2.3.1875 Finlands statsrätt

Svensk text

|1|

Finlands statsrätttillagt av utgivaren

V. T.Vårterminen 1875.
13 Föreläsn.Föreläsningen
2 Mars.

Landtdagsman i plenum. Uppläs § 46. Två moment: man yttrar sig i den fråga som är under föredragning, – men ock om lagligheten. Anser man t. ex. talmannen öfverskrida sina befogenheter eller.

Ingen får tala utom protokollet.

Andra stycket, den förut omnämnda disciplin. JfrJämför § 8, som förut behandlats. – I sammanhang|2| härmed §§ 48 och 49, om jäf, och om icke lutheran.

Ständernas öfverläggningar offentliga, utom då undantagsvis enhvar annorlunda beslutar § 45. – Härtill ansluta sig förändringen af 4 Maj 1869 ss.såsom innefattande lag för åhörare vid Ståndens Sammanträden under påståendesvårtytt landtdag.

Offentlighet skall råda; men publiken får ej störa, det är allm.allmänna regeln. – § 1 ... ordningsstadgan bör således finna anslagen, eller utdrag derom för så vidt gäller åhörare. Böter om vägra bortgå. – § 2 Den som gör oljud och sålunda störa bote raten mera. – § 3. Den som slåss än mera, – och vaktbetjeningen bör lemnas i fred. § 4. Åklagare är prokurator eller den han förordna. § 5. Böterna tillfalla stndetsståndets kassa. Förvandlas till enkelt fängelse, icke vatten och bröd.

1617: Och på det all ting desto hemligare och riktigare må tillgå, då vill H. K. MtHans Kungliga Majestät tillordna Allmogen edsvurne skrifvare. Propositionen finge icke tagas hem med utan skulle i ståndens rum qvarlemnas. Sedermera de sekreta utskotten i frihetstiden. Utveckla principen af offentlighet.tillagt i marginalen

|3|

Framställt de stadgande enligt ståndens plena ega rum. Återstår ännu ett och annat derom att säga, isynnerhet angdeangående ordningen för beslutsfattande m. m. Men innan vi komma dit, bör talas om de former som fastställda för beredningen af ärenden, om de för landtdagsverksamheten så vigtiga Ständernas utskott. I de äldre tiderna förekommo icke utskott. RrådetRiksrådet beredde ärendena, denna myndighet som utgjorde föreningslänken mellan regering och folkrepresentation. Dessutom förekommo vanligen icke särdeles invecklade frågor. Någon svårare lagstiftningsproblem förekom ju på sekler icke. Praxis var, att StndnStånden ännu under 16de seklet uttalade sig snarare om grunderna än detaljerna, och lät utarbetandet ankomma å Rådet. Rådets betydelse härutinnan upphörde visserligen under striden mellan Carl IX och Rådet, men äfven 1617 års R O.Riksdagsordning stadgade ännu intet om utskott. – Dessa utbildade sig dock under 17de seklet. Deras uppgift var dock ej i början sådan som nuvnuvarande. De beredde icke ärenden utan voro nedsatta för att förmedla meningsuttryck mellan Stånden samt mellan riksdagen och Regeringen. Underhandlingar. Sammanjämkningar. Först under Carl XI utskott för att bereda vigtigare ärenden. I början skilda för hvarje stånd, och för speciella ärenden. – Men derinnansvårtytt förekommo förutom de s. k. utskottsriksdagarna, som icke höra hit, under 17de seklet utskott med beslutande rätt. – Hemliga utskottet och Bankutskottet. Det förra gällde vanligen utrikesärenden och|4| försvarsfrågor och annat som ansågs böra bli sekret. Karl XI plägade sjelf utnämna ledamötena i detta utskott, och var det således för honom ett medel att få ärendena afgjorda så som han ville. – Bankutskottet handlade ock sekret. Beslöt angdeangående Bankens förvaltning sedan StnaStänderna 1668 hade förvandlat Palmstruchska BnBanken till ett stndensståndens verk. – Deputerade från de 3 första stånden, emedan Bondeståndet ej garanterat banken.

1723 års R D O.Riksdagsordning bibehöll Sekreta utskottet, 100 ledamöter,tillagt i marginalen som i sig äfven upptog B U.Bankutskottet, bildadt af 3 första stnstånden. Bondeståndet uteslutet. Dess uppgift var 1o) Inrikes ärenden 2o) statsverket 3o) Försvarsverketsvårtytt 4o) Banken, 5o) Hvad StenStånden i plenum remitterade dit. Utrikes verkligen i mindre sekreta utskott. Stora sekreta deputationen.tillagt i marginalen Hade beslutanderätt i de flesta fall, men det som allmänt kunnigt vara kan skulle i plena föredragas. I denna bestämning fann utskottet nog stöd att tillvälla sig stor makt – en riksdag inom riksdagen. I Sekreta utskottet ligga Sveriges politiska tvister må förekomma.svårtytttillagt i marginalen Utom sekreta utskottet nämna 1723 R D ORiksdagsordning endast 2 stndigaständiga utskott eller deputationer: Urskiljnings och Expeditions. Efter behof voro StnaStänderna berättigade att tillsätta flera dylika.

I 1772 års R F.Regeringsform nämnas ej någon förbindande utskott; 47 § ett sekret, som med StndensStåndens rätt beslöt i de ärenden som kongen ansåg böra hemliga hållas, således för utrikes ärenden;|5| I § 50 nämnes att StnasStändernas utskott, för hvilket Statsverkets tillstånd skulle uppvisas, att med anledning af § 55 som lemnar Banken i StnasStändernas vård, skall naturligtvis ett Bankutskott tillsättas. – Tillföljd deraf ansågo StenStånden vid 1778 års RdgRiksdag sig icke berättigade att tillsätta gemensamma sådana, utan hvart stånd för sig. Men 1786 väcktes motion om gemensamma förberedande utskott, Kungen samtyckte och derefter var det praxis.

Det är förnämligast på den sålunda i fråga om utskott uppkomna praxis, som 1869 L. O.Lantdagsordning ställt sig i fråga om utskott. Framsteget ligger närmast i noggrannhet och bestämdhet.

§ 29 Vid hvarje lagtima – – och ett bankutskott.

Hvilka ärenden tillkomma hvart utskott finna vi stadgadt i § 34–38.

Lagutskottet, uppläs § 34. Ej nämndt privilegier. Förklara hvarföre dock hör dit: (eftersom äro att ss.såsom speciella grundlagar betraktas).

Ekonomiutskott, – § 35. – Omfattar således till ståndet sådana ärenden som icke nödvändigtvis höra till StnasStändernas afgörande.

Statsutskottet – § 36. Skall afge betänkande huru medel till fyllande af landets behof, såvidt ej statsverkets ordinarie tillgångar dertill förslå, skola anskaffas, likaså deraf under landtdagens förlopp ytterliga förslag om ständiga eller tillfälliga anslag för något statsverket|6| eller annat allmänt behof eller för särskilda ändamål eller ock andra frågor af finansiel natur.

Det skall medfåsvårtytt del af statsverkets tillstånd och ega tillgång till alla dess räkenskaper och handlingar, och bör särskildt granska på hvad sätt de vid senaste landtdag för vissa ändamål beviljade anslag blifvit använda.

Besluta med StnasStändernas rätt, andra mom.momentet af § 36.

Bevillningsutskottet § 37 – Förklara skillnader mellan dettas och statsutskottets uppgift. Bankutskottet olika deri, att det har initiativ. Belys närmare.

Utom dessa måste nödvändigt finnas ett expeditionsutskott, § 77.

Men ännu dessutom kunna åtskilliga utskott förekomma.

§ 30. Uppläs 1a mom.momentet framhåll exempel. – Derefter sista mom.momentet och – § 21 R. H. O.Riddarhusordningen om Riddarehusutskott, obligatoriskt.

Vidare delade utskott § 30 andra stycket och sammanfatta utskott. § 41. De sistnämnda ock förut, men alltför talrika. Nu äro väl dock särskilda utskott att föredraga.

Finsk text

Suomen valtio-oikeus

Kevätlukukausi 1875

13. luento 2. maaliskuuta

Valtiopäivämies täysistunnossa. Lue ääneen § 46. Kaksi momenttia: Edustaja pitää puheenvuoron kysymyksessä, joka on käsittelyssä, – mutta ei kuitenkaan laillisuudesta. Jos katsotaan, että esim. puhemies ylittää valtuutensa tai

Kukaan ei saa puhua pöytäkirjan ulkopuolelta.

Toinen kappale, aikaisemmin mainittu kurinpitoasia. Vrt. § 8, jota on aikaisemmin käsitelty. Tässä yhteydessä §§ 48 ja 49 esteellisyydestä, ja ellei ole luterilainen.

Säätyjen neuvottelut julkisia, paitsi silloin, kun kukin niistä poikkeuksellisesti toisin päättää § 45. – Tähän liittyy 4. toukokuuta 1869 tehty muutos, joka sisältää lain Säätyjen kokouksiin hyväksyttävistä kuulijoista kulloinkin käynnissä olevien valtiopäivien aikana.

Julkisuuden on vallittava, mutta yleisö ei saa häiritä, se on yleinen sääntö. § 1… järjestyssäädöksen mukaan on nähtävillä oltava tiedotukset tai otteet asiasta, siten kuin ne koskevat kuulijoita. Sakkoja, jos kieltäytyy poistumasta. – § 2 Jos pitää meteliä ja siten häiritsee, on sakkojen määrä korkeampi. – § 3 Tappelija maksaa sitäkin enemmän – ja vartiopalvelijat on jätettävä rauhaan. § 4 Syyttäjänä on prokuraattori tai kenet hän siihen tehtävään määrää. § 5 Sakot tulevat säädyn kassaan. Ne muutetaan tavalliseksi vankeudeksi, ei vedelle ja leivälle.

1617: Ja jotta kaikki sujuisi sitä salaisemmin ja oikeammin, niin Hänen Kuninkaallinen Majesteettinsa haluaa määrätä Rahvaalle valantehneitä kirjureita. Esityksiä ei saa viedä kotiin, vaan ne on jätettävä säätyjen huoneisiin. Sittemmin erilliset valiokunnat rauhan aikana. Kehittele julkisuuden periaatetta.tillagt i marginalen

Olen esitellyt ne säädökset, jotka liittyvät säätyjen täysistuntojen järjestämiseen. Siitä on vielä jäljellä yhtä ja toista sanottavaa, erityisesti päätöksenteon järjestyksestä ym. Mutta ennen kuin tulemme siihen, on puhuttava niistä toimintamuodoista, jotka on vahvistettu asioiden valmistelua varten, valtiopäivätyöskentelyä varten niin tärkeistä Säätyjen valiokunnista. Vanhempina aikoina ei valiokuntia ollut. Neuvosto valmisteli asiat. Se oli viranomainen, joka muodosti yhteyslenkin hallituksen ja kansan edustajiston välille. Eikä sitä paitsi tavallisesti tullut edes esiin kovinkaan mutkikkaita kysymyksiä. Niinä vuosisatoinahan ei juuri ollut vaikeampia lainsäädäntöongelmia. Käytäntönä oli, että Säädyt vielä 1500-luvulla lausuivat mielipiteensä pikemminkin perusteista kuin yksityiskohdista ja antoivat Neuvoston hoitaa lakien laatimisen. Neuvoston merkitys loppui tässä asiassa tosin Kaarle IX:n ja Neuvoston riitaan, mutta ei myöskään vuoden 1617 Valtiopäiväjärjestyksessä säädetty vielä mitään valiokunnista. – Näitä muodostui kuitenkin 1600-luvulla. Niiden tehtävä ei kuitenkaan ollut alussa sellainen kuin nykyään. Ne eivät valmistelleet asioita vaan kokoontuivat toimimaan välittäjinä Säätyjen keskinäisissä mielipiteenilmauksissa sekä Valtiopäivien ja Hallituksen välillä. Neuvotteluja. Yhteensovittamista. Vasta Kaarle XI:n aikana perustettiin valiokuntia valmistelemaan tärkeimpiä asioita. Aluksi niitä oli kussakin säädyssä erikseen ja silloin erityisasioita varten. – Mutta sitä ennen esiintyi nk. valiokuntavaltiopäivien lisäksi, jotka eivät kuulu tähän, 1600-luvulla valiokuntia, joilla oli oikeus tehdä päätöksiä. Salainen valiokunta ja Pankkivaliokunta. Edellinen käsitteli tavallisesti ulkomaanasioita ja puolustuskysymyksiä ja muita, jotka katsottiin pidettäviksi salaisina. Kaarle XI:llä oli tapana nimittää itse jäsenet tähän valiokuntaan, ja se oli siten hänelle keino saada asiat ratkaistuiksi niin kuin hän itse halusi. Pankkivaliokunta toimi myös salaisesti. Se päätti Pankin hallinnosta sen jälkeen, kun Säädyt olivat vuonna1668 muuttaneet Palmstruchskin Pankin Säätyjen alaiseksi. Edustajia oli 3 ensimmäisestä säädystä, koska Talonpoikaissääty ei taannut pankkia.

Vuoden 1723 Valtiopäiväjärjestys säilytti Salaisen valiokunnan, 100 jäsentätillagt i marginalen, joka ottivat itse haltuunsa myös Pankkivaliokunnan, jonka 3 ensimmäistä säätyä muodostivat. Talonpoikaissääty jätettiin ulkopuolelle. Se tehtävä oli 1) hoitaa maan sisäisiä asioita, 2) valtiota, 3) Puolustuslaitosta, 4) Pankkia, 5) Mitä säädyt täysistunnossaan sinne lähettivät. Ulkomaan asiat olivat todellakin valiokunnissa, jotka eivät olleet yhtä salaisia. Suuri salainen edustajisto.tillagt i marginalen Sillä on päätäntäoikeus useimmissa tapauksissa, mutta mitä piti tulla yleiseen tietoon, oli käsiteltävä täysistuinnoissa. Tästä määräyksestä valiokunta sai riittävästi tukea haalia itselleen suurta valtaa – valtiopäivät valtiopäivien sisällä. Salaisessa valiokunnassa saattoi nousta esiin Ruotsin poliittisia riitoja. tillagt i marginalenSalaisen valokunnan lisäksi vuoden 1723 Valtiopäiväjärjestys mainitsee vain 2 pysyvää valiokuntaa eli edustajistoa: Erottelun ja Hoitamisen valiokunnat. Tarpeen mukaan Säädyillä oli oikeus asettaa lisää vastaavia valiokuntia.

Vuoden 1772 Hallitusmuodossa ei mainita mitään sitovaa valiokunnista; §:ssä 47 mainitaan salainen valiokunta, jossa Säätyjen suostumuksella päätettiin niistä asioista, jotka kuninkaan mielestä on pidettävä salassa, eli siis ulkomaan asioista; §:ssä 50 mainittiin, että Säätyjen valiokuntiin, joille Valtion lupa oli osoitettava, on luonnollisesti liitettävä Pankkivaliokunta, koska §:n 55 johdosta Pankki jätetään Säätyjen hoitoon. – Tämän johdosta Säädyt katsoivat vuoden 1778 Valtiopäivillä, etteivät ne ole yhdessä oikeutettuja ottamaan näitä haltuunsa, vaan kukin sääty erikseen. Mutta vuonna 1786 nostettiin esiin aloite yhteisestä valmistelevasta valiokunnasta, Kuningas hyväksyi sen, ja sen jälkeen siitä tuli käytäntö.

Se onkin edullisin toteutustapa valiokuntia koskevan kysymyksen synnyttämälle käytännölle, eli juuri niin kuin vuoden 1869 Valtiopäiväjärjestys oli asennoitunut tässä asiassa. Edistystä on lähinnä tarkkuudessa ja määrätietoisuudessa.

§ 29 Jokaisilla varsinaisilla – – ja pankkivaliokunta.

Säädökset, mitkä asiat kuuluvat millekin valiokunnalle löydämme pykälistä 34 – 38.

Lakivaliokunta, lue ääneen § 34. Ei mainittuja etuoikeuksia. Selitä, miksi kuitenkin kuuluu sinne: (koska tarkastellaan erikoisperustuslakeja).

Talousvaliokunta, – § 35. – Käsittää siten säädylle kuuluviksi sellaisiakin asioita, jotka eivät välttämättä kuulu Säätyjen ratkaistaviksi.

Valtiovarainvaliokunta – § 36. Antaa mietintöjä, miten hankitaan varoja maan tarpeiden tyydyttämiseen, mikäli valtion varsinaiset tulot eivät siihen riitä. Tekee niitä varten myös valtiopäivien aikana lisäehdotuksia pysyvästä tai tilapäisestä rahoituksesta jollekin valtion laitokselle tai muuhun yleiseen tarpeeseen tai erityiseen tarkoitukseen tai myös muihin luonteeltaan rahoituksellisiin kysymyksiin.

Se saa osaltaan tietoa valtion tilasta ja sillä on pääsy valtion kaikkiin tileihin ja asiakirjoihin, ja sen pitää erityisesti tarkastaa, millä tavoin edellisillä valtiopäivillä tiettyihin tarkoituksiin myönnetyt varat on käytetty.

Selosta viimeksi Säätyjen oikeudet, §:n 36 toinen momentti.

Suostuntaverovaliokunta § 37 – Selvitä erot tämän ja valtiovarainvaliokunnan tehtävien välillä. Pankkivaliokunta on sikäli erilainen, että sillä on aloiteoikeus. Valaise lähemmin.

Näiden lisäksi on välttämättä oltava toimitusvaliokunta, § 77.

Mutta näiden lisäksi voi vielä esiintyä monia erilaisia valiokuntia.

§ 30. Lue 1. momentti, esitä esimerkkejä. Sen jälkeen viimeinen momentti ja – Ritarihuonejärjestyksen § 21 Ritarihuonevaliokunnasta, pakollinen.

Edelleen jaettuja valiokuntia §:n 30 toisessa kappaleessa ja yhdistettyjä valiokuntia §:ssä 41. Viimeksi mainittuja oli myös aikaisemmin, mutta lukumäärältään aivan liian monta. Nyt pidetään kai kuitenkin erillisiä valiokuntia parempina.

Original (transkription)

|1|

Finlands statsrätttillagt av utgivaren

V. T.Vårterminen 1875.
13 Föreläsn.Föreläsningen
2 Mars.

Landtdagsman i plenum. Uppläs § 46. Två
moment: man yttrar sig i den fråga som är under
föredragning, – men ock om lagligheten. Anser man
t. ex. talmannen öfverskrida sina befogenheter eller.

Ingen får tala utom protokollet.

Andra stycket, den förut omnämnda disciplin.
JfrJämför § 8, som förut behandlats. – I sammanhangstruket
I sammanhang
|2| härmed §§ 48 och 49, om jäf, och om icke
lutheran.

Ständernas öfverläggningar offentliga, utom
då undantagsvis enhvar annorlunda beslutar
§ 45. – Härtill ansluta sig förändringen af
4 Maj 1869 angstruket ss.såsom innefattande lag för åhörare
vid Ståndens Sammanträden under påståendesvårtytt
landtdag.

Offentlighet skall råda; men publiken får
ej störa, det är allm.allmänna regeln. – § 1 ... ordnings-
stadgan bör således finna anslagen, eller utdrag
derom för så vidt gäller åhörare. Böter om vägra
bortgå. – § 2 Svärarstruket Den som gör oljud och sålunda
störa bote raten mera. – § 3. Den som slåss
än mera, – och vaktbetjeningen bör lemnas i fred.
§ 4. Åklagare är prokurator eller den han
förordna. § 5. Böterna tillfalla stndetsståndets
kassa. Förvandlas till enkelt fängelse, icke vatten
och bröd.

1617: Och på det
all ting desto hemligare
och riktigare må tillgå,
då vill H. K. MtHans Kungliga Majestät
tillordna Allmogen
edsvurne skrifvare.
Propositionen finge
icke tagas hem med
utan skulle i ståndens
rum qvarlemnas.
Sedermera de se-
kreta utskotten i
frihetstiden.
Utveckla principen
af offentlighet.
tillagt i marginalen

|3|

Framställt de stadgande enligt ståndens
plena ega rum. Återstår ännu ett och annat derom
att säga, isynnerhet angdeangående ordningen för beslutsfattande
m. m. Men innan vi komma dit, bör talas om
de former som fastställda för beredningen af ärenden,
om de för landtdagsverksamheten så vigtiga utskottenstruket
Ständernas utskott. I de äldre tiderna förekommo
icke utskott. RrådetRiksrådet beredde ärendena, denna myndighet
som utgjorde föreningslänken mellan regering och folkrepre-
sentation. Dessutom förekommo vanligen icke särdeles
invecklade frågor. Någon svårare lagstiftningsproblem
förekom ju på sekler icke. Praxis var, att StndnStånden
ännu långt in påstruket undertillagt 16hundrataletstruketde seklettillagt uttalade sig snarare om
grunderna än detaljerna, och lät utarbetandet ankomma å
Rådet. Rådets betydelse härutinnan upphörde visserligen
under striden mellan Carl IX och Rådet, men äfven 1617
års R O.Riksdagsordning stadgade ännu intet om utskott. – Dessa
utbildade sig dock under 17de seklet. Deras uppgift
var dock ej i början sådan som nuvnuvarande. De beredde
icke ärenden utan voro nedsatta för att förmedla
meningsuttryck mellan Stånden samt mellan riksdagen
och Regeringen. Underhandlingar. Sammanjämkningar.
Först under Carl XI utskott för att bereda
vigtigare ärenden. I början skilda för hvarje
stånd, och för speciella ärenden. – Men derinnansvårtytt
förekommo förutom de s. k. utskottsriksdagarna,
som icke höra hit, under 17de seklet utskott med
beslutande rätt. – Hemliga utskottet och Bankutskottet.
Det förra gällde vanligen utrikesärenden och
|4| [...]oläslig/saknad textförsvarstillagtfrågor och annat som ansågs böra bli
sekret. Karl XI plägade sjelf utnämna
ledamötena i detta utskott, och var det således
för honom ett medel att få ärendena afgjorda
så som han ville. – Bankutskottet handlade
ock sekret. Beslöt angdeangående Bankens förvaltning
sedan StnaStänderna 1668 hade förvandlat Palm-
struchska BnBanken till ett stndensståndens verk. – Depu-
terade från de 3 första stånden, emedan Bonde-
ståndet ej garanterat banken.

1723 års R D O.Riksdagsordning bibehöll Sekreta utskottet, 100 ledamöter,tillagt i marginalen
som i sig äfven upptog B U.Bankutskottet, bildadt af 3 första
stnstånden. Bondeståndet uteslutet. Dess uppgift var
1o) Inrikes ärenden 2o) statsverket 3o) Försvarsverketsvårtytt
4o) Banken, 5o) Hvad StenStånden i plenum remitterade
dit. Utrikes verkligen i mindre sekreta
utskott.
Stora sekreta deputa-
tionen.
tillagt i marginalen Hade beslutanderätt i de flesta fall, men det som allmänt kunnigt vara kan skulle i plena föredragas. I denna bestämning fann utskottet nog stöd att tillvälla sig stor makt – en riksdag inom riksdagen.
I Sekreta utskottet
ligga Sveriges politiska
tvister må förekomma.svårtytt
tillagt i marginalen Utom sekreta utskottet nämna 1723 R D ORiksdagsordning
endast 2 stndigaständiga utskott eller deputationer: Urskilj-
nings
och Expeditions. Efter behof voro
StnaStänderna berättigade att tillsätta flera dylika.

I 1772 års R F.Regeringsform nämnas ej någon förbin-
dande utskott; 47 § ett sekret, som med StndensStåndens
rätt beslöt i de ärenden som kongen ansåg böra
hemliga hållas, således för utrikes ärenden;
|5| I § 50 nämnes att StnasStändernas utskott, för hvilket Stats-
verkets tillstånd skulle uppvisas, att med anledning
af § 55 som lemnar Banken i StnasStändernas vård, skall
naturligtvis ett Bankutskott tillsättas. – Tillföljd deraf
ansågo StenStånden vid 1778 års RdgRiksdag sig icke berättigade att
tillsätta gemensamma sådana, utan hvart stånd för sig.
Men 1786 väcktes motion om gemensamma förberedande
utskott, Kungen samtyckte och derefter var det praxis.

Det är förnämligast på den sålunda i fråga om
utskott uppkomna praxis, som 1869 L. O.Lantdagsordning ställt
sig i fråga om utskott. Framsteget ligger närmast
i noggrannhet och bestämdhet.

§ 29 Vid hvarje lagtima – – 12 ledamöter
hvarje
struket och ett bankutskott.

Hvilka ärenden tillkomma hvart utskott finna
vi stadgadt i § 34–38.

Lagutskottet, uppläs § 34. Ej nämndt privilegier.
Förklara hvarföre dock hör dit: (eftersom äro att ss.såsom spe-
ciella grundlagar betraktas).

Ekonomiutskott, – § 35. – Omfattar således till stån-
det sådana ärenden som icke nödvändigtvis höra till StnasStändernas
afgörande.

Statsutskottet – § 36. Skall afge betänkande
huru medel till fyllande af landets behof, såvidt
ej statsverkets ordinarie tillgångar dertill förslå, skola
anskaffas äfvensom särskildt granskastruket, likaså
deraf under landtdagens förlopp ytterliga förslag
om ständiga eller tillfälliga anslag för något statsverket
|6| eller annat allmänt behof eller för särskilda ändamål
eller ock andra frågor af finansiel natur.

Det skall medfåsvårtytt del af statsverkets tillstånd
och ega tillgång till alla dess räkenskaper och
handlingar, och bör särskildt granska på hvad
sätt de vid senaste landtdag för vissa ändamål
beviljade anslag blifvit använda.

Besluta med StnasStändernas rätt, andra mom.momentet af § 36.

Bevillningsutskottet § 37 – Förklara skill-
nader mellan dettas och statsutskottets uppgift.
Bankutskottet olika deri, att det har initiativ.
Belys närmare.

Utom dessa måste nödvändigt finnas ett
expeditionsutskott, § 77.

Men ännu dessutom kunna åtskilliga
utskott förekomma.

§ 30. Uppläs 1a mom.momentet framhåll exempeltillagt. – Derefter sista
mom.momentet och – § 21 R. H. O.Riddarhusordningen om Riddare-
husutskott, 7 persstruket obligatoriskt.

Vidare delade utskott § 30 andra styckettillagt och sammanfatta
utskott. § 41. De sistnämnda ock förut, men
alltför talrika. Nu äro väl dock särskilda
utskott att föredraga.

Dokumentet i faksimil