääminen tehtävään olisi hänelle vahingollista, hänen pitää päästä vapaaksi sitoumuksestaan. Mutta se, että eroamista täytyy anoa, ei vain irtisanoutua, ja se riippuu valtion myöntymyksestä, sisältää oikeuden tutkia irtisanomisen perusteita. Valtion yleinen velvollisuus huolehtia kansalaisten hyvinvoinnista vaatii, että se otetaan huomioon tutkimalla. Esimerkki, jolloin valtio voi yleisen edun vuoksi joutua epäämään suostumuksensa tai siirtämään irtisanomisen voimaantulon aikaa. Syiden täytyy kuitenkin olla päteviä. Armeija sota-aikana. Muuten ei voi olla valtion etujen tai arvon mukaista vaatia pakolla pysymistä virassa. – Luottamuskysymyksiä voidaan myös esittää.

Papit eivät aikaisemmin voineet erota. Nyt vuoden 1869 kirkkolain §:n 142 mukaan. Jos pappi haluaa oma-aloitteisesti luopua papinvirasta, hänen pitää anoa sitä tuomiokapitulilta, jonka on kuultava hänen syynsä. Jos nähdään, että hän on tehnyt päätöksensä vilpittömästi ja kypsästi harkiten, eikä hän ole rikossyytteen alainen, mistä viran menettäminen voisi seurata, hän erotkoon virasta, mistä hänelle kirjeitse ilmoitetaan.

Hakemuksen muoto kirjallinen.

Myös erossa varojen, asiakirjojen ja tavaroiden inventointi.

Eläköityminen on tärkeä oikeuksien joukossa. Jossain vaiheessa voi luonnonjärjestys tulla vastaan, kun henkilö ei vähenevien voimien vuoksi enää kykene hoitamaan tehtäväänsä. Valtion etuhan vaatii, että tehtävät suoritetaan täysin voimin. Valtio ei siten voi eikä sen pidä vaatia, että henkilöiden, jotka ovat antautuneet julkiseen palvelukseen, ja joille siitä saatu palkka on ainoa tulonlähde, sanoutuisivat irti korkean iän saavutettuaan ja menettäisivät siten sekä työnsä että tulonsa. Yksilö jäisi silloin edelleen hoitamaan tehtäväänsä, vaikkakin olisikin jo työkyvytön. Vaikeaa olisi sanoa hänet irti, jos hänellä on uransa ajalta hyviä meriittejä. Kohtuus vaatii, että valtio edelleen avustaa ja huolehtii ihmisestä, joka on sen palveluksessa käyttänyt loppuun työkykynsä. Tämä on eläköitymisen peruste.

Tämä oikeus on meillä tietyin ehdoin suorittavilla virkamiehillä ja toimenhaltijoilla, poikkeuksina kirkon palveluksessa olevat. – Jaetaan tiettyihin luokkiin.

1) Siviilivirkamiehet. 28. heinäkuuta 1826 päivätty keisarillinen kuulutus: 65 vuoden ikä ja 35 vuoden palvelus valtiolla, täysi palkka – vähintään 55 vuoden ikä ja 30 vuoden palvelus – ¾ palkasta, vähintään 50 vuoden ikä ja 25 vuoden palvelus ⅔ – vähintään 40 vuoden ikä ja 20 palvelusvuotta – ½ – vähintään 35 vuoden ikä ja 15 vuoden palvelus ¼ palkasta loppuiän eläkettä.

12. kesäkuuta 1866 annetulla kuulutuksella alennettiin täyden eläkkeen saamisen ikää 63 vuoteen. Poikkeuksina tullivirkailijat: 60 vuoden ikä, 30 vuoden palvelus, tai jos on palveluksessa sairastunut vakavasti, täysi palkka. Nuoremmat tai lyhyemmän aikaa palvelleet saavat pitää noin ¾ – ⅔ – ¼ osan palkastaan. Keisarillinen kuulutus 31. tammikuuta 1816. Maanmittarit ja metsänhoitajat samoin.

2) Oppilaitokset, sekä opettajat että opettajattaret. Iästä riippumatta 35 vuoden palveluksen jälkeen täysi eläke (täysi palkka), 30 vuoden ¾, 25 vuoden ½, 20 vuoden ¼. – Jos vähintään 15 vuotta palvellut opettaja tai opettajatar sairastuu parantumattomaan tautiin tai tulee ilman omaa tuottamustaan aiheutuneesta syystä työhön kykenemättömäksi, saa ½ palkastaan, jos hän on ollut palveluksessa alle 25 vuotta, mutta täyden palkan, jos työvuosia on ollut enemmän.

Keisarillinen kuulutus 8. elokuuta 1872.

Yliopistossa 60 vuoden ikä, 25 vuoden palvelus –

Yleinen määräys kohtiin 1) ja 2). Myös palvelus määräaikaisena otetaan huomioon. Eläkkeelle haluavan on anottava ja pyydettävä silloin eroa sekä perusteltava sen syytä. Ylin valta myöntää eläkkeen, Hänen Majesteettinsa, joissakin tapauksissa Senaatti, vaikka varsinainen virasta eroaminen riippuisikin jostain muusta viranomaisesta. Tässä tapauksessa on odotettava eläkepäätöstä, ennen kuin irtisanoutumiskirje lähetetään.

Eläke lasketaan seuraavan kuukauden 1. päivästä sen jälkeen, kun ero on myönnetty.

3) Armeija. Keisarin asetus 13. heinäkuuta 1861. Kenraalit, upseerit ja aliupseerit sekä siviilivirkamiehet ja toimenhaltijat Suomen armeijassa, jotka saavat eron 60 vuoden iän ja 35 valtionpalvelusvuoden jälkeen, saavat eläkettä tiettyjen, samassa asetuksessa vahvistettujen summien mukaisesti. – Vuodet lasketaan vain 20 vuoden iästä lähtien. – Palvelusvuodet Venäjällä lasketaan mukaan. Aikaisemmin piti kuitenkin olla 10 Suomessa palveltua vuotta, mutta 5. syyskuuta 1872 päivätyn kuulutuksen määräyksen mukaan tätä ehtoa ei tarvita.

Jos on sairautta tai muu pätevä syy, niin 55 vuoden ikä, 30 vuoden palvelus ¾, – 50 – 25 palvelusvuotta – ⅔ – 40 – 20 – ½, – 35, 15 palvelusvuotta, niin ¼ osa täydestä eläkkeestä. – Jos joku on palveluksessa vakavasti haavoittunut ja asekyvytön, – täysi eläke iästä tai palvelusvuosista riippumatta. – Käynnissä olevan sodan aikana vuodet lasketaan kaksinkertaisina.

Eläkkeen voi menettää, jos tuomitaan rikoksesta. Yleinen sääntö: nuhteettomuus.

Eläke erinomaisesta palveluksesta. Myös sellainen myönnetään ”Erinomaisista palveluksista Keisarin ja isänmaan hyväksi tai muun pakottavan tilanteen vuoksi”. Keisarillinen kuulutus 16. elokuuta 1814.

Lesket ja lapset. Myös heidän selviytymisestään on huolehdittu. – Eri kassoja. Perusrahasto valtiolta, mutta useimmiten virkamiesten omia avustuksia. Puoliksi yksityisiä, puoliksi valtion laitoksia. Ohjesäännön vahvistaa hallitus.

Original (transkription)

|1|

Förvaltningsrätt.

V. T.Vårterminen 1876.
17 Mars
14de FöreläsnFöreläsningen

Tiden för aflönings till- och afträdande. Rätteligen skulle,
efter den grund på hvilken rttghetenrättigheten att upbära de en allm bfttingallmän befattning
åtföljande inkomster hvilar, dnadenna rättighet inträda, då innehafvare
tillträder utöfningen, och upphöra i det ögonblick han afträder. Så är dock
ej fhållandetförhållandet. Hos oss beräknas ej inkomsterna för dag, utan för vissa
längre tidsperioder. – Innehafvare af tjenst ej lön, förrän sådan tidsperiod
inträdt. Vid afgång ej heller skyldig att lemna förra perioden till andra.
Dessa perioder olika dels för olika tjenster, dels för olika slag af
inkomst. – Vid civila och militära heltillagtmånad – ecklesiastik
år, frfrån 1 Maj till 30 April. – Inkomster tillträdas 1 Maj efter
utnämningen, i händelse då lediga, annars först påföljande 1 Maj som de äro
lediga. – Om genast lediga, så = civila.

Dessa perioder gälla ständiga löneinkomster med undantag af
boställsjord eller annan på lön anslagen jord. – För hus i staden
bör afträdare ell.eller hans sterbhus åtnjuta laga flyttningstid, först
derefter tillträdare. – Boställe med jordbruk, innehafvarens afgång
ss.såsom uppsägning – fardagsår – efter dess slut tillträdare. – DfrånDärifrån
eckles.ecklesiastik boställen undantag, med den ss.såsom med annan presterlig inkomst.

Tillfälliga inkomster, ss.såsom sportler, genast.

Afgång ur offentlig tjenst. Antingen utan ngnnågon derom vidtagen
åtgärd fr.från innehafvarens sida, eller ock efter sådan. a) afsättning
eller död, b) afsked på begäran. – Om afsättning grått pappertillagt förut fråga i ina-
movibilitets saken, – sådeles nu död – afsked på begäran.

a) Vid embmansämbetsmans afgång, stadgadt, att anmäler hos vdbdevederbörande myndighet
inventering – af de omhandenhafda medel, handgarhandlingar och effekter anställas.

b). Rörande afsked på grund af ansökan följande reglor.

Ss.Såsom senast sagt, fhållandetförhållandet mellan staten och funktionärer ett kon-
traktsfhållande
kontraktsförhållande. Ej ensidigt upplösas. Liksom staten ej godtyckligt
skilja, ej heller tjenare lemnar tjenster utan tillstånd. Afsked
skall dföredärför sökas vdbdevederbörande myndighet, näml.nämligen den som utnämnt, men
ansökn.ansökning inlemnas vid det verk der han är anställd, emeden dfråndärifrån
bör medfölja utlåtande öfver hans ansökan. Detta till upplysning
huruvida förtillagt beviljandet ngtnågot hinder kunde finnas. – Först när beviljadt,
kan tjenare anse sig skiljd.

Kan hinder finnas och ngnnågon tvingas att längre än han sjelf
vill, stanna qvar i statens tjenst?

|2|

I tjenstaftalet hvkenhvilken uppsägningstid stipuleras eller viss tid ss.såsom i
privata aftal, om ej sssåsom viss tid den får full pension som innebär
liksom begreppet uttjent. – Bör således fattas så: visar
en emb. och tjmanämbets- och tjänsteman medtillagt giltiga skäl att ett qvarblifvande i befattning
vore för honom menligt, bör han bli fri sin förbindelse. Men
detta att afsked måste begäras, icke uppsägas,tillagt och bero på beviljande
af staten innebär pröfningsrätt. Statens allm.allmänna skyldighet att vårda
sig om sinatillagt medborgares väl ålägger att taga hänsyn dertill vid pröf-
ning. Exempel då staten kan för det allmänna intressets skuld
nödgas vägra eller uppskjuta. Det bör dock var giltiga skäl.
Militär under krigstid. För öfrigt kan ej öfverensstämma med
statens intresse eller värdighet att genom tvång kräfva fortsatt
tjenst. – Förtroendefrågor kan ock uppställas.

Prester förut icke.
Nu i 142 § af 69 års
K LKyrkolag. Åstundar prest
sjelfvilligt sig prestembete
afsäga, ansöka derom i
dkapitletdomkapitlet, som eger höra
hans skäl. Finnes han med
sann och mogen öfverläggning ha
fattat sitt beslut och står
han icke under tilltal för
brott, hvarå embetets förlust
kan följa, må han från
embetet skiljas och bref
honom derom meddela.
tillagt

Formen för ansökningen skriftlig.

Äfven vid afsked inventering af medel handligar och
effekter.

Pensionering vigtig bland rättigheter. En tid måste
naturens ordning inträda då funktionär i följd af aftagande
krafter ej mer förmår sköta bfttingbefattning. Statens intresse fordrar
dock att bfttngarnabefattningarna utöfvas under fulla arbetskrafter.
Staten kan och bör således icketillagt fordra att personer, hvilka egnat
sig åt allm.allmän tjenst och ofta hafva dess lön till enda inkomst
skola när åldern kommit afsäga sig både befattningen och inkomsten.
Den enskilde skulle då fristas att fortfarande, ehuru redan oduglig,
sköta befattningen. Svårt att afskeda, om goda föregående meriter.
Billighet fordra att staten fortfar bidraga att försörja den som
i dess tjenst uttömt sin arbetsförmåga. Detta grunden för pensio-
neringen
.

Denna rätt under vissa vilkor hos oss tillförrättande
emb. – tj mänämbetsmän–tjänstemän, med undantag af de i KkansKyrkans tjenst. – Att
indelas i vissa klasser.

1) Civila K. kung.Kejserlig kungörelse 28 Juli 1826: 65 års ålder och 35 års tjenst
fulla lön å stat – vid minst 55 år och 30 års tjenst – ¾ lön
minst 50 år och 25 års tjenst ⅔ – minst 40 och 20 tjenst – ½ – minst
35 år och 15 års tjenst ¼ af lön i lifstidspension.

Kng.Kungörelse 12 Juni 1866 nedsatt för full pension åldern
till 63 år. – Undantag de vid tullverket: 60 års ålder, 30 års tjenst
|3| eller om i tjensten ådragit sig svår sjukdom, hela lön. De som
yngre eller kortare tid, bibehålla vidsvårtytt ngnnågon ¾ – ⅔, ¼tillagt del af sin lön. K. K.Kejserlig kungörelse
31 Jan.januari 1816. – Landtmätare och forstmästare lika.

2) Läroverken, både lärare och lärarinnor. Utan afseende
å ålder, vid 35 år full pension (fulla lön) 30 år ¾, 25
år ½, 20 år ¼. – Blir lärare eller lärarinna som minst 15 år
obotligt sjuk eller af annan utan dess förvållande kommen orsak
oskicklig, får om före 25 års tjenst ½ lön, om senare hel lön.

K. Kung.Kejserlig kungörelse 8 Aug.augusti 1872.

Vid univesitetet 60 års ålder, 25 års tjenst. – [...]oläslig/saknad text
[...]oläslig/saknad text

Allm.Allmän bestämning för 1) och 2). Äfven tjenstgöring ss.såsom extraordinarie tagas i beakngbeaktning.
Den som vill pension, bör ansöka då begär afsked, samt
styrka grunden derför. Pension beviljas af högsta
makten. H MHans Majestät, i vissa fall Senaten, äfven om sjelfva
afskedet bero af af annan myndighet. I denna händelse bör
resolution om pension inväntas innan afskedsbrefvet utfärdas.

Pension beräknas frfrån 1 dagen i månaden näst efter
den då afsked gafs.

3 Militären. K.Kejserlig förordning 13 Juli 1861. Generaler,
officerer och underoff.underofficerer samt civila tjenstemän och
betjenter vid finska militären, hvilka efter 60 års ålder
och 35 års tjenst i staten, få afsked, skola få pension
efter vissa tillikasvårtytt i förordn.förordningen fastställda belopp. – Åren
räknas blott från 20 års ålder. – Ryska tjensteår räknas
med. Förr skulle 10 finska dock vara, men kung.kungörelse 5 Septseptember
1872 bestämt att icke detta vilkor behöfs.

Om sjuklighet eller om giltig anledning 55 år, 30 års tjenst
¾ – 50 – 25 tjenst – ⅔ –– 40 – 20 – ½, – 35, 15 tjenst
¼ af fulla pensionen. – Om ngnnågon i tjenst svårt
blesseras, och oförmögen, – full pension utan afs.avseende å ålder
eller tjensteår. – Under påstående krig räknas åren dubbla.

Pension kunna förloras om dömas för brott.
Allmän regel: oförvitlighet.

|4|

Pension på extra ordinarie stat. Äfven sådan
gifves ”För utmärkta tjenster undersvårtytt Kejs.Kejsaren och fäderneslandet
eller i anseende till andra ömmande omständighet” K. K.Kejserlig kungörelse 16
Aug.augusti 1814.

Enkor och barn. Äfven för deras bergning sörjdt. – Skilda
kassor. Grundfond af staten, men mest tjenstemäns
egna bidrag. Halft privata, half statsinrättningar.
Reglemente stadfästes af styrelsen.

Dokumentet i faksimil