4.4.1879 Finlands statsrätt

Svensk text

|1|

Finlands statsrätttillagt av utgivaren

V. T.Vårterminen 79.
36te Föreläsn.Föreläsningen
4 April.

Finl.Finlands statsrätt: Kap.Kapitel 8. Om landets försvarsväsende.

§ 3. Stadganden i grundlag om privilprivilegier före värnepligtslagens tillkomst.

Återhemta att monarken högsta befälet, – att krigsmakten baserad på indelningsverket.

Knektehållet medförde befrielse från utskrifningar. Men icke fullständig, utom ss.såsom det normala medlet till härens kompletterande.

Denna term utskrifning finna vi bl.bland annat i 45 § – tvifvelaktigt huruvida här betyder skatt eller folk. Utveckla. Man kunde antaga det förra, på grund af samhanget. Men å andra sidan har ordet haft sin specifika betydelse och är här sammanstäldt just med krigsbehof ”de mått och slag som med Rikets Säkerhet”, – och dessutom andra lagrum hvilka föranleda tolka 45 § så, att den, uppställande den gamla principen att både skatter och folk måste beviljas af StnaStänderna, dock suspendera sådant när riket i fara tillföljd af fremmande angrepp.

Dessa andra lagrum följande Adelns privilegier af 16 Okt.oktober 1723 § 10 (p.sidan 87). Vid kontribution och hjelp frälsehem hälften lindrigare än krono och skatte. ”Således skall ock hållas om ngnnågon utskrifning” etcetcetera. – ”Alla dertill vederrede finnas”: Hvem menas här med alla. – Icke adeln sjelf med dess landbönder och folk.

Vidare försäkran till allmogen 23 Febr.februari 1789. § 7 p.sidan 162.

Uppläs: äfven här en viss otydlighet: gäller det hela allmogen eller blott barnsvårtytt och tjenstefolk? Tänker man sig en tillämpning häraf i verkligheten borde tolkningen väl tillstyrka att icke taga hemansbrukarensvårtytt sjelf, ehuru detta: dock må ingen undandraga sig, nogsamt kunde förstås så att hela allmogen var i nödfall eller krigstider (obsobservera icke endast då riket angripet) kunde utskrifvas. – Slutligen må erinras att en tvångs|2|rekrytering medgifven äfven i knektekontrakter: när staten ålade jordegare skyldighet uppställa soldat, lemnades medel att få karl, i de fall att ingen frivillig åtog sig. Då fick lös man från det området, tagas och tvingas. Naturligt att när det fastställes så många man soldater måste finnas, så kan man ej bygga blott på frivilligheten.

Fråga vi oss om hvilka skyldigheter ålågo landet före värnepligtslagen – hvilka anpsråk kunde monarken göra gällande så finna vi, att beträffande landets härväsende och försvar följande gällande lag, före värnepligtslagens antagande: Jag anför tillika de faktiska konseqvenserna: Härväsendet på indelt fot; – om också för tillfället suspenderadt, – kunde påbjudas till uppställande utan att sdntsådant påbud kräfde StnasStändernas hörande eller bifall. – Upplösningen tillsvidare men ej ett upphäfvande af knektekontrakten. Vi veta ju att 1854 uppstäldes – liksom 1869 upplöstes af regenten ensam. Alltså kunnat påbjuda i fredstid 2 250 man kavalleri för rusthållen, – 9 690 man fotfolk för infanteri – och båtsmansrotar, – dessutom under krigstid vargering 4 845 man.

Detta ekonomiskt förbrukande för jordegaren. Betänkligt derför att möjlighet funnos i lag – om ock är så mycken utsigt att icke skulle förverkligats.

Men vidare i krigstid eller vid anfall: utskrifningsrätt. Visserl.Visserligen Alexander I försäkra i militär proposproposition 1809. H. MtHans Majestät vill tillika hafva till StnaStänderna öfverlemnad den ovilkorliga försäkran att utom national milisen och de linietrupper, H. M.Hans Majestät på Egen bekostnad vill undhåla, medelst en värfning dels af frivilliga, dels af sådana som enligt landets lagar äro förfallna till krigstjenst, skall ingen annan med tvång förenad rekrutering eller militärutskrifning i Finland ega rum. Men lag blef denna försäkran icke, – och huru i krigstid skulle förhållas synas tvifvelaktigt.tillagt i marginalen Låt vara att blott gentemot allmogen, så att äfven bland dem sjelfva jordegaren undantagen. Men var icke just detta stridande mot rättskänslan, i ett land der den rättsliga jemlikheten bör vara grunddraget.

Begrundasvårtytt nog att adel, lärostånd, embetsmän, borgare fria från allt – men om ngtnågot tarfvade förändring, var det just detta, denna orättvisa som skulle i våra dagar varit än mera skriande än förr.

Och sedan frågan om truppernas användande utom landets gränser. Borgå Ständer – anhållan icke uttryckligen bifallen. – VärnVärnpligts uoriginal: Utskottet dock sökt visa, att faktiskt afseende derå fästats eftersom icke annat än gardet bortförda. Dock saknades laga trygghetsvårtytt.

|3|

Alltså å ena sidan saknad af egen armé hvilket äro en svaghet i politiskt afseende – å den andra vidsträckta, sväfvande skyldigheter som kunde tagas i anspråk af Monarken, – och hvilkas genomgående drag, gentemot nutida samhällsfhållandesamhällsförhållanden var orättvist mot jordbrukare klassen. – Mångens blick för dessa missfhållandemissförhållande genom vanans makt förslappad.

Huru vidsträckt monarkens makt var gentemot dessa saker, blef af politiska skäl icke betonadt vid 1877 års landtdag, näml.nämligen att för händelse att värnepligts lag icke blefve antagen, ej ha fäst vederbörande uppmärksamhet för mycket härpå.

Slutligen må nämnas att Regenten icke var genom lag förhindrad att använda ord.ordinarie statsmedel till värfvade trupper i stor skala.

§ 4 värnepligt
inledninledning

Under sådana omständigheter framträda förslaget till införande af allm.allmän värnepligt.

Först några ord om hvad detta begrepp är.

Hvarje medborgares skyldighet att der så af nöden medverka till värnande af fädernelandets område och sjelfständighet mot främmande inkrätare.

Principen icke ny; funnits i alla tider. Det är sättet för organiserande af denna pligtutöfning som är nytt.

Praktiska skälen:tillagt av utgivaren Värfning otillräcklig, – inga reserver. – Man ur huse eller utskrifning kunde vara slugastesvårtytt, när allt gick långsamt, så att öfrig medhannssvårtytt. Nu när ånyo, om nu plötsligt måste vara beredd kan plötsligt uppbåd ej båta: DförDärför den allmänna vapenöfningen i fredstid. Kännetecknande. Detta en statens pligt mot de enskilda.

Principiella skälen i harmoni med sjelfstyrelse principen|4| på alla områden, – faran för friheten, af värfvade stundom främmande arméer. – Allas likhet inför lagen. Men stater kan ålägga blott sådant sssåsom pligt, hvilket för dem bestämd af nöden. Exempel.

Så har hand i hand med politiska utvecklingen till frihet – värnepligtssystem blifvit allmänt infördt, utom i England. – I Sverige är det i embryo.

Om det icke är sorgligt nog, att möjligheten af krig ännu skulle vara så stor, och rustningen och offer derefter så måste dock annars ss.såsom ett rättsligt och politiskt framsteg att värfningssystemet afskaffadt, och äfven härväsendet ingått sssåsom en länk i denna serie af selfgovernment institutioner.tillagt i marginalen

Förberedelser till finsk värnepligtslagar. [...]oläslig/saknad text, krigsminister. Senaten.

Utskottet genomgripande omarbetning deraf, – skall på sina ställen genom jemförelse visas. Grundlagsparagraferna.

Ändring af § 1.

§ 1 icke definitivt öfvergifvande af indelningsverket.

Finsk text

Suomen valtio-oikeus

Kevätlukukausi 1879

36. luento 4. huhtikuuta

Suomen valtio-oikeus: luku 8. Maamme puolustuslaitoksesta

§ 3. Perustuslain säädökset etuoikeuksista ennen asevelvollisuuslain syntymistä.

Kertaa, että Monarkki on ylipäällikkö, – että sotavoimat perustuneet ruotujakolaitokselle.

Sotilaan varustaminen tuotti vapauden väenotoista. Mutta ei täysin eli lukuun ottamatta keinona armeijan normaaliin täydentämiseen.

Tämän termin ”väenotto” löydämme muun muassa §:stä 45 – voidaan epäillä, merkitseekö se tässä veroa vai väkeä. Kehittele. Asiayhteydestä voisi olettaa, että edellistä. Mutta toisaalta sanalla on ollut erityismerkityksensä, ja tässä se on yhdistetty nimenomaan sodan tarpeisiin ”siinä määrin ja sillä tavoin, kuin valtakunnan turvallisuus tarvitsee”, – ja sitä paitsi on toisia lakeja, jotka johdattelevat tulkitsemaan §:ä 45 siten, että esittämällä sen vanhan periaatteen, että sekä veroihin että väkeen on saatava Säätyjen suostumus, se kuitenkin lykkää koko asian hamaan tulevaisuuteen, kun valtakunta on vaarassa vieraan vallan hyökkäyksen vuoksi.

Nämä toiset lait noudattavat Aateliston 16. lokakuuta 1723 päivättyjen etuoikeuksien §:ä 10 (s. 87). Kontribuutiolla ja avulla rälssitilat pääsevät puolta lievemmällä kuin kruunun- ja verotilat. ”Näin ollen järjestetään myös jonkinlainen väenotto” jne. – ”Kaikkien asianomaisten on tultava paikalle”. Ketä tällä ”kaikkien” tarkoitetaan? Ei aatelistoa itseään vaan sen talonpoikia ja väkeä.

Edelleen rahvaalle annettu vakuutus 23. helmikuuta 1789. § 7, s. 162.

Lue ääneen: myös tässä on tiettyä epäselvyyttä: Koskeeko se koko rahvasta vai vain lapsia ja palvelusväkeä? Jos ajatellaan tämän soveltamista todellisuuteen, pitäisi kai tulkinnan vahvistaa, ettei oteta maanviljelijöitä itseään, vaikka sanotaankin näin: kuitenkin kukaan ei saa jättäytyä pois, mikä voitaisiin ymmärtää siten, että koko maalaisväestössä oli hätätapauksessa tai sodan aikana (huom. ei vain silloin, kun valtakuntaan hyökätään) suoritettava väenotto. – Lopuksi on syytä muistuttaa, että pakkorekrytointi sallitaan myös sotilassopimuksissa: kun valtio velvoitti maanomistajan asettamaan sotilaan armeijan käyttöön, annettiin rahaa sotamiehen saamiseksi siinä tapauksessa, ettei kukaan vapaaehtoinen ilmoittautunut. Siinä tapauksessa saatiin ottaa ja pakottaa toimeton mies alueelta armeijaan. Tietenkin kun todetaan, että niin ja niin monta sotilasta täytyy löytyä, ei voi vain rakentaa vapaaehtoisuuden varaan.

Voimme kysyä itseltämme, mitä velvollisuuksia maalla oli ennen asevelvollisuuslakia – mitä vaatimuksia Monarkki saattoi esittää, niin huomaamme, että ennen asevelvollisuuslain hyväksymistä maan armeijalaitosta ja puolustusta koski seuraava laki: Luettelen samalla todelliset seuraukset: Armeijalaitos ruotuväkilaitoksen muodossa; joskin se oli välillä hajotettuna, – voitiin kutsua kokoon ilman että sellainen käsky olisi vaatinut Säätyjen kuulemista tai suostumusta. – Lakkautus oli voimassa toistaiseksi, mutta sotilassopimuksia ei kumottu. Tiedämmehän, että vuonna 1854 sen taas kokosi – kuten myös sitten 1869 lakkautti – Hallitsija yksin. Rauhan aikana olisi siis voinut kutsua 2 250 ratsumiestä rustholleista – 9 690 miestä jalkaväkeen – ja merimiesruotuihin, – ja lisäksi sota-aikana 4 845 miestä täydennysväkenä.

Tämä taloudellisesti kuluttavaa maanomistajille. Siksi on arveluttavaa, että mahdollisuus siihen on laissa – joskaan ei ole kovin todennäköistä, että sitä toteutettaisiin.

Mutta edelleen sota-aikana tai jos maahan hyökätään: väenotto-oikeus. Tosin Aleksanteri I vakuuttaa sotilasasiaesityksessään 1809, että Hänen Majesteettinsa haluaa samalla antaa Säädyille ehdottoman vakuutuksen siitä, että lukuun ottamatta kansallista miliisiä ja niitä etulinjan joukkoja, joita Hänen Majesteettinsa haluaa omalla kustannuksellaan ylläpitää värväämisen avulla ja osittain vapaaehtoisten, osittain sellaisten miesten avulla, jotka ovat maan lakien mukaan sotapalvelusvelvollisia, ei Suomessa järjestetä mitään muuta pakottamiseen liittyvää rekrytointia tai sotamiehenottoa. Mutta laiksi tämä vakuutus ei tullut, – ja näyttää epäilyttävältä, miten sodan aikana mahdettaisiin toimia.tillagt i marginalen Jo pelkästään rahvasta kohtaan, mutta että myös itse maanomistajien kohdalla tehtäisiin poikkeuksia. Mutta eikö juuri tämä ollut ristiriidassa oikeudenmukaisuuden tunteen kanssa maassa, jossa oikeudellisen tasa-arvon on oltava kaiken peruspiirre.

Perustele tosin, että aatelisto, oppineet, virkamiehet, porvarit ovat vapaita kaikesta – mutta jos olisi tehty jokin tarvittava muutos, niin silloin juuri tämä, tämä epäoikeudenmukaisuus, olisi ollut se, joka olisi meidän päivinämme ollut huutavampi kuin aikaisemmin.

Ja sitten kysymys joukkojen käyttämisestä maan rajojen ulkopuolella. Porvoon Säädyt – anomukseen ei selväsanaisesti suostuttu. – Valiokunta on kuitenkin pyrkinyt osoittamaan, että faktisesti nähtynä siihen on sitouduttu, koska muita kuin Suomen kaarti ei ole viety pois maasta. Laillinen varmuus kuitenkin puuttuu.

Toisaalta siis puuttuu oma armeija, mikä on heikkous poliittiselta kannalta katsoen, toisaalta taas on laajoja, hämäriä velvollisuuksia, joiden täyttämistä Monarkki voisi vaatia, – ja joiden yleispiirteenä olisi ollut nykyisissä yhteiskunnallisissa olosuhteissa epäoikeudenmukaisuus maata viljelevää luokkaa kohtaan. – Tottumuksen mahti on turruttanut monen näkemyksen niin, etteivät he enää huomaa näitä epäkohtia.

Poliittisista syistä jäi vuoden 1877 valtiopäivillä korostamatta, miten laajaa Monarkin valta oli näissä asioissa. Mikäli nimittäin asevelvollisuuslakia ei olisi hyväksytty, niin ei olisi ollut riittävästi kiinnitetty asianmukaista huomiota tilanteeseen, joka silloin olisi syntynyt.

Mainittakoon lopuksi, ettei Hallitsija ollut lain avulla estynyt käyttämästä valtion varsinaisia varoja värvättyihin joukkoihin suuressakaan mittakaavassa.

§ 4 asevelvollisuus

Johdanto

Tällaisessa tilanteessa tuli Säätyjen eteen ehdotus yleisen asevelvollisuuden voimaan saattamisesta.

Ensin muutama sana siitä, mitä tämä käsite merkitsee.

Jokaisen kansalaisen velvollisuus on tarpeen tullen olla mukana isänmaan alueen ja itsenäisyyden puolustamisessa vieraiden maahantunkeutujien hyökkäystä vastaan.

Periaate ei ole uusi, se on ollut voimassa kaikkina aikoina. Uutta sen sijaan on tapa, jolla tämä velvollisuuden noudattaminen organisoidaan.

Käytännön syyt: Värväys riittämätön, – ei reservejä. – Mies joka talosta tai sotamiehenotto saattoi olla järkevintä, kun kaikki kävi hitaasti, niin että muuten ehdittiin mukaan tilanteeseen. Nyt taas, kun täytyy äkkiä olla valmistautunut, eivät äkilliset kutsunnat auta: Siksi yleiset sotaharjoitukset rauhan aikana. Tunnusomaista. Tämä on valtion velvollisuus yksilöä kohtaan.

Periaatteelliset syyt sopusoinnussa itsehallinnon periaatteiden kanssa kaikilla aloilla, – vaarana vapaudelle ovat joskus vieraista armeijoista värvätyt. – Kaikkien tasa-arvo lain edessä. Mutta valtiot voivat asettaa vain sellaisia velvollisuuksia, jotka niiden kannalta määräytyvät tarpeen vaatimuksesta. Esimerkki.

Näin on käsi kädessä poliittisen kehityksen kanssa kohti vapautta –saatettu asevelvollisuus voimaan Englantia lukuun ottamatta. – Ruotsissa se on vasta alkiona kehittymässä.

Vaikka onkin kyllin surullista, että sodan mahdollisuus on vielä näin suuri ja varustelu ja uhraukset sen mukaisia, niin oli kuitenkin muutoin oikeudellinen ja poliittinen edistysaskel, että värväysjärjestelmä purettiin, ja että myös armeijalaitos on liittynyt lenkkinä mukaan näiden itsehallinnon instituutioiden joukkoon.tillagt i marginalen

Valmistelut Suomen asevelvollisuuslaeiksi. [...]oläslig/saknad text, sotaministeri. Senaatti.

Valiokunnan suorittama perusteellinen uudelleentyöstäminen, – osoitetaan paikoitellen vertailemalla. Perustuslain pykälät.

§:n 1 muutos.

§:ssä 1 ei lopullista luopumista ruotujakolaitoksesta.

Original (transkription)

|1|

Finlands statsrätttillagt av utgivaren

V. T.Vårterminen 79.
36te Föreläsn.Föreläsningen
4 April.

Finl.Finlands statsrätt: Kap.Kapitel 8. Om landets försvarsväsende.

§ 3. Stadganden i grundlag om privilprivilegier före värnepligtslagens
tillkomst.

Återhemta:struket att monarken högsta befälet, – att krigs-
makten baserad på indelningsverket.

Knektehållet medförde befrielse från utskrifningar.
Men icke fullständig, utom ss.såsom det normala medlet
till härens kompletterande.

Denna term utskrifning finna vi bl.bland annat i 45 § – tvif-
velaktigt huruvida här betyder skatt eller folk.
Utveckla. Man kunde antaga det förra, på grund
af samhanget. Men å andra sidan har ordet haft
sin specifika betydelse och är här sammanstäldt just
med krigsbehof ”de mått och slag som med Rikets
Säkerhet”, – och dessutom andra lagrum hvilka föran-
leda tolka 45 § så, att den, uppställande den gamla
principen att hvarkenstruket bådetillagt skatter och folk måste beviljas
af StnaStänderna, dock suspendera sådant när riket i fara
tillföljd af fremmande angrepp.

Dessa andra lagrum följande Adelns privilegier
af 16 Okt.oktobertillagt 1723 § 10 (p.sidan 87). Vid kontribution och hjelp
frälsehem hälften lindrigare än krono och skatte.
”Således skall ock hållas om ngnnågon utskrifning” etcetcetera.
– ”Alla dertill vederrede finnas”: Hvem
menas här med alla. – Icke adeln sjelf med dess
landbönder och folk.

Vidare försäkran till allmogen 23 Febr.februari 1789. § 7 p.sidan 162.

Uppläs: äfven här en viss otydlighet: gäller det hela
allmogen eller blott barnsvårtytt och tjenstefolk? Tänker
man sig en tillämpning häraf i verkligheten borde tolkningen
väl tillstyrka att icke taga somstruket hemansbrukarensvårtytt sjelf,
ehuru detta: dock må ingen undandraga sig, nogsamt
kunde förstås så att hela allmogen var i nödfall
eller krigstider (obsobservera icke endast då riket angripet) kunde ut-
skrifvas. – Slutligen må erinras att en tvångs-
|2| rekrytering medgifven äfven i knektekontrakter: när staten
ålade jordegare skyldighet uppställa soldat, lemnades medel
att få karl, äfvenstruket i de falltillagt att ingen frivillig åtog sig. Då fick lös man
tagasstruket från det området, tagas och tvingas. Naturligt att
när det fastställes så många man soldater måste finnas,
så kan man ej bygga blott på frivilligheten.

Fråga vi oss om hvilka
skyldigheter ålågo landet
före värnepligtslagen –
hvilka anpsråk kunde
monarken göra gällande
så finna vi, att
tillagt
Alltså varstruket beträffande landets härväsende och försvar
följande gällande lag, före värnepligtslagens antagande:
Jag anför tillika de faktiska konseqvenserna:
Härväsendet på indelt fot; – om också för till-
fället suspenderadt, – kunde påbjudas till upp-
ställande utan att sdntsådant påbud kräfde StnasStändernas
hörande ellertillagt bifall. – Upplösningen tillsvidare men ej ett upphäfvande
af knektekontrakten. Vi veta ju att 1854 uppstäldes
– liksom 1869 upplöstes af regenten ensam. Alltså
kunnat påbjuda i fredstid 2 250 man kavalleri för rust-
hållen, – 9 690 man fotfolk för infanteri – och båts-
mansrotar, – dessutom under krigstid vargering 4 845 man.

Detta ekonomiskt förbrukande för jordegaren. Be-
tänkligt derför att möjlighet funnos i lag – om ock är
så mycken utsigt att icke skulle förverkligats.

Men vidare i krigstid eller vid anfall: utskrifningsrätt. Visserl.Visserligen Alexander
I försäkra i militär
proposproposition 1809. H. MtHans Majestät
vill tillika hafva till
StnaStänderna öfverlemnad
den ovilkorliga försäkran
att utom national
milisen och de linie-
trupper, H. M.Hans Majestät
Egen bekostnad vill
undhåla, medelst en
värfning dels af frivilliga,
dels af sådana som enligt
landets lagar äro förfallna
till krigstjenst, skall ingen
annan med tvång förenad
rekrutering eller militär-
utskrifning i Finland ega rum.
Men lag blef denna för-
säkran icke, – och huru
i krigstid skulle förhållas
synas tvifvelaktigt.
tillagt i marginalen Låt
vara att blott gentemot allmogen, så att äfven bland
dem sjelfva jordegaren undantagen. Men var icke just
detta stridande mot rättskänslan?struket,tillagt i ett land
der den rättsliga jemlikheten bör vara grunddraget.

Begrundasvårtytt nog att adel, lärostånd, embetsmän,
borgare fria från allt – men om ngtnågot tarfvade
förändring, var det just detta, denna orättvisa som
skulle i våra dagar varit än mera skriande än förr.

Och sedan frågan om truppernas användande utom
landets gränser. Borgå Ständer – anhållan
icke uttryckligen bifallen. – VärnVärnpligtstillagt Utskottet dock sökt visa, att fak-
tiskt afseende derå fästats eftersom icke annat än gardet
bortförda. Dock saknades laga trygghetsvårtytt.

|3|

Man kunde vant sig med dettastruket

Alltså å ena sidan saknad af egen armé
hvilket äro en politiskstruket svaghet i politiskt afseende
– å den andra vidsträckta, sväfvande skyldigheter
som kunde tagas i anspråk af Monarken, – och
hvilkas genomgående drag, gentemot nutida sam-
hällsfhållande
samhällsförhållanden var orättvist mot jordbrukare
klassen. – Mångens blick för dessa miss-
fhållande
missförhållande genom vanans makt förslappad.

Huru vidsträckt monarkens makt var gentemot
dessa saker, blef af politiska skäl icke betonadt
vid 1877 års landtdag, näml.nämligen att för händelse att
värnepligts lag icke blefve antagen, ej ha fäst vederbörande
uppmärksamhet för mycket härpå.

Slutligen må nämnas att Regenten icke var genom
lag förhindrad att använda ord.ordinarie statsmedel till
värfvade trupper i stor skala.

§ 4 värnepligt
inledninledning
tillagt

Dessastruket Under sådanatillagt omständigheter framträda förslaget till införande
af allm.allmän värnepligt.

Först några ord om hvad detta begrepp är.

Hvarje medborgares skyldighet att der så af nöden
medverka till fäderneslandetsstruket värnande af fäderne-
landets område och sjelfständighet mot främmande
inkrätare.

Principen icke ny; funnits i alla tider. Det är sättet
för organiserande af denna pligtutöfning som är nytt.

Praktiska skälentillagt
Värfning otillräcklig, – inga reserver. – Man
ur huse eller utskrifning kunde vara slugastesvårtytt, när
allt gick långsamt, så att öfrig medhannssvårtytt. Nu
när jernvägarstruket ånyo, om nu plötsligt måste vara beredd
kan plötsligt uppbåd ej båta: DförDärför den allmänna
vapenöfningen i fredstid
. Kännetecknande. Detta en
statens pligt mot de enskilda.

Principiella skälen i harmoni med sjelfstyrelse principen
|4| på alla områden, – faran för friheten, af värfvade
stundom främmande arméer. – Allas likhet inför
lagen. Men stater kan ålägga blott sådant
sssåsom pligt, hvilket för dem bestämd af nöden.
Exempel.

Så har hand i hand med politiska utvecklingen
till frihet – värnepligtssystem blifvit allmänt
infördt, utom i England. – I Sverige är det i
embryo.

Om det icke är sorgligt nog, att möjligheten af krig ännu skulle vara så stor,
och rustningen och offer derefter så
måste dock annars ss.såsom ett rättsligt
och politiskt framsteg att värf-
ningssystemet afskaffadt, och äfven här-
väsendet ingått sssåsom en länk i denna
serie af selfgovernment institutioner.
tillagt i marginalen

Förberedelser till finsk värnepligtslagar.
[...]oläslig/saknad text, krigsminister. Senaten.

Utskottet genomgripande omarbetning deraf, – skall på sina ställen
genom jemförelse visas.
Grundlagsparagraferna.

Ändring af § 1.

§ 1 icke definitivt öfvergifvande af indelnings-
verket.

Dokumentet i faksimil