14.3.1876 Finanslära
Finsk text
Original (transkription)
Finanslära.
V. T.Vårterminen 1876.
14e Föreläsn.Föreläsningen
14 Mars.
Igår skälen för progressiv skola. Naturligtvis
med hänsyn till rättvisa, som detta yrkats.
Rekapitulera. – Många framstående förkämpar:
Montesquieu, Rousseau, Say, MlleMademoiselle Royer.
– I Bayern förut frfrån ⅕ till 2 % sedan frfrån 1–3 %.
Deremot: 1o) ur rättvisan:tillagt hvar är gränsen? hvilken progression
är den rättvisa? Kunna väl lefnadsbehofven i alla
klasser vara lika? – Ex.Exempel greven. – borgenstruket rentiertillagt med 5 000.
– Det är att lagligen uppställa kategorier fattig och rik.
Staten skall bedöma hvad nödvändigt, hvad
öfverflödigt – Det är icke skatt rättvisans, utan
legala barmhertighets. – Progressiva skatten gör
billighet på samma rätt som kommunisterna, icke
som ekonomister, d. ä.det är icke billighet med indelning.
– Progression är till sin idé, att upphäfva jem-
likhets principen och sätta förmögenheten i lagstiftarens
hand. HvlkaVilka vådor om t. ex. mest fattiga
lagstiftare. – Det kan bli ren konfiskation.
Och huru ekonomiskt skadlig. Bör ej glömmas
att de större inträden ha sin allmängiltiga
betydelse ock för nationers ekonomi. Associa-
tionen – – välgörenhet – mecenation.
Naturligt att om myckettillagt måttlig, så jemförelsevis
likgiltig. Dock äfven här märkas, att gränsen
vansklig. T. ex. hos oss: f[...]oläslig/saknad text nedsätta
litet under 5 000 etc.
Minsta inkomsternas fritagande har progressiv
betydelse. Bör borttagas från all skattstruket inkomsttillagt. Verkar
då ss.såsom progression. Visa detta genom exempel.
Orättvist att 500 fri och 600 betala; men icke att
sistnämda får 100 mark. Alltså denna ⅚ af sin inkomst
|2|
fri, den som 10 000, får för blott 1/20. – Hos
oss detta känbart 90 000 x 500 = 45 000 000 in-
komst borta. – Medelväg att befria för en lägre klass.
För öfrigt svårt nog finna ledning för vurmen,
beror på alla länders olika fhållandeförhållande.
Annat om inkomstarterna uppskattas olika.
Detta väl att förkläda för allm.allmän inkomskatt. Dock utan petighet.tillagt i marginalen
Konklusion. Härvid ant.antingen allmän eller partiel
Rationel: Approximation resultat tillräkligt. Taxe-
ringskommission med måttliga områden kommuntillagt ganska säker.
Besvär öppna. – Taxering under 3 kategorier
t. ex. 5/5 4/5 3/5 eller 6/6 5/6 4/6. Detta beror på landets
ekonomiska fhållandeförhållande. Men en summa för hvarje person.
Icke progressiv i annat än minimi befrielse
om så nödigt. Denna egenstruket
Med denna ingen annan direkt skatt.
Men partiel. Barastruket Har då till uppgift att
beskatta den del af revenyn, som icke ännu
drabbas af direkt skatt.
I annan mening, allmän, men låg – endast
då att anses ss.såsom en extra nödfallreserv.
L’impôt unique. – Hvad denna
sagts. Huru enär kan ordnastillagt – Men dessutom ju de indirekta.
Finanslära.
V. T.Vårterminen 1876.
14e Föreläsn.Föreläsningen
14 Mars.
Igår skälen för progressiv skola. Naturligtvis med hänsyn till rättvisa, som detta yrkats. Rekapitulera. – Många framstående förkämpar: Montesquieu, Rousseau, Say, MlleMademoiselle Royer. – I Bayern förut frfrån ⅕ till 2 % sedan frfrån 1–3 %.
Deremot: 1o) ur rättvisan: hvar är gränsen? hvilken progression är den rättvisa? Kunna väl lefnadsbehofven i alla klasser vara lika? – Ex.Exempel greven. – rentier med 5 000.
– Det är att lagligen uppställa kategorier fattig och rik. Staten skall bedöma hvad nödvändigt, hvad öfverflödigt – Det är icke skatt rättvisans, utan legala barmhertighets. – Progressiva skatten gör billighet på samma rätt som kommunisterna, icke som ekonomister, d. ä.det är icke billighet med indelning.
– Progression är till sin idé, att upphäfva jemlikhets principen och sätta förmögenheten i lagstiftarens hand. HvlkaVilka vådor om t. ex. mest fattiga lagstiftare. – Det kan bli ren konfiskation. Och huru ekonomiskt skadlig. Bör ej glömmas att de större inträden ha sin allmängiltiga betydelse ock för nationers ekonomi. Associationen – – välgörenhet – mecenation.
Naturligt att om mycket måttlig, så jemförelsevis likgiltig. Dock äfven här märkas, att gränsen vansklig. T. ex. hos oss: f[...]oläslig/saknad text nedsätta litet under 5 000 etc.
Minsta inkomsternas fritagande har progressiv betydelse. Bör borttagas från all inkomst. Verkar då ss.såsom progression. Visa detta genom exempel. Orättvist att 500 fri och 600 betala; men icke att sistnämda får 100 mark. Alltså denna ⅚ af sin inkomst|2| fri, den som 10 000, får för blott 1/20. – Hos oss detta känbart 90 000 x 500 = 45 000 000 inkomst borta. – Medelväg att befria för en lägre klass.
För öfrigt svårt nog finna ledning för vurmen, beror på alla länders olika fhållandeförhållande.
Annat om inkomstarterna uppskattas olika. Detta väl att förkläda för allm.allmän inkomskatt. Dock utan petighet.tillagt i marginalen Konklusion. Härvid ant.antingen allmän eller partiel
Rationel: Approximation resultat tillräkligt. Taxeringskommission med måttliga områden kommun ganska säker. Besvär öppna. – Taxering under 3 kategorier t. ex. 5/5 4/5 3/5 eller 6/6 5/6 4/6. Detta beror på landets ekonomiska fhållandeförhållande. Men en summa för hvarje person.
Icke progressiv i annat än minimi befrielse om så nödigt.
Med denna ingen annan direkt skatt.
Men partiel. Har då till uppgift att beskatta den del af revenyn, som icke ännu drabbas af direkt skatt.
I annan mening, allmän, men låg – endast då att anses ss.såsom en extra nödfallreserv.
L’impôt unique. – Hvad denna sagts. Huru enär kan ordnas – Men dessutom ju de indirekta.