19.9.1878 Finlands statsrätt

Svensk text

|1|

Finlands statsrätttillagt av utgivaren

H.T.Höstterminen 1878.
1a FöreläsnFöreläsningen
19 Sept.september

Finlands statsrätt:
Historisk inledning.

Endast få nutidens statsförff.statsförfattningar resultat af en successiv utveckling, på gammal historisk grund. Despot.Despotiska styrelsesätt hade utplånat medeltidens Ståndsförff.ståndsförfattningar, centraliseradt embetsm.ämbetsmanna välde efterträdt provinciel autonomi och ständernas inflytande. – Franska revolutionen. Länge tillbakahnsvårtytttillbakahållen frihet jäste öfver, – man sökte ej bygga fritt statsskick på historisk grund, ty denna var förgätensvårtytt, – man skapade helt nytt med inflytande af teoriens läror. Englands förebild: men hvarför den dels icke kunde tillämpas – emedan faktiska underlaget saknades, – dels orätt bedömdes: emedan icke entydlig skrifven författning. Frankrike efter [...]oläslig/saknad text i pariskommunensvårtytt. Belgien, – imiterad i de flesta stater ...

Konstitutionela förff.författningar dels g.genom revolution framtvingad, dels oktroyerade, förlänade för att förekomma sådan. Det har sedan gällt att efterhand växa in i de nya, oförsökta formerna.

Finlands statsförfattning icke på sådan väg uppkommit. När 1809 års stora förändring, så icke en ny författning. Det nya var att Finland blef stat från att varit del af en stat. Men vilkoren dervid voro: orubbadt bibehållande af den konstitution, af landets gamla lagar och samhälls inrättningar.

Derför har Finlands hela rättsväsende, offentloffentliga som privata rätt, sina rötter i det förflutna: det är resultatet af en seklerlång utvecklingsprocess vi studera i wårsvårtytt konstitution, icke en plötsligt tillskapad modern förf.författning

Svenska statens historia skiljer sig äfven deri – att icke främmande eröfrare. Göter och Svear invandrade, odlade, och bibehöllo landet. – Huru annorstädes – eröfran, – utskiftad jord, – förläningar, – lifegenskap, – bondens ofrihet; – – I Sverige bonden,tillagt av utgivaren odalmannen,tillagt av utgivaren aldrig upphört att vara fri, politiskt berättigad medborgare.

Då sagt att en historisk utvecklings period ligga till grund för vår statsförff.statsförfattning, dermed icke menat|2| att det skulle varit ett jemnt, ostördt framåtskridande till bättre och högre utveckling. Sådanttillagt av utgivaren förete intet folk. Äfven i Sverige revolution, våldsam förändring i maktfördelning med åter itysvårtytt åtföljande reaktion. Men aldrig ett fullständigt och definitvt öfvergifvande af samhällskickets grundelementer. Äfven utländskt inflytande, – men icke bestådnasvårtytt.

En demokratisk landskapsförfflandskapsförfattning möta osssvårtytt vid den tid om hvilken något säkrare urkunder att tillgå.

Kallat den demokratisk – emedan alla jordegare lika rätt i politiskt afseende, – lanskapsförfflandskapsförfattning emedan den statliga enheten icke var ett fast uniformt band utan hvarje landskap fästade egen lagstiftning och särskildt handhafvande af sina angelägenheter. Dock gemensam konung. En del anser dem lik statsförbund: definiera detta. Jag icke betrakta landskapen ss.såsom stat hvar för sig; ty gemensam konung icke blott utrikes och krigsärenden, utan ock högsta dom, samt genom höfding och länsman inseende öfver landskapens förvaltning. Men väl böra vi säga, att den högsta grad af provinsiel autonomi, som historien har uppvisa, inom t. o. m. lagstiftning. För öfrigt städse vanskligt att tillägna nyare tids begrepp på gamla tiders fakta.

Hvad nu (den äldre) medeltidens offentliga rätt vidgå, så öfverhufvud föga utbildad g.genom lag. Det är alltid så i primitiva samhällen. Att i stränga, bestämda, fullständiga former stadga garanti för rätt och frihet är resultatet af långvariga erfarenheter. – Först då utbildas rättsstaten (defin.definition). – Rättsstaten dock från början in reverelat. i vördnad i Sverige ... Lagen skulle gå öfver allas hufvuden. Konungen intet göra i strid med lag. En obegränsad konungamakt har varit i alla tider främmande för svenska statsskickets idé; blott ss.såsom undantag för kort tid möjlig.

|3|

Jag skall här blott beröra vissa hufvuddrag.

Konungens ställning. Upl. lagenUpplandslagen härom något mer än de öfriga Landsk.lag.Landskapslagarna M E. L.L.Magnus Erikssons landslag 1347–Chr.Kristofers landslag 1442. Konunga edens betydelse. Den innehöll i dessa lagar konstitutionens förnämsta del. 1 Styrka kyrkans rätt, – styrka, bevara rättvisan. Tagasvårtytt texten. § 3 garanti för personlig frihet och rätt. 4 – rådet, inhemskt – 5 etc.etcetera

Obs.Observera § 6. skilnad mellan ordinarie och extra ordinarie – detta densammasvårtytt budget princip.

Här grunddragen af alla konstitutioners hufvudprinciper, äfven vår nugällande, bunden att höra rådet, – att bevara kronanssvårtytt egendom, att respektera individens frihet, – att icke stifta ny lag utan folket – icke inskrifva gårdar. – Formerna ofullständiga: om rådets sammansättning och utnämning fanns visserligen bestämdt stadgadt, men icke om lagstiftning,tillagt av utgivaren representation, hvarom mera framdeles. Bräckligsvårtytt ännu länge landskapsvis.

Detta var om lagen. Men verkligheten ofta annorlunda. Och detta väsendtligen en följd af de sociala förändringar, – af de privilegierade ständers uppkomst.

Sagt, att demokratisk författning: ja, men dock der skilnad. Visserligen Odalrätt, i motsats till feodalrätt, – beskrif –, Odalmän kondominum till de allmänningar de omslöto, – den der nedsatte sig endast emphyteutisk rätt. Vari denna ärftlig så fullberättigad medborgare, annars lika med landbo, och denne icke politisk rätt. Dessutom löse män, som ej innehade jord, mindre rättigheter.

Alltså icke fulla demokratier. Dessutom ligga hos jordbrukande folk viss aristokratisk böjelse. Gemensamtsvårtytt att ha mycket jord, g.genom många slägtleder; Arfslagarne gagnade detta. Sålunda en bondearistokrati, innan ännu ngranågra adeliga privilegier. ”De stora ätterna”. – Vidare hofmän, tjensteadel. Så M. Ladulås 1280 års stadga om frälserusstjenare. – Riddare personlig vän, svenne tjenare, öfriga frälsemän. – Först blott utbyte af skyldigheter. Men efterhand missbruk. – Erik af Pommern adelsbref med ärftlighet.

|4|

Privilegier: skattefrihet ochsvårtytt en del onera. Bötesrätt (kungens andel). Domsrätt öfver egna tjenare. – I injurie frågor högre adeln forum inför kung och råd. – På sådana gundvaler skulle lätt ny ståndspartiskhetsvårtytt uppväxa, farliga äfven för kungen. Förläningar och deras följder.tillagt i marginalen

Rådet ... – Unionstiden främmande kung, Engelbrekt.

Hvarje sambälle i sig för till ståndsolikhet .. – Full égalitéfr. jämlikhet blott i primitiva fhållenförhållanden. Men laglig jemlikhet, återvunnen i våra dagar.

Finsk text

Suomen valtio-oikeus

Syyslukukausi 1878

1. luento 19. syyskuuta

Suomen valtio-oikeus: Historiajohdanto

Vain hyvin harva nykyaikaisista valtiosäännöistä on tulosta johdonmukaisesta kehityksestä, rakentuu vanhalle historialliselle perustalle. Itsevaltiaiden tapa hallita oli raivannut tieltään keskiajan säätyvaltiosäännöt, keskitetty virkakoneisto valitsi sen jälkeen alueellisen autonomian ja säätyjen vaikutusvallan. – Ranskan vallankumous. Kauan pidäkkeissään pysynyt vapaus paisui yli äyräitten, – ei yritetty rakentaa vapaata valtiomuotoa historialliselle pohjalle, sillä se oli unohdettu, – luotiin jotain aivan uutta teoriasta saatujen oppien vaikutuksesta. Englannin esikuva: mutta miksi sitä ei osittain voitu soveltaa– koska tosiasiallinen perusta puuttui, – osittain se tuomittiin väärin; koska ei ollut yksiselitteisesti kirjoitettua perustuslakia. Ranska Pariisin kommuunien mukaan. Belgia, – matkittu useimmissa valtioissa…

Perustuslailliset valtiosäännöt, osittain vallankumouksen pakottamia, osittain vain näennäisiä, laadittu vain näyttämään sellaisilta. Myöhemmin on sitten ollut kasvattava näihin uusiin, ennalta kokeilemattomiin muotoihin.

Suomen valtiosääntö ei ole syntynyt tällä tavoin. Kun vuonna 1809 tapahtui suuri muutos, niin ei tullut uutta perustuslakia. Uutta oli, että Suomesta tuli valtio, kun se oli ennen ollut osa toista valtiota. Mutta ehdot siihen olivat: valtiosäännön, maan vanhojen lakien ja yhteiskunnan laitosten säilyttäminen horjuttamattomina.

Sen vuoksi Suomen koko oikeuslaitoksella, sekä julkis- että yksityisoikeudellisella, on juurensa menneisyydessä: omassa valtiosäännössämme me siis tutkimme vuosisataisten kehitysprosessien tuloksia, emme mitään yhtäkkiä tyhjästä luotua, modernia perustuslakia.

Ruotsin valtion historia erottuu muista silläkin tavoin – ettei maahan ole koskaan kukaan vieras tunkeutunut. Gootit ja svealaiset muuttivat maahan asumaan, viljelivät sitä ja pitivät sen itsellään. Kun muualla on ollut – valloituksia, – jaettua maata, – läänityksiä, – maaorjuutta, – talonpoika ei ole ollut vapaa, – niin Ruotsissa ei talonpoika, odaalimies, ole koskaan lakannut olemasta vapaa kansalainen, jolla on poliittisia oikeuksia.

Kun on sanottu, että valtiosääntömme pohjana on historiallinen kehitysvaihe, niin sillä ei tarkoiteta, että tämä vaihe olisi ollut tasaista, häiriytymätöntä kulkemista eteenpäin kohti parempaa ja korkeampaa kehitystä. Sellaista ei ole millään kansalla esittää. Myös Ruotsissa on ollut vallankumous, väkivaltainen vallanjaon muutos kaikkine siihen liittyvine seurauksineen. Mutta ei koskaan täydellistä ja lopullista luopumista yhteiskunnan peruselementeistä. Myös ulkomaiset vaikutteet – mutta ne eivät ole olleet pysyviä.

Demokraattinen maakuntaperustuslaki meitä kohtaasvårtytt siihen aikaan, kun varmempia asiakirjoja on saatavilla.

Demokraattiseksi voidaan nimittää varhaisvaihettakin – koska kaikilla maanomistajilla oli poliittisessa mielessä samat oikeudet – tai maakuntaperustuslaiksi, koska valtiollinen yhtenäisyys ei ollut tiukasti yhdenmuotoinen liitto, vaan jokaisella maakunnalla oli oma lainsäädäntö ja ne huolehtivat omista asioistaan muista erillään. Kuitenkin niillä oli yhteinen kuningas. Jotkut pitävät näitä läänejä valtioliittona: määrittele tämä. En tarkastele maakuntia valtioina sinänsä, sillä yhteinen kuningas hoiti ulkomaan- ja sota-asioiden lisäksi myös korkeimman tuomioistuimen tuomiot samoin kuin valvoi maakuntien hallintoa maaherrojen ja nimismiesten kautta. Mutta varmaan meidän on sanottava, että niillä oli suurin määrä provinssien autonomiaa, mitä historiasta voidaan osoittaa, ja se ulottui jopa lainsäädäntöön saakka. Muutenkin kannattaa muistaa, että aina on haitaksi, jos sovelletaan uudempien aikojen käsitteitä vanhojen aikojen tosiasioihin.

Mitä nyt (vanhemman) keskiajan julkiseen oikeuteen tulee, niin sitä oli yleensä kehitelty vain vähän lakien muodossa. Niin on aina laita primitiivisissä yhteiskunnissa. Pitkäaikaisten kokemusten tuloksena syntyneet täsmälliset, täydelliset toimintamuodot takasivat oikeuden ja vapauden. – Vasta silloin syntyy oikeusvaltio (määrittele). – Oikeusvaltio on kuitenkin pidetty alusta asti Ruotsissa in reverelat. kunnioituksella… Lain piti olla kaikkien yläpuolelle. Kuningas ei saanut toimia ristiriidassa lain kanssa. Kuninkaan rajoittamaton valta on aina ollut vieras ruotsalaiselle valtioajattelulle; vain poikkeuksena se on ollut lyhyen aikaa mahdollinen.

Koskettelen tässä vain tiettyjä pääpiirteitä.

Kuninkaan asema. Upplannin laissa on tästä vähän enemmän kuin muissa maakuntalaeissa. Maunu Eerikinpojan Maanlaki 1347–1442. Kuninkaanvalan merkitys. Se sisälsi näissä laeissa valtiosäännön tärkeimmän osan. 1 Kirkon oikeuksien vahvistaminen, – vahvistaminen, oikeudenmukaisuuden säilyttäminen. Otetaanpa vaikka teksti. § 3 Takuu henkilökohtaisesta vapaudesta ja oikeudesta. 4 – neuvosto, kotimainen – 5 jne. –

Huom. § 6. Ero varsinaisen ja ylimääräisen välillä – tämä on sama kuin budjettiperiaatteessa.

Tässä ovat peruspiirteet kaikkien valtiosääntöjen pääperiaatteista, myös nykyään voimassa olevista, kuningas on sidottu kuuntelemaan neuvostoa, – säilyttämään kruunun omaisuuden, kunnioittamaan yksilönvapautta – olemaan säätämättä uusia lakeja kansan tietämättä – ottamatta maatiloja omiin nimiinsä. – Muodot epätäydellisiä: neuvoston kokoonpanosta ja nimityksestä oli tosin tiettyjä säädöksiä, mutta ei lainsäädännöstä, edustamisesta, josta enemmän myöhemmin. Tilanne oli vielä kauan maakunnittain epävakaa.

Tämä oli siis laista. Mutta todellisuus oli usein toisenlainen. Ja se oli oleellisilta osin seurausta yhteiskunnallisista muutoksista, – etuoikeutettujen säätyjen synnystä.

On sanottu, että perustuslaki on demokraattinen: onhan se, mutta toki niissä on erojakin. Tietenkin odaalioikeus on vastakohtana feodaalioikeudelle, – kuvaile. – Odaalimiehet hallitsivat yhdessä aluettaan, joka ympäröi tavallisten talonpoikien maita, – siellä vallitsi ainoastaan pitkäaikaisen hallinnan oikeus. Toisella puolella oli tämä täydet oikeudet perintönä saanut kansalainen, toisella taas tavallinen maalainen, vailla poliittisia oikeuksia. Lisäksi olivat vielä kuljeksivat miehet, jotka eivät omistaneet maata, heillä oli vielä vähemmän oikeuksia.

Eivät siis olleet mitään täysiä demokratioita. Sitä paitsi maataviljelevässä kansassa on eräänlainen taipumus aristokraattisuuteen. Yhteistä heille oli, että heillä oli paljon maata, jota oli kertynyt monien sukupolvien aikana; perintölait olivat tälle kehitykselle hyödyksi. Siten oli jo olemassa talonpoikaisaristokratia, ennen kuin mitään aatelisten etuoikeuksia annettiinkaan. ”Suuret aatelissuvut”. – Edelleen hovimiehiä, palvelusaatelia. Kuten Maunu Ladonlukon säädös rälssiratsupalvelijoista vuodelta 1280 määräsi. – Ritari oli henkilökohtainen ystävä, svealainen palvelija, muut rälssimiehet. – Ensin vain velvollisuuksien keskinäinen vaihtaminen. Mutta myöhemmin väärinkäyttö. – Eerik Pommerilaisen kirje aateluuden perimisoikeudesta.

Etuoikeudet: Verovapaus ja koko joukko vastuita. Sakkojen keruuoikeus. Tuomio-oikeus omia palvelijoita kohtaan. Oikeustapauksissa ylemmän aateliston oikeudenkäyntipaikkana asettuminen kuninkaan ja neuvoston eteen. – Sellaisista perusasioista kasvoikin helposti säätyjen uudenlainen puolueellisuus, ja ne olivat vaarallisia myös kuninkaalle. Läänitykset ja niiden seuraukset.tillagt i marginalen

Neuvosto… – Unionin aikana vierasmaalainen kuningas, Engelbrekt Pommerilainen.

Jokainen yhteiskunta suhtautuu sinänsä myönteisesti säätyjen erilaisuuteen…. – Täysi égalitéra. tasa-arvo – vain alkeellisissa olosuhteissa. Mutta tasa-arvo lain edessä on tullut taas meidän päivinämme käyttöön.

Original (transkription)

|1|

Finlands statsrätttillagt av utgivaren

H.T.Höstterminen 1878.
1a FöreläsnFöreläsningen
19 Sept.september

Finlands statsrätt:
Historisk inledning.

Endast få nutidens statsförff.statsförfattningar resultat af en
successiv utveckling, på gammal historisk grund.
Despot.Despotiska styrelsesätt hade utplånat medeltidens Stånds-
förff.
ståndsförfattningar, centraliseradt embetsm.ämbetsmanna välde efterträdt provin-
ciel autonomi och ständernas inflytande. – Franska revolu-
tionen. Länge tillbakahnsvårtytttillbakahållen frihet jäste öfver, – man sökte
ej bygga fritt statsskick på historisk grund, ty denna var
förgätensvårtytt, – man skapade helt nytt med inflytande af teo-
riens läror. Englands förebild: men hvarför den dels
icke kunde tillämpas – emedan faktiska underlaget saknades,
– dels orätt bedömdes: emedan icke entydlig skrifven
författning. Frankrike efter [...]oläslig/saknad text i pariskommunensvårtytt.tillagt Belgien, – imiterad i de flesta stater ...

Konstitutionela förff.författningar dels g.genom revolution framtvingad,
dels oktroyerade, förlänade för att förekomma sådan.
Det har sedan gällt att efterhand växa in i de
nya, oförsökta formerna.

Finlands statsförfattning icke på sådan väg upp-
kommit. När 1809 års stora förändring, så icke
en ny författning. Det nya var att Finland blef stat
från att varit del af en stat. Men vilkoren dervid
voro: orubbadt bibehållande af den konstitution, af
landets gamla lagar och samhälls inrättningar.

Derför har Finlands hela rättsväsende, offentloffentliga som
privata rätt, sina rötter i det förflutna: det är resul-
tatet af en seklerlång utvecklingsprocess vi studera
i wårsvårtytt konstitution, icke en plötsligt tillskapad
modern förf.författning

Svenska statens historia skiljer sig äfven deri – att
icke främmande eröfrare. Göter och Svear invandrade,
odlade, och bibehöllo landet. – Huru annorstädes
– eröfran, – utskiftad jord, – förläningar, – lifegen-
skap, – bondens ofrihet; – – I Sverige bonden
odalmannen aldrig upphört att vara fri, politiskt
berättigad medborgare.

Då sagt att en jemnstruket historisk utvecklings period
ligga till grund för vår statsförff.statsförfattning, dermed icke menat
|2| att det skulle varit ett jemnt, ostördt framåtskridande
till bättre och högre utveckling. Sådan förete intet
folk. Äfven i Sverige revolution, våldsam för-
ändring i maktfördelning med åter itysvårtytt åtföljande
reaktion. Men aldrig ett fullständigt och definitvt
öfvergifvande af samhällskickets grundelementer.
Äfven utländskt inflytande, – men icke bestådnasvårtytt.

En demokratisk landskapsförfflandskapsförfattning möta osssvårtytt vid
den tid om hvilken något säkrare urkunder att tillgå.

Kallat den demokratisk – emedan alla jordegare
lika rätt i politiskt afseende, – lanskapsförfflandskapsförfattning emedan
den statliga enheten icke var ett fast uniformt band
utan hvarje landskap fästade egen lagstiftning och sär-
skildt handhafvande af sina angelägenheter. Dock gemen-
sam konung. En del anser dem lik statsförbund:
definiera detta. Jag icke betrakta landskapen ss.såsom
stat hvar för sig; ty gemensam konung icke blott ut-
rikes och krigsärenden, utan ock högsta dom, samt genom
höfding och länsman inseende öfver landskapens förvaltning.
För öfrigtstruket Men väl böra vi säga, att den högsta grad af pro-
vinsiel autonomi, som historien har uppvisa, inom t. o. m.
lagstiftning. För öfrigt städse vanskligt att tillägna
nyare tids begrepp på gamla tiders fakta.

Hvad nu (den äldre) medeltidens offentliga rätt vidgå,
så öfverhufvud föga utbildad g.genom lag. Det är alltid så i
primitiva samhällen. Att i stränga, bestämda, full-
ständiga former stadga garanti för rätt och frihet
är resultatet af långvariga erfarenheter. – Först då
utbildas rättsstaten (defin.definition). – Rättsstaten
dock från början in revere i Sverige ... Lagen
skulle gå öfver allas hufvuden. Konungen intet
göra i strid med lag. En obegränsad konunga-
makt har varit i alla tider främmande för svenska
statsskickets idé; blott ss.såsom undantag för kort tid
möjlig.

|3|

Jag skall här blott beröra vissa hufvuddrag.

Konungens ställning. Upl. lagenUpplandslagen härom något
mer än de öfriga Landsk.lag.Landskapslagarna M E. L.L.Magnus Erikssons landslag 1347–
Chr.Kristofers landslag 1442. Konunga edens betydelse. Den
innehöll i dessa lagar konstitutionens förnämsta del.
1 Styrka kyrkans rätt, – styrka, bevara rättvisan.
Tagasvårtytt texten. § 3 garanti för personlig frihet
och rätt. 4 – rådet, inhemskt – 5 etc.etcetera

Obs.Observera § 6. skilnad
mellan ordinarie och
extra ordinarie –
detta densammasvårtytt budget
princip.
tillagt

Här grunddragen af alla konstitutioners hufvudprinciper,
jastruket äfven vår nugällande, bunden att höra rådet, –
att bevara kronanssvårtytt egendom, att respektera individens
frihet, – att icke stifta ny lag utan folket – icke inskrifva
gårdar. – Formerna ofullständiga: om rådets sam-
mansättning och utnämning fanns visserligen bestämdt
stadgadt, men icke om lagstiftning representation, hvarom
mera framdeles.tillagt
Bräckligsvårtytt ännu länge landskapsvis.

Detta var om lagen. Men verkligheten ofta annor-
lunda. Och detta väsendtligen en följd af de sociala
förändringar, – af de privilegierade ständers uppkomst.

Sagt, att demokratisk författning: ja, men
dock der skilnad. Visserligen Odalrätt, i motsats
till feodalrätt, – beskrif –, Odalmän kondo-
minum till de allmänningar de omslöto, – den der ned-
satte sig endast emphyteutisk rätt. Vari denna
ärftlig så fullberättigad medborgare, annars lika
med landbo, och denne icke politisk rätt.
Dessutom löse män, som ej innehade jord, mindre
rättigheter.

Alltså icke fulla demokratier. Dessutom ligga
hos jordbrukande folk viss aristokratisk böjelse.
Gemensamtsvårtytt att ha mycket jord, g.genom många slägt-
leder; Arfslagarne gagnade detta. Sålunda en bonde-
aristokrati, innan ännu ngranågra adeliga privilegier.
”De stora ätterna”. – Vidare hofmän, tjenste-
adel. Så M. Ladulås 1280 års stadga om
frälserusstjenare. – Riddare personlig väntillagt, svenne tjenaretillagt, öfriga
frälsemän. – Först blott utbyte af skyldigheter. Men efterhand
missbruk. – Erik af Pommern adelsbref medtillagt ärftlighet.

|4|

Privilegier: skattefrihet ochsvårtytt en del onera. Bötesrätt
(kungens andel). Domsrätt öfver egna tjenare. – I
injurie frågor högre adeln forum inför kung
och råd. – På sådana gundvaler skulle lätt
ny ståndspartiskhetsvårtytt uppväxa, farliga äfven för
kungen. Förläningar och deras följder.tillagt i marginalen

Prester. Katolska kkanskyrkans verdsliga anspråk.struket

Köpstäderna – städernas privielgier annan karakter,
icke ngtnågot intrång i allmogens rätt. Denna var
tillräckligt
svårtytt
struket

Bönderna vidare rätt olika kategorier.struket

Rådet ... – Unionstiden främmande
kung, Engelbrekt.

Hvarje sambälle
i sig för till stånds-
olikhet .. – Full
égalité blott i
primitiva fhållenförhållanden.
Men laglig jem-
likhet, återvunnen
i våra dagar.
tillagt

Dokumentet i faksimil