13.4.1875 Finlands statsrätt

Svensk text

|1|

Finlands statsrätttillagt av utgivaren

V T.Vårterminen 1875.
31a Föreläsn.Föreläsningen
13 April.

VIII Petitionsrätten.

Innefattar rättigheten för medborgarena att till Regenten el.eller Styrelsen inlemna ansökningar eller besvär i frågor som på ngtnågot sätt angå dem alla angdeangående förhållanden som de i ett eller annat afseende anse medföra skada för det allmänna. – Härvidlag att skilja mellan flere slag:

Besvär, – ansökningaradresserpetitioner i inskränkt mening.

Besvär = klagan hos öfverordnad myndighet öfver en relativt lägre myndighets beslut g.genom hvilket den klagande förmenar sig hafva lidit materiel ell.eller formell orätt och deri yrkar lagenlig rättelse. Klagan hos Prokuratorn enl.enligt § 11 i instr.instruktionerna

Ansökan (i inskränkt mening) kan ske hos såväl högre som lägre myndighet samt åsyftar ej att vinna ändring i annan myndighets beslut, utan innefattar en bön, en begäran i en viss bestämd angelägenhet, om erhållande af en rättighet eller förmån, som den myndighet hos hvilken ansökan göres, eger bevilja.

AngdeAngående såväl ansökningar som besvär, behörig domstol eller administrativ myndighet för deras upptagande och handläggning, tid, vilkor och ordning för ingifvandet, vederbörandes hörande och andra förberedande åtgärder, besluts fattande och utfärdande m. m. äro i processlagarna, i administrativa stadganden och instruktioner noggranna föreskrifter meddelade. Med besvär i denna mening eger klaganden i allmänhet gå instanserna igenom ända till den högsta, och ansökningar står hvaroch en öppet att äfven hos H. MtHans Majestät ingifva med iakttagande af gällande stadgande rörande ordningen att följa. Så t. ex. kglkunglig förordning och påbud, hvarefter alla sollicitanter sig skola rätta, förr än de understå sig ngnnågon ansökning hos K. MtKunglig Majestät att göra, af 3 Okt.oktober 1723. Hvarå allm.allmänt det andrasvårtytt hänvisa att först hos landshöfd.landshövdingen och andra vidkomdevidkommande auktoriteter sig anmäla, icke direkt K. M.Kunglig Majestät, klagan dock obetagensvårtytt, om bevislig. – Inskärpt genom Kansli. koll. kung.Kanslikollegiums kungörelse 25 Septseptember 1758.|2| Senaten i sig upptagit form kollegierna.tillagt i marginalen Kgl. kung.Kunglig kungörelse 11 Nov 1772 och 11 Maj 1774.

Under dessa begge, besvär och ansökan, förstår man således den normala formen, som af enskilda medborgare att iakttagas. – Besvärsrätt äfven i den administrativa vägen af högsta vigt. Skulle strida emot medborgarens rätt om t. ex. en mängd ärenden skulle förklaras böra förbli vid Guvernörs utslag. Decentralisations principen fordrar att han icke skall behöfva hemställa om tusende smått. Men medborgarens petitionsrätt fordrar att man dock skall få draga GuvrsGuvernörs utslag under högsta maktens pröfning, såsnart det icke gälla alltför ringa sak.

Petition (i inskränkt betydelse) utmärker skriftlig framställning ingifven till Regenten eller representation, med begäran om vidtagande af mått och steg för allm.allmänna intressens befordrande. – Petitionen i denna mening kunna göras af en eller flera enskilda personer, som ock af korporationer och representationer.

Adresser skiljer sig fr.från petitioner derigenom att i dessa senare ngtnågot begränsad, hvaremot i en adress endast uttryckes åsigter, tänkesätt, t. ex. lyckönskning, bifall, ogillande, tacksägelse. Skall en skrift kallas adress, måste den vara undertecknad af flera eller på fleras vägnar.

Petition eller adress till K. StofnKejsaren Storfursten. Till honom får sådan ingifvas lika väl som besvär ell.eller ansökningar. Den petitionerande kan vara enskild person eller korporation – en eller flera – privatman eller embetsman. Gäller den blott privata intressen, plägar kallas böneskrifter.tillagt i marginalen Denna rätt hos oss lika gammal som den svenska rätten. – Samhällsförfattningens historia visar oss att efterhand och småningom en instansordning visserligen uppkom, men att undersåtarnas sed att i sina angelägenheter vända sig direkte till kongen personligen var mäktigare än de nya formerna. Hur djupt denna sed var rotfästad i folkets rättsmedvetande visar sig deraf att ända mot slutet af förra|3| århundradet K. MtKunglig Majestät ansåg sig böra erinra LandhfdingarneLandshövdingarna dels att ej då det hvarken med lag eller H. MtsHans Majestäts tänkesätt är instämmande, att ngnnågon af undersåtarne utestänges från att under kngnskonungens resor i landsorterna i Dess egna händer sjelf öfverlemna sina besvärs- och ansöknings skrifter uti angelägenheter som kunna dem röra, sådant ock bör alla som det åstunda öppet lemnas och ingen eho det vara må förvägras, dels ock att dervid måste iakttagas att vederbörande myndigheter och domstolar ej får förskingrasvårtytt. Inga slag af bönskrifter undantagna.

Skulle så hända att en petition eller adress till form eller innehåll är brottslig (t. ex. affattad i smädliga ordalag eller innehållande obestyrkta angifvelser och sanningsvidriga framställningar) kan den föranleda laga åtal emot den eller dem som undertecknat densamma.

Ansökningar medföra i allmänhet ett svar, en resolution. Så icke alltid petitioner, ännu mindre adresser. Men ehvad ett svar kan förväntas eller icke, kan vara af mindre vigt. Petitionsrättens stora betydelse ligger ej deri. Modifieras.tillagt i marginalen Denna rätt af stor vigt ej allenast för petitionärerna, som obehindradt få frambära sina egna, eller en korporations, en kommuns, en landsorts åsigter och önskningar rörande det allmänna bästa, eller rörande brister i de närvarandes fövaltningar, eller understöd och uppmuntran för inrättningar och näringar, ell.eller beviljande af nödiga reformer, m. m. eller så opinion om redan antagna förbättringar i en elleller annan riktning. Det kan ha mera effekt än pressens framställning.tillagt i marginalen – För Regeringen af ej mindre vigt. Denna derigenom af undersåtarna sjelfva underrätad om Deras verkl.verkliga behof, om deras ståndpunkt i ekon.ekonomiskt och socialt hänseende.

Petitionsrätten kan visserl.visserligen missbrukas, men så är det med hvarje rättighet. Samling af underskrifter, – Nikolaj|4|stadsfrågan). – Det är naturl.naturligtvis af vigt att RgentenRegenten och hans rådgifvare ha förstånd och mod att skilja mellan sken och verklighet – pröfva utan afseende personen. – I ngranågra statsrätter jemväl erkänd ss.såsom en dyrbar rätt. I moderna konstitt.konstitutioner intagen i grundlagarna. I en stat der politisk frihet icke blott tom fras, kan tvifvel derom icke uppstå. Men äfven i absoluta stater hafva utmärktare Regenter alltid med välbehag lyssnat till sina undersåtars andraganden. – Det är endast byråkratism eller dess lägre länkar, hvilka önskade att RgnRegenten ej må se annat än hvad de finna lämpligt, och som derför stundom vetatsvårtytt och förstått att förhindra petitioners emottagande.

Om vi ock sakna stadgande derom i grundlagarna, ha vi dock FfarFörfattningar som bestämma huru med slika petitioner skall förfaras. Redan 1734 års Landshöfd. instruktnLandshövdingsinstruktion åligger det Guvernörerna hvar i sitt län att sådana emottaga och desamma till ort som vederbör insända. – Inst.Instruktion för G GnGeneralguvernören af 1812 stadgar i § 35 att han skall granska och till Kejs Storf.Kejsaren Storfursten insända sdnasådana projekter, som kunna hafva gagn för det allmännas ve i § 33 att han skall emottaga ansökningar och klagoskrifter.

Ss.Såsom redan sade var det gammal häfd att omedelbart till KngenKungen eller hans kansli inlemna. – Anförde ock påbud frfrån 17 hundratalet om ordning dervid sollicitationer. Nu finnas H. K MsHans Kejserliga Majestät nåd.nådiga förordning och kungörelse, om hvad i afseende å de till H. K. MtHans Kejserliga Majestät ställda undgaunderdåniga ansökningar, äfvensom angdeangående Leuteration och Dispens i åtskilliga mål är att iakttaga. 12 Juni 1826.tillagt i marginalen Der stadgas i 4de afdeln.avdelningen, § 1. Anser sig ngnnågon befogad att hos Oss anföra klagomål öfver Generalguv.Generalguvernören i landet, vara dertill berättigad att afsända, i sådant ändamål, sin ansökning till Oss med posten under försegling och med påskrift: ”Att af H. K. MtHans Kejserliga Majestät Egenhändigt emottagas”. Icke anonymt.tillagt i marginalen – § 2. Ansökningar åter, hvilka innefatta|5| klagomål öfver andra i landet varande auktoritettillagt av utgivareners och Embetsmäns åtgärder, skola ingifvas till Genr. guvernörenGeneralguvernören som vidtaga på honom ankommande embetsåtgärder samt, der målet är af större vigt, han H. MtHans Majestät den anmäla. Sådana skrifter få dock äfven till prokuratorn ingifvas. § 3. De till H. MtHans Majestät ställda undgaunderdåniga ansökning i mål och ärenden, som höra till högsta maktens afgörande kunna hädanefter icke, hvarken i Kejs.Kejsarens kansli eller af Ministerstatssekretariatettillagt av utgivaren emottagas, utan till Senaten eller guvernören. Senaten öfverlemna ansökning till H. M.Hans Majestät derest ansersvårtytt bifallas böra eller saken af större vigt; i motsatt fall har Senaten att afslå.

§ 4. I öfrigt åligga det Senaten och dess departementer att vid utgången af hvarje månad, hos H MHans Majestät anmäla om de i grund af dess föredrag under loppet deraf utan hemställan afgjorda mål.

Petitioner till Ständerna. Under frihetstiden vände man sig till StnaStänderna icke blott med adresser, petitioner och ansökningar utan äfven med besvär. Derom var stadgadt i 13 § R. O.Riksdagsordningen 1723. ”Skulle ngranågra enskilda personer sig besvära uti sådana mål, som ej stå annorstädes att rättas, det må ock inför StnaStänderna ske.” Senare förf.författning bestämma närmare hvad dermed bör förstås – StnaStänderna blefve sålunda en instans öfver RegenRegenten – öfverhopades med besvär – och gjorde det ena afsteget efter det andra från sin ställning sssåsom representation in på dömande och förvaltande maktens gebit. Vid 1746 års RdagRiksdag öfver 1 300 besvär allenast öfver prejudice i befordringsmål.

1772 års RformRegeringsform medger ej en sådan StnasStändernas supremati. Alla efter 1680 utfärdade GlagarGrundlagar upphäfna. – StnaStänderna kunna ej sysselsätta sig med af enskilda medborgare inlemnad ansökning, då må angå hvad som helst; sådant skedde ej heller före 1680. – Ej heller omnämnas|6| sådant i 1869 års L D O.Lantdagsordning – Slutsats. Petition skola riktas blott till Regenten ej till representationen. – Dessutom kan ju landtdagsmän i sina petitionsförslag gifva uttryck åt för dem anförda önskningar som de för egen del ock omfatta.

3 Stnas petitionsrätt sådan den voro ordnadsvårtytt redan förut framställdt, och hör ej heller till deras allm.allmänna medborgerliga rättighet.

SsomSåsom regel: att petition af enskilda personer böra tala i petitionärs namn. De kunna visserligen uttala den öfvertygelse att åsigten allmänt hyllas, men det kan ej ske med den auktoritet som StnaStänderna i fråga om landets allm.allmänna intresse, ej heller StadsfullmStadsfullmäktige, när det gäller en stad.

H. M.Hans Majestäts nv.nuvarande reskript till Genr. guv.Generalguvernören af 8 April 1870.

”Sedan till vår kunskap kommit att uti särskilda i HforsHelsingfors stad utgifna tidningar blifvit offenliggjorda till Oss ställdtillagt av utgivarena petitioner, åsyftande förändringar i gällande pressförhållanden inom Finland, vela Vi härigenom förklara att, i hurudelessvårtytt dessa eller andra petitioner i enahanda syfte varda till Oss insända, Vi icke vela å desamma fästa afseende, såvida den för Finland fastställda pressförfattningen i landets närvarande ställning motsvara behofvet.

Derjemte varder till redigsvårtytt efterrättelse meddeladt, att, sedan Vi förunnat Storfurstendömet periodiska landtdagar, hvarvid StnaStänderna ss.såsom representanter för landet, kunna hos Oss anmäla sina önskningsmål beträffande äfven de förfarförfattningar, hvilka bero af Vårt Eget beslut, Vi icke vela uti ärende af dylik beskaffenhet varda besvärade med framställningar af personer, som ej äro gundlagsenligen berättigade att föra landets talan.” – Analysera. Enskilda icke tala i landets namn.tillagt i marginalen

|7|

I sammanhang härmed må omnämnas K. kung.Kejserliga kungörelsen af 30 Jui 1826 att deputation af menighet eller enskilda personer ej må till Kejsaren afsändasvårtytt, såframt icke kejskejsaren sjelf dem tillåtit eller anbefalt. Vill man deputera, anmäl för Guvernören, som berättar till Genr. guv.Generalguvernören på det att kejsarens förordnande må utverkas, huruvida deputationen får afgå eller icke.

Finsk text

Suomen valtio-oikeus

Kevätlukukausi 1875

31. luento 13. huhtikuuta

VIII Vetoomusoikeus

Sisältää kansalaisten oikeuden jättää Hallitsijalle tai Hallitukselle anomuksia tai valituksia kysymyksistä, jotka koskevat jollain tavoin heitä kaikkia asioissa, joiden he katsovat tavalla tai toisella tuottavan yleistä vahinkoa. – Tässä on tehtävä ero erilaisten tapojen välillä:

Valitus, – anomukset – adressit – vetoomukset rajatussa merkityksessä.

Valitus = valitus ylempänä olevalle viranomaiselle suhteellisesti alempana olevan viranomaisen päätöksestä, jonka vuoksi valittaja arvelee kärsineensä aineellista tai muodollista vääryyttä ja vaatii siitä laillista oikaisua. Valitus tehdään Prokuraattorille ohjeissa olevan §:n 11 mukaan.

Anomus (rajatussa merkityksessä) voidaan toimittaa sekä korkeammalle että alemmalle viranomaiselle, eikä se tähtää muutoksen saamiseen toisen viranomaisen päätöksestä, vaan sisältää pyynnön, anomuksen tietyssä, määrätyssä asiassa, jonkin oikeuden tai edun saamiseen, jonka myöntämiseen on oikeus sillä viranomaisella, jolle anomus jätetään.

Sekä anomusten että valitusten osalta käsittelijä on asianomainen tuomioistuin tai hallintoviranomainen, joka ottaa ne vastaan ja käsittelee, kuten myös ajan, ehtojen ja asiakirjan jättämisen, asianomaisen kuulemisen ja muut valmistelevat toimenpiteet. Päätöksenteon ja lausunnon antamisen osalta ym. on annettu tarkat määräykset prosessilaeissa, hallinnollisissa säädöksissä ja ohjeissa. Tässä mielessä valittajan on vietävä valituksensa yleensä eri instanssien läpi aina korkeimpaan saakka, ja anomuksen tekijälle on jokainen väylä auki. Hän voi myös jättää anomuksensa Hänen Majesteetilleen, kun ottaa huomioon voimassa olevan säädöksen, joka koskee noudatettavaa järjestystä. Niinpä ohjataan esim. 3. lokakuuta 1723 päivätyssä kuninkaallisessa asetuksessa ja määräyksessä, että kaikkien anojien on tehtävä ne itselleen selviksi, ennen kuin he rohkenevat tekemään Hänen Kuninkaalliselle Majesteetilleen mitään anomusta. Näistä toinen ohjaa yleisesti kääntymään ensin maaherran puoleen, ja toinen neuvoo ilmoittautumaan ensin viranomaisille, ei suoraan Hänen Kuninkaalliselle Majesteetilleen, eikä valitusta oteta vastaan, ellei sitä voida todistaa aiheelliseksi. – Täsmennetty 25. syyskuuta 1758 päivätyssä Kansliakollegion kuulutuksessa. Senaatti on omaksunut kollegioiden muodon.tillagt i marginalen Kuninkaallinen kuulutus 11. marraskuuta 1772 ja 11. toukokuuta 1774.

Näillä molemmilla, valituksella ja anomuksella tarkoitetaan siis sitä normaalia muotoa, jota yksityisen kansalaisen on noudatettava. – Valitusoikeus myös hallinnollista tietä on erittäin tärkeä. Olisi kansalaisen oikeuden vastaista, jos esim. monien asioiden selittäisiin joutuvan jäämään Kuvernöörin päätöksen varaan. Hajauttamisperiaate vaatii, ettei häneltä tarvitse pyytää tuhansia pikkuasioita. Mutta kansalaisen vetoomusoikeus vaatii, että ihmisellä on kuitenkin oikeus saada Kuvernöörin päätös viedyksi korkeimman vallan tutkittavaksi, mikäli kysymys ei ole aivan vähäpätöisestä asiasta.

Vetoomus (rajatussa merkityksessä) tarkoittaa kirjallista esitystä, joka jätetään Hallitsijalle tai tämän edustajalle, ja jossa pyydetään ryhtymään tarpeellisiin toimenpiteisiin yleisen edun edistämiseksi. – Vetoomuksen tässä merkityksessä voi tehdä yksi tai useita yksityisiä henkilöitä, kuten myös yhteisö tai jonkin ryhmän edustajat.

Adressit eroavat vetoomuksista siinä, että nämä jälkimmäiset ovat jossain määrin rajattuja, kun taas adressi vain ilmaisee näkemyksiä, ajattelutapaa, esim. onnittelua, kannatusta, paheksuntaa, kiitosta. Jos kirjoitusta halutaan nimittää adressiksi, sen täytyy olla useiden ihmisten allekirjoittama tai useiden puolesta allekirjoitettu.

Vetoomus tai adressi Keisari Suuriruhtinaalle. Hänelle saa sellaisen jättää samoin kuin valituksen tai anomukset. Vetoomuksen esittäjä voi olla yksityishenkilö tai yhteisö – yksi tai useita – yksityisiä miehiä tai virkamiehiä. Jos on kyse vain yksityisistä eduista, sitä on tapana kutsua anomuskirjeeksi.tillagt i marginalen Tämä oikeus on meillä yhtä vanha kuin Ruotsin laki. – Yhteiskunnallisten sääntöjen historia osoittaa meille, että jälkeenpäin ja vähitellen syntyi kyllä instanssijärjestys, mutta että alamaisilla oli tapana kääntyä asioissaan suoraan henkilökohtaisesti kuninkaan puoleen, ja se tapa voitti uudet muodot. Tämä tapa oli juurtunut todella syvään kansan oikeustietoisuuteen. Sen osoittaa, että edellisen vuosisadan loppuun saakka Hänen Kuninkaallinen Majesteettinsa katsoi olevansa velvollinen muistuttamaan Maaherroja siitä, ettei silloinkaan, vaikka laki tai Hänen Majesteettinsa olisivat olleet asiasta eri mieltä, saanut kuninkaan matkoilla ympäri maata estää ketään alamaista ojentamasta omakätisesti hänelle itselleen valitus- ja anomuskirjelmiään heitä koskevista asioista. Sen oli myös oltava avointa kaikille, jotka sitä toivoivat, eikä se saanut olla keneltäkään kiellettyä. Tällöin oli myös otettava huomioon, etteivät asianomaiset viranomaiset ja tuomioistuimet saa hukata niitä. Minkäänlaisia anomuskirjeitä ei saa jättää ottamatta huomioon.

Jos kuitenkin kävisi niin, että vetoomus tai adressi olisivat sisällöltään tai muodoltaan rikollisia (esim. laadittu herjaavalla kielenkäytöllä tai sisältäisivät vahvistamattomia syytöksiä tai totuudenvastaisia väitteitä), se voi johtaa lain mukaan syytteeseen sitä tai niitä vastaan, jotka ovat kirjelmän allekirjoittaneet.

Anomukset tuottavat yleensä vastauksen, päätöksen. Niin ei aina käy vetoomuksille ja vielä vähemmän adresseille. Mutta vähemmän tärkeää on se, voiko vastausta odottaa vai ei. Siinä ei ole vetoomusoikeuden suuri merkitys. Muokkaatillagt i marginalen. Tämän oikeuden suuri merkitys ei ole pelkästään vetoomuksen laatijoille, jotka saavat esteettä tuoda esiin oman näkemyksensä tai yhteisön, kunnan, maalaispaikkakunnan näkemykset ja toivomukset, jotka koskevat yhteistä parasta tai puutteita kyseisissä hallinnoissa. Ne voivat myös antaa tukea ja rohkaisua laitoksille ja elinkeinoille tai tarpeellisten uudistusten myöntämiselle ym. Tai sitten niissä esitetään mielipide jo suoritetuista parannuksista suuntaan tai toiseen. Sillä voi olla enemmän vaikutusta kuin lehdistön kirjoituksilla.tillagt i marginalen – Hallitukselle se myös on ainakin yhtä tärkeä. Hallitsija saa sitä kautta alamaisilta itseltään tietoa heidän todellisista tarpeistaan ja heidän taloudellisesta ja yhteiskunnallisesta tilanteestaan.

Vetoomusoikeutta voi tosin käyttää väärin, mutta niinhän on asian laita jokaisessa oikeudessa. Allekirjoitusten kerääminen, - kysymys Nikolainkaupunki -nimestä. – On luonnollisesti tärkeää, että Hallitsija ja hänen neuvonantajansa ovat niin viisaita ja rohkeita, että erottavat toisistaan harhan ja todellisuuden – tutkivat riippumatta henkilöstä. Joissakin valtio-oikeuksissa se on kuitenkin tunnustettu kallisarvoiseksi oikeudeksi. Moderneissa valtiosäännöissä se on otettu perustuslakeihin. Valtiossa, jossa poliittinen vapaus ei ole vain tyhjä fraasi, tästä ei voi syntyä epäilystä. Mutta myös itsevaltaisissa valtioissa ovat erinomaiset Hallitsijat aina kuunnelleet mielellään, mitä heidän alamaisillaan on sydämellään. – Vain virkavaltaisuus tai sen alemmat lenkit toivovat, etteivät Hallitsijat saisi nähdä muuta kuin mitä heille katsotaan sopivaksi, ja siksi nämä byrokraatit ovat välillä osanneet ja ymmärtäneet estää vetoomusten vastaanoton.

Vaikka meiltä puuttuukin tästä säädös perustuslaeissa, meillä on kuitenkin lakeja, jotka määräävät, miten vetoomusten osalta tulee menetellä. Jo vuoden 1734 Maaherrojen ohjeissa sanotaan, että kuvernöörien on kukin omassa läänissään otettava vetoomukset vastaan ja hoidettava ne eteenpäin siihen paikkaan, johon ne pitää lähettää. Vuoden 1812 Kenraalikuvernöörin ohjeissa sanotaan §:ssä 35, että hänen tulee tutkia ja lähettää eteenpäin Keisari Suuriruhtinaalle sellaiset projektit, joista saattaisi olla hyötyä yleiselle hyvälle ja §:ssä 33, että hänen tulee ottaa vastaan anomuksia ja valituskirjelmiä.

Kuten jo mainitsin, oli vanha tapa kääntyä välittömästi Kuninkaan tai hänen kansliansa puoleen. – Kerroin myös 1700-luvulla annetusta käskystä, joka koski anomusjärjestystä. Nyt meillä on Hänen Keisarillisen Majesteettinsa armollinen määräys ja kuulutus siitä, mitä on otettava huomioon Hänen Keisarilliselle Majesteetilleen jätetyissä erilaisissa anomuksissa sekä erilaisten tuomioiden lieventämistä ja erivapauksia koskevissa asioissa. 12. kesäkuuta 1826.tillagt i marginalen Siitä säädetään 4. osan §:ssä 1. Jos joku katsoo olevansa oikeutettu tekemään Meille valituksen maan Kenraalikuvernööristä, olkoon oikeutettu lähettämään sellaisessa tarkoituksessa anomuksensa Meille postitse sinetöitynä ja osoitteella: ”Hänen Keisarillisen Majesteettinsa Omakätisesti vastaanotettavaksi”. Ei nimettömänä.tillagt i marginalen – § 2. Anomukset, jotka puolestaan sisältävät valituksen toisten maassa olevien auktoriteettien ja Virkamiesten toimenpiteistä, jätettäköön Kenraalikuvernöörille, joka ryhtyköön häntä koskeviin virkatoimenpiteisiin sekä, jos asia on painoarvoltaan tärkeämpi, ilmoittakoon siitä Hänen Majesteetilleen. Sellaiset kirjelmät saa kuitenkin jättää myös prokuraattorille. § 3. Hänen Majesteetilleen osoitettuja alamaisia anomuksia tapauksista ja asioista, jotka kuuluvat korkeimman vallan ratkaistaviksi, eivät voi Keisarin kanslia tai Ministerivaltiosihteeri enää tämän jälkeen ottaa vastaan, vaan ainoastaan Senaatti tai kuvernööri. Senaatti välittää anomuksen Hänen Majesteetilleen, jos katsoo, että tämän pitää asia ratkaista, tai jos asia on painoarvoltaan suurempi, päinvastaisessa tapauksessa on Senaatin tehtävä asiassa ratkaisu.

§ 4. Muuten on Senaatin ja sen osastojen tehtävä ilmoittaa joka kuukauden lopussa Hänen Majesteetilleen niistä tapauksista, joista se on tämän esityksen pohjalta tehnyt pyytämättä ratkaisuja kuluneen kuukauden aikana.

Säädyille tehdyt vetoomukset. Vapaudenaikana käännyttiin Säätyjen puoleen adressien, vetoomusten ja anomusten lisäksi myös valituksin. Siitä oli säädetty vuoden 1723 Valtiopäiväjärjestyksen §:ssä 13. ”Jos jotkut yksityiset henkilöt tekisivät valituksen sellaisessa asiassa, joka ei ole muualla oikaistavissa, sen voivat tehdä myös Säädyt.” Myöhempi laki määrää lähemmin, mitä tämä lopulta tarkoittaa – Säädyistä tuli siten Hallitsijan yläpuolella oleva instanssi – ja se hukutettiin valituksiin – ja se perääntyi askeleen toisensa perään asemastaan tuomio- ja hallintovallan alueen edustajana. Vuoden 1746 Valtiopäiville tehtiin yli 1300 valitusta pelkästään ylennystapauksia koskevien ennakkoluulojen vuoksi.

Vuoden 1772 Hallitusmuoto ei myönnä Säädyille sellaista ylivaltaa. Kaikki vuoden 1680 jälkeen laaditut perustuslait kumottu. – Säädyt eivät pysty käsittelemään yksityisten kansalaisten jättämiä anomuksia, oli syy mikä tahansa; sellaista ei tapahtunut ennen vuotta1680. Sellaista ei myöskään mainita vuoden 1869 Valtiopäiväjärjestyksessä. – Päätelmä. Vetoomukset pitää lähettää vain Hallitsijalle, ei edustajille. – Sitä paitsi valtiopäivämiehethän voivat toivomusaloite-ehdotuksessaan ilmaista heille kerrotut toivomukset, jotka he myös omalta osaltaan hyväksyvät.

3 säädyn toivomusaloiteoikeus sellaisena kuin se oli jo aikaisemmin järjestetty ja esitetty, eikä se myöskään kuulu heidän yleisiin kansalaisoikeuksiinsa.

Sääntönä on: että yksityisten henkilöiden vetoomuksen on puhuttava vetoomuksen tekijän nimissä. He voivat tietenkin ilmoittaa olevansa vakuuttuneita siitä, että näkemys hyväksytään yleisesti, mutta se ei voi tapahtua samalla auktoriteetilla kuin Säätyjen tässä kysymyksessä maan yleisen edun nimissä esittämä, eikä myöskään silloin, kun se on Kaupunginvaltuuston esittämä, kun on kyse kaupungista.

Hänen Majesteettinsa nykyinen ohje Kenraalikuvernöörille, päivätty 8. huhtikuuta 1870.

”Sen jälkeen kun tietoomme on tullut, että erityisesti Helsingin kaupungissa ilmestyvät sanomalehdet on tuotu julki Meille lähetetyissä, Suomen voimassaolevien lehdistötilanteiden muutoksiin tähtäävissä vetoomuksissa, haluamme täten ilmoittaa, että mikäli näitä tai muita samaan tarkoitukseen tähtääviä vetoomuksia Meille lähetetään, Me emme halua kiinnittää niihin huomiota, mikäli Suomea koskeva, vahvistettu lehdistölaki vastaa maan nykytilanteen tarvetta.

Samalla tulkoon selväsanaisesti ilmoitetuksi, että sen jälkeen kun Me myönsimme Suuriruhtinaskunnalle säännöllisin väliajoin toistuvat valtiopäivät, joissa maata edustavat Säädyt voivat ilmoittaa Meille toiveitaan myös niistä toimenpiteistä, jotka riippuvat Meidän Omasta päätöksestämme, Emme halua tällaisen tyyppisissä asioissa tulla vaivatuksi sellaisten henkilöiden esityksillä, jotka eivät ole perustuslain mukaisesti oikeutettuja puhumaan maan puolesta.” – Analysoi. Yksityishenkilöt eivät puhu maan nimissätillagt i marginalen.

Tämän yhteydessä mainittakoon 30. kesäkuuta 1826 päivätty Keisarillinen kuulutus, ettei Keisarin luo pidä lähettää yleisön tai yksityishenkilöiden valtuuskuntaa, ellei Keisari itse ole sitä sallinut tai käskenyt. Jos halutaan lähettää valtuuskunta, on siitä ilmoitettava Kuvernöörille, joka kertoo asiasta Kenraalikuvernöörille, minkä jälkeen Keisarin määräyksen mukaan toimitaan eli lähetystö joko saa tulla tai ei saa tulla Keisarin puheille.

Original (transkription)

|1|

Finlands statsrätttillagt av utgivaren

V T.Vårterminen 1875.
31a Föreläsn.Föreläsningen
13 April.

VIII Petitionsrätten.

Innefattar rättigheten för medborgarena att till Re-
genten el.eller Styrelsen inlemna ansökningar eller besvär
i frågor som på ngtnågot sätt angå dem alla angdeangående förhållanden
som de i ett eller annat afseende anse medföra skada för det all-
männa. – Härvidlag att skilja mellan flere slag:

Besvär, – ansökningaradresserpetitioner i in-
skränkt mening.

Besvär = klagan hos öfverordnad myndighet öfver en
relativt lägre myndighets beslut g.genom hvilket den klagande
förmenar sig hafva lidit materiel ell.eller formell orätt och
deri yrkar lagenlig rättelse.
Klagan hos Prokuratorn
enl.enligt § 11 i instr.instruktionerna
tillagt

Ansökan (i inskränkt mening) kan ske hos såväl högre
som lägre myndighet samt åsyftar ej att vinna ändring i
annan myndighets beslut, utan innefattar en bön, en
begäran i en viss bestämd angelägenhet, om erhållande af en
rättighet eller förmån, som den myndighet hos hvilken ansökan
göres, eger bevilja.

AngdeAngående såväl ansökningar som besvär, behörig domstol eller ad-
ministrativ myndighet för deras upptagande och handläggning,
tid, vilkor och ordning för ingifvandet, vederbörandes hörande
och andra förberedande åtgärder, besluts fattande och utfär-
dande m. m. äro i processlagarna, i administrativa stadgan-
den och instruktioner noggranna föreskrifter meddelade. Med
besvär i denna mening eger klaganden i allmänhet gå instanserna
igenom ända till den högsta, och ansökningar står hvaroch en
öppet att äfven hos H. MtHans Majestät ingifva med iakttagande af gällande
stadgande rörande ordningen att följa. Så t. ex. kglkunglig förord-
ning och påbud, hvarefter alla sollicitanter sig skola
rätta, förr än de understå sig ngnnågon ansökning hos K. MtKunglig Majestät att
göra, af 3 Okt.oktober 1723. Hvarå allm.allmänt det andrasvårtytt hänvisa
att först hos landshöfd.landshövdingen och andra vidkomdevidkommande auktoriteter
sig anmäla, icke direkt K. M.Kunglig Majestät, klagan dock obetagensvårtytt, om
bevislig. – Inskärpt genom Kansli. koll. kung.Kanslikollegiums kungörelse 25 Septseptember 1758.
|2| Senaten i sig upptagit form kollegierna.tillagt i marginalen
Kgl. kung.Kunglig kungörelse 11 Nov 1772 och 11 Maj 1774.

Under dessa begge, besvär och ansökan, förstår
man således den normala formen, som af enskilda
medborgare atttillagt iakttagas. – Besvärsrätt äfven i den admi-
nistrativa vägen af högsta vigt. Skulle strida emot
medborgarens rätt om t. ex. en mängd ärenden skulle
förklaras böra förbli vid Guvernörs utslag. Decentrali-
sations principen fordrar att han icke skall behöfva hemställa
om tusende smått. Men medborgarens petitionsrätt fordrar
att man dock äfvenstruket skall få draga GuvrsGuvernörs utslag under högsta
maktens pröfning, såsnart det icke gälla alltför ringa sak.

Petition (i inskränkt betydelse) utmärker skriftlig
framställning ingifven till Regenten eller representation, med
begäran om vidtagande af mått och steg för allm.allmänna intressens
befordrande. – Petitionen i denna mening kunna göras
af en eller flera enskilda personer, som ock af korpora-
tioner och representationer.

Adresser skiljer sig fr.från petitioner derigenom att i dessa
senare ngtnågot begränsad, hvaremot i en adress endast uttryckes
åsigter, tänkesätt, t. ex. lyckönskning, bifall, ogillande, tack-
sägelse. Skall en skrift kallas adress, måste den vara under-
tecknad af flera eller på fleras vägnartillagt.

Petition eller adress till K. StofnKejsaren Storfursten. Till honom får sådan
ingifvas lika väl som besvär ell.eller ansökningar. Den
petitionerande kan vara enskild person eller korporation
– en eller flera – privatman eller embetsman. Gäller den blott pri-
vata intressen, plägar
kallas böneskrifter.
tillagt i marginalen Denna rätt
hos oss lika gammal som den svenska rätten. – Sam-
hällsförfattningens historia visar oss att efterhand och småningom
en instansordning visserligen uppkom, men att undersåtarnas sed att
i sina angelägenheter vända sig direkte till kongen personligen var mäk-
tigare än de nya formerna. Hur djupt denna sed var rotfästad i fol-
kets rättsmedvetande visar sig deraf att ända mot slutet af förra
|3| århundradet K. MtKunglig Majestät ansåg sig böra erinra LandhfdingarneLandshövdingarna dels att
ej då det hvarken med lag eller H. MtsHans Majestäts tänkesätt är instäm-
mande, att ngnnågon af undersåtarne utestänges från att under
kngnskonungens resor i landsorterna i Dess egna händer sjelf öfver-
lemna sina besvärs- och ansöknings skrifter uti angelägenheter
som kunna dem röra, sådant ock bör alla som det åstunda öp-
pet lemnas och ingen eho det vara må förvägras, dels ock
att dervid måste iakttagas att vederbörande myndigheter och dom-
stolar ej får förskingrasvårtytt. Inga slag af bönskrifter undantagna.

Skulle så hända att en petition eller adress till form eller
innehåll är brottslig (t. ex. affattad i smädliga ordalag eller
innehållande obestyrkta angifvelser och sanningsvidriga fram-
ställningar) kan den föranleda laga åtal emot den eller dem
som undertecknat densamma.

Ansökningar medföra i allmänhet ett svar, en resolution. Så
icke alltid petitioner, ännu mindre adresser. Men ehvad ett
svar kan förväntas eller icke, kan vara af mindre vigt. Pe-
titionsrättens stora betydelse ligger ej deri. Modifieras.tillagt i marginalen Denna rätt af stor
vigt ej allenast för petitionärerna, som obehindradt få
frambära sina egna, eller en korporations, en kommuns,
en landsorts åsigter och önskningar rörande det allmänna
bästa, eller rörande brister i de närvarandes fövaltningar,
eller understöd och uppmuntran för inrättningar och näringar,
ell.eller beviljande af nödiga reformer, m. m. eller så opinion
om redan antagna förbättringar i en elleller annan riktning. Det kan ha mera effekt
än pressens framställning.
tillagt i marginalen – För
Regeringen af ej mindre vigt. Denna derigenom af undersåtarna
sjelfva underrätad om Deras verkl.verkliga behof, om deras
ståndpunkt i ekon.ekonomiskt och socialt hänseende.

Petitionsrätten kan visserl.visserligen missbrukas, men så är det
med hvarje rättighet. Samling af underskrifter, – Nikolaj-
|4| stadsfrågan). – Det är naturl.naturligtvis af vigt att RgentenRegenten
och hans rådgifvare ha förstånd och mod att skilja mellan
sken och verklighet – pröfva utan afseende personen.
– I ngranågra statsrätter jemväl erkänd ss.såsom en dyrbar rätt. I
moderna konstitt.konstitutioner intagen i grundlagarna. I en stat der
politisk frihet icke blott tom fras, kan tvifvel derom
icke uppstå. Men äfven i absoluta stater hafva utmärktare
Regenter alltid med välbehag lyssnat till sina undersåtars
andraganden. – Det är endast byråkratism eller dess
lägre länkar, hvilka önskade att RgnRegenten ej må se annat
än hvad de finna lämpligt, och som derför stundom vetatsvårtytt
och förstått att förhindra petitioners emottagande.

Om vi ock sakna stadgande derom i grundlagarna, ha
vi dock FfarFörfattningar som bestämma huru med slika petitioner
skall förfaras. Redan ins.struket 1734 års Landshöfd. instruktnLandshövdingsinstruktion åligger
det Guvernörerna hvar i sitt län att sådana emottaga och desam-
ma till ort som vederbör insända. – Inst.Instruktion för G GnGeneralguvernören
af 1812 stadgar i § 35 att han skall granska och till
Kejs Storf.Kejsaren Storfursten insända sdnasådana projekter, som kunna
hafva gagn för det allmännas ve i § 33 att han
skall emottaga ansökningar och klagoskrifter.

Ss.Såsom redan sade var det gammal häfd att omedel-
bart till KngenKungen eller hans kansli inlemna. – An-
förde ock påbud frfrån 17 hundratalet om ordning dervid solli-
citationer. Nu finnas H. K MsHans Kejserliga Majestät nåd.nådiga förordning och
kungörelse, om hvad i afseende å de till H. K. MtHans Kejserliga Majestät
ställda undgaunderdåniga ansökningar, äfvensom angdeangående Leuteration
och Dispens i åtskilliga mål är att iakttaga. 12 Juni 1826.tillagt i marginalen Der
stadgas i 4de afdeln.avdelningen, § 1. Anser sig ngnnågon befogad
att hos Oss anföra klagomål öfver Generalguv.Generalguvernören i
landet, vara dertill berättigad att afsända, i sådant
ändamål, sin ansökning till Oss med posten under
försegling och med påskrift: ”Att af H. K. MtHans Kejserliga Majestät Egenhändigt
emottagas”. Icke anonymt.tillagt i marginalen – § 2. Ansökningar åter, hvilka innefatta
|5| klagomål öfver andra i landet varande auktoriters och
Embetsmäns åtgärder, skola ingifvas till Genr. guvernörenGeneralguvernören
som vidtaga på honom ankommande embetsåtgärder samt,
der målet är af större vigt, han H. MtHans Majestät den anmäla.
Sådana skrifter få dock äfven till prokuratorn ingifvas.
§ 3. De till H. MtHans Majestät ställda undgaunderdåniga ansökning i mål och
ärenden, som höra till högsta maktens afgörande kunna
hädanefter icke, hvarken i Kejs.Kejsarens kansli eller af Minister-
statssekret emottagas, utan tilltillagt Senaten eller guvernören.
Senaten öfverlemna ansökning till H. M.Hans Majestät derest ansersvårtytt
bifallas böra eller saken af större vigt; i motsatsstruket
motsatt fall har Senaten att afslå.

§ 4tillagt. I öfrigt åligga det Senaten och dylstruket dess departe-
menter att vid utgången af hvarje månad, hos
H MHans Majestät anmäla om de i grund af dess föredragtillagt under loppet deraf utan
hemställan afgjorda mål.

Petitioner till Ständerna. Under frihetstiden vände
man sig till StnaStänderna icke blotttillagt med adresser, petitioner och ansökningar
utan äfven med besvär. Derom vartillagt stadgadt i 13 § R. O.Riksdagsordningen
1723. ”Skulle ngranågra enskilda personer sig besvära
uti sådana mål, som ej stå annorstädes att rättas,
det må ock inför StnaStänderna ske.” Senare förf.författning bestämma
närmare hvad dermed bör förstås – StnaStänderna blefve
sålunda en instans öfver RegenRegenten – öfverhopades med
besvär – och gjorde det ena afsteget förstruket eftertillagt det andra
från sin ställning sssåsom representation in på dömande
och förvaltande maktens gebit. Vid 1746 års RdagRiksdag
öfver 1 300 besvär allenast öfver prejudice i befordrings-
mål.

1772 års RformRegeringsform medger ej en sådan StnasStändernas supremati.
Alla efter 1680 utfärdade GlagarGrundlagar upphäfna. – StnaStänderna
kunna ej sysselsätta sig med af enskilda medborgare
inlemnad ansökning, då må angå hvad som helst;
sådant skedde ej heller före 1680. – Ej heller omnämnas
|6| sådant i 1869 års L D O.LantdagsordningSlutsats.tillagt Petition skola riktas
blott till Regenten ej till representationen. – Dessutom
kan ju enskildastruket landtdagsmän i sina petitionsförslag
gifva uttryck åt för dem anförda önskningar som de
för egen del ock omfatta.

3 Stnas petitionsrätt sådan den voro ordnadsvårtytt
redan förut framställdt, och hör ej heller till
deras allm.allmänna medborgerliga rättighet.

SsomSåsom regel: att petition af enskilda personer
böra tala i petitionärs namn. De kunna visser-
ligen uttala den öfvertygelse att åsigten allmänt hyllas,
men ickestruket det kan ej ske med den auktoritet
som StnaStänderna i fråga om landets allm.allmänna intresse, ej
heller StadsfullmStadsfullmäktige, när det gäller en stad.

H. M.Hans Majestäts nv.nuvarande reskript [...]oläslig/saknad text till Genr. guv.Generalguvernören af
8 April 1870.

”Sedan till vår kunskap kommit att uti
särskilda i HforsHelsingfors stad utgifna tidningar blifvit offen-
liggjorda till Oss ställa petitioner, åsyftande
förändringar i gällande pressförhållanden inom Finland,
vela Vi härigenom förklara att, i hurudelessvårtytt dessa
eller andra petitioner i enahanda syfte varda
till Oss insända, Vi icke vela å desamma fästa
afseende, såvida den för Finland fastställda press-
författningen i landets närvarande ställning motsvara
behofvet.

Derjemte varder till redigsvårtytt efterrättelse meddeladt,
att, sedan Vi förunnat Storfurstendömet periodiska
landtdagar, hvarvid StnaStänderna ss.såsom representanter för landet,
kunna hos Oss anmäla sina önskningsmål beträf-
fande äfven de förfarförfattningar, hvilka bero af Vårt Eget
beslut, Vi icke vela uti ärende af dylik beskaffenhet varda
besvärade med framställningar af personer, som ej äro gundlags-
enligen berättigade att föra landets talan.” – Analysera. Enskilda icke tala i landets
namn.
tillagt i marginalen

|7|

I sammanhang härmed må omnämnas K. kung.Kejserliga kungörelsen af
30 Jui 1826 att deputation gstruket af menighet
eller enskilda personer ej må till Kejsaren afsändasvårtytt,
såframt icke kejskejsaren sjelf dem tillåtit eller anbefalt.
Vill man deputera, anmäl för Guvernören,
som berättar till Genr. guv.Generalguvernören på det att kejsarens
förordnande må utverkas, huruvida depu-
tationen får afgå eller icke.

Dokumentet i faksimil