7.10.1880 Nationalekonomi
Finsk text
Original (transkription)
Nat. ekon.Nationalekonomi
H. T.Höstterminen 80.
10de FöreläsnFöreläsningen
7 Okt.Oktober
5 kap.kapitlet forts.
I denna fråga, om ett företag af ekon.ekonomisk natur
må göras af staten eller vara enskilda förbehållet
må icke lemnas ur sigte, att om dess natur och
ändamål hör, att gifva vinst, så egna det sig
icke för staten. – Industriel företag sällan eller aldrig
bra i statens hand. Har staten dominans etcetcetera, böra
dessa förvaltas, och så rentabelt som möjligt, men
ej må staten på spekulation inkasta sig i affärs-
företag.
Statens åtgärder på ekon.ekonomiska området bör, äfven de
ha för ändamål den allmänna nyttan, icke den egna
nyttan. Ex.Exempel Jordbruken, åtskilliga, icke att agrono-
miska eller agrikulturkemiska försöksstation voretillagt gagnelig eller
nödig. Men kan en sådan sssåsom sådan renderas? Möjligen,
om mycket starkt anlitas, – hvilket dock först i en
framtid. DförDärför riskera ej dessa enskilda att inrätta
den. Skall den derför bli om intet? Staten – eller en
med nödiga medel utrustad förening, kan inrätta
om verkligt allm.allmänt gagn deraf att emotses. Pröfvar
representation så vara fallet, så anslås medlen.
Statens kostnad betäckas måhända genom att jord-
bruket går framåt.
Staten, kommun, etcetcetera kan vänta på vinsten. Åtskilligt
som göras, blir af fullt gagn först för kommande slägter,
men bör ej derför underlåtas. – Staten ss.såsom skogsegare
t. ex. – Men ju mera allmänande, desto mer
besörjes äfven sdantsådant af enskilda, fria associa-
tioner.
Vi se sdantsådant äfven i Finland. Fria föreningar verkar: Litteratur sällskapet,
Vetenskaps Societet, fornminnes, folkupplysnings, – hus-
hållnings, landtbruks-, djurskydd, hästvårdsvårtytt etcetcetera.
Visserligen en del statsanslag, – men sjelfva verksamheten
egen uppoffring, allmänande.
Det mesta arbetet,
det ledande
arbetet gratis.tillagt senare
Dessa vittna om emancipation från statensstruket regeringstillagt förmyndarskap
– England, Nordamerika, på det sociala området
|2|
det mesta besörjdt af dessa föreningar. Help your selftillagt. Frankrike
och öfriga romaniska mindre. Tyskland,
Skandin.Skandinavien, Finland en medelväg, – beskrif.
Endast i despera-
tion hindradesvårtytt
alla förmågansvårtytt
sssåsom yttring af frihet.tillagt i marginalen
Ett folks uppfostran
ge frihet till
frihet.tillagt i marginalen
Låtom oss nu litet jemföra arten af stats-
förvaltning och privat förvaltning.
Statsförvaltning i sin princip allm.allmän karaktär, –
verkar likformigt öfver hela statsområdet, eller
ock öfver bestämda underafdelningar deraf, län, härad etcetcetera.
Alla samhällsklasser föremål derför. Rör sig inom
gränsen af lagar och instruktioner.
Privatförvaltning vanligen till lokalare begränsad.
Genom förenings väsendets utsträckning kan hon dock
vidga sig till verksamheter öfver hela landet. Hon
afser icke det rättas förverkligande, lagbudens exekution,
men olika slag af nytta, – rör sig visst ock inom
stadgar, som ej få kränka lag, – men det mesta
beror på de handlande individernas intentionsvårtytt och
omtanke.
Staten uppställa bestämda kompetensvilkor för
sin förvaltn. personalförvaltningspersonal och har en systematisk
kontroll.
Privat förvaltning annorlunda: den rent enskilde
angår blott honom sjelf – i association väljes
på viss tid de som visat intresse och förmåga.
Och i ststället för bestämd kontroll litar man på am-
bition, intresse ansvarskänsla. –
Vid statsförvaltning vanligentillagt sträng ordning, men fara
af formalism, stagnering, sömnighet, bristande
fri omtanke. – I den privata mer rörlighet,
föränderlighet, företagsamhet. Ligga för mycket
på stela så domnasvårtytt
företagsamhet.tillagt – Dessa de allmänna karaktärerna.
[...]oläslig/saknad text Äfven deraf, utom det förut anförda,
betingadt, att icke i allt lita på staten. Minst der
hvarestsvårtytt moment af spekulativ affärsomtanke
|3|
behöfs, – men ej heller der hvarest individens
intresse, offentlighet mer behöfs, än den regelrätta
utförandet af gifna ordres.
Till senast gifna regel: Offentliga (stats)åt-
gärder för ekonomiska eller andra kultur ända-
mål äro national ekonomiskt berättigade, om
de samma icke skulle kunna på ett lika tillfredsstäl-
lande sätt och med mindre kostnad komma till
stånd genom enskildas verksamhet på den fria
konkurrensens vädjobana. –
Erfodrar det tillägg: i hvarje fall böra dessa
åtgärder afse allmänt gagn, icke hatillagt endast karak-
tären af lukrativt företag, med vastruket förenlig med
vinst ss.såsom hufvudändamål.
Hvad staten gör kan icke ske utan kostnad.
Hvem bestrida denna? Alla medborgare ge beskattningtillagt. Äfven detta
visar att allmänt gagn bör afses.
Ty äfven skatter att betraktas ss.såsom en utgift
hvilken skall ha sin eqvivalent. Arbete gifvit medlen
att betala skatter – [...]oläslig/saknad text det skall vara i
motsvarighet till det arbete staten dfördärför prestera.
Ex.Exempel En jernväg som icke renderar räntan på lånen.
Hvem betalar differensen? Vore det bolag, så skulle
bolagsmän. Statens, så är det alla medborgare.
Men är det rätt att t. ex. alla i öster skola
skatta för Wasa banan?
Tanken att staten ej skall bygga rena lokalbanor,
utan blott stambanor, hvilar härpå. Stam-
banor måste åter gå i vissa hufvudriktningar
gegenom hela landet. Kunna ej med ens byggas.
De som skatta till Wasabanan, bör tänka: vår
tid komma efteråt, då östra Finland får en
stambana. Då få Wasaborna skatta äfven till den.
Sålunda omsider skall man kunna säga: den skatt
|4|
gifves för allmänt, – ej för specielt ändamål.
De afgifter medborgare erlägga till staten, kallas
skatter var till statsbehofven i allmänhet,
afgifter af olika slagtillagt för anlitande af statsanstalter, när de
skola gälda ngnnågon viss speciel tjenst, ss.såsom post
båk, – telegraf, – eller lösen och stämpeltillagt för expedition, etcetcetera.
I hvad mån äro här de allm.allmänna ekonomiska
lagarna för pris bestämningsvårtytt gällande?
Alltså stor urskiljning
af nöden innan besluta
statsföretag.tillagt i marginalen
Icke fritt aftal, för konkurrens. – När jag
köpa stock af staten så eger sdnsådan rum, ty här är
staten på det privaträttsliga området. Men ej
der staten i lag bestämdt värdet af sina tjenster, –
taxor, – tariffer. – Lika litet som, då
skatt i allmänhet.
Constantin
F. M.tillagt i marginalen
Om en medborgare högsvårtytt skatt och dock kanske
säkerhet till lif och egendom eller tillfälle att anlita
kultur anstalter, eller [...]oläslig/saknad text deraf, – så eger utan
tvifvel missfhållande rum (t. ex. Turkiet). Men
om skatter icke kännas tung, och allt det goda
en väl ordnad stat kan erbjuda förefinnes, – så
kan man i allmhetallmänhet säga: statens tjenster köpes
icke öfver deras värde.
Friheten lifsprincip
på det ekonomiska
området.tillagt i marginalen
Här lätt ett sluttande plan: ju mera man lägga
på staten af allehanda företag, desto mera stiga skatter.
Behofs proportion till nationel välmåga. Intensiv
affärsdrift på en egendom – och i staten. Förut-
sätter att ha kommit derhän, att ökad kapital-
användning verkligt bär frukt. – Annars farligt.
Plötsligt bygga 100de mil jernväg i Finland på skattersvårtytt,
skulle sannolikt nedtrycka de skattdragadesvårtytt; om
efterhand, så hinna de verka till allm.allmänna välmågans
höjande, så att ej extra skatter af nöden. Franska
republikens allmallmänna arbeten. Nu 500 millioner om
året. – Vid all statsutgift ochtillagt beskattning derför regeln: pröfva
om den är nödig och verkligensvårtytt allmallmän nyttig. – Annars låt bli.
Detta den ekono-
miska regeln för
statsutgifter.
Hvad sjelfva be-
skattningen vidkomma
så den allmänna
regeln, att undvika
sådan, som nedtrycka
näringsverksamheten.
Taga blott af behåll-
ning eller befintlig
konsumtionsföretagsvårtytt
men ej på produktion.
Det närmare hör
till finansvetenskap.
I morgon om Finlands
ståndpunkter.tillagt
Nat. ekon.Nationalekonomi
H. T.Höstterminen 80.
10de FöreläsnFöreläsningen
7 Okt.Oktober
5 kap.kapitlet forts.
I denna fråga, om ett företag af ekon.ekonomisk natur må göras af staten eller vara enskilda förbehållet må icke lemnas ur sigte, att om dess natur och ändamål hör, att gifva vinst, så egna det sig icke för staten. – Industriel företag sällan eller aldrig bra i statens hand. Har staten dominans etcetcetera, böra dessa förvaltas, och så rentabelt som möjligt, men ej må staten på spekulation inkasta sig i affärsföretag.
Statens åtgärder på ekon.ekonomiska området bör, äfven de ha för ändamål den allmänna nyttan, icke den egna nyttan. Ex.Exempel Jordbruken, åtskilliga, icke att agronomiska eller agrikulturkemiska försöksstation vore gagnelig eller nödig. Men kan en sådan sssåsom sådan renderas? Möjligen, om mycket starkt anlitas, – hvilket dock först i en framtid. DförDärför riskera ej dessa enskilda att inrätta den. Skall den derför bli om intet? Staten – eller en med nödiga medel utrustad förening, kan inrätta om verkligt allm.allmänt gagn deraf att emotses. Pröfvar representation så vara fallet, så anslås medlen. Statens kostnad betäckas måhända genom att jordbruket går framåt.
Staten, kommun, etcetcetera kan vänta på vinsten. Åtskilligt som göras, blir af fullt gagn först för kommande slägter, men bör ej derför underlåtas. – Staten ss.såsom skogsegare t. ex. – Men ju mera allmänande, desto mer besörjes äfven sdantsådant af enskilda, fria associationer.
Vi se sdantsådant äfven i Finland. Fria föreningar verkar: Litteratur sällskapet, Vetenskaps Societet, fornminnes, folkupplysnings, – hushållnings, landtbruks-, djurskydd, hästvårdsvårtytt etcetcetera. Visserligen en del statsanslag, – men sjelfva verksamheten egen uppoffring, allmänande.
Dessa vittna om emancipation från regerings förmyndarskap – England, Nordamerika, på det sociala området|2| det mesta besörjdt af dessa föreningar. Help your selfen. Hjälp dig själv.. Frankrike och öfriga romaniska mindre. Tyskland, Skandin.Skandinavien, Finland en medelväg, – beskrif.
Endast i desperation hindradesvårtytt alla förmågansvårtytt sssåsom yttring af frihet.tillagt i marginalen
Ett folks uppfostran ge frihet till frihet.tillagt i marginalen
Låtom oss nu litet jemföra arten af statsförvaltning och privat förvaltning.
Statsförvaltning i sin princip allm.allmän karaktär, – verkar likformigt öfver hela statsområdet, eller ock öfver bestämda underafdelningar deraf, län, härad etcetcetera. Alla samhällsklasser föremål derför. Rör sig inom gränsen af lagar och instruktioner.
Privatförvaltning vanligen till lokalare begränsad. Genom förenings väsendets utsträckning kan hon dock vidga sig till verksamheter öfver hela landet. Hon afser icke det rättas förverkligande, lagbudens exekution, men olika slag af nytta, – rör sig visst ock inom stadgar, som ej få kränka lag, – men det mesta beror på de handlande individernas intentionsvårtytt och omtanke.
Staten uppställa bestämda kompetensvilkor för sin förvaltn. personalförvaltningspersonal och har en systematisk kontroll.
Privat förvaltning annorlunda: den rent enskilde angår blott honom sjelf – i association väljes på viss tid de som visat intresse och förmåga. Och i ststället för bestämd kontroll litar man på ambition, intresse,tillagt av utgivaren ansvarskänsla. –
Vid statsförvaltning vanligen sträng ordning, men fara af formalism, stagnering, sömnighet, bristande fri omtanke. – I den privata mer rörlighet, föränderlighet, företagsamhet. Ligga för mycket på stela så domnasvårtytt företagsamhet. – Dessa de allmänna karaktärerna.
Äfven deraf, utom det förut anförda, betingadt, att icke i allt lita på staten. Minst der hvarestsvårtytt moment af spekulativ affärsomtanke|3| behöfs, – men ej heller der hvarest individens intresse, offentlighet mer behöfs, än den regelrätta utförandet af gifna ordres.
Till senast gifna regel: Offentliga (stats)åtgärder för ekonomiska eller andra kultur ändamål äro national ekonomiskt berättigade, om de samma icke skulle kunna på ett lika tillfredsställande sätt och med mindre kostnad komma till stånd genom enskildas verksamhet på den fria konkurrensens vädjobana. –
Erfodrar det tillägg: i hvarje fall böra dessa åtgärder afse allmänt gagn, icke ha endast karaktären af lukrativt företag, förenlig med vinst ss.såsom hufvudändamål.
Hvad staten gör kan icke ske utan kostnad. Hvem bestrida denna? Alla medborgare ge beskattning. Äfven detta visar att allmänt gagn bör afses.
Ty äfven skatter att betraktas ss.såsom en utgift hvilken skall ha sin eqvivalent. Arbete gifvit medlen att betala skatter – det skall vara i motsvarighet till det arbete staten dfördärför prestera.
Ex.Exempel En jernväg som icke renderar räntan på lånen. Hvem betalar differensen? Vore det bolag, så skulle bolagsmän. Statens, så är det alla medborgare. Men är det rätt att t. ex. alla i öster skola skatta för Wasa banan?
Tanken att staten ej skall bygga rena lokalbanor, utan blott stambanor, hvilar härpå. Stambanor måste åter gå i vissa hufvudriktningar gegenom hela landet. Kunna ej med ens byggas. De som skatta till Wasabanan, bör tänka: vår tid komma efteråt, då östra Finland får en stambana. Då få Wasaborna skatta äfven till den. Sålunda omsider skall man kunna säga: den skatt|4| gifves för allmänt, – ej för specielt ändamål. De afgifter medborgare erlägga till staten, kallas skatter var till statsbehofven i allmänhet, afgifter af olika slag för anlitande af statsanstalter, när de skola gälda ngnnågon viss speciel tjenst, ss.såsom post,tillagt av utgivaren båk, – telegraf, – eller lösen och stämpel för expedition, etcetcetera.
I hvad mån äro här de allm.allmänna ekonomiska lagarna för pris bestämningsvårtytt gällande?
Alltså stor urskiljning af nöden innan besluta statsföretag.tillagt i marginalen
Icke fritt aftal, för konkurrens. – När jag köpa stock af staten så eger sdnsådan rum, ty här är staten på det privaträttsliga området. Men ej der staten i lag bestämdt värdet af sina tjenster, – taxor, – tariffer. – Lika litet som, då skatt i allmänhet.
Constantin F. M.tillagt i marginalen
Om en medborgare högsvårtytt skatt och dock kanske säkerhet till lif och egendom eller tillfälle att anlita kultur anstalter, eller [...]oläslig/saknad text deraf, – så eger utan tvifvel missfhållande rum (t. ex. Turkiet). Men om skatter icke kännas tung, och allt det goda en väl ordnad stat kan erbjuda förefinnes, – så kan man i allmhetallmänhet säga: statens tjenster köpes icke öfver deras värde.
Friheten lifsprincip på det ekonomiska området.tillagt i marginalen
Här lätt ett sluttande plan: ju mera man lägga på staten af allehanda företag, desto mera stiga skatter. Behofs proportion till nationel välmåga. Intensiv affärsdrift på en egendom – och i staten. Förutsätter att ha kommit derhän, att ökad kapitalanvändning verkligt bär frukt. – Annars farligt. Plötsligt bygga 100de mil jernväg i Finland på skattersvårtytt, skulle sannolikt nedtrycka de skattdragadesvårtytt; om efterhand, så hinna de verka till allm.allmänna välmågans höjande, så att ej extra skatter af nöden. Franska republikens allmallmänna arbeten. Nu 500 millioner om året. – Vid all statsutgift och beskattning derför regeln: pröfva om den är nödig och verkligensvårtytt allmallmän nyttig. – Annars låt bli.
Detta den ekonomiska regeln för statsutgifter. Hvad sjelfva beskattningen vidkomma så den allmänna regeln, att undvika sådan, som nedtrycka näringsverksamheten. Taga blott af behållning eller befintlig konsumtionsföretagsvårtytt men ej på produktion. Det närmare hör till finansvetenskap. I morgon om Finlands ståndpunkter.