28.11.1878 Finlands statsrätt

Svensk text

|1|

Finlands statsrätttillagt av utgivaren

H. T.Höstterminen 78.
40de FöreläsnFöreläsning
28 Novbr.november

Finl.Finlands statsrätt. AfdelnAvdelning III,

1a kapkapitlet. Lagstiftning § 2. forts.fortsättning

Af senaste föreläsn.föreläsningen bör vara tydligt att med ordet lag i R F.Regeringsformen menas framförallt vår allm.allmänna lagcodex, 1734 års lag, hvilken alltså icke kan, vare sig i dess helhet eller vissa delar, af regenten ändras, upphäfvas eller ersättas med ny utan StnasStändernas medverkan och bifall. – Alltså civillag, strafflag, processlag, och vissa delar af ekon.ekonomisk lag – B BBrottsbalken och H BHandelsbalken.

De förordningar, som ändrat större eller mindre delar höra ock hit. Borde äfven heta lag, ty ingrediens i codex, ha inträdt i st.f.stället för den § eller kap.kapitlet eller balken, som genom den ändrats. Orsaken hvarföre ej fått namnet lag är historisk: lag = codex. Oegentl.Oegentligt ock, emedan förordningar utgå äfven fr.från regenten ensam.

I denna, den mest omfattande gren af lagstiftning erfordras Regentens propos.proposition och 3 stånds samstämmiga beslut. Detta enl.enligt § 3 L. O.Lantdagsordningen

Men begreppet lag i 1772 års R F.Regeringsform ej med det anförda uttömdt. Det finnas ännu lagar för särskilda områden, vanligen Kyrkolag och Sjölag.

KkordningenKyrkoordningen 3 Septseptember 1686 blev nämligen af Carl XI utfärdad innan StnaStänderna pröfvat; men i Rdgbesl.Rikdsdagsbeslut 9 Novnovember 1686 förklarade StnaStänderna att de antaga den ”för en lag, dem och deras efterkommande till efterföljd”. – Denna oegentlighet tillhörde tiden – och stats[...]oläslig/saknad text efter 1686 ej mera gällande efter 72. – Vid 1867 års landtdag förslag till ny kkolagkyrkolag, behandlades sssåsom annansvårtytt lagfråga. – Procedyren alltså lika som vid 1734 års lag, deri att 3 stånds beslut, men eljes den olikhet, att enl.enligt § 455 i kkolagenkyrkolagen. Allm. kkomöteAllmänt kyrkomöte tillkomma att föreslå ny, samt|2| förändring och förklaring af gällande kkolagkyrkolag, hvarefter kkomötetskyrkomötets förslag Kejsarens och StnasStändernas pröfning och godkännande underställes. Således kkomötetskyrkomötets initiativ.tillagt i marginalen – I fråga om evang.evangelisk lutherska kkanskyrkans fhållandeförhållande till staten och till andra kristna bör åter kkomötetskyrkomötets yttrande inhemtas.

b) Sjölag af 1667 blef utfärdad på StnasStändernas begäran, och af dem efteråt godkänd. Förfarandet då ännu icke närmare ordnadt. Men innehåll för det mesta sak- och obligationsrätt, sålundasvårtytt special civilrätt. Också numera erkändt att på SnaStänderna ankomma, ss.såsom 1872.

Dessa båda äro lag kodex och redan deras namn af lag berättigar subvenerasvårtytt under 40–42 R F.Regeringsformen

I dessa båda Reg.Regentens propos.proposition 3 stånds beslut.

3o) Men ännu lagstiftning på vissa områden med StnaStänderna, ehuru ej med stöd af de senaste åberopade Grundlagsbudensvårtytt.

a) § 44 R. F. – lagstiftn.lagstiftning om myntet. Kunde anses höra till statsbeskattningen, – har nämligen sidor som berör denna, – men dock tillika stark betydelse för privaträtten. – ProposProposition vid Borgå landtdag – nu ock 1877. – [...]oläslig/saknad text [...]oläslig/saknad text namnet lag om Finlands mynt: I propos.propositionen hette det: Med stöd af 40 och 44 §§ R F.Regeringsformen har H. M.Hans Majestät velat till StnasStändernas antagande föreslå följande lag om Storfurstendömet Finlands mynt. Namnet riktigt, om ock ej Codex, med afslutadt gebit för sig. 3 Stånds beslut. 73 L OLantdagsordningentillagt i marginalen

b) Militärväsendet. Tider funnits då allt hithörande ordnades af RgnRegenten ensam, såvidt ej beskattningsfråga. Sedan Carl XI kontrakt med jordegare landskapsvis om indelningsverket,original:.|3| dock sedan StnaStänderna godkänt principen. Nu icke ändring i kontrakterna genom aftal med länen utan i lagstiftningsväg. § 18 R. F.Regeringsformen uttryckligen föreskrifvet att i lagstiftningsväg, d. ä.det är K. MtKunglig Majestät och StnaStänderna samfäldt. Huruvida 3 Stånds beslut, – ja § 73 L. OLantdagsordningen. Värnepligtslagen.tillagt i marginalen Grundlagsbud är, att krigsmakten förblir vid sin indelning, men ändring inom denna dessasvårtytt bestämningar är icke grundlag. Förklara, – JförelseJämförelse med 3 § F. o. S.A.Förenings- och säkerhetsakten

Nu en väsendtlig utveckling häri g.genom värnepligtslagen. StnasStändernas myndighet har i sjelfva verket derigenom gått längre än förut. Att en del deraf Grundlag har förut sagt.

Huru med krigsartiklarna? Special lag, som af gammalt ansetts beror på monarken tillföljd af hans imperium öfver bärasvårtytt. Det reglementariska i dem ock af sdnsådan art. Men det kriminela borde ej, utan StnaStänderna, helst äfven gälla straff för civila personers förverksvårtytt mot militär. 1877 ny strafflag för militären utan StnaStänderna. Ordet lag redansvårtytt borde ej få begagnas i så fall. – Huru StnaStänderna sedansvårtytt 1578.

Obs.Observera men af RgnRegenten godkändt att åt StnaStänderna öfverlemna.tillagt i marginalen

Ännu hafva vi lagstiftningen å beskattningsfrågor och om Finl.Finlands bank. Men dessa höra lämpligast till följande kapitel, det om statshushållningen, och förbigås derför nu. 4de gruppen derför: den s. k. ekonomiska lagstiftning som på regenten ensam ankomma. Ursprunget fr.från 1285 års Skenninge stadga. – Det som låg utom lantskapssednare lands- äfvensom stadslagars innehåll avsågs höra till konungens styrelse; således|4| hushållning med Kronans jord, reglerande af handel och näringar, såvidt ej allmallmänna lagar, bud och städernas privilprivilegier träddes för när, hvad allmallmänna ordningens upprätthållande kräfde, – polisbud, – föreskrift för tjenstemän samt ordnandet af förvaltningens olika delar. Efterhand allmänna kulturändamål upptagna.

Alltså: Det som angå landets allmänna hushållning, kultur, polis, förvaltning, – allmallmänna hushållningen allmallmänna inrättningartillagt i marginalen

Ett ganska omfattande gebit. Regel: icke stadga ngtnågot emot lag, – skulle sdnsådan förordning ändra lag, vore den ogiltig. – Denna regentens lagstiftnings rätt äfvensvårtytt att supplera, – från skrifter om lagens verkställighet, om förvaltningsmyndigheter – organisation m. m. Kommasvårtytt: Kungöranden, instruktioner, reglementen, stadgar, bref etcetcetera. Förordning ock, men borde undvikas. –

Valordningsmakt. I alla stater så. Mellan 1809 och 1863 åtskilligt obehörigt. Borde nu vara slut; dock ej förr, än ny R FRegeringsform emanerad.

Regenten ensam stifta, kan dock häröfver höra StnaStänderna, begära deras yttrande; i detta behöfver ej pluralitet åstadkommas; ej bindande.

Men om på detta gebit en gång stiftats lag af båda statsmakter, får den ej ändras af Regenten ensam.

Härtill ansluter sig lagförklaring. § 71 grundlag förklara § 43. R FRegeringsform alldeles lika med kompletterande som vid stiftande. Många afsteg förekommit. 1807 och sendn.senare

Påbud och befallningar om visst företag, ej hit, endast hvad som skall permanent tillämpas. Befallning att begagna hvadsvårtytt ej lagstiftning. Men reglemente för den tillfälligsvårtytt är det.tillagt i marginalen

Finsk text

Suomen valtio-oikeus

Syyslukukausi 1878

40. luento 28. marraskuuta

Suomen valtio-oikeus. III osa

1. luku. Lainsäädäntö, § 2 (jatk.)

Edellisestä luennosta piti käydä selville, että hallitusmuodossa sanalla laki tarkoitetaan ennen muuta meidän yleistä lakikokoelmaamme, vuoden 1734 lakia, jota ei siis voi, ei kokonaisuudessaan eikä tietyin osin, hallitsija muuttaa, kumota tai korvata uudella ilman säätyjen myötävaikutusta ja suostumusta. – Siis siviililaki, rikoslaki, prosessilaki ja tietyt osat talouslaista – Rakennuskaari ja Kauppakaari.

Ne asetukset, jotka ovat muuttaneet suurempia tai pienempiä osia, kuuluvat myös tänne. Niidenkin tulisi olla nimettyjä laiksi, sillä koodeksin ainekset ovat astuneet sen pykälän tai sen kappaleen tai kaaren tilalle, joka on sen kautta muutettu. Syy, miksei se ole saanut nimeä laki, on historiallinen: laki = koodeksi. Virheellisestikin, koska asetukset tulevat vieläpä yksin hallitsijalta.

Tässä kaikkein laajimmassa lainsäädännön haarassa vaaditaan Hallitsijan esitys ja 3 säädyn yhtäpitävä päätös. Tämä Valtiopäiväjärjestyksen §:n 3 mukaan.

Mutta käsitettä laki vuoden 1772 hallitusmuodossa ei ole vielä tällä tyhjennetty. On vielä erityisalojen lakeja, kuten Kirkkolaki ja Merilaki.

3. syyskuuta 1686 päivätyn Kirkkojärjestyksen ehti nimittäin Kaarle XI vahvistaa, ennen kuin säädyt olivat sen tarkastaneet, mutta 9. marraskuuta 1686 päivätyssä valtiopäivien päätöksessä säädyt ilmoittivat, että he hyväksyvät sen ”lakina, heidän ja heidän jälkeläistensä noudatettavaksi”. Tämä virheellisyys kuului aikaan – ja valtioon [...]oläslig/saknad text vuoden 1686 jälkeen, mutta se ei ollut enää voimassa vuoden 1772 jälkeen. Vuoden 1867 valtiopäivillä ehdotus uudeksi kirkkolaiksi käsiteltiin toisenlaisena lakikysymyksenä. Prosessi oli siis samanlainen kuin vuoden 1734 lain kohdalla siten, että tarvittiin 3 säädyn päätös, mutta muuten siinä oli se ero, että kirkkolain §:n 455 mukaan Yleinen kirkolliskokous saa tehtäväkseen ehdottaa uutta sekä muutosta ja selvitystä voimassa olevaan kirkkolakiin, minkä jälkeen kirkolliskokouksen ehdotus asetetaan Keisarin ja säätyjen tarkastettavaksi ja hyväksyttäväksi. Siten siinä on kirkolliskokouksen aloite.tillagt i marginalen – Kysymykseen evankelisluterilaisen kirkon suhteesta valtioon ja muihin kristittyihin on pyydettävä kirkolliskokouksen lausunto.

b) Merilaki annettiin 1667 säätyjen pyynnöstä, ja ne sen myöhemmin hyväksyivät. Menettelytapaa ei tuolloin ollut vielä lähemmin määritelty. Mutta sisältönä on enimmäkseen esine- ja velvoiteoikeus, eli siis erikoissiviilioikeus. Nykyään, 1872, tunnustettukin säädyille kuuluvaksi.

Nämä molemmat ovat lakikoodekseja ja jo niiden nimessä oleva laki oikeuttaa ne kuulumaan hallitusmuodon pykälien 40–42 kohdalle.

Näissä molemmissa Hallitsijan esitys, 3 säädyn päätös.

3) Mutta vieläkin lainsäädäntö tietyillä aloilla säätyjen kanssa, vaikkakaan ei sen perustuslain säännöksen tuella, johon viimeksi viitattiin.

a) Hallitusmuodon § 44. Rahalainsäädäntö. Voitaisiin katsoa kuuluvan valtion verotusasioihin, – siinä on paljon sellaisia puolia, jotka koskettelevat sitä, – mutta kuitenkin yhtä vahva merkitys yksityisoikeudelle. – Porvoon valtiopäivillä tehty esitys – nyt myös 1877, – [...]oläslig/saknad text nimi laki Suomen rahayksiköstä. Esityksessä sanottiin: Tukeutuen hallitusmuodon §§ 40 ja 44 Hänen Majesteettinsa on halunnut ehdottaa säätyjen hyväksyttäväksi seuraavan lain Suomen Suuriruhtinaskunnan rahayksiköstä. Nimi on oikein, vaikkei kyseessä olekaan koodeksi, jonka ympärillä on rajattu alue. 3 säädyn päätös. Valtiopäiväjärjestys § 73.

b) Armeijalaitos. Oli aika, jolloin Hallitsija hoiti kaikki tähän kuuluvat asiat yksin, mikäli ei ollut kyse verotuksesta. Sittemmin Kaarle XI:n maanomistajien kanssa maakunnittain tekemä ruotujakolaitosta koskeva sopimus, kuitenkin sen jälkeen, kun säädyt olivat hyväksyneet periaatteen. Nyt ei muutosta ruotusopimuksiin läänien kanssa sopimalla vaan lainsäädäntöteitse. Hallitusmuodon §:ssä 18 on nimenomaan säädetty, että lainsäädännöllä, siis Keisarillinen Majesteetti ja säädyt yhdessä. Tarvitaanko 3 säädyn päätös, – kyllä, Valtiopäiväjärjestyksen §:n 73 mukaan. Asevelvollisuuslaki.tillagt i marginalen Perustuslain säännös on, että sotavoimat pysyvät ruoduissaan, mutta sen sisäiset muutokset eivät ole perustuslain määräyksiä. Selitä. – Vertailu Yhdistys- ja Vakuuskirjan §:ään 7. –

Nyt tähän on tullut oleellinen kehitys asevelvollisuuslain kautta. Säätyjen valta on sen myötä itse asiassa ulottunut pitemmälle kuin aikaisemmin. On jo aikaisemmin sanottu, että osa tästä laista kuuluu perustuslakiin.

Entä sota-artiklat? Erikoislaki, joka jo vanhastaan on katsonut, että riippuu monarkista, miten paljon hän tekee imperiuminsa vuoksi. Niissä oleva ohjesäännön mukainen on laadultaan myös sellaista. Mutta sotaväen rikoslain ei pitäisi, ilman säätyjä, edes koskeakaan rangaistuksia siviilihenkilöiden sotilaita vastaan tekemistä rikkomuksista. Vuoden 1877 uusi sotaväen rikoslaki laadittu ilman säätyjä. Sanaa laki ei jo sinänsä pitäisi saada käyttää tällaisissa tapauksissa. – Entä säädyt vuoden 1578 jälkeen.

Huom. mutta Hallitsija on hyväksynyt, että siirretään säädyille.tillagt i marginalen

Vielä meillä on lainsäädäntö verotuskysymyksistä ja Suomen Pankista. Mutta nämä kuuluvat sopivimmin seuraavaan lukuun, joka koskee valtiontaloutta, ja ohitamme ne nyt sen vuoksi. 4. ryhmä siksi: nk. taloudellinen lainsäädäntö, joka kuuluu yksin Hallitsijalle. Alkuperä vuoden 1285 Skenningen säädöksessä. Sen, mikä oli maakunnallisten maaseutu- ja vastaavasti kaupunkilakien sisällön ulkopuolella, katsottiin kuuluvan kuninkaan hallintoon; siten talonpidolla kruunun mailla, kaupan ja elinkeinojen säätelyllä, ja mikäli ei ollut yleistä lakia, käskyillä ja kaupunkien etuoikeuksilla astuttiin liiankin lähelle sitä, mitä yleisen järjestyksen säilyttäminen vaati, – poliisin käskyjä, – virkamiesten ohjeita sekä hallinnon eri alojen järjestämistä. Myöhemmin otettiin yleiset kulttuurikohteet mukaan.

Siis: Mikä koskee maan yleistä taloudenpitoa, kulttuuria, poliisia, hallintoa, – yleistä taloutta, yleisiä laitoksia.tillagt i marginalen

Varsin laaja alue. Sääntö: Ei säädetä mitään vastoin lakia, – jos sellainen asetus muuttaisi lakia, se olisi pätemätön. – Tätä hallitsijan lainsäädäntöoikeutta myöskin täydennettävä, – kirjoituksista, jotka koskevat lain täytäntöönpanoa, hallintoviranomaisia – organisaatiota ym. Tulossa: Kuulutuksia, ohjeita, ohjesääntöjä, säädöksiä, kirjeitä jne. Myös asetuksia, mutta niitä pitäisi välttää. –

Vaalien järjestämisvalta. Kaikissa valtioissa näin. Vuosien 1809 ja 1863 järjestämisissä runsaasti asiaan kuulumatonta. Pitäisi olla nyt loppunut, muttei ennen kuin uusi hallitusmuoto on saatu voimaan.

Hallitsija yksin säätää, voi kuitenkin kuulla Säätyjä asiasta, pyytää niiden lausuntoa, tässä ei tarvitse saavuttaa enemmistöä; ei ole sitova.

Mutta jos tällä alueella joskus molemmat valtiomahdit säätäisivät lain, sitä ei Hallitsija saa yksin muuttaa.

Tähän liittyy lainselitys. Perustuslain § 71 selittää §:n 43. Hallitusmuodossa aivan samoin täydentävästi kuin säädettäessä. Monta poikkeamaa esiintynyt. 1807 ja sen jälkeen.

Käskyt ja määräykset tietystä hankkeesta eivät kuulu tänne, vain se, mitä tullaan pysyvästi soveltamaan. Määräys sen hyödyntämisestä, mikä ei ole lainsäädäntöä. Mutta ohjesääntö siitä on sitä väliaikaisesti.tillagt i marginalen

Original (transkription)

|1|

Finlands statsrätttillagt av utgivaren

H. T.Höstterminen 78.
40de FöreläsnFöreläsning
28 Novbr.november

Finl.Finlands statsrätt. AfdelnAvdelning III,

1a kapkapitlet. Lagstiftning
§ 2. forts.fortsättning

Af senaste föreläsn.föreläsningen bör vara tydligt
att med ordet lag i R F.Regeringsformen menas framförallt
vår allm.allmänna lagcodex, 1734 års lag, hvilken alltså
icke kan, vare sig i dess helhet eller vissa delar,
af regententillagt ändras, upphäfvas eller ersättas med ny
utan StnasStändernas medverkan och bifall. – Alltså civil-
lag, strafflag, processlag, och vissa delar af
ekon.ekonomisk lag – B BBrottsbalken och H BHandelsbalken.

De förordningar, som ändrat större eller mindre
delar höra ock hit. Borde äfven heta lag, ty
ingrediens i codex, ha inträdt i st.f.stället för den § eller
kap.kapitlet eller balken, som genom den ändrats. Orsaken
hvarföre ej fått namnet lag är historisk: lag =
codex. Oegentl.Oegentligt ock, emedan förordningar utgå
äfven fr.från regenten ensam.

I denna, den mest omfattande gren af lagstiftning
erfordras Regentens propos.proposition och 3 stånds samstämmiga
beslut. Detta enl.enligt § 3 L. O.Lantdagsordningen

Men begreppet lag i 1772 års R F.Regeringsform ej med det
anförda uttömdt. Det finnas ännu lagar för
särskilda områden, vanligen Kyrkolag och
Sjölag.

KkordningenKyrkoordningen 3 Septseptember 1686 blev nämligen af Carl XI
utfärdad innan StnaStänderna pröfvat; men i Rdgbesl.Rikdsdagsbeslut
9 Novnovember 1686 förklarade StnaStänderna att de antaga
den ”för en lag, dem och deras efterkommande
till efterföljd”. – Denna oegentlighet tillhörde
tiden – och stats[...]oläslig/saknad text efter 1686 ej mera gällande
efter 72. – Vid 1867 års landtdag förslag till ny kkolagkyrkolag,
behandlades sssåsom annansvårtytttillagt lagfråga. – Procedyren alltså
lika som vid 1734 års lag, deri att 3 stånds beslut,
men eljes den olikhet, att enl.enligt § 455 i kkolagenkyrkolagen.
Allm. kkomöteAllmänt kyrkomöte tillkomma att föreslå ny, samt
|2| förändring och förklaring af gällande kkolagkyrkolag,
hvarefter kkomötetskyrkomötets förslag Kejsarens och StnasStändernas
pröfning och godkännande underställes. Således kkomötetskyrkomötets initiativ.tillagt i marginalen – I fråga
om evang.evangelisk lutherska kkanskyrkans fhållandeförhållande till staten
och till andra kristna bör åter kkomötetskyrkomötets
yttrande inhemtas.

b) Sjölag af 1667 blef utfärdad på StnasStändernas
begäran, och af dem efteråt godkänd. Förfarandet
då ännu icke närmare ordnadt. Men innehåll
för det mesta kontraktsrättstruket sak- och obligations-
rätt, sålundasvårtytt special civilrätt. Också numera
erkändt att på SnaStänderna ankomma, ss.såsom 1872.

Dessa båda äro lag kodex och redan deras
namn af lag berättigar subvenerasvårtytt under
40–42 R F.Regeringsformen

I dessa båda Reg.Regentens propos.proposition 3 stånds beslut.

3o) Men ännu lagstiftning på vissa områden
med StnaStänderna, ehuru ej med stöd af de senaste
åberopade Grundlagsbudensvårtytt.

a) § 44 R. F. – lagstiftn.lagstiftning om myntet.
Kunde anses höra till statsbeskattningen, – har näm-
ligen sidor som berör denna, – men dock tillika
stark betydelse för privaträtten. – ProposProposition vid
Borgå landtdag – nu ock 1877. – [...]oläslig/saknad text
[...]oläslig/saknad text namnet lag om Finlands mynt:
I propos.propositionen hette det: Med stöd af 40 och 44
§§ R F.Regeringsformen har H. M.Hans Majestät velat till StnasStändernas
antagande föreslå följande lag om Storfurstendömet
Finlands mynt. Namnet riktigt, om ock ej Codex,
med afslutadt gebit för sig. 3 Stånds beslut. 73 L OLantdagsordningentillagt i marginalen

b) Militärväsendet. Tider funnits då allt
hithörande ordnades af RgnRegenten ensam, Sedan ifråstruket
såvidt ej beskattningsfråga. Sedan Carl XI kontrakt
med jordegare landskapsvis om indelningsverket.
|3| dock sedan StnaStänderna godkänt principen. Nu icke
ändring i kontrakterna genom aftal med länen
utan i lagstiftningsväg. § 18 R. F.Regeringsformen uttryckligen
föreskrifvet att i lagstiftningsväg, d. ä.det är K. MtKunglig Majestät
och StnaStänderna samfäldt. Huruvida 3 Stånds beslut,
– ja § 73 L. OLantdagsordningen. Värnepligtslagen.tillagt i marginalen Grundlagsbud är, att krigs-
makten förblir vid sin indelning, men ändring
inom denna dessasvårtytttillagt bestämningar är icke behandlastruket grundlag.
Förklara, – JförelseJämförelse med 3 § F. o. S.A.Förenings- och säkerhetsakten

Nu en väsendtlig utveckling häri g.genom värne-
pligtslagen. StnasStändernas myndighet har i sjelfva
verket derigenom gått längre än förut. Att en del
deraf Grundlag
har förut sagt.
tillagt

Huru med krigsartiklarna? Special lag, som
af gammalt ansetts beror på monarken
tillföljd af hans imperium öfver bärasvårtytt.
Det reglementariska i dem ock af sdnsådan art.
Men det kriminela borde ej, utan StnaStänderna,
helst äfven gälla straff för civila personers
förverksvårtytt mot militär. 1877 ny strafflag
för militären utan StnaStänderna. Ordet lag redansvårtytt
borde ej få begagnas i så fall. – Huru
StnaStänderna sedansvårtytt 1578.

Obs.Observera men
af RgnRegenten godkändt
att åt StnaStänderna öfver-
lemna.
tillagt i marginalen

Ännu hafva vi lagstiftningen å beskatt-
ningsfrågor och om Finl.Finlands bank. Men dessa
höra lämpligast till följande kapitel, det
om statshushållningen, och förbigås derför nu.
4de gruppen derför: den s. k. ekonomiska
lagstiftning som på regenten ensam an-
komma. Ursprunget fr.från 1285 års Skenninge
stadga. – Det som låg utom lantskaps-
sednare lands- äfvensom stadslagars innehåll
avsågs höra till konungens styrelse; således
|4| hushållning med Kronans jord, reglerande af
handel och näringar, såvidt ej allmallmänna lagar,
bud och städernas privilprivilegier träddes för när,
hvad allmallmänna ordningens upprätthållande kräfde,
– polisbud, – föreskrift för tjenstemäntillagt samt ordnandet af
förvaltningens olika delar. Efterhand allmänna kultur-
ändamål upptagna.

Alltså: Det som angå landets allmänna
hushållning, kultur, polis, förvaltning, –
allmallmänna hushållningen
allmallmänna inrättningar
tillagt i marginalen

Ett ganska omfattande gebit. Regel: icke
stadga ngtnågot emot lag, – skulle sdnsådan förordning
ändra lag, vore den ogiltig. – Denna regentens
lagstiftnings rätt äfvensvårtytt att supplera, – från
skrifter om lagens verkställighet, om för-
valtningsmyndigheter – organisation m. m. Kommasvårtytt:
Kungöranden, instruktioner, reglementen, stadgar, bref etcetcetera.
Förordning ock, men borde undvikas. –

Valordningsmakt. I alla stater så.
Mellan 1809 och 1863 åtskilligt obehörigt. Borde
nu vara slut; dock ej förr, än ny R FRegeringsform
emanerad.

Regenten ensam stifta, kan dock häröfver
höra StnaStänderna, begära deras yttrande; i detta
behöfver ej pluralitet åstadkommas; ej bin-
dande.

Men om på detta gebit en gång stiftats
lag af båda statsmakter, får den ej ändras af
Regenten ensam.

Härmed kommer att afsluta §struket
Härtill ansluter sig lagförklaring. § 71 grundlag förklaraflyttad text § 43. R FRegeringsform
alldeles lika
med kompletterande som vid stiftande. Många
afsteg förekommit. 1807 och sendn.senare

Påbud och be-
fallningar om
visst företag, ej
hit, endast hvad
som skall permanent
tillämpas. Befallning
att begagna
hvad
svårtytt ej lag-
stiftning. Men
reglemente för
den tillfälligsvårtytt
är det.
tillagt i marginalen

Dokumentet i faksimil