29.10.1875 Förvaltningsrätt
Finsk text
Hallinto-oikeus
Syyslukukausi 1875
11. luento 29. lokakuuta
Prokuraattori lasketaan Senaattiin kuuluvaksi, vaikka hänellä onkin aivan toisenlaisia tehtäviä kuin senaattoreilla. 12. helmikuuta 1812 päivättyjen ohjeiden § 1. Hän
”auttaa kenraalikuvernööriä ja valvoo sitä, että sekä maan yleistä lakia että muitakin asetuksia, säädöksiä, ohjesääntöjä ja etuoikeuksia noudatetaan ja ne otetaan huomioon kaikissa virastoissa, ja että jokaisen virkamiehen on täyttää kunniallisesti velvollisuutensa, niin ettei kukaan korkea tai alhainen, rikas tai köyhä joudu kärsimään hänelle kuuluvasta oikeudesta huolimatta”.
Prokuraattori on virassaan vain kenraalikuvernöörin käskyvallan alainen siten kuin myös vuoden 1809 ohjesäännössä sanotaan.
Prokuraattorilla on tehtäviä suhteessa Senaattiin sekä suhteessa lainkäyttöön ja järjestykseen yleensä.
1) Suhteessa Senaattiin:
- a) hänen tehtävänsä on varmistaa, että Senaattiin tulevat tapaukset merkitään päiväkirjaan ja esitellään niin pian kuin mahdollista.
- b) hänen on oltava ahkerasti läsnä sekä Senaatin yleisistunnoissa että osastojen kokouksissa ja pidettävä huoli siitä, että kaikki asiat käsitellään laillisessa järjestyksessä ja oikeudenmukaisesti: hänellä on esteetön oikeus ilmoittaa Senaatille pöytäkirjaan merkittäviksi ne muistutukset, joihin hän voi lain ja asioiden laadun perusteella katsoa olevansa oikeutettu ilman että Senaatin päätöksen tekemistä sen vuoksi kuitenkaan estetään. Prokuraattori saa tiedon pöytäkirjasta, ellei hän voi olla valvomassa oikaisua.
- c) hänen tulee valvoa, että pöytäkirjaa pidetään ja sen oikaisut tehdään oikein, sekä että toimitus suoritetaan joutuisasti.
- d) hän hoitaa tai hoidattaa, että Senaatin tai kenraalikuvernöörin hänen virastonsa käsiteltäviksi jättämät tapaukset lähetetään eteenpäin asianmukaiseen paikkaan, samoin kuin ne syytteet virkamiehiä ja yksityishenkilöitä vastaan, joita Senaatin tai kenraalikuvernöörin tai hänen itsensä on otettava tutkittaviksi, kun niistä on ensin ilmoitettu kenraalikuvernöörille.
- e) ”Mikäli kenraalikuvernööri tai Senaatti poikkeaisi oman virkansa hoidossa laista ja asetuksista, on prokuraattorin tehtävä tehdä sitä vastaan esitys ja ilmoitettava samalla, mikä asiassa on lainvastaista, mutta jos sellainen jätetään huomiotta, on prokuraattorin kenenkään estämättä ilmoitettava asiasta ja siihen liittyvistä olosuhteista Hänen Majesteetilleen.”
- f) prokuraattorin on jokaisen puolivuotiskauden päätyttyä annettava kenraalikuvernöörille ne erityisluettelot ratkaistuista ja ratkaisemattomista asioista, jotka hänen hoidettavikseen on yleisistunnosta ja osastoilta jätetty.
Muut velvollisuudet
- a) Jos prokuraattori havaitsee hovioikeuden istuntopäiväkirjoista, pesänjako-oikeuskäsittelyiden päiväkirjoista sekä verotukseen liittyvistä toimenpiteistä leväperäisyyttä työssä, hänen on asioista saatavan tiedon avulla tartuttava siihen viranomaisen otteella.
- b) jos asianomistajat ovat hovioikeudessa oikeassa, eikä heidän asiaansa oteta hovioikeuden käsittelyyn, he ilmoittavat asiasta prokuraattorille, jonka tulee silloin ottaa selvää viivytyksen syistä. Myös jos joku muukin katsoo aiheelliseksi ilmoittaa suostuntaveron yhteydessä virkamiesten tai muiden huomaamatta jääneestä lainrikkomuksesta, ei prokuraattori saa kieltäytyä ottamasta sellaisia kirjelmiä vastaan, ja hänen on sitten osoitettava ilmoitukset niille paikkakunnille, joille ne kuuluvat ja asetettava tehtävään tarpeen tullen yleinen syyttäjä. Hovioikeuden ja maaherran on viipymättä ojennettava prokuraattorille auttava kätensä kaikissa niissä tapauksissa, joissa hän viran puolesta luottaa heihin.
- b) Vaikka kruununvankila kuuluu kullakin paikkakunnalla lähinnä maaherran alaisuuteen, on kuitenkin prokuraattorin tehtävä huolehtia niiden järjestyksen säilymisestä sekä pidettävä niissä tarkastus henkilökohtaisesti kanneviskaalin ja pormestarin kanssa.
- c) Hänelle on lähetettävä joka kuukausi vankiluettelot laadittuina hänen ohjeittensa mukaan, samoin kehruuhuoneluettelot. Hän tarkastaa ne erityisesti nähdäkseen, ovatko vangitut henkilöt joutuneet odottamaan liian kauan niiden tapausten tutkimista ja ratkaisua, joiden vuoksi he ovat vangittuina.
- d) Kaikkien kruunun asiamiesten ja viskaalien, olivat he muutoin kenen tuomiovallan alaisia hyvänsä, on toteltava ja noudatettava sitä, mitä prokuraattori heille viran puolesta määrää siinä asiassa, joka kuuluu heidän virkatehtäviinsä; ja jos hän näkee, että he täyttävät asianmukaisesti tehtävänsä, hän ei luovu syytteestä mutta ei myöskään ryhdy liian pikaisiin toimenpiteisiin.
- e) Ehdotukset kanneviskaalin, varakanneviskaalin ja ylimääräisten viskaalien tehtäviksi hovioikeudessa on prokuraattorin annettava tiedoksi. Prokuraattori asettaa maaherran ja maistraatin ilmoituksen pohjalta kaikki maalais- ja kaupunkiviskaalit ja antaa heille valtakirjan. Hänellä on oikeus lomauttaa heidät, ellei virhe ole niin karkea, että siitä voi olla seurauksena viran menetys. Silloin asia osoitetaan tuomioistuimelle.
Prokuraattorin apulaisen virasta tuli vakituinen virka tällä nimellä 25. kesäkuuta 1861 päivätyn kuulutuksen mukaan – aikaisemmin nimityksestä oli määrätty käytettäväksi termiä sijainen. Saman vuoden 1861 lain mukaan hän astuu prokuraattorin poissa ollessa tämän tilalle ilman mitään erityistä määräystä ja hoitaa työtä sen koko laajuudessa. Hallitsija nimittää välittömästi, kun ilmoitus poissaolosta tulee. – Muu henkilökunta: sihteeri, kanslisti, kopisti, kääntäjä.
Siis osittain poliittinen tehtävä – erityisesti § 7 – osittain kontrolloiva, joka kuuluu oikeushallintoon.
Aikaisemmin Ruotsissa oli oikeuskansleri, hallitusmuodon § 15. ”seuraa valppaasti, etteivät asiamiehet ja viskaalit hoida virkojaan loukkaavalla ja omaa hyötyään tavoittelevalla tavalla – sekä miten lakia ja asetuksia noudatetaan, ja laatii siitä kertomuksen Hänen kuninkaalliselle Majesteetilleen”. Tässä on siis prokuraattorin viran esikuva. – M. Calonius oli myös ehdotuksessaan hallituskonseljille ottanut tämän nimityksen oikeuskansleri sekä käsitteen turvasta riitaisuuksia vastaan sen koko valtapiirissä, mistä myös mainitsin valtio-oikeusluennossani.
Nykyään Ruotsissa on myös oikeusasiamies. Meidän prokuraattorimme on vastattava molempia, ja lisäksi §:n 7 pohjalta perustuslakivaliokuntaa eli tarkastettuina pöytäkirjoina.
Vastuu – oikeastaan valtio-oikeudellinen kysymys ja siellä käsitelty. – Ei sellaista kehitystä kuten muissa maissa. Viranomainen hallitsijan edessä.
Valtakunnanoikeus hallitusmuodon §:n 16 mukaan vaikeasti sovellettavissa, kun on yritetty selvittää, ketkä siihen kuuluisivat.
Nyt on siis läpikäyty hallitusmahdin organisaatio ja samalla kosketeltu aluetta, jossa valtio- ja hallinto-oikeus kohtaavat. Toisin ei voi ollakaan, sillä samat elimet hoitavat hallituksen ja hallinnon asioita. Siten ei tässä ole perin pohjin tutkittu puhtaasti valtio-oikeudellista kysymystä hallituksen toimivallasta – lainsäädännössä, verotus- ja muissa hallituksen asioissa Säätyihin nähden.
Yleiset perusperiaatteet ovat siis: hallitsijalla on kaikki hallitusvalta. Koska toinen maa on delegoinut siitä Senaatille kaiken sellaisen, joka ei luonnostaan merkitse muutosta voimassa olevaan valtionhallinnon eri tehtävien normiin. Ylipäänsä Senaatin valta on laadultaan toimeenpanevaa ja soveltavaa – ja samalla Senaatti on hallitsijan neuvostokamari. Tätä jälkimmäistä ovat Senaatin yleisistunto, oikeusosasto, talousosasto, hallitus-hallinto. Sama neuvoa-antava ja valmisteleva rooli on taas toimituskunnilla talousosastoon nähden – mutta tästä taas irrotetaan vähäisemmät juoksevat asiat toimituskunnille yksinkertaisina hallinnollisina, hallitukselle kuulumattomina asioina ratkaistaviksi. Toimituskunnan päällikkö ei ole sinänsä suoraan hallitsijan neuvonantaja, ei kollektiivisesti, joskin hän vastaa näkemyksestään, kun kolme muuta ovat hyväksyneet sen. Lisäneuvoja antavat kenraalikuvernööri ja ministerivaltiosihteeri sekä Suomen komitea.
Kaikki hallinnonhaarat yhtyvät siten Senaatissa revisiota ja Suomen Pankkia lukuun ottamatta.tillagt i marginalen
Mielenkiinnosta voidaan tehdä vertailu Ruotsiin. Ei sielläkään ole vielä parlamentaarista ministerihallitusta. Kuningas on yleinen hallitusmahti, mutta sidottu kysymään valtioneuvoston mielipidettä. – Valtioneuvostossa 10 jäsentä. = kuten meidän talousosastomme.tillagt i marginalen – Osastopäälliköitä on 7: oikeus, ulkomaanasiat, – maanpuolustus, meripuolustus, siviili, finanssi, kirkollisasiat – 3 neuvoa-antavaa. Siviili ja finanssi käsittävät ne asiat, jotka meillä kuuluvat siviili-, finanssi-, kamari- ja maanviljelystoimituskuntaan. Osastopäälliköt eivät ole juurikaan sen korkeampia viranomaisia kuin meidän toimituskuntiemme päälliköt, he tilaavat selvityksiä, valvovat toimeenpanoa, – muuten hoitavat asioiden valmistelua esittelykuntoon. – Kaikki hallitusasiat – ministeri- ja komentotapaukset on esiteltävä kuninkaalle valtioneuvostossa ja ratkaistava siellä. Osastopäällikkö on esittelijä, mutta kaikkien paikalla olevien valtioneuvosten velvollisuus on lausua mielipiteensä asiasta. Valtioneuvosto voi myös kokoontua erikseen nk. valtioneuvostovalmisteluun pohtimaan tapauksia, ennen kuin ne esitellään kuninkaalle. Jotta kuningas voi tehdä päätöksen, on vähintään kolmen valtioneuvoston jäsenen oltava paikalla esittelijän lisäksi. Mutta koko valtioneuvoston tärkeä tehtävä on esittää kysymyksiä ja ehdotuksia siitä, saatetaanko uusia yleisiä lakeja voimaan vai hylätäänkö ne, tarvitaanko uusia yleisiä laitoksia hallituksen erityisalueisiin ym. Talousosastolla on siten suurempi valta kuin Ruotsin valtioneuvostolla. Miten kaikki ehditään esitellä kuninkaalle, selittyy sillä, että keskuskollegiot ratkaisevat koko joukon asioita, jotka meillä tulevat Senaatin käsittelyyn. Kamarikollegio – kamarioikeus – kauppakollegio – vankeinhoitohallitus – valtiokonttori, jolla on enemmän toimivaltaa kuin meidän valtiokonttorillamme tulee olemaan. Kuninkaan kansliassa on alaosasto jokaiselle osastolle, jossa osastoa nimitetään toimituskunnaksi.
Original (transkription)
Förvaltningsrätt.
H. T.Höstterminen
11te Föreläsn.Föreläsningen
29 Okt.oktober
Prokuratorn räknas till Senaten, om ock med alldeles andra
funktioner än senatorerna. Instr.Instruktion 12 Febr.februari 1812. § 1. Han ”biträder
G G.Generalguvernören vid inseendet deröfver att såväl landets allm.allmänna lag, som andra
förordningar, stadgar, instrr.instruktioner och privil.privilegier å alla embetsställen varder
efterlefde och iakttagne, samt att hvar och en tjensteman redeligen upp-
fyller sin skyldighet, så att icke någon hög eller låg, rik eller fattig må
i sin tillständiga rätt blifva lidande”, varande prokrprokurator, på sätt ock i 1809 års
regl.reglemente, endast G GnsGeneralguvernörens befallning underkastad.
Prokuratorn har åligganden bådstruket i afseende å Senaten, samt i afseende
å lagskipningen och ordningen i allmhetallmänhet.
1o) I afseende å Senaten:
- a) åligger tillse till Senaten inkomna mål varda diarieförda
och så fort som möjligt föredragna. - b) bör flitigt närvara både vid pleni och departnsdepartementens sammanträden
och hafva akt derpå att alla ärender i laga ordning och rätteligen
må handteras: honom obetaget att inför Senaten till prot.protokoll anmäla
de påminnelser, till hvilka han af Lag och sakernas beskafhetbeskaffenhet kan
finna sig befogad, utan att docktillagt utförandet af Senatens beslut derigenom
hindras. – Prok.Prokuratorn får del af protokollet om han ej kan öfvervara
justeringen. - c) skall ock hålla hand öfver att prot.protokoll riktigt föras och justeras
samt att exped.expediering skyndsamt utfärdas. - d) Han utför eller låter utföra å vdbligvederbörlig orttillagt de mål som Senaten eller
G G.Generalguvernören till hans embetes handläggning öfverlemna, samt de åtal
emot embetsmän och enskilda, som Sen.Senaten eller G GGeneralguvernören eller han sjelf, efter
anmälan hos G GGeneralguvernören, pröfning böra anställas. - e) ”Ifall G GGeneralguvernören eller Senaten vid utöfn.utövning af deras embeten skulle
afvika från lag och förf.författning, åligger prokur.prokuratorn att deremot göra
föreställning och det lagstridiga tillika uppgifva, men om sådant blefve
lemnadt utan uppmärksamhet, är prok.prokuratorn obetaget, att saken till
H. MtHans Majestät i undhetunderdånighet omständlomständligen inberätta.” - f) Prokuratorn skall vid hvarje ½ års slut till G G.Generalguvernören afgifva
de särskilda förteckn.förteckningar öfver afgjorda och oafgjorda ärenden, som
till honom från Plenum och depart.departementen öfverlemnas.
Öfriga skyldigheter.
- a) Om prokur.prokuratorn af Hofrättens sessionsdiarier, egodelningsrätternas
dagböcker samt förteckningar å fiskal.fiskaliska aktioner, hvilka
alla till honom skola aflemnas, förnimma efterlåtenhet i arbete
och med sakernas afhjelp.avhjälpande bör han lägga embetshand deri. - b) sakegare i HfrättHovrätt ega rätt, om deras ärende icke bli hand-
lagda i Hofrätten, anmäla hos ProkurProkuratorn som då skall göra sig
underrättad om orsakerna till dröjsmålet. Finner sig ock eljest
ngnnågon befogad att med förbindelse till bevilling ange försummatsvårtytt
lagbrott af embetsmän eller andra, får prokuratorn icke vägra
att sådana skrifter emottaga, och förvisa han sedan an-
gifvelserna till sin behöriga ort och förordna publik actor, om
nödigt. – Hofrätten och Guvernören böra ofördröjligen lemna
prokuratorn handräckning i alla de mål, hvari han å embetes
vägnar anlitar dem. - b) Ehuru kronohäkten hvar på sin ort närmast under
guvenguvernören, åligger det dock prokuratorn hålla hand öfver ordningen
i dem, samt sjelf och genom advokatfiskal och borgm.borgmästare inspektera. - c) Hvarje månad skola till honom insändas fånglistorna
så inrättade som han föreskrifver, spinnhusförtecknspinnhusförteckning. Han granskar
dem särskildt för att se, om häktade personer för länge fått
vänta på ransakning och afgörande i de mål för hvilka de häk-
tade. - d) Alla kronans ombudsmän och fiskaler, under hvars
jurisdiktion de ock eljes stå, böra lyda och efterkomma hvad
prokur.prokuratorn dem å embetets vägnar anbefaller i det som deras
tjenst tillhör; och skall han tillse att de tillbörligen fullgöra sina
åligganden, icke nedlägga åtal, men icke heller otidiga aktioner. - e) Öfvestruket Förslagen till advokatfiskals, vice dodito och extra fiskals
sysslor i Hofrätten skola prokuratorn kommuniceras.
Prokur.Prokuratorn tillsätter och förser med fullmakt alla lands‑
och stadsfiskaler, på anmälan af Guvernören och Magistraten.
Rätt att suspendera dem om ej felet så groft och tjenstens
förlust kan följa, då till domstol förvisas.
Prokurators-adjoint. blef ordin.ordinarie tjenst med detta namn gegenom
kng.kungörelsen 25 Juni 1861, – förut tillförordntillförordnad substitut. – Enl.Enligt samma
61 års förf.författning träda han under prokursprokuratorns frånvaro utan särskildt förordnande
i hans ställe ock förestår embetet i hela dess vidd. – Utnämns omedelbart
af rgnregenten på anmälan om ledighet. – Öfrig personal – sekreterare, kanslist, kopist,
translator.
Således dels politiska funktion – § 7 i synnerhet – dels den kon-
trollerande, som hör till justitie förvaltning.
Förut i Sverige justitie kansler, § 15 R. F.Regeringsformen ”vaksamt öga
att ombudsmän och fiskaler ej förrätte sine embeten med föro-
lämpande och egennytta – samt huru lag och förordningar efter-
lefvas och derom till Kgl. MtKunglig Majestät göra berättelse”. Således
urbilden för detta prok.prokurators embete. – M. Calonius hade ock
i sitt förslag till Reg. kons.Regeringskonselj intagit namnet just.justitie kansler
samt begreppet af ett skydd mot lagstridighet i hela dess makt,
hvarom ock nämn i föreläsnföreläsningarna om statsrätt.
Numera i Sverige
ock justitie ombudsman.
Prokuratorn hos oss bör
motsvara båda, och dessutom
på grund af § 7 konstitkonstitutions-
utskottet, ss.såsom granskadt
protokoll.tillagt
Ansvarigheten – egentl.egentligen
statsrättslig fråga och
der behandlad. – Icke
den utveckling som i andra
länder. Behörd inför regentensvårtytt.
Riksrätten enl.enligt 16, R F.Regeringsformen
svår tillämplig somsvårtytt för-
klarats af hvilka den skulle
bestå.tillagt
Alltså nu genomgått styrelseverkens organisation, och
dervid både det somstruket rört oss på ett gebit der stats- och förvaltnings-
rätt mötas. Det kan icke annat vara, ty enahanda organer för
regerings som förvaltnings ärende. Dermed icke härtillagt skärskådat rent statsrättslig
i fråga om regeringens kompetens – i lagstiftnlagstiftnings, beskattnings och öfriga regerings
ärende gentemot StnaStänderna.
Allmänna grunddragen äro således: all reger.regerings makt har regenten.
Emedan i annat land har han delegerat deraf på Senaten
allt sådant som icke af naturensvårtytt att medföra förändring i gällande nor-
men för statsförvaltningens olika uppgifter. Öfverhufvud Senatens makt af
verkställande och tillämpande art, – derjemte Senaten RgnsRegentens råds-
kamare. Detta senare Plenum, [...]oläslig/saknad text JustJustitie departement, [...]oläslig/saknad text Ekon departEkonomiedepartementet regeringen–förvaltningen.tillagt Enahanda rådgifvande och beredande ställning intaga åter expe-
ditionerna gentemot Ekon dep.Ekonomiedepartementet – men från detta åter detacherats de mindre
löpande ärendena på Exped.Expeditionen som enkla förvaltnings, inga regerings saker
till afgörande. Chefen för expd.expeditionen icke han för sigtillagt direkte regentens rådgifvare, utan
kollektivt, om ock för sin åsigt svara när tre öfriga godkänt
den. – Ytterligare råd gegenom G GGeneralguvernören och Min st sekr.Ministerstatssekreterare samt finska komitén.
Alla grenar af förvalt-
ningen sammanlöpa sålunda
i Senaten, utom revis.revisionen och
Banken.tillagt i marginalen
Af intresse jemförelse med Sverige. – Statsrådetstruket Icke heller
der ännu den parlament.parlamentariska ministerstyrelsen. Konungen allmallmänna reger.regerings-
makten men bunden att inhemta statsrådets tanke. – Statsrådet
10 ledamöter. = Ekon. dep.Ekonomiedepartementet hos
oss.tillagt i marginalen – 7 äro depart. cheferdepartementschefer Justitie, Utrikes, – Landt-
försvars, Sjöförsvars, Civil, Finans, Ecklesiastik. – 3 konsul-
tativa. Civil och Finans omfatta de ärenden som hos oss Civil, finans,
kammar och jordbruks – samt delvis militie, enärstruket. Departementschefen
icke just vidsträcktare myndighet, än chefen förtillagt expd.expedition hos oss, infordra upplys-
ningar – öfvervaka verkställighet, – för öfrigttillagt beredningar till föredragning. – Alla
reger. ärendenregeringsärenden, – utom en del justitie, den högsta domstolen, och en delstruket
ministeriella och kommandomål, skola inför kngnkungen i stats-
rådet föredragas och afgöras. Chef för depart.departementet föredragare, men
samtliga närvdenärvarande statsråd pligtiga att yttra sig öfver ärendet. Stats-
|4|
kunna ock enskildt sammankomma i den s. k. statsrådsberedningen
för att öfverlägga om målen innan de förekomma inför kngnkungen.
För att kongen skall kunna fatta beslut skola minst tre
af statsrådets ledamöter utom föredrag.föredragande vara närvarande.
Men hela statsrådets i vigtiga mål ss.såsom frågor och förslag
om nya allm.allmänna författgsförfattningars vidtagade eller upphäfvande
om nya allm.allmänna inrättningar i särskild styrelses grenar m. m.
Ekon. dep.Ekonomiedepartementet således större makt än Statsrådet. Huru allt
skall hinna föredragas hos kngnkungen har sin förklaring deraf
att i centrala kollegier afgöras en mängd saker som hos
oss komma till Senaten. Kammar kolleg.kollegium – Kammarrätten –
Kommerskollegium, – Fångvårdsstyrelsen – Statskontoret, med mera kompetenstillagt
än vårt kommer att ha.tillagt
KngsKungens kansli med en afdeln.avdelning för hvarje departdepartement, som
kallar departementen expedexpeditioner.
Förvaltningsrätt.
H. T.Höstterminen
11te Föreläsn.Föreläsningen
29 Okt.oktober
Prokuratorn räknas till Senaten, om ock med alldeles andra funktioner än senatorerna. Instr.Instruktion 12 Febr.februari 1812. § 1. Han ”biträder G G.Generalguvernören vid inseendet deröfver att såväl landets allm.allmänna lag, som andra förordningar, stadgar, instrr.instruktioner och privil.privilegier å alla embetsställen varder efterlefde och iakttagne, samt att hvar och en tjensteman redeligen uppfyller sin skyldighet, så att icke någon hög eller låg, rik eller fattig må i sin tillständiga rätt blifva lidande”, varande prokrprokurator, på sätt ock i 1809 års regl.reglemente, endast G GnsGeneralguvernörens befallning underkastad.
Prokuratorn har åligganden i afseende å Senaten, samt i afseende å lagskipningen och ordningen i allmhetallmänhet.
1o) I afseende å Senaten:
Öfriga skyldigheter.
Prokurators-adjointoriginal:. blef ordin.ordinarie tjenst med detta namn gegenom kng.kungörelsen 25 Juni 1861, – förut tillförordntillförordnad substitut. – Enl.Enligt samma 61 års förf.författning träda han under prokursprokuratorns frånvaro utan särskildt förordnande i hans ställe ock förestår embetet i hela dess vidd. – Utnämns omedelbart af rgnregenten på anmälan om ledighet. – Öfrig personal – sekreterare, kanslist, kopist, translator.
|3|Således dels politiska funktion – § 7 i synnerhet – dels den kontrollerande, som hör till justitie förvaltning.
Förut i Sverige justitie kansler, § 15 R. F.Regeringsformen ”vaksamt öga att ombudsmän och fiskaler ej förrätte sine embeten med förolämpande och egennytta – samt huru lag och förordningar efterlefvas och derom till Kgl. MtKunglig Majestät göra berättelse”. Således urbilden för detta prok.prokurators embete. – M. Calonius hade ock i sitt förslag till Reg. kons.Regeringskonselj intagit namnet just.justitie kansler samt begreppet af ett skydd mot lagstridighet i hela dess makt, hvarom ock nämnttillagt av utgivaren i föreläsnföreläsningarna om statsrätt.
Numera i Sverige ock justitie ombudsman. Prokuratorn hos oss bör motsvara båda, och dessutom på grund af § 7 konstitkonstitutionsutskottet, ss.såsom granskadt protokoll.
Ansvarigheten – egentl.egentligen statsrättslig fråga och der behandlad. – Icke den utveckling som i andra länder. Behörd inför regentensvårtytt. Riksrätten enl.enligt 16, R F.Regeringsformen svår tillämplig somsvårtytt förklarats af hvilka den skulle bestå.
Alltså nu genomgått styrelseverkens organisation, och dervid rört oss på ett gebit der stats- och förvaltningsrätt mötas. Det kan icke annat vara, ty enahanda organer för regerings som förvaltnings ärende. Dermed icke här skärskådat rent statsrättslig i fråga om regeringens kompetens – i lagstiftnlagstiftnings, beskattnings och öfriga regerings ärende gentemot StnaStänderna.
Allmänna grunddragen äro således: all reger.regerings makt har regenten. Emedan i annat land har han delegerat deraf på Senaten allt sådant som icke af naturensvårtytt att medföra förändring i gällande normen för statsförvaltningens olika uppgifter. Öfverhufvud Senatens makt af verkställande och tillämpande art, – derjemte Senaten RgnsRegentens rådskamare. Detta senare Plenum, [...]oläslig/saknad text JustJustitie departement, [...]oläslig/saknad text Ekon departEkonomiedepartementet regeringen–förvaltningen. Enahanda rådgifvande och beredande ställning intaga åter expeditionerna gentemot Ekon dep.Ekonomiedepartementet – men från detta åter detacherats de mindre löpande ärendena på Exped.Expeditionen som enkla förvaltnings, inga regerings saker till afgörande. Chefen för expd.expeditionen icke han för sig direkte regentens rådgifvare, utan kollektivt, om ock för sin åsigt svara när tre öfriga godkänt den. – Ytterligare råd gegenom G GGeneralguvernören och Min st sekr.Ministerstatssekreterare samt finska komitén.
Alla grenar af förvaltningen sammanlöpa sålunda i Senaten, utom revis.revisionen och Banken.tillagt i marginalen
Af intresse jemförelse med Sverige. – Icke heller der ännu den parlament.parlamentariska ministerstyrelsen. Konungen allmallmänna reger.regeringsmakten men bunden att inhemta statsrådets tanke. – Statsrådet 10 ledamöter. = Ekon. dep.Ekonomiedepartementet hos oss.tillagt i marginalen – 7 äro depart. cheferdepartementschefer Justitie, Utrikes, – Landtförsvars, Sjöförsvars, Civil, Finans, Ecklesiastik. – 3 konsultativa. Civil och Finans omfatta de ärenden som hos oss Civil, finans, kammar och jordbruks. Departementschefen icke just vidsträcktare myndighet, än chefen för expd.expedition hos oss, infordra upplysningar – öfvervaka verkställighet, – för öfrigt beredningar till föredragning. – Alla reger. ärendenregeringsärenden, – ministeriella och kommandomål, skola inför kngnkungen i statsrådet föredragas och afgöras. Chef för depart.departementet föredragare, men samtliga närvdenärvarande statsråd pligtiga att yttra sig öfver ärendet. Stats⊠original: -rådettillagt av utgivaren|4| kunna ock enskildt sammankomma i den s. k. statsrådsberedningen för att öfverlägga om målen innan de förekomma inför kngnkungen. För att kongen skall kunna fatta beslut skola minst tre af statsrådets ledamöter utom föredrag.föredragande vara närvarande. Men hela statsrådets i vigtiga mål ss.såsom frågor och förslag om nya allm.allmänna författgsförfattningars vidtagade eller upphäfvande,tillagt av utgivaren om nya allm.allmänna inrättningar i särskild styrelses grenar m. m. Ekon. dep.Ekonomiedepartementet således större makt än Statsrådet. Huru allt skall hinna föredragas hos kngnkungen har sin förklaring deraf att i centrala kollegier afgöras en mängd saker som hos oss komma till Senaten. Kammar kolleg.kollegium – Kammarrätten – Kommerskollegium, – Fångvårdsstyrelsen – Statskontoret, med mera kompetens än vårt kommer att ha. KngsKungens kansli med en afdeln.avdelning för hvarje departdepartement, som kallar departementen expedexpeditioner.