3.5.1875 Finlands statsrätt

Svensk text

|1|

Finlands statsrätttillagt av utgivaren

V. T.Vårterminen 1875
39de FöreläsnFöreläsningen
d. 3 Maj.

Karakteren af ståndsprivilegier måste naturligtvis vara den, att vissa klasser genom dem beredes förmoner och företräde framför det stora flertalet af nationen. DföreDärför ock i sakens natur att bondeståndet icke kunde vara en privilegierad klass. Det var tvärtom förnäml.förnämligast i jemförelse med bönderna, massan af jordegare, som adliga jordegare blevo privilegierade, och likaså kyrklig och presterlig embetsjord erhöll befrielser. Privilegier måste ju betyda undantagsförmoner i jemförelse med den allmänna, normala medborg.medborgerliga rättigheten. Hvem representerade då de sistnämnda, om äfven allmogen ett privil.privilegierat stånd?

Det har dock talts äfven om allmogens privilegier. Uppkomsten af sdntsådant tal att sökas i regenternas tid efter annan gifna löften att skydda allmogen mot adelns öfvergrepp och mot godtycke vid jordskattens indrifvande. (Reduktionen var en sådan åtgärd i vissa hänseenden). Vid frihetstidens ingång finna man i Kogl. Resol.Kungliga resolutionen 3 Juni 1719 på Riksens menige Allmoges i Sverige och Finland allm.allmänna besvär vid 1719 års Riksdag ”Som K. M.Kunglig Majestät samteliga Riksens Ständer i nåder försäkrat, att bibehålla dem vid sina privilegier och förmoner, så har äfven allmogen sig af denna tilsägelser att hugna. Och vill K. M.Kunglig Majestät fördenskuld de allm.allmogen tid efter annan förlänta privil.privilegier i nåder stadfästa, sedan de af K M.Kunglig Majestät blifvit öfversedda och efter denna tids omständigheter jemkade; hvarför AllmgenAllmogen (d. ä.det är Bondeståndet) ålägga dem in originalilat. i original eller trovärdiga Afskrifter att insända.” – Följer sedan 36 punkter, nästan alla hänförande sig till beskattningsfrågor och vissa iakttagande rörande riksdagsval.

Således förvaltnings rättentillagt i marginalen

Resol.Resolution 1720.

Sedan 17 Septseptember 1723. Resol. och Förklar.Resolution och Förklaring öfver samtliga Allmogens i Sverige och Finland allmänna besvär på 1723 års riksdag. – Exempel: § 4tillagt i marginalen ”De som fått benådning eller förläning på kronohemman, böra åtnöja sig med hemmanets ränta och ej intränga sig i husen hos Bonden.” Flera i samma syfte, – en hel del mot Ryttares och soldaters|2| öfvervåld. Militär tunga och öfrig beskattning reglera. Diverse detaljer dessutom. Inalles 89 punkter. – De har sin historiska betydelse ss.såsom vittnesbörd om att förvaltningen icke rätt regelbundetsvårtytt funktionerade, att rättssäkerheten i fråga om onera ej var fullständig, men – privil.privilegier voro de ejsvårtytt.

Jag lemnar de otaliga resol.resolutionerna under frihetstiden och går till H. MtsHans Majestäts öpna Nådiga försäkran och Stadfästelse i Svenska och Finska Allmogens fri- och rättigheter 4 April, rätteligen 23 Febr.februari 1789.

§ 1. Personl.Personligt skydd, icke ett privil.privilegium, blott så att det ställer den besutna framför den obesutna.

§ 2. Gälla hvarje egare af skattehemman, hvilket stånd han ock må tillhöra. Och icke ens ett realt privil.privilegium utan i hufvudsak ett erkännande af eganderättens helgd. Skattläggningens oföränderlighet 4 stånds beslut der nya grunder derför skola antagas, medan i öfrigt förändring som angå grundskatten 3 stånds på sätt förut sagts.

§ 3. Ändrad g.genom 13 § L. O.Lantdagsordningen – Inblandning § 21 L. OLantdagsordningen. Sekreterare § 28. L O.Lantdagsordningentillagt i marginalen

§ 4. Genom att denna samrättsvårtytt tillkom både allmoge och lägenhetsinnehafvare å landet, enl.enligt § 22 i 1868 års näringslag, är det icke ett ståndsprivilståndsprivilegium, utan en landtbruketssvårtytt reale förmon gentemot de inskränk.inskränkningar handelsrätt eljest ännu är underkastad. – Förbudet deri upphäfvet genom samma § 22.

§ 5 Realt, icke stånds.

§ 6. Jemväl realt, för alla jordegare.

§ 7. Icke ngtnågot privilprivilegium att kalla drengar. Våldsam värfvning, derom förut fråga. Att hindra den hör till rättsskyddet i allmänhet. Allm.Allmän värnpligt förut framställd.

Obs.Observera Skattehem och Kronohem 21 Febr.februari 1789.tillagt i marginalen

Således inga personella ellersvårtytt ståndsprivilegier. Helst repres.rättenrepresentationsrätten måste anses ss.såsom en jordeegares landtdistrikters repres.representation i allmänhet, endast med uteslutande af adel, prester, som eljest ha rätt, samt statsembetsmän.

|3|

Resultatet af denna granskning alltså den att endast ringa fragmenter qvarstå af sådana ståndsprivilegier, som strida mot principen af allas rättsliga jemlikhet inom staten. – En stor del af s.k. ståndsprivilegiers innehåll är alldeles icke att ss.såsom sådana företräden eller undantagsförmoner anses, utan innehålla stadganden, hvilka dels gälla traditionella olikheter i afseende på särskildt slag af jordlägenhet ss.såsom skatteobjekters betraktande, – dels hänföra sig till vissa embeten, – dels åter blott bekräfta hvad på grund af allmän lag i alla fall skulle bestå, ss.såsom städernas eganderätt. – Och höra de till sitt innehåll blott såtillvida till statsrätten, att det är att framhålla ett 4 stndsstånds beslut.

Till sitt innehåll således mest till förvaltnings rätten. Men dock att beaktas i statsrätten dels derhän, att 4 stånd bestämma, dels emedan visa på hvilka grunder i socialt hänseende de 4 riksstånden bestämdasvårtytt.tillagt i marginalen

Afvikelsen från allas likhet inför lagen kunna finnas äfven deri, att en del medborgare ha mindre rättigheter än medborgare i allmänhet.

1o) Quinnorna. Sedan de få bli myndiga så äro de åtminstone privaträttsligt emanciperade. Men icke tillträde till alla slags statsembeten. Inom vissa delar af förvaltningen likväl, och inom skolan. Consistorii hemställantillagt i marginalen Det skall välsvårtytt gå framåt. – Icke valbara till kommunala fullmäktige – icke till landtdagen etcetcetera.

2o) Främmande trosförvandter, i afseende å t. ex. tillträdet till statsembetensvårtytt. Denna ställning befinna sig i öfvergångsstadium, man syftar att göra medborgerliga rättigheter oberoende af konfession.tillagt i marginalen

3o) Försvarslösa personer: Såsom försvarslös anses den, som hvarken är i allmän tjenst, eller idkar fria konster, studier, handel, fabrikrörelse, handtverk, sjöfart, jordbruk, bergsbruk eller annat dylikt näringsfång, eller af egna tillgångar eller genom andras vårdnad eger sin bergning, eller innehar sådan tjenst, som gällande legostadga, samt handelsfrihet och handverksreglemhantverksreglemente förskrifva, samt derjemte|4| af kommunen eller dess ombud intygas icke iakttaga arbetsamhet och sedlighet i sitt lefverne, samt efter förmåga sig ärligen försörja § 1 i nåd. förordnådiga förordningen 23 Januari 1865. – Principen härför i statens anspråk på nyttig verksamhet – olägenheten af vagabondage – rättssäkerhet. Han får icke lemna sin kommun utan tillstånd.

Och han är underkastad helt andra [...]oläslig/saknad text [...]oläslig/saknad text än öfriga medborgare. – Kan häktas på Guvernörs order, utan att ens vara för brott misstänkt o.s.v.

De som förklarats medborgerl.medborgerligt förtroende förlustigt, – liksom häktaresvårtytt, – äro ej att här nämnas. De andraga ett straff för brott. Och brott måste ju alltid försättasvårtytt medborgare i undantagsställning.

Beträffande kommunens och provinsens ställning inom staten, hör den till förvaltningsrätten.

Sålunda nu genomgått hvad våra grundlagar och öfriga förff.författningar innehålla i de ämnen, som höra till statsrätten i egentl.egentlig mening, d. ä.det är statsförfattnings rätt till skilnad fr.från statsförvaltningsrätt. Regentens och representationens och domstolarnes kompetens, – lagstiftning, regering, och dömande makt, – medborgarens ställning till statsmakten. – Fäderneslandets unionella ställning.

Jag må bekänna att det är med saknad jag skiljas från detta ämne. Omden ännu månne nusvårtytt bli föremål för behandling. År kunna förgå innan kan återupptaga detta. De som nu hedrat mina föreläsningar med sin uppmärksamhet, skola sannolikt då icke vara besutna detta rum. Jag skulle önska det likväl; ty jag böra väl få hoppas, att min framställning, som då skall ske med större erfarenhet än nu, äfven skall blifva klarare, fullständigare och säkrare än den nu kunnat vara. Men om I ock funnit många brister i dessa föreläsningar, så önskar jag tro, att ämnet dock derigenom blifvit Er mera förtroget, – och att Ni medtagit härifrån väckelse af betydelse. Hvilken ställning I än komma att intaga under Eder verksamhet i staten, – städse skall det visa sig vara af vigt att ega kunskap i vår statsrätt. Denna kunskap erfordras för att bedöma förekommande fall, för att kunna värna rättigheter som äro i fara. Men den behöfves också, för att kunna med moget omdöme deltaga i reformsträfvande. Jurister äro ingalunda från sådant deltagande fritagen. Tvertom. Och utan afseende å den praktiska behöfligheten af kännedom i vår statsrätt, bör vetandet deri för sin egen skuld vara välsvårtytt förtjänt att förvärfvas. Det är i statens organisation, i den offentliga rättens grunddrag som nationens tidiga öden [...]oläslig/saknad text erhållit sitt resultat. Det är på grundvalen af detta resultat, som nationen kan bygga framåt. Hvilande på forntiden hållasvårtytt desssvårtytt närvarande gestaltning äfven nyckeln till framtiden. – Om så obetydliga vi äro i staternas led, måste utredning om vår statsrätt dock vara en länk i den politiska kunskap på hvilken den allmänna, teoretiska statsrätten fortfarande byggs för att finna sanningen och det rätta i frågan om den högsta formen af mensklig sammanhållningsvårtytt, staten. Jag tackar för visadt intresse.

Finsk text

Suomen valtio-oikeus

Kevätlukukausi 1875

39. luento 3. toukokuuta

Säätyetuoikeuksien luonteen täytyy tietenkin olla sellainen, että tietyille yhteiskuntaluokille valmistellaan niiden avulla etuja ja pääsy kansakunnan suuren enemmistön edelle. Sen vuoksi ja asian luonteen nimissä ei talonpoikaissääty voisi olla etuoikeutettu luokka. Oli kuitenkin niin, kun tehtiin vertailua talonpoikiin, että oli suuri joukko maanomistajia, jotka aatelisina maanomistajina saivat etuoikeuksia, kuten myös kirkolliset ja papilliset virkamaat saivat vapautuksia. Etuoikeuksienhan täytyy merkitä poikkeusetuja verrattuna yleiseen, normaaliin kansalaisoikeuteen. Kuka siis edustaisi viimemainittuja, jos rahvaskin on etuoikeutettu sääty?

On kuitenkin puhuttu myös rahvaan etuoikeuksista. Sellaisen puheen syntyä on etsittävä hallitsijoiden ajalta, kun oli annettu lupauksia suojella rahvasta aateliston hyökkäykseltä ja mielivaltaista maaveron kantoa vastaan. (Isojako oli tässä suhteessa sellainen toimenpide). Vapaudenajan alkaessa löydetään 3. kesäkuuta 1719 annetusta Kuninkaallisesta päätöslauselmasta, joka koskee Valtakunnan tavallisen ruotsalaisen ja suomalaisen Rahvaan yleistä valitusta vuoden 1719 Valtiopäivillä ”Kuten Hänen Kuninkaallinen Majesteettinsa on Valtakunnan Säädyille armollisesti vakuuttanut säilyttävänsä heidän privilegionsa ja etuoikeutensa, niin on myös rahvaan luotettava tähän lupaukseen. Ja Kuninkaallinen Majesteetti haluaa armollisesti vahvistaa aikojen kuluessa rahvaalle annetut etuoikeudet sen jälkeen, kun Hänen Kuninkaallinen Majesteettinsa on käynyt ne läpi ja päivittänyt ne tämän ajan olosuhteita vastaaviksi, ja siksi Rahvas (siis Talonpoikaissääty) velvoitetaan lähettämään ne alkuperäisinä tai uskottavina Kopioina.” Sen jälkeen seuraa 36 kohtaa, joista melkein kaikki liittyvät verotuskysymyksiin ja tiettyihin valtiopäivävaaleja koskeviin huomioihin.

Siksi siis hallinto-oikeutta.tillagt i marginalen

Päätöslauselma 1720.

Sitten 17. syyskuuta 1723. Päätöslauselma ja Selvitys kaikista Ruotsin ja Suomen Rahvaan yleisistä, vuoden 1723 valtiopäivillä tekemistä valituksista. – Esimerkki: § 4tillagt i marginalen ”Niiden, jotka ovat saaneet armahduksen tai läänityksen kruununtilana, on tyydyttävä tilan tuottoon eikä pidä tunkeutua Talonpojan taloihin.” Useita samaan tarkoitukseen, - koko joukko sanomista Ritarien ja sotilaiden väkivaltaa vastaan. Sotilasrasitteen ja muun verotuksen selvittäminen. Lisäksi erilaisia yksityiskohtia. Kaikkiaan 89 kohtaa. – Niillä on historiallinen merkityksensä todisteina siitä, ettei hallinto ole toiminut oikein ja sääntöjen mukaisesti, ettei oikeusturva ollut verotusasiassa täydellinen, mutta – etuoikeuksia ne eivät olleet.

Jätän väliin Vapaudenajan lukemattomat päätöslauselmat ja siirryn Hänen Majesteettinsa avoimeen Kuninkaalliseen vakuutukseen ja Vahvistukseen Ruotsin ja Suomen Rahvaan vapauksista ja oikeuksista, päivätty 4. huhtikuuta, oikeastaan 23. helmikuuta 1789.

§ 1. Henkilökohtainen turva ei ole etuoikeus vain siksi, että se asettaa varakkaan varattoman edelle.

§ 2. Koskee jokaista verotilan omistajaa, kuului hän mihin säätyyn hyvänsä. Eikä edes ole reaalinen etuoikeus, vaan pääasiassa omistusoikeuden loukkaamattomuuden tunnustamista. Verollepanon muuttamattomuus on 4 säädyn päätös, johon on sen vuoksi hyväksyttävä uusia perusteita, kun taas muussa maaveroa koskevassa muutoksessa päätös on 3 säädyn, niin kuin aikaisemmin on sanottu.

§ 3. Muutettu Valtiopäiväjärjestyksen §:ssä 13. – Lisäys Valtiopäiväjärjestyksen §:ssä 21. Sihteeri Valtiopäiväjärjestyksen §:ssä 28.tillagt i marginalen

§ 4. Koska tämä yhteisoikeus koski sekä rahvasta että maaseudun tilanomistajia vuoden 1868 elinkeinolain §:n 22 mukaan, se ei ole säätyetuoikeus, vaan maanviljelyksen reaalinen etu niitä rajoituksia vastaan, joiden alainen kauppaoikeus muuten vielä on. – Siinä oleva kielto kumottu samassa §:ssä 22.

§ 5 Reaalinen, ei säätyä koskeva.

§ 6. Myös reaalinen, kaikille maanomistajille.

§ 7. Sotilaiden kutsuminen ei ole mikään etuoikeus. Aikaisemmin oli kysymys väkivaltaisesta värväyksestä. Sen estäminen kuuluu yleensä oikeussuojaan. Yleistä asevelvollisuutta on käsitelty aikaisemmin.

Huom. Verotila ja Kruununtila 21. helmikuuta 1789.tillagt i marginalen

Eivät siis ole henkilökohtaisia eivätkä säätyetuoikeuksia. Pikemminkin edustamisoikeutena on pidettävä maanomistajan toimimista maaseutupiirin edustajana yleensä, vain kun aatelisto, papisto, joilla muuten on oikeuksia, sekä valtion virkamiehet suljetaan tämän oikeuden ulkopuolelle.

Tämän tarkastelun tulos siis on, että jäljellä on vain vähäisiä sirpaleita sellaisista säätyetuoikeuksista, jotka ovat ristiriidassa sen periaatteen kanssa, että valtiossa kaikki ovat oikeudellisesti tasa-arvoisia. – Vain suuri osa nk. säätyetuoikeuksien sisällöstä ei ole lainkaan sellaista, että sitä olisi pidettävä etusijana tai poikkeuksellisena etuna, vaan ne sisältävät säädöksiä, jotka koskevat osittain perinteistä eriarvoisuutta tarkasteltaessa erilaisia maakiinteistöjä verotuksen kohteina, – osittain liittyvät tiettyihin virkoihin, - osittain taas vain vahvistavat, mitä yleisen lain perusteella olisi joka tapauksessa voimassa kaupunkien omistusoikeuden puitteissa. – Ja sisällöltään ne kuuluvat vain sikäli valtio-oikeuteen, että niille vaaditaan 4 säädyn päätös.

Sisällöltään siten enimmäkseen hallinto-oikeuteen kuuluvaa. Mutta kuitenkin tarkasteltavissa valtio-oikeudessakin osittain siksi, että 4 säätyä määrää, osittain ne kuitenkin osoittavat, miltä pohjalta meidän 4 säätyämme tekevät päätöksiä yhteiskunnalliselta kannalta katsoen. tillagt i marginalen

Poikkeukseksi kaikkien tasa-arvosta lain edessä voidaan myös katsoa, että osalla kansalaisista on vähemmän oikeuksia kuin kansalaisilla yleensä.

1) Naiset. Sitten kun he saavat tulla täysi-ikäisiksi, niin he ovat ainakin yksityisoikeudellisesti itsenäisiä. Mutta heillä ei ole pääsyä kaikenlaisiin valtion virkoihin. Joihinkin osiin hallintoa kuitenkin, ja koululaitoksen piiriin. Konsistorianomustillagt i marginalen. Asia kyllä etenee. – Eivät ole vaalikelpoisia kunnanvaltuustoihin – eivät valtiopäiville jne.

2) Vieraan uskonnon harjoittajat, esimerkiksi pääsyssä valtion virkoihin. Tämä asenne on ylimenovaiheessa, tarkoitus on tehdä kansalaisoikeudet tunnustuksesta riippumattomiksi.

3) Vastuuttomat henkilöt. Vastuuttomaksi katsotaan sellainen, joka ei ole julkisessa virassa eikä harjoita vapaita taiteita, opintoja, kauppaa, tehdastoimintaa, käsityöammattia, merenkulkua, maanviljelystä, kaivostoimintaa tai toimi muulla vastaavalla elinkeinonhaaralla, eikä saa elantoaan omista varoistaan tai toimeentuloaan muita hoitamalla, tai ellei hänellä ole sellaista virkaa, jota voimassa oleva palkkasäädös sekä liiketoimintavapaus ja käsityöammattisäännöt ohjeistavat. Vastuuton on myös sellainen, jonka kunta tai sen asiamies todistavat työhaluttomaksi tai elintavoiltaan siveettömäksi ja kykenemättömäksi elättämään itseään rehellisellä tavalla 23. tammikuuta 1865 päivätyn Keisarillisen asetuksen §:n 1 mukaisesti. – Periaatteena tähän on valtion vaatimus hyödyllisestä toiminnasta – kulkurielämän sopimattomuudesta – oikeusturvasta. Hän ei saa poistua kunnastaan ilman lupaa.

Ja hän on aivan toisten lakien [...]oläslig/saknad text alainen kuin muut kansalaiset. – Hänet voidaan vangita Kuvernöörin käskystä, vaikkei häntä edes epäiltäisi rikoksesta jne.

Niitä, jotka on julistettu kansalaisluottamuksensa menettäneiksi, – kuten vangit, – ei ole syytä täällä edes mainita. He saavat rangaistuksen rikoksestaan. Ja rikoksen täytyy aina suurentaa kansalaisen poikkeusasemaa.

Kunnan ja läänin asema valtioon nähden kuuluu hallinto-oikeuteen.

Näin on nyt siis käyty läpi se, mitä perustuslakimme ja muut säädöksemme sisältävät niistä aiheista, jotka kuuluvat valtio-oikeuteen sen varsinaisessa merkityksessä, eli valtiosääntöoikeuteen erotuksena valtiohallinto-oikeuteen. Hallitsijan ja kansan edustajien sekä tuomioistuinten tehtävät, – lainsäädäntö-, toimeenpano- ja tuomiovalta, – kansalaisen asema valtiovaltaan nähden. – Isänmaan unioniasema.

Minun on myönnettävä, että tunnen kaipausta jättäessäni tämän aiheen. Toivottavasti se vielä tulee käsiteltäväksi. Vuodet voivat vieriä, ennen kuin tämä taas otetaan esiin. Ne, jotka nyt ovat kunnioittaneet luentojani tarkkaavaisuudellaan, eivät varmaankaan silloin enää istu tässä salissa. Minä itse toivoisin sitä kuitenkin, sillä minun on kai kuitenkin saatava toivoa, että esitykseni, jonka silloin pidän suuremmalla varmuudella kuin nyt, tulisi myös selvemmäksi, täydellisemmäksi ja varmemmaksi kuin tämä nyt päättynyt on ollut. Mutta jos Te olettekin löytäneet näistä luennoista monia puutteita, niin haluan uskoa, että Teille aine on kuitenkin tullut tutummaksi, – ja että Te olette vieneet täältä mukananne uusia ajatuksia, joilla on merkitystä. Mihin asemaan te tulettekin pääsemään, kun ryhdytte valtiossa toimintaan, - aina osoittautuu tärkeäksi, että on tietoa meidän valtio-oikeudestamme. Tätä tietoa vaaditaan, kun joudutaan arvioimaan eteen tulevia tilanteita, jotta pystytään puolustamaan oikeutta, joka on vaarassa. Mutta sitä tarvitaan myös, jotta pystytään osallistumaan kypsällä harkinnalla uudistuspyrkimyksiin. Juristit eivät ole mitenkään vapaita sellaisesta osallistumisesta. Päinvastoin. Ja ilman näkemystä meidän valtio-oikeutemme käytännön tuntemisen tarpeellisuudesta on tietämys siitä jo sen oman itsensä vuoksi kannattanut hankkia. Juuri valtion organisaatiosta, sen julkisen oikeuden peruspiirteistä, kansakunnan varhaiset kohtalot [...]oläslig/saknad text ovat nyt tuloksina nähtävissä. Juuri tämän tuloksen pohjalle kansakunta voi rakentaa tulevaisuutensa. Muinaisten aikojen perustalla seisovana sen nykyisellä olomuodolla on avain tulevaisuuteen. – Niin merkityksettömiä kuin me olemmekin valtioiden joukossa, on meidän valtio-oikeutemme tutkimisen kuitenkin oltava lenkki siinä poliittisessa tiedossa, johon yleinen, teoreettinen valtio-oikeus jatkuvasti rakentuu totuuden ja oikean löytämiseksi kysymyksestä inhimillisen yhteenkuuluvuuden korkeimmasta muodosta, valtiosta. Kiitän osoittamastanne mielenkiinnosta.

Original (transkription)

|1|

Finlands statsrätttillagt av utgivaren

V. T.Vårterminen 1875
39de FöreläsnFöreläsningen
d. 3 Maj.

Karakteren af ståndsprivilegier måste naturligtvis vara
den, att vissa klasser genom dem beredes förmoner och
företräde framför det stora flertalet af nationen. DföreDärför ock
i sakens natur att bondeståndet icke kunde vara ettstruket entillagt
privilegierad klass. Det var tvärtom förnäml.förnämligast i
jemförelse med bönderna, massan af jordegare, som
adliga jordegare blevo privilegierade, och likaså kyrklig
och presterlig embetsjord erhöll befrielser. Privilegier
måste ju betyda undantagsförmoner i jemförelse med den
allmänna, normala medborg.medborgerliga rättigheten. Hvem
representerade då de sistnämnda, om äfven allmogen
ett privil.privilegierat stånd?

Det har dock talts äfven om allmogens privi-
legier. Uppkomsten af sdntsådant tal att sökas i regenternas
tid efter annan gifna löften att skydda allmogen mot adelns
öfvergrepp och mottillagt godtycke vid jordskattens
indrifvande
tillagt. (Reduktionen var en sådan åtgärd i vissa
hänseenden). Vid frihetstidens ingång finna man i Kogl.
Resol.
Kungliga resolutionen 3 Juni 1719 på Riksens menige Allmoges
i Sverige och Finland allm.allmänna besvär vid 1719 års Riksdag
”Som K. M.Kunglig Majestät samteliga Riksens Ständer i nåder
försäkrat, att bibehålla dem vid sina privilegier
och förmoner, så har äfven allmogen sig af denna
tilsägelser att hugna. Och vill K. M.Kunglig Majestät fördenskuld
de allm.allmogen tid efter annan förlänta privil.privilegier i nåder
stadfästa, sedan de af K M.Kunglig Majestät blifvit öfversedda
och efter denna tids omständigheter jemkade; hvarför
AllmgenAllmogen (d. ä.det är Bondeståndet) ålägga dem in originali eller
trovärdiga Afskrifter att insända.” – Följer sedan
36 punkter, nästan alla hänförande sig till beskattnings-
frågor och vissa iakttagande rörande riksdagsval.

Således
förvaltnings
rätten
tillagt i marginalen

Resol.Resolution 1720.

Sedan 17 Septseptember 1723. Resol. och Förklar.Resolution och Förklaring öfver
samtliga [...]oläslig/saknad text Allmogens i Sverige och Finland
allmänna besvär på 1723 års riksdag. – Exempel:
§ 4tillagt i marginalen ”De som fått benådning eller förläning på krono-
hemman, böra åtnöja sig med hemmanets ränta
och ej intränga sig i husen hos Bonden.” Flera
i samma syfte, – en hel del mot Ryttares och soldaters
|2| öfvervåld. Militär tunga och öfrig beskattning reglera.
Diverse detaljer dessutom. Inalles 89 punkter. – De
har sin historiska betydelse ss.såsom vittnesbörd om att för-
valtningen icke rätt regelbundetsvårtytt funktionerade, att rätts-
säkerheten i fråga om onera ej var fullständig, men
privil.privilegier voro de ejsvårtytt.

Jag lemnar de otaliga resol.resolutionerna under frihetstiden
och går till H. MtsHans Majestäts öpna Nådiga försäkran
och Stadfästelse i Svenska och Finska Allmogens
fri- och rättigheter 4 April, rätteligen 23 Febr.februari 1789.

§ 1. Personl.Personligt skydd, icke ett privil.privilegium, blott så att det
ställer den besutna framför den obesutna.

§ 2. Gälla hvarje egare af skattehemman, hvilket stånd
han ock må tillhöra. Och icke ens ett realt privil.privilegium
utan [...]oläslig/saknad text i hufvudsak ett erkännande af eganderättens
helgd. Skattläggningens oföränderlighet 4 stånds beslut der
nya grunder derför skola antagas, medan i öfrigt förändring
som angå grundskatten 3 stånds på sätt förut sagts.

§ 3. Ändrad g.genom 13 § L. O.Lantdagsordningen – Inblandning § 21 L. OLantdagsordningen. Sekreterare § 28. L O.Lantdagsordningentillagt i marginalen

§ 4. Genom att denna samrättsvårtytt tillkom både allmoge
och lägenhetsinnehafvare å landet, enl.enligt § 22 i 1868 års
näringslag, är det icke ett ståndsprivilståndsprivilegium, utan en landt-
bruketssvårtytt reale förmon gentemot de inskränk.inskränkningar han-
delsrätt eljest ännu är underkastad. – Förbudet deri
upphäfvet genom samma § 22.

§ 5 Realt, icke stånds.

§ 6. Jemväl realt, för alla jordegare.

§ 7. Icke ngtnågot privilprivilegium att kalla drengar. Våldsam
värfvning, ärstruket derom förut fråga. Att hindra den
hör till rättsskyddet i allmänhet. Allm.Allmän värnpligt
förut framställd.

Obs.Observera
Skattehem
och Kronohem
21 Febr.februari 1789.
tillagt i marginalen

Således inga personella ellersvårtytt ståndsprivilegier.
Helst repres.rättenrepresentationsrätten måste anses ss.såsom en jordeegares
landtdistrikters repres.representation i allmänhet, endast med uteslutande
af adel, prester, som eljest ha rätt, samt statsembetsmän.

|3|

Resultatet af denna granskning alltså den att
endast ringa fragmenter frstruket qvarstå af sådana
ståndsprivilegier, som strida mot principen
af allas sstruket rättsliga jemlikhet inom staten. – En
stor del af s.k. ståndstillagtprivilegiers innehåll är alldeles
icke att ss.såsom sådana företräden eller undantagsförmoner
anses, utan innehålla stadganden, hvilka dels gälla
traditionella olikheter i afseende på särskildt slag
af jordlägenhet ss.såsom skatteobjekters betraktande,
– dels hänföra sig till vissa embeten, – dels
åter blott bekräfta hvad på grund af allmän
lag i alla fall skulle bestå, ss.såsom städernas
eganderätt. – Och höra de till sitt innehåll blott så-
tillvida till statsrätten, att det är att framhålla ett 4 stndsstånds beslut.

Till sitt innehåll således
mest till förvaltnings
rätten. Men dock att
beaktas i statsrätten
dels derhän, att 4 stånd
bestämma, dels emedan
visa på hvilka grunder
i socialt hänseende de
4 riksstånden bestämdasvårtytt.
tillagt i marginalen

Afvikelsen från allas likhet inför lagen
kunna finnas äfven deri, att en del med-
borgare ha mindre rättigheter än medborgare
i allmänhet.

1o) Quinnorna. Sedan de få bli myndiga
så äro de åtminstone privaträttsligt emanciperade.
Men icke tillträde till alla slags statsembeten. Inom
vissa delar af förvaltningen likväl, och inom skolan.
Consistorii
hemställan
tillagt i marginalen Det skall välsvårtytt gå framåt. – Icke valbara
till kommunala fullmäktige – icke till landtdagen
etcetcetera.

2o) Främmande tros-
förvandter, i afseende å
t. ex. tillträdet till stats-
embetensvårtytt. Denna ställning be-
finna sig i öfvergångs-
stadium, man syftar
att göra medborgerliga
rättigheter oberoende af
konfession.
tillagt i marginalen

3o) Försvarslösa personer: Såsom försvarslös ansestillagt den, som
hvarken är i allmän tjenst, eller idkar fria konster,
studier, handel, fabrikrörelse, handtverk, sjöfart,
jordbruk, bergsbruk eller annat dylikt närings-
fång, eller af egna tillgångar eller genom andras
vårdnad eger sin bergning, eller innehar sådan
tjenst, som gällande ledogstruket legostadga, samt handels-
frihet och handverksreglemhantverksreglemente förskrifva, samt derjemte
|4| af kommunen eller dess ombud intygas icke
iakttaga arbetsamhet och sedlighet i sitt lefverne,
samt efter förmåga sig ärligen försörja § 1
i nåd. förordnådiga förordningen 23 Januari 1865. – Principen
härför i statens anspråk på nyttig verksamhet
– olägenheten af vagabondage – rättssäkerhet.
Han får icke lemna sin kommun utan tillstånd.

Och han är underkastad helt andra [...]oläslig/saknad text
[...]oläslig/saknad text än öfriga medborgare. – Kan häktas på
Guvernörs order, utan att ens vara för brott
misstänkt o.s.v.

De som förklarats medborgerl.medborgerligt förtroende för-
lustigt, – liksom häktaresvårtytt, – äro ej att här näm-
nas. De andraga ett straff för brott. Och brott
måste ju alltid försättasvårtytt medborgare i undantags-
ställning.

Beträffande kommunens och provinsens
ställning inom staten, hör den till förvaltnings-
rätten.

Sålunda nu genomgått hvad våra grundlagar
och öfriga förff.författningar innehålla i de ämnen, som höra
till [...]oläslig/saknad text statsrätten i egentl.egentlig mening, d. ä.det är stats-
författnings rätt till skilnad fr.från statsförvaltningsrätt.
Regentens och representa-
tionens kompetensstruket och dom-
stolarnes kompetens, –
lagstiftning, regering, och dömande
makt, – medborgarens ställning
till statsmakten. – Fäderneslandets
unionella ställning.
tillagt

Jag må bekänna att det är med saknad jag skiljas
från detta ämne. Omden ännu månne nusvårtytt bli föremål
för behandling. År kunna förgå innan kan återupptaga
detta. Förstruket De som nu hedrat mina föreläsningar
med sin uppmärksamhet, skola sannolikt då icke vara
besutna detta rum. Väl skullestruket Jag skulletillagt önska det likväl; ty
jag böra väl få hoppas, att min framställning, som då skall ske
med större erfarenhet än nu, äfven skall blifva klarare, full-
ständigare och säkrare än den nu kunnat vara. Men om I ock
funnit många brister i dessa föreläsningar, så önskar jag tro, att ämnet
dock derigenom blifvit Er mera förtroget, – och att Ni medtagit härifrån
väckelse af betydelse. Hvilken ställning I än komma att intaga under Eder
verksamhet i staten,
– städse skall det visa
sig vara af vigt att ega
kunskap i vår statsrätt.
Denna kunskap erfordras
för att bedöma förekommande
fall, för att kunna värna
rättigheter som äro i fara. Men
den behöfves också, för att
kunna med moget omdöme
deltaga i reformsträfvande.
Jurister äro ingalunda från
sådant deltagande fritagen.
Tvertom. Och utan
afseende å den praktiska
behöfligheten af kännedom i
tillagt
vår statsrätt, bör vetan-
det deri för sin egen
skuld vara välsvårtytt förtjänt
att förvärfvas. Det är
i statens organisation, i den
offentliga rättens grunddrag
som nationens tidiga öden
[...]oläslig/saknad text erhållit sitt resul-
tat. Det är på grundvalen
af detta resultat, som na-
tionen kan bygga framåt.
Hvilande på forntiden hållasvårtytt
desssvårtytt närvarande gestaltning äfven
nyckeln till framtiden. – Om
[...]oläslig/saknad text så obetydliga vi äro i
staternas led, måste utredning
om vår statsrätt dock vara en
länk i den politiska kunskap
på hvilken den allmänna, teo-
retiska statsrätten fortfarande
byggs för att finna sanningen och
det rätta i frågan om den högsta
formen af mensklig sammanhållningsvårtytt,
staten. Jag tackar för
visadt intresse.
tillagt

Dokumentet i faksimil