4.2.1876 Förvaltningsrätt

Svensk text

|1|

Förvaltningsrätt.

V. T.Vårterminen 1876.
4de FöreläsnFöreläsningen
4 Febr.februari

De 3 grupperna: borgare, – b.borgare och gårdegare, – alla stadsinvånare fattigvården. – Sådant naturl.naturligtvis menligt, helst endast borg.borgare talan i stadens allm.allmänna angelägenheter (utom fattigvfattigvården). Magistraten, enl.enligt praxis beslutanderätt, stadens äldste blott hördes, dock att, i fråga om användandet af stadens inkomster och tillgånger, Magistraten ansetts bunden af Äldstes begifvande. – Nåd. propos.Nådig proposition till 63 års LdtdgLantdag. L. O.Lantdagsordningen § 12 bröt med det gamla. Sedan omsider gällande förordnförordning af 5 Dec.december 73 om Kommunalförv.Kommunalförvaltning i stad.

Kommunens område och medlemmar. Hvarje stad med derunder lydande område särskild kommun. – Stads‑ och landskommun må i allmhetallmänhet icke under gemensam kommunalförv.kommunalförvaltning förenas. Om dock så önskas, förslag till GuvnGuvernören, till Senn Ekon. dep.Senatens Ekonomiedepartement. – Medlem af stadskom.stadskommun enhvar som i staden burskap, idkar handel, fabriksrörelse, handtverk eller annan beskattad näring inom staden eller dess område, – der eger hus,tillagt av utgivaren tomt eller jord, eller som lagligen sitt bo och hemvist i staden.

Organisation af kommunens förvaltnförvaltning. 1o) Organet för beslutanderätt: Rådhusstämma eller vald stadsfullmstadsfullmäktige. 2o) Verkställighet och förvaltnförvaltning, undar Magistratens inseende, drätselkammare och de särskilda nämnder, styrelser och personer som dertill utses. – Till 1o) I stad med mer än 2 000 invånare måste beslutanderätten uppdras åt fullmäktige. – 2 000 eller derunder ankomma å de vid rådhusstämma berättigade om vilja öfverlåta åt fullmäktige ⅔ af närvarande böra då vara derför. AnmälnAnmälning hos GuvGuvernören. Upphäfvande icke förr än efter 5 år.

Rådhusstämma inför MagistrMagistraten. Ordfr.Ordförande är borgmästare. Medlem af stämma hvarje välfrejdad medlem af kommunen, man eller qvinna, som finsk medborgare och råder öfver sitt gods samt skattskyldig till kommunen, icke höflensvårtytt för mer än 1 års utskylder och icke under husbondevälde, icke medborg. förtr.medborgerligt förtroende förlustig. – Likaså bolag, hvars styrelse inom kommun. – Rösträtt efter|2| skattören dock högst 25 röster. – Fullmakt, ingen dock ombud för mer än en. Visst namn, visst tillfälle. – Der icke stadsfullmstadsfullmäktige hålles stämma i Juni i anledn.anledning af berättelsen om föregående årets räkenskaper och förvaltning, DecbrDecember för budgeten och val. Dessutom då Magistrat finner nödigt eller GuvnGuvernören förordnar. Der stadsfullm.stadsfullmäktige finnes, så endast i DecbrDecember för ordinarie valen och dessutom för extra val när så skall ske.

Kallelse till stämma utfärdas af Magistraten, som bereder ärendena. – Om lika röster ja och nej, gäller den som flesta capita. Om äfven då lika ordförandens röst afgörande.

Representativa det bästa. Annars ingen säkerhet, om stämma besättas.tillagt i marginalen

Stadsfullmäktige. Antalet i proportion till folkmängden
2 000 eller derunderminst12högst30
Öfver 2 000 till och med 10 0002140
10 000 – 20 0003150
20 000 – –4160

Staden kan för valet indelas i valkretsar. Hela vid rådhusstämma.

Valbar, omsvårtytt valberättigad man, dock icke: den som under 25 år, – afträdt egendom och icke kraffri, – för nesligt brott tilltalad eller under framtiden ställes. – Guvernör, landsskt.landssekreterare, landskamrer, vice dodito magistratspersoner, tjenstemän och betjenter vid Magistrat och polis kam.poliskammare allm.allmän åklagare, äfvensomsvårtytt de som anställda vid drätsel eller andra desssvårtytt förvaltande verk och för sin befattning redoredovisning skyldiga, äro icke valbara till fullmäktige. – Afsägelse, om icke i stadenstillagt av utgivaren område boende, om efter 3 års tjenst i tur att afgå, eller om uppnått 60 års ålder. – Om afsägelse på grund af svårare sjuklighet, civil, militär eller ecklesiastiktjenst eller annan anledn.anledning, pröfva fullmgtfullmäktige. Afslå de, kan ändring sökas hos GuvnGuvernören. – Fyllnadsval.

3 års mandat. Lottning. – Fullm.Fullmäktige välja årligen bland sig en ordf.ordförande och en vice ordfordförande. Ingen kan afsäga, om ej de 2 nästföreg.nästföregående åren innehaft samma befattning.

Ordinarie sammanträde Juni och DecbrDecember. Deremellan ock på ¼ framställa det hos ordf.ordförande eller han finna nödigt, eller GuvnGuvernören eller Magistrat det äskar. – Skriftlig kallelse.

Förhandligar liksom vid stämma offentliga. – Beredning af ärenden, utskott. – Beslutförhet ⅔. – Vite för uteblifvande. Magistr.Magistratens ordfordförande närvarande. – Proposition. – Enhvar 1 röst. Ordf.Ordförande afgör om lika. – Prot.Protokoll joriginal: Justering,original:. uppläsning för terminen equsvårtytt. Delge Magistraten.

|3|

2o) Styrelse och förvaltning. Magistraten öfverinseende öfver stadens egendom – vaka att lagenligen besluten verkställas af vdbdevederbörande nämnder etcetcetera. – Om Mags.Magistraten finna beslutet lagstridigt eller underställs.underställighet underlåta, bör vägra handräckning till verkställighet. Detta senaretillagt i marginalen – Får taga initiativer. – Sammansättning och åliggande sssåsom offentl.offentlig embetsmyndighet samt domstol i hushållnings- och ordningsmål i öfriga tjenstemålsvårtytt gälla hvad särskildt stadgadt. – I stad der ej Magistrat, så der skilda styrelser. – Drätselkammare obligobligatorisk, – nämnder, styrelser för olika ändamål. ExExempel.

Befogenhet. Medlemmar ega att, i enlhetenlighet med denna lag, vårda sina gemensmagemensamma ordnings- och hushållnings angelägenheter, såvidt desamma ej, enl. gällde förf.enligt gällande författning, på offentloffentlig embetsmyndighet handläggning påkomma. Förklaring. Ex.Exempel Poliskammare och Polisordning. – Ingen uppräkning ss.såsom i 65 års förfförfattning.

Förstärkta fullmäktige i följföljande frågor: inköp af fastighet eller försäljning eller utbyte af staden tillhörig fast egendom med undantag af tomter, – nytt företag som fordra allm.allmän uttaxering,tillagt av utgivaren upptagande af lån på längre än 2 år – förstoringsvårtytt ½ eller om icke jemt tal, närmast högre. –

Finsk text

Hallinto-oikeus

Kevätlukukausi 1876

4. luento 4. helmikuuta

Kolme ryhmää: porvarit, – porvarit ja kiinteistönomistajat, – kaikki kaupunkilaiset köyhäinhoidossa. – Sellainen on luonnollisesti epäedullista, varsinkin kun vain porvaristolla oli puheoikeus kaupungin yleisissä asioissa (köyhäinhoitoa lukuun ottamatta). Maistraatilla oli käytännön mukaan päätösoikeus, kaupungin vanhimpia vain kuultiin, kuitenkin kun oli kyse kaupungin tulojen ja varojen käytöstä, maistraatti katsottiin sidotuksi vanhimpien suostumukseen. Keisarillinen esitys vuoden 1863 valtiopäiville. Valtiopäiväjärjestyksen § 12 rikkoi vanhan järjestyksen. Sittemmin on voimassa 5. joulukuuta 1873 annettu asetus kaupungin kunnallishallinnosta.

Kunnan alue ja jäsenet. Jokainen kaupunki siihen kuuluvine maa-alueineen on erillinen kunta. – Kaupunki- ja maalaiskuntia ei yleensä pidä yhdistää yhteisen kunnallishallinnon alaisuuteen. Jos kuitenkin sitä halutaan, tehdään ehdotus kuvernöörille, joka lähettää sen Senaatin talousosastolle. – Kaupunkikunnan jäsen on jokainen, joka harjoittaa kaupungissa porvarina kauppaa, teollista tai käsityötoimintaa tai muuta verotettavaa elinkeinoa kaupungin tai sen alueen sisäpuolella, – omistaa siellä talon, tontin tai maata, tai jolla on laillinen asuntonsa ja kotipaikkaoikeutensa kaupungissa.

Kuntahallinnon organisaatio. 1) päätösoikeutta harjoittava elin: Raatihuonekokous tai valittu kaupunginvaltuusto. 2) Toimeenpano ja hallinto maistraatin valvonnan alainen, rahatoimikamari ja eri lautakunnat, hallitukset ja henkilöt, jotka niihin valitaan. – Kohtaan 1) Kaupungeissa, joissa on enemmän kuin 2 000 asukasta, on päätöksenteko annettava valtuustolle. – Jos asukkaita on 2 000 tai vähemmän, riippuu raatihuonekokoukseen oikeutetuista, haluavatko he antaa päätösvallan valtuustolle. ⅔ läsnäolijoista on silloin oltava ehdotuksen puolella. Ilmoitus kuvernöörille. Lakkauttaminen vasta kun 5 vuotta on kulunut.

Raatihuonekokous maistraatissa. Puheenjohtajana pormestari. Kokouksen jäsen on kunnan jokainen hyvämaineinen jäsen, mies tai nainen, joka on Suomen kansalainen ja hallitsee omaisuuttaan ja on kunnalle verovelvollinen, eikä hänellä ole enempää kuin yhden vuoden veroja maksamatta eikä hän ole talonpojan isäntävallan alainen eikä myöskään ole menettänyt kansalaisluottamustaan. – Samoin yhtiö, jonka hallitus on kunnan rajojen sisäpuolella. – Äänioikeus veroäyrien mukaan, kuitenkin korkeintaan 25 ääntä. – Valtakirja, kukaan ei kuitenkaan enempää kuin yhden henkilön asiamies. Tietty nimi, tietty tilaisuus. – Siellä missä ei ole kaupunginvaltuustoa, pidetään kokous kesäkuussa, jolloin esitetään kertomus edellisen vuoden tileistä ja hallinnosta. Joulukuussa budjetti sekä valinnat. Lisäksi muita kokouksia, kun maistraatti katsoo sen tarpeelliseksi tai kuvernööri määrää. Jos kaupungissa on valtuusto, niin kokous vain joulukuussa varsinaisia valintoja varten ja lisäksi ylimääräiset vaalit, kun niin täytyy menetellä.

Kutsun kokoukseen toimittaa maistraatti, joka valmistelee asiat. Jos äänestyksessä jaa- ja ei-äänet menevät tasan, pätee se, jota äänestäneiden pääluku on suurempi. Jos myös silloin tasan, niin puheenjohtajan ääni ratkaisee.

Edustukseen perustuva päätöksenteko on paras. Muutoin ei ole varmuutta, tuleeko kokoukseen ketään paikalle.tillagt i marginalen

Kaupunginvaltuusto. Lukumäärä suhteessa väestön määrään
2 000 tai allevähintään12korkeintaan30
yli 2 000 10 000 asti2140
10 000–20 0003150
20 000–4160

Kaupunki voidaan jakaa vaalipiireihin. Koko raatihuonekokous.

Vaalikelpoinen, jos on äänioikeutettu mies, ei kuitenkaan: se, joka on alle 25-vuotias, – luopunut omaisuudestaan ja on velkomisvaateiden alainen, – häpeällisesti rikoksesta syytetty, tai jota tullaan sellaisesta vastedes syyttämään. Kuvernööri, lääninsihteeri, lääninkamreeri, vastaavat maistraatissa olevat varamiehet, maistratin virkamiehet ja viranhaltijat sekä poliisikamari, yleinen syyttäjä kuten myös henkilöt, jotka työskentelevät rahatoimistossa tai muissa sen hallintolaitoksissa ja ovat työtehtäviensä vuoksi esteellisiä, eivät ole vaalikelpoisia valtuuston vaaleissa. Valinnasta kieltäytyminen, ellei asu kaupungin alueella, jos on 3 vuoden palveluksen jälkeen erovuorossa tai jos on saavuttanut 60 vuoden iän. Jos kieltäytyminen tapahtuu vaikean sairauden, siviili-, sotilas- tai kirkollisen viran vuoksi tai muusta syystä, valtuusto tutkii syyn. Jos se torjuu kieltäytymisen, voi muutosta anoa kuvernööriltä. Täytevaalit.

Kolmen vuoden mandaatti. Arvonta. Valtuusto valitsee vuosittain keskuudestaan puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan. Kukaan ei saa kieltäytyä, ellei ole kahtena edellisenä vuonna hoitanut samaa tehtävää.

Varsinainen kokous kesäkuussa ja joulukuussa. Niiden välillä ¼ jäsenistä voi esittää kokoontumista puheenjohtajalle, tai jos hän itse pitää sitä tarpeellisena, hän voi pyytää sitä kuvernööriltä tai maistraatilta. Kirjallinen kutsu.

Käsittelyt kuntakokouksen tavoin julkisia. Asioiden valmistelu, valiokunnat. Päätösvaltainen, kun ⅔ on paikalla. – Sakkoja poisjääneille. Maistraatin puheenjohtaja paikalla. – Esitys. – Jokaisella 1 ääni. Puheenjohtaja ratkaisee, jos äänet menevät tasan. Pöytäkirjan laatiminen, edellisen kauden pöytäkirjan lukeminen. Ilmoitus maistraatille.

2) Hallitus ja hallinto. Maistraatti valvoo kaupungin omaisuutta – pitää huolta, että asianomainen lautakunta jne. panee toimeen lailliset päätökset. Jos maistraatti katsoo päätöksen lainvastaiseksi tai että sen toimittaminen eteenpäin on laiminlyöty, sen tulee kieltäytyä lähettämästä sitä toimeenpantavaksi. Tästä myöhemmintillagt i marginalen – Saa ottaa aloitteen käsiinsä. – Koostumus ja tehtävät julkisena viranomaisena sekä tuomioistuimena talous- ja järjestystapauksissa, muita virka-asioita koskee, mitä niistä on erityisesti säädetty. – Kaupungeissa, joissa ei ole maistraattia, on erilliset hallitukset. Rahatoimikamari on pakollinen, – lautakuntia, hallituksia eri tarkoituksiin. Esimerkkejä.

Valtuudet. Jäsenillä on oikeus tämän lain mukaisesti hoitaa yhteisiä järjestys- ja talousasioitaan, elleivät ne kuulu voimassa olevien asetusten mukaan julkisten viranomaisten käsiteltäviksi. Selitys. Esim. poliisikamari ja poliisijärjestys. – Ei luetteloa kuten vuoden 1865 asetuksessa.

Vahvistettu valtuusto seuraaviin kysymyksiin: kiinteistön osto tai myynti tai kaupungille kuuluvan kiinteän omaisuuden vaihto tontteja lukuun ottamatta, – uusi yritys, joka vaatii yleistä taksoittamista, lainan ottaminen pidemmäksi kuin kahdeksi vuodeksi, alueen laajentaminen ½:lla tai ellei päästä tasalukuun, vähän ylemmäksi. –

Original (transkription)

|1|

Förvaltningsrätt.

V. T.Vårterminen 1876.
4de FöreläsnFöreläsningen
4 Febr.februari

De 3 grupperna: borgare, – b.borgare och gårdegare, – alla stadsinvånare
fattigvården. – Sådant naturl.naturligtvis menligt, helst endast borg.borgare talan i
stadens allm.allmänna angelägenheter (utom fattigvfattigvården). Magistraten, enl.enligt praxis be-
slutanderätt, stadens äldste blott hördes, dock att, i fråga om an-
vändandet af stadens inkomster och tillgånger, Magistraten ansetts
bunden af Äldstes begifvande. – Nåd. propos.Nådig proposition till 63 års LdtdgLantdag.
L. O.Lantdagsordningen § 12 bröt med det gamla. Sedan omsider gällande förordnförordning
af 5 Dec.december 73 om Kommunalförv.Kommunalförvaltning i stad.

Kommunens område och medlemmar. Hvarje stad
med derunder lydande område särskild kommun. – Stads‑
och landskommun må i allmhetallmänhet icke under gemensam kom-
munalförv.
kommunalförvaltning förenas. Om dock så önskas, förslag till GuvnGuvernören,
till Senn Ekon. dep.Senatens Ekonomiedepartement. – Medlem af stadskom.stadskommun enhvar
som i staden burskap, idkar handel, fabriksrörelse, handtverk
eller annan beskattad näring inom staden eller dess område, – der eger
hus tomt eller jord, eller som lagligen sitt bo och hemvist i staden.

Organisation af kommunens förvaltnförvaltning. 1o) Organet för
beslutanderätt: Rådhusstämma eller valdtillagt stadsfullmstadsfullmäktige. 2o) Verkställig-
het och förvaltnförvaltning, undar Magistratens inseende, drätselkammare
och de särskilda nämnder, styrelser och personer som dertill utses.
Till 1o) I stad med mer än 2 000 invånare måste beslutanderätten
uppdras åt fullmäktige. – 2 000 eller derunder ankomma å de
vid rådhusstämma berättigade om vilja öfverlåta åt fullmäktige
⅔ af närvarande böra då vara derför. AnmälnAnmälning hos GuvGuvernören. Upp-
häfvande icke förr än efter 5 år.

Rådhusstämma inför MagistrMagistraten. Ordfr.Ordförande är borgmästare. Medlem
af stämma hvarje välfrejdad medlem af kommunen, man eller
qvinna, som finsk medborgare och råder öfver sitt gods samt
skattskyldig till kommunen, icke höflensvårtytt för mer än 1 års utskylder och
icke under husbondevälde, icke medborg. förtr.medborgerligt förtroende förlustig. – Likaså
bolag, hvars styrelse inom kommun. – Rösträtt efter
|2| skattören dock högst 25 röster. – Fullmakt, ingen dock ombud
för mer än en. Visst namn, visst tillfälle. – Der icke stadsfullmstadsfullmäktige
hålles stämma i Juni i anledn.anledning af berättelsen om föregående
årets räkenskaper och förvaltning, DecbrDecember för budgeten och val.
Dessutom då Magistrat finner nödigt eller GuvnGuvernören förordnar.
Der stadsfullm.stadsfullmäktige finnes, så endast i DecbrDecember för ordinarietillagt valen och dessutom
för extra val när så skall ske.

Kallelse till stämma utfärdas af Magistraten, som bereder
ärendena. – Om lika röster ja och nej, gäller den som flesta
capita. Om äfven då lika ordförandens röst afgörande.

Representativa det
bästa. Annars ingen
säkerhet, om stämma
besättas.
tillagt i marginalen

Stadsfullmäktige. Antalet i proportion till folkmängden
2 000 eller derunderminst12högst30
Öfver 2 000 till och med 10 0002140
10 000 – 20 0003150
20 000 – –4160

Staden kan för valet indelas i valkretsar. Hela vid rådhusstämma.

Valbar, omsvårtytt valberättigad mantillagt, dock icke: den som under 25 år, – afträdt
egendom och icke kraffri, – för nesligt brott tilltalad eller under fram-
tiden ställes. – Guvernör, landsskt.landssekreterare,tillagt landskamrer, vice dodito
magistratspersoner, tjenstemän och betjenter vid Magistrat och polis kam.poliskammare
allm.allmän åklagare, äfvensomsvårtytt de som anställda vid [...]oläslig/saknad text drätsel eller andra desssvårtytt
förvaltande verk och för sin befattning redoredovisning skyldiga, äro icke valbara
till fullmäktige. – Afsägelse, om icke i staden områdetillagt boende, om efter
3 års tjenst i tur att afgå, eller om uppnått 60 års ålder. – Om
afsägelse på grund af svårare sjuklighet, statsstruketcivil, militär eller ecklesiastiktillagttjenst [...]oläslig/saknad text eller
annan anledn.anledning, pröfva fullmgtfullmäktige. Afslå de, kan ändring sökas hos
GuvnGuvernören. – Fyllnadsval.

3 års mandat. Lottning. – Fullm.Fullmäktige välja årligen bland
sig en ordf.ordförande och en vice ordfordförande. Ingen kan afsäga, om ej de 2
nästföreg.nästföregående åren innehaft samma befattning.

Ordinarie sammanträde Juni och DecbrDecember. Deremellan ock
på ¼ framställa det hos ordf.ordförande eller han finna nödigt, eller
GuvnGuvernören eller Magistrat det äskar. – Skriftlig kallelse.

Förhandligar liksom vid stämma offentliga. – Beredning
af ärenden, utskott. – Beslutförhet ⅔. – Vite för uteblifvande.
Magistr.Magistratens ordfordförande närvarande. – Proposition. – Enhvar 1 röst.
Ordf.Ordförande afgör om lika. – Prot.Protokoll Justering. uppläsning för terminen
equsvårtytt. Delge Magistraten.

|3|

2o) Styrelse och förvaltning. Magistraten öfverinseende öfver
stadens egendom – vaka att [...]oläslig/saknad text lagenligen besluten verk-
ställas af vdbdevederbörande nämnder etcetcetera. – Om Mags.Magistraten finna beslutet
lagstridigt eller underställs.underställighet underlåta, bör vägra handräckning
till verkställighet. Detta
senare
tillagt i marginalen – Får taga initiativer. – Sammansättning
och åliggande sssåsom offentl.offentlig embetsmyndighet samt domstol i hushåll-
nings- och ordningsmål i öfriga tjenstemålsvårtytt gälla hvad särskildt
stadgadt. – I stad der ej Magistrat, så der skilda styrelser.
Drätselkammare obligtillagtobligatorisk, – nämnder, styrelser för olika
ändamål. ExExempel.

Befogenhet. Medlemmar ega att, i enlhetenlighet med denna lag,
vårda sina gemensmagemensamma ordnings- och hushållnings ange-
lägenheter, såvidt desamma ej, enl. gällde förf.enligt gällande författning, på
offentloffentlig embetsmyndighet handläggning fstruketpåkomma.
Förklaring. Ex.Exempel Poliskammare och Polisordning. – Ingen uppräkning
ss.såsom i 65 års förfförfattning.

Förstärkta fullmäktige i följföljande frågor: inköp af fastighet eller
försäljning eller utbyte af staden tillhörig fast egendom med undantag
af tomter, – nytt företag som fordra allm.allmän uttaxering
upptagande af lån på längre än 2 år – förstoringsvårtytt ½ eller
om icke jemt tal, närmast högre. –

Dokumentet i faksimil